søndag den 1. april 2018

1. april 2012-2018

Det er en noget blandet dag rundt om i det ganske land. Vest og midtjyder har det lunt og godt med sol og 6 graders varme, har jeg set på fb. Fynboer og andre har fået et ordentligt lag sne i nat. Vi har det køligt og blæsende, så køligt at det her over middag ikke er til at være ude. Heldigvis nåede jeg at gøde rhodoerne i formiddag, hvor det knap var så koldt. Flere lag tøj og tykke havehandsker er slet ikke nok i dag. Her ved 16 tiden prøver solen at titte igennem.
Det sneede her ca. 3 timer fra morgenstunden, men sneen er smeltet igen.
på Fyn hos min søn og svigerdatter så det sådan ud, det er nok ikke smeltet igen.

Jeg har været tilbage i arkiverne for at finde foråret fra 2012-2017, her kommer billeder alle fra 1.4.:
2012
 i år er de knap nok kommet op af jorden
 Påskeklokkerne har ikke lige tænkt sig at blomstre
 en knop i træpæonen, det varer nok lidt endnu, inden vi ser det
2013 det famøse år som 2018 bliver sammenlignet med
 ja men der lå jo sne omkring peberbusken
 og R. Isolabella
 ja i hele haven, så ja de to år minder en del om hinanden
 lidt krokus
blomstrede dog i solen
2014 var da noget bedre:




sikken en masse der var i blomst
2015:


det år var heller ikke så tosset
2016


 var tilsyneladende ikke så flot, der var i hvert fald ikke mange billeder, men scillaerne var da kommet frem oppe i byen, det er de slet ikke i år.
og Cornus mas er i fuldt flot, i år er der ikke mange blomster på og de er langt fra at blomstre.
men se så det "dårlige" år 2017

 R. calophytum
 selv min nektarin blomstrede og havde besøg af en lille bi.


i baggrunden ses Hasselbror, det varer noget, inden den vil blomstre i år.
For at vise blomster i dag, må jeg ty til vindueskarmene:
 roser som havde stået over en uge i butikken nedsat til 20 kr. Nu har de stået her en uge også, de holder da godt.
 Nerien er sprunget ud
og en ny blomst i fuglemælken/Ornithogalum, godt der er noget at glæde sig over inde, når det ikke er til at være ude for kulden. De høje temperaturer der er lovet fra onsdag, er ikke lige nogen der rammer os, ser det ud til på DMI, men det kommer vel en gang.
I ønskes alle en god påskedag. 

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det var en meget sigende oversigt - og ja 13 og 18 har rigtig mange fællestræk!
    Hvordan var soimmeren 13 egentlig? Det er ikke en jeg husker specielt.....

    Ha en dejlig påskesøndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var helt sjovt at se de store forskelle, bortset fra 13 og 18, de var meget ens.
      Jeg måtte lige lidt tilbage, så vidt jeg kunne se var juni god og juli var som den plejer blandet dansk sommer vejr.
      Tak i lige måde.

      Slet
  2. Det er simpelthen så sjovt at se, hvor forskellige årene har været. Det letteste er vist at tage en dag af gangen. Her har det været det skønneste solskinsvejr med lidt lune i siden middagstid engang.
    Havde det ikke været for frokostgæsten, kunne jeg godt have taget en times tid i haven. Næste mandag lover de over 15 grader og sol her i Ebeltoft. Det kan nå at ændre sig mange gange, men alligevel... :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth!

    En bra kavalkad över hur våren har varit, minnet kan man inte alltid lita på. Och nog är det variationer i dina bildbevis och våren i år kommer väl att gå till historien kan jag tänka mig.

    Men nu tror jag det blir lite variation i vädret, i dag har vi haft mulet och alls inte lika många minusgrader den senaste natten. Men den eländiga tjälen håller sig kvar, marken är stenhård på många ställen.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var helt sjovt at se, hvordan det har været de tidligere år, ja våren i år går også over i historien.
      Måske er vi heldige, at frosten snart stopper, det ville være dejligt.
      Kram

      Slet
  4. Uha, det må godt vare (mindst) 5 år igen før der ligger sne d. 1. april. Hos os er det SÅ koldt i dag. Men nu har vi noget at glæde os til. Mon ikke påskeliljerne blomstrer om et par uger eller tre ...?
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det må det gerne, lad sneen komme til jul og i januar, men vi kan ikke regne med noget mere. Her var det også hundekoldt, men det blev bedre, da solen kom frem.
      Jeg får lidt påskeliljer i blomst en af de første dage, men ikke som i 2012.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Det er et flot snebillede fra Fyn; men jeg er nu ikke misundelig. God idé med sådan en oversigt. 2014 udviklede sig til det allerbedste haveår, jeg kan huske. 2018 må meget gerne blive lige så god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er et flot snebillede, det skulle bare have kommet til jul i stedet. Ja det er rigtigt 2014 var et godt år, vi krydser fingre for, at 2018 bliver lige så godt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Huff, jeg tror jeg er blitt allergisk mot snøbilder, selv om det selvsagt er pent hvis en får snøen til jul ;)
    Mye flott vårblomstring i tidligere år.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det kan jeg godt forstå, sne skal komme i december eller januar ikke 1. april.
      Ja i tidligere år har det været godt.
      Klem

      Slet
  7. Der er godt nok forskel fra år til år og fra landsdel til landsdel, vejret bliver aldrig kedeligt på den måde at det er til at forudsige.
    Det var nogle flotte påskeroser du fik fat i og flot som de holder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, det er svært at spå også meteorologerne.
      Det er ret imponerende med roserne, de har tabt et hoved, det er det hele.

      Slet
  8. Fantastisk gennemgang af 1. april - der er stor forskel på, hvor langt vi er nået på dette tidspunkt. Kan nu godt lide, når vinter falder i januar og foråret tidligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er stor forskel på de enkelte år, de fleste af os vil vist helst have det på den måde, men det kniber med at få vores vilje.

      Slet
  9. God aften Lisbeth
    1. April 2018 bliver nok en dato som nogle vil huske, også nogle her på Fyn. Her fik vi kun et lille drys og vi har været nede hos min mor idag og der var der også kun kommet en lille smule. Det blev til en hel hæderlig dag med solskin i løbet af eftermiddagen.
    Som mange af dagens arkiv billederne viser ja det er det vi nu går og venter på, og nu lader det til at vi går lunere tider i møde og så kommer der jo nok gang i det hele.
    Så blev det tid til at gøde rhodoerne, surt at det blev en kold fornøjelse men du trodser jo vejr og vind. Det er godt nok flot at de gule Påskeroser har holdt så længe. Mogens havde 3 bundter med hjem fra arbejde i onsdags (nogle de ikke kunne nå at komme af med) og nogle af dem er færdige.
    Ha en rigtig god 2. påskedag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Anne
      Du nåede det lige :) Per fik i hvert fald sin sag for, det gjorde de også på Sydfyn, I har nok haft det som os med kun et lille drys. Det var koldt indtil solen kom frem, jeg tog en time til aften i stedet. Det var ikke så koldt, da jeg gødede i formiddags, det var værre om eftermiddagen.
      Ja det er da imponerende med de påskeroser, de står flot endnu, men de har også tømt vasen flere gange. Dem Mogens havde med hjem holdt ikke længe kan jeg forstå.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hvor sjovt, at du har billeder fra alle disse 1. april'er:) Sikke en forskel fra det ene år til det næste, men sjovt nok glemmer man det, så snart, det er overstået. Jeg tror også, jeg vil gøde mine roser i år. Det er ikke hvert år, jeg husker det, men er det ikke bedst med naturgødning her den første gang?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er sjovt at se 6 år tilbage og hvor forskellige årene har været. Det er jo ikke alle der gøder deres roser, så hvis det har gået godt nok de andre år, kan du jo springe over. Jeg har så mange, så jeg tør ikke satse. Jeg gav naturgødning først i marts og NPK i forgårs.

      Slet
    2. Hold da op, så er jeg jo allerede bagefter:) Sidste år gav jeg de fleste roser naturgødning én gang, og det kunne tydeligt ses på de fleste roser, så jeg kunne godt tænke mig at se, hvad der ville ske, hvis jeg gøder hver måned hele sommeren!

      Slet
    3. Ja det bliver spændende, jeg håber, du får mange roser i år. Jeg gøder sidste gang 1.7.

      Slet
  11. Jeg har også givet efter for fristelsen til at kigge tilbage i tiden og sammenligne de forskellige forår - bare for at bliver trøstet lidt. Sidste år havde vi f.eks. køkkenhaven klar til såning på dette tidspunkt, så der er vi allerede langt bagud.
    Men det er dejligt at have nogle billeder at se på. Din kobjælde er helt vidunderlig! Da jeg vågnede op til endnu et læs sne i går var jeg lige ved at opgive, men nu tør det igen og sneen rasler ned fra taget. Sikken en tid...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er stor forskel på årene, sidste år var det ret godt med foråret.
      Jeg glæder mig til kobjælderne igen dukker op, de er på vej. Jeg kan godt forstå, du var lige ved at give op med alt det sne I fik. Godt det er ved at tø igen. Nu vil vi ikke have mere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet