torsdag den 12. april 2018

R. calophytum et forløb

Solen har heldigvis skinnet i dag, men sikken en kold vind, den larmer og havet larmer, traktorerne larmer også, de lover stille vejr og forår i næste uge, det bliver dejligt. Jeg har været i haven hele dagen og har klippet og beskåret alle mine hortensiaer. Det er et stort arbejde. Jeg mangler stadig at få de sidste bede revet igennem. Det skal nok komme
Her har vi R. calophytum
 7.4.
 8.4. morgen
 8.4. aften
 9.4.
 10.4. morgen
 og aften
11.4. morgen
 Eftermiddag
 Aften - sidste år sprang den ud 25.3. og blev skadet af frosten, i år er alt meget senere. Det gør bestemt ikke noget, at den lange vinter har udsat blomstringen, så jeg kan nyde den og dele med jer.
 12.4. bierne er vilde med den
Der sker meget i haven nu, der er 2-3 rhodoer, der viser farve nu.
 anemoner 
 Erythronium - her kan støvdragerne ses Karsten
 Fritillaria Pallidiflora
 hyacinterne godt på vej
 Lærkespore/Corydalis
 Peberbusken er i godt selskab med lyngen, nøje farveafstemt :)
 Primula
 også her
 Trillium har knopper
de hvide violer blomstrer
Mange påskeklokker:





 Påskeliljerne er endelig sprunget ud
 Tete a tete
I skal da lige se et billede af mine trofaste medgartnere. Schippo mener nu, at græsset er til for hans skyld :)
De sporadiske indlæg er vist nærmest blevet til hver 2. dag. Vi ses sidst på ugen.
God aften og god fredag.

26 kommentarer:

  1. Fint fødselsforløb. Også sjovt at bierne er så vilde med blomsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja det beviser, at det er en god biplante.

      Slet
  2. Du er åbenbart ret tit sporadisk... men tak for det!
    En skøn (spændings)serie med din calophytum, og en rigtig god idé at tage billeder så regelmæssigt. I det hele taget er der mange skønne ting i gang i din have, og på billederne kan man jo hverken høre vinden hyle eller traktorerne larme, så det ser helt idyllisk ud.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja sådan er det med mig :) Jeg skal jo have vist alle billederne.
      Det er rigtigt spændende at følge calophytum, jeg har flere forløb i gang blandt rhodoerne. Nej heldigt at I ikke kan høre larmen, det er ret højt - især havet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Rigtig fint at følge Calophytom fra knop til blomst - den er sp fin. Dejligt, at du får glæde af den i år, men også et godt bevis på, hvor forsinket det hele er pga den lille vinter, vi fik i marts. Du får ordnet rigtig meget i disse dage - det er flot, for det blæser og er hundekoldt. Det skulle heldigvis blive bedre i næste uge. Dejligt med alke de forårsblomster, der myldrer frem hos dig - her er påskeliljerne stadig kun i knop, men de kommer nok til St. Bededag 😊
    Godt, du har dine trofaste havehjælpere med hver dag 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er et spændende forløb med calophytum og sjovt at tage billeder flere gange om dagen. Det hele er meget forsinket, det må vi tage med.
      Ja jeg får ordnet lidt af hvert, men nogen fornøjelse er det ikke at gå derude, men hellere det end gøre rent ;) I aften blev jeg dog inde, det var for koldt og blæsende.
      Mon ikke der kommer gang i påskeliljerne i næste uge, når det nu forhåbentlig bliver bedre vejr.
      Ja havehjælperne følger mig trofast, især Bellis med en grankogle :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Hver anden dag er da også super!
    Og når du ikke rapporterer dagligt bliver det jo også mere oplagt at lave de forløb jeg er så glad for:)
    Som det af R. calophytum - flot!
    Godt lige at se din dens-canis igen - dens pollen er helt normalt - troede fra det første billede at der var hvidt pollen på en enkelt, det overlader vi til andre arter indefor slægten - nogen af de vestlige amerikanske:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja så kan jeg nå lidt andet, f.eks lidt havearbejde :)
      Ja der kommer nok flere forløb, der er et par stykker mere på vej, inden længe brager det løs.
      Godt så er der ikke noget specielt ved min dens-canis, men det havde jeg nu heller ikke regnet med.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Der bliver arbejdet igennem i disse dage både i haverne og på markerne. Selvom vi bor midt i byen, kommer gyllelugten med østenvinden ind til os🙁.
    Det er en fin serie billeder af din R. Calophytum. Der er meget, der folder sig ud i haven i disse dage.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det gør der vist i mange haver og i hvert fald på markerne. Føler med jer med gyllelugten, den er ikke her endnu, men det skal nok komme.
      Det er rigtig meget at holde øje med i haven for tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Nej varmt det kan vi ikke beskylde dagen for at ha' været :-) men du er sej og trodser både blæst og larm. Nu skal vi så lige have et par dage med lidt regn hist og pist. Nu må vi hvor det rammer men derefter så ser det jo meget lovende ud.
    Fint forløb fra knop til udsprunget og fin den er med bi besøg :-)
    Påskeliljer ja der kan jeg stadig ikke være med. Måske til St. Bededag som Linda skriver :-) tilgængæld har jeg hvide hyacinter der er sprunget ud.
    Dejligt med to små hjælpere. Håber de er flittige :-)
    Fortsat god aften og god fredag (vi skal til diamant bryllup i morgen)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det føles i hvert fald ikke særligt varmt med den vind. Ja jeg skal jo være færdig med de bede. De lover ikke så varmt hos os i næste uge, jeg håber, det bliver lidt bedre end det de viser for Samsø, men vi er jo kystnære, så vi kan ikke vente så høje temperaturer.
      Tak ja bierne er i hvert fald glad for den, den er nu også fin.
      Vi må se, om ikke varmen driver påskeliljerne til blomstring i næste uge. Mine hyacinter er til gengæld ikke sprunget ud.
      Ork ja hundende er meget flittige :)
      God fornøjelse med diamantbrylluppet i morgen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Flot forløb, du har lavet. Rigtig interessant at følge :-)

