onsdag den 24. maj 2017

Skoven og skovbunden og alt det andet

Nej hvor var det koldt i morges, jeg måtte have vinterfrakken på igen, det var så koldt, at jeg frøs på fingrene. Det er blevet vestenvindens tur til at husere, heldigvis kom solen frem kl. 10.30, det hjalp på det, men vinden er der endnu,  og det hele bliver knastørt.
 Guldazaleaen lyser op i skoven nu, R. luteum.
 som sagt er der masser af bunddække i skoven
men græsset kommer op imellem.
Der er også en del bregner
og hostaer
Der gror clematis op i træerne, nogle af dem blomstrer nu, men det har jeg ikke lige fået billeder af, så I får Alpina på rosenlysthuset i stedet.
Lidt oversigtsbilleder:


Solen er på vej  ned, billedet er fra i aftes
Træpæonerne er stadig favoritter
 den fra Ole kan endnu, der er to knopper mere

jeg er vild med dem, jeg plukkede en knop ind, men de holder ikke længe inde.
Den røde camelia blomstrer i pavillionen, den har kun den ene knop i år, sidste år havde den ingen, så der er da fremgang :)
Men rhodoerne har mange knopper
 R. Azurro
 R. Catawbiense Grandiflorum
 R. Fortunei
 også her
 R. globigerum viser sit nye løv frem, foran er det R. wiltonii
 R. kiusianum
 R. Paola
 her er det R. russotinctums nye løv
de gule rhodoer bag bænken
Cecil var i Billigblomst, der var løvfældende rhododendron, så hun ringede og spurgte, om hun skulle tage nogle med hjem. 90 kr. stykket - så jeg sagde ja tak
 aftensolen på Paradisæbletræerne
og på marken bagved huset
Til slut solnedgangen fra i aftes
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Good evening dear Lisbeth,
    Your garden looks so great again. How is it possible that you remember all the Rhododenron's names. My compliments.
    It's very dry overhere for weeks and in the weekend 30C expected. It's time to give my garden some water.
    I wish you a wonderful evening and a great day tomorrow.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you. I am very good in remembering names of rhodoes and roses :) thak you.
      It is also dry her, I have started watering.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Allerede i aftes var det koldt her. Ja det svinger noget op og ned for tiden. Græs i bunddækket er det nok svært at gøre noget ved og mon ikke det mest er dig selv der ser det. Jeg set kun alle de "tamme" planter. Den er bare skøn pæonen fra Ole og at den så har hele 2 knopper mere er jo fantastisk. De gule Rhodoer er favorit idag :-)
    Fint du lige fik lidt nye Rhodoer og så sødt af Cecil at spørge om du skulke ha bud med. Ja det ser ud til at I fik en fin solnedgang het var det bare koldt, blæsende og gråt. Så ikke helt samme vejr.
    Nu er vi begyndt at rydde op hos svigermor og hold da op hvor der er mange ting vi skal ha' fordelt men der blir vidst meget som ryger til genbrug. Vi kan godt se at hun var af en generation hvor intet blev kasseret :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var også koldt her i aftes. Jeg må vist leve med græsset i bunddækket, jo mere bunddække, jo sværere er det at se græsset og få det luget væk.
      Ja det var sødt af Cecil, og så fik hun lige en havevandring, det var det bedste.
      Det er et stort arbejde at rydde op, godt I er flere om det, håber I kan enes om delingen :) men det meste skal nok ud
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeht
    Skønne stemningsbilleder fra skov og have :).
    Jeg glæder mig helt vildt til at gense din/jeres skønne have og de nye tiltag om en lille måneds tid. Vi har bestemt at tage en overnatning på øen, så manden også kan komme ud og fiske lidt. Kan du anbefale et godt sted helt tæt på vandet ???
    Tænk at Cecil kunne finde nogle rhodo du ikke havde i forvejen :)
    Knus og god tur til Kolding i morgen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja det er flot nu :)
      Og jeg glæder mig til, at I kommer igen, så jeg kan vise jer det. Nu ved jeg jo ikke, hvor han helst vil fiske, og alt er jo tæt ved vandet herovre. Men dette kan være et bud http://www.stenvang.dk/
      Jeg havde den ene af rhodoerne i forvejen, men det gør ikke noget, den dufter dejligt.
      Det er først til Grundlovsdag, jeg skal til Kolding :)
      Knus

      Slet
    2. Hej igen Lisbeth
      Denne gang fik jeg da stavet dit navn rigtigt :)
      Tusind tak for linket, jeg vil vise det til Ric når han engang kommer hjem fra job. Jeg ved ikke hvor det er bedst at fiske, så han for lov at bestemme denne gang :)
      Knus

      Slet
    3. Hej igen
      det kender jeg godt, det smutter også tit for mig :)
      Ja skidt med hvor I skal være, bare I kan nå Høneballehaven :) så må vi se, om han kommer med her.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, den er da noget af et superhit, Oles pæon!
    Græs er nok svært at udgå, især hvis det når at sætte frø...
    90 var ikke dyrt - de ser store ud?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den, jeg er meget glad for den.
      Ja jeg kan ikke følge med til at fjerne græsset i hvert fald.
      Ja de er pænt store, det er billigt.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hvor ser det dejligt og frodigt ud hos dig - som altid :-)
    Dejlige oversigtsbilleder du viser af haven - det giver os, som (endnu) ikke har besøgt din have, et bedre overblik over hvordan det hele ser ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne - ja det har du ret i. Du kan nå det endnu, der er plads i en bil på mandag :)

      Slet
    2. Tak, men har fuld program med 9 patienter på mandag, som venter mig, så... Min familie (forældre og søskende) kommer til Samsø i næstkommende weekend og har da anbefalet din have - de kommer dog nok ikke forbi. Vi kommer ikke med grundet eksamener. Så håber at få lejlighed til at se din have en anden gang :-)

      Slet
    3. Ja så går det ikke for dig, men din familie er da velkommen, hvis de har tid og lyst. Du er altid velkommen :)

      Slet
  6. Bunndekke er viktig. Så fine dine gule rhodoer er. Jeg har en her som snart springer ut :)
    Vakre solnedganger bos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det. Så har du noget at glæde dig til, de er så skønne og dufter dejligt.
      Ja de er smukke
      Klem

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Skønt at komme med en tur i din skov, hvor alt bare ser så fint og frodigt ud :) Græs op gennem bunddække er svært at undgå og ligeså svært at få has på - jeg døjer med det samme problem i mit stenbed - øv! Det var virkelig koldt i morges, så flere af mine elever frøs i deres alt for tynde udklædningstøj, og i den alder tager man ikke en jakke på, hvis det bryder det samlede skønhedsindtryk :) Træpæonen fra Ole er rigtig fin, og du er heldig med to knopper mere. Ligesom Anne sværmer jeg også for de gule rhodoer i dag - især den lysegule, som er så fin og forårsagtig. Skønt med flere rhodoer og så til den pris! Måske jeg alligevel skulle et vend til Århus :) Flot solnedgang og dejlige oversigtsbilleder.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det er ikke så tosset at komme med en tur i min lille skov, det er der mange, der godt kan lide. Det er ikke nemt med det græs nej, vi må nok leve med det.
      Ja jeg kan forestille mig, at de har frosset, de havde ikke så meget tøj på, og en jakke ville skæmme, det er helt sikkert :)
      Ja det var heldigt med hele tre knopper det første år. De lysegule rhodoer er rigtig fine.
      Ja det kan være, du skal tage en tur til Billigblomst :)
      Tak for det og god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja...jeg skal love for det var s****koldt igår morges...og hele formiddagen. Vores elever frøs også pænt meget....da de havde vandkamp.

    Jeg blev helt glad, da solen brød frem igår eftermiddags..for så ville de have de varmt nok i Lovparken - hvor alle kommunens 9. klasser mødes ved middagstid...og slås med barberskum, remoulade, ketchup og andet ulækkert.
    Til gengæld var det så pænt varmt for mig at arbejde i Flammebedet (stik syd)...men nu SKAL jeg altså se at komme igennem den have. der er under to måneder til Åben Have...og vi har mange andre ting på programmet også.

    Du må have en dejlig Kr. Himmelfartsdag.

    SvarSlet
  9. Hej Vibeke
    Ja det var en kold morgen og ikke sjovt for alle dem, der havde sidste skoledag.
    Det er om at komme i gang, men du når det nu nok.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  10. Så koldt var det ikke her, og dagen i dag starter med herlig solskin. Oles træpæon er fin. Efter hvad jeg kan finde frem til, så er det en naturligt forekommende krydsning mellem lutea og delavayi, så hvis man har begge planter og de laver frøplanter, så dukker der måske en fin farvevariation op, hvis man er meget heldig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det er vist lidt lunere i Jylland for tiden. Det er nu ok her i dag, solen skinner men blæsten slipper vi ikke lige for.
      Det lyder meget godt med træpæonen, Ole kunne ikke huske, hvilke to han havde krydset.

      Slet