torsdag den 26. april 2018

Grøn er vårens hæk

kåben kastes væk, jeg har dog ikke kastet min væk endnu, det er det for koldt til :)
Men nu er den i hvert fald blevet grøn, det er da en begyndelse.  Vejret i dag har været rimeligt her hos os, der er kommet et par småbyger, men ind i mellem har solen skinnet, nå ja og så har de selvfølgelig blæst.
En morgentur blandt mirabeller:
 I øjeblikket er det faktisk ikke muligt at gå nogle steder herovre
 uden at se mirabeller
 Dette smukke lille træ kan vi se hjemme fra og der er langt, se på næste billede hvor langt
helt derovre bag træerne til højre ligger vores hus
Besser kirke ligger til den anden side
mirabeller på det sidste stykke inden jeg når hjem

Haven har lidt af hvert at byde på, her kan I beundre Bents flotte kanter og mine primulaer og påskeklokker.
Vi må lige have anemonerne igen
 Der er stadig nogle på vej
 som jeg ikke kender udseende af
 mine trillium er ikke så spændende som Karstens
 men det ser ud til, at de er ved at brede sig lidt, jeg har efterhånden en del forskellige.
 Turkestanica og kodriver
her i ørkenbedet står
 kobjælderne, der trives de rigtig godt og selvsår sig i sandet
 Den brogetbladede rødblomstrende hestekastanie/Aesculus er nu sprunget ud, den har ikke haft blomster endnu, det bliver heller ikke i år.
 en dobbelt påskeklokke med små hoveder
 R. globigerum set fra bagsiden
 R. P.J. Mezitt fra den ene side
 og fra den anden side (ude fra vejen)
 R. Pulap er ekstra flot i år
 R. racemosum er en fin lille sag
Til slut skovbunden med skovmærker og Bronzeblad/Rodgersia på vej
Rigtig god Bededagsferie, vejret bliver nok stort set som i dag, lørdag måske med mindre vind, det kan vi da håbe på.

24 kommentarer:

  1. Vildt smukke billeder af hække og mirabelletræer, det er da en berusende skøn tid.
    Man kan ikke få nok at at se billederne fra forårshaven, der er så meget sprødt og lækkert.
    Godt Bededagsferie - mon I får besøg?
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja det er smukt med mirabellerne, snart kommer de andre frugttræer og hvidtjørn.
      Jeg går rundt og kigger morgen og aften, for at se hvad nyt der er sket.
      Nej vi skal ikke have besøg, de var her jo i påsken, og vi skal snart mødes til barnedåg.
      Knus

      Slet
  2. Sikke nogle smukke kanter! Det er sådan noget jeg aldrig har været så god til, men det gør altså noget for det samlede indtryk!
    Her er mirabellerne begyndt at drysse. Det er en eventyrlig - og meget kort - fornøjelse når de blomstrer.
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja de ser godt ud, godt Bent kan, for jeg kan heller ikke, men det pynter meget.
      Ja desværre varer de kun kort mirabellerne, men heldigvis kommer frugttræerne og hvidtjørn bagefter.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare smukke billeder, du disker op med på en kold, blæsende og regnfuld dag her. Jeg håber også på bedre vejr her i Bedefahsferien, og i morgen skulle det vist blive helt pænt😊 Jeg nyder også de grønne hække, og de nyudsprungne bøgetræer - det er en utrolig smuk tid. Der er ved at være godt gang i rhodoerne hos dig - Pulap er så fin. Jeg har købt kobjælder - de første her, og jeg kan så forstå, at de skal stå sandet?
    De gule anemoner er jeg bare så vild med. Skønt med alle de mirabellaer på Samsø 😊
    Rigtig god ferie til dig 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Linda
      Så slemt har vejret ikke været her, men blæsten har vi haft. Det skal vist blive knap så blæsende lørdag, lad os håbe det. Jeg har ikke set så mange bøgetræer endnu, men birketræerne var så flotte i Mårup skov. Ja Pulap er rigtig fin i år. Dejligt du har købt kobjælder, de er så fine og vil gerne så tørt.
      Ja de gule anemoner er der mange der er vilde med, jeg har delt billedet på stauder, der har været mange likes :)
      Ja her er så flot nu.
      Ferie jo tak, det er nok snarere noget jeg skal sige til dig :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Det er noget af det smukkeste syn med alle mirabellerne, og duften er noget af det mest berusende. Det er duften af forår.
    Der sker så meget i haven lige nu at man slet ikke ved hvad man skal fotografere.
    Bents kanter er så flotte, dem skal han have ros for.
    Knus fra Mig og Alma

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er så smukt med alle de blomstrende mirabeller.
      Du har ret, jeg tager mange billeder hver dag, hvad skal jeg vise, det er svært.
      Ja Bent er også en knag til kanter :)
      Knus til dig og Alma

      Slet
  5. Smuk hæk :-) Og dejlige mirabeller I er omgivet af - duften er skøn.
    Det har været vekslende vejr i dag, men jeg har da været ude et par timer og fået lidt mere ondt i ryggen ;-) Som det gror og blomstrer i haven.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja sådan en nyudsprungen hæk er smuk og mirabellerne lyser op på e går dag.
      Godt du kunne komme ud og vedligeholde rygsmerterne :) pas nu på dig selv :)
      Ja der sker noget nu i vores haver.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det er efterhånden kønt lysegrønt både i hæk og hegn :-) lidt mere stabil varme er hvad der mangler. Her har det været ret fint solmæssigt idag men igen igen for meget vind. Ved 17 tiden fik vi lige en haglbyge på arbejde (om den ramte her ved jeg ikke) men ellers mest tørt.
    Sjovt at det lille træ kan ses på så lang afstand. Mirabellerne lyser gevaldigt op :-)
    Der er også ros til Bent herfra. Han er en knag til de kanter.
    Pulap er rigtig fin, en af mine de blå står nu med farvevisende knopper, glæder mig så meget til den springer ud. Det blir et spændende forår med mit nye bed :-)
    Nu må vi se hvad vejret byder på her i Bededagsferien. Det så ud til at den bedste dag her skulle være søndag, der skal vi så til konfirmation, men mon ikke jeg alligevel kommer i haven fredag og lørdag.
    Fortsat god aften og en god bededagsferie til jer
    Knus Anne

    PS: patienten har det efter omstændighederne godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, nok endnu mere på Fyn, når varmen kommer kan I nyde alle syrenhegnene, vi er lidt før herovre, fordi det er mirabeller, vi har :) Vi har kun fået småbyger herover og sol ind i mellem, men virkelig meget blæst.
      Det lille træ er særligt tæt i blomsterne, sådan er det hvert år.
      Ja Bent er skrap til kanter.
      Åh ja det bliver spændende efterhånden som dine rhodoer springer ud. Det lader ikke til at I har så skidt vejr hos jer, så mon du ikke kommer ud både fredag og lørdag, så må du nøjes med at kigge ud på vejret søndag.
      Tak i lige måde, ferie er ikke noget pensionister har :)
      Knus Lisbeth

      Det lyder godt.

      Slet
  7. Mirabellerne står så smukke, når man kører ude i landskabet på denne tid. Dine hvide og lilla kobjælder er så fine. Jeg kan bedst lide de lilla, de ligner mest de vildtvoksende.
    Du må også have en god bededagsferie!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja lige nu er det meget smukt med mirabellerne og det der grønnes.
      De lilla kobjælder er også flotte.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Det är väldigt vackert med all vårblomning men den största skillnaden gör nog häckens grönska och gräsmattorna. Vilken skillnad i färg på nån vecka :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er skønt med vårblomstringen og alt det smukke lysegrønne, det nyder vi.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth, sikke flotte Mirabeller. Elsker nu hvor alt går over i lysegrønne nuancer. Flotte anemoner og kobjælder. Tænk her har jeg mistet 3 roser der alle have fået gnavet roden af. Mon det er mosegris eller rotte? Heldigvis står de godt alle andre steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en skøn tid, når mirabellerne blomstrer, og det hele bliver så flot lysegrønt. Nej hvor ærgerligt med dine roser, det synes jeg ikke, jeg har hørt før.
      Godt de andre klarer sig.

      Slet
  10. Beautiful blooming spring season!
    Enjoy!

    Have a sunny weekend!
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Susanna
      Thank you - I really enjoy.
      Sunny weekend to you too
      Lisbeth

      Slet
  11. Hrej Lisbeth

    Ja, det er en flot tid!
    Dine Trillium synes jeg da ser helt ok ud, Men det er nok andre arter du viser. flot at den ene breder sig!

    Her er det vindstille og gråt og 4 grader. der er ikke meget der er sprunget ud - endnu!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er det.
      Jeg har flere Trillium på vej, som ikke har plettede blade, men de er lidt senere.
      Godt det er stille, det er det ikke her, til gengæld skinner solen. Nej det er nok senere deroppe.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Utrolig hvor det vokser og gror hos deg! Imponerende kanter :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu går det stærkt, Bent er god til kanter :)
      Klem

      Slet