    SvarSlet
  8. Så mega mange smukke blomster Lisbeth.
    Jeg mangler godt nok mange for t have en hyggelig forårshave. Kan se den hvide viol er en jeg skal ønske mig på søndag.

    Knus og sov godt
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak for det, ja nu er der ved at være gang i det hele.
      Du må have fat i nogle flere forårsblomster. Gad vide om vi mødes en gang, jeg har mængder af hvide violer, men jeg er ikke sikker på, at de klarer en tur med post Nord.
      Knus og god dag til dig
      Lisbeth

      Slet
  9. Goodmorning dear Lisbeth,
    Amazing to see the that you've followed the opening of the R.bud. I think it will be an explosion of R.flowers in your garden soon.
    I send a lot of shunshine and some warmer weather (I wish I could).
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      I am glad you liked my R. bud. There will soon be an explosion of R. flowers in my garden.
      Thank you for the sunshine, I think it will soon come.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja, det blir noen ganger sånn at en må velge i mellom bloggen og noe annet. Jeg har det veldig travelt for tiden, og da får jeg ikke tid til så mye. Mine tre barn har alle kjøpt seg hus i løpet av noen få måneder, og da blir det en veldig travel tid fremover. I tillegg skal vi nå selge min mors hus, så tiden strekker ikke til. Men jeg skal prøve å få blogget litt innimellom ;)
    Nydelige påskeklokker, og ikke minst din flotte rhodo!
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må man, du har da godt nok meget at se til, hvis du skal hjælpe alle, pas nu på dig selv. Det er altid hyggeligt, når du har lidt tid til bloggen.
      Tak for det, ja de er fine.
      Klem og i lige måde

      Slet
  11. Hvor er der dog gang i planterne på Samsø. Der må være varmere end her på Sydøstfyn - din trillium er fin:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja der sker lidt med planterne nu, jeg synes nu ikke, det har været specielt varmt her.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!

    Bildserien på R. Calophytum när den öppnar sin blomknopp är helt underbart, häftigt att fotografera en pågående rörelse i en växt.

    Jag fick ta bort min R. Calophytum i fjol, alltför skadad - tyvärr.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja det er sjovt at lave et forløb på udspringet.
      Det var synd, det gik på samme måde med min venindes.
      Kram

      Slet
  13. Hej Lisbeth, så er det nu det er ved at være rhodotid. Det er altid så skønt når du viser de første billeder, det er for mig et et af de bedste forårs tegn.
    Her er der travlt, og de næste 14 dage hvor jeg har ferie kommer der til at ske en hel del, der er en masse hængepartier fra sidste år.
    Der kommer lidt mere om det når jeg for lavet et indlæg.
    Knus fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja nu begynder rhodoerne så småt, det går lidt langsomt endnu, vi savner stadig varmen, men det skal da forestille at være forår.
      Nå så kommer din april ferie, så får du travlt, det er jeg ikke i tvivl om, men du når en masse, pas nu på dig, jeg glæder mig til at se, hvad du skal lave eller laver.
      Knus

      Slet