fredag den 26. maj 2017

Kejsertræet og andre skønne træer og buske i haven

Så lykkedes det endelig at få blomster i Kejsertræet/Paulownia tomentosa


desværre er træet opstammet, så blomsterne sidder meget højt oppe, heldigvis er der godt zoom på kameraet. Jeg ville nu godt have kunnet snuse til den, men den går ikke, de skulle dufte så dejligt.
Blærenød/Staphylera pinnata blomstrer flot nu
 Dværgelm/Ulmus
 Denne dværggran har stået i ørkenbedet en del år, jeg kender ikke navnet på den.
 fligetbladet el/Alnus er meget fin nu, den beholder løvet længe i efteråret.
 Himlens 7 sønner/Heptacodium miconoides glæder nu og igen i efteråret med sin sene blomstring
Hvidtjørn/Crataegus laevigata har vi i hegnet ud til markvejen, de er så fine og velduftende nu
overfor står ahornen med syrenskørter
 Jeg bliver mere og mere glad for min Beauty of Moskow
her er det Syringa Victor Lemoine, begge er købt af Syrenprinsen i Tante Grøns have for 2 år siden.
 Høstrøn/Sorbus dodong glæder nu med store blomsterklaser og igen til efteråret med smukke høstfarver.
Sumpcypressen/Taxodium dicstichum bliver mere og mere grøn, men den er sen til at springe ud.
Den tyrkiske løn /Acer cappadocium står meget flot nu, i midten står Bent rosen og bagved kobberbirken / Betula albosinensis
 Viburnum sargentiana Onondaga blomstrer nu, til efteråret får den smukke efterårsfarver
Viburnum plitacum Mariesii har sin storhedstid nu, smukke smukke blomster

Jeg er så heldig at have to pagodebuske/ Enkianthus, de er flotte nu med blomster og får flotte efterårsfarver
Min orkidé som trofast kommer igen hvert år, ville ikke blomstre i år, til gengæld har jeg nu set den 3 andre steder i haven, jeg har forsøgt at så den hvert år, men det lykkedes tilsyneladende ikke, den kommer op midt i andre planter, derfor har jeg ikke set den.
Rhododendron først de mørke:
 R. Donator
og R. Polarnacht
R. Polarnacht med udsprungne blomster
 R. groenlandicum
 og de løvfældende : R. My Mary
 og R. Narcissiflora
 her nærbillede til Marit
 R. Percy Wiseman
Rood hedder den, det er den også
Som sædvanlig mange billeder - nok til to indlæg skriver Linda, sådan er det ikke hos mig :)
men hvis man ikke har tid, kan man hurtigt scrolle ned.
I dag kom cyklisten hjem igen, så haven kan blive klar til blogtræf på mandag, og han kan servicere damerne :) Jeg skal nok lave lagkagen.
Her har det været varmt i dag over 22 grader.
Håber I har nydt dagen, god weekend

23 kommentarer:

  1. Pyh nej jeg har bestemt ikke nydt det, her har der været 28 grader og der er stadig 26,2.
    Nu kom jeg jo til at savne både Fligetbladet el og pagodebusk som jeg ikke kunne flytte med der for snart 12 år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg har sjovt nok tænkt på dig i dag og at det ikke var noget for dig.
      Så må du have nogle nu, hvis du har plads.

      Slet
  2. Jeg synes jo de er veldig like. Hva synes du? Så stor din plante er!
    Polarnacht er så flott.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tror min er mindre i blomsterne, men det er rigtigt, at de ligner hinanden en del.
      Ja den har en skøn farve.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Hvilken herlig dag :-) har godt nok været på arbejde men at komme hjem og kunne sidde på terrassen og spise og stadig her kl 20 kunne sidde i kortærmet bluse uden at fryse. Tror det er første gan i år. Flere af de dage tak :-)
    Kejsertræet er smukt og forstår din frustration over at de sidder så højt til vejrs. Heldigvis har du mange andre skønne træer og buske hvor du ikke behøver det kraftige zoom. Sådan et par smukke syrener gad jeg godt at have men må nøjes med to franske ja kønne er de men jeg er ikke særlig vild med duften. Hvorimod de alm syrener dufter himmelsk.
    Den gule rhodo er favorit idag.
    Nå så Bent har været på tur. godt han er hjemme igen og klar til et nyt hold gæster. Ja servicere det kan han det er vi mange efterhånden nydt godt af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Vrøvl 😊 Ikke franske men dværgsyrener

      Slet
    2. Hej Anne
      Ja det har været en fantastisk dag, vi sad også ude og spiste, jeg kunne næsten ikke løsrive mig og gå ind her kl. 21.30, men jeg var for træt til at gå rundt længere, der er meget at lave derude.
      Ja det er træls, at blomsterne er så langt oppe på kejsertræet, men der er ikke noget at gøre ved det, så må jeg nyde de andre træer i stedet. De er smukke mine syrener, da du skrev om duften, tænkte jeg nok. at det var dværgsyrener :) dem ved jeg, du ikke kan lide duften af. Sjovt nok kan jeg bedre lide duften af dværgsyrener, men Beauty of Moscow har nu en fin duft.
      Ja den gule rhodo er så fin med de dobbelte blomster.
      Ja nu måtte Bent hjem og passe sit arbejde :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Skønne billeder Lisbeth, jeg glæder mig til mandag :-). God weekend til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette
      Det gør jeg også :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Goodevening dear Lisbeth,
    The Paulownia would be the first tree I should buy if I only had the space. It's such a beautiful tree and the flowers are so gorgeous. And so many special other tree's and shrubs. It's a feast to my eyes.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      It is a wonderful tree the Paulownia, ours does not take a lot of space, because we have sowed the branches down below. Nice that you like my pictures.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Til lykke med blomster i kejsertræet - er det ellers ikke kun på Bornholm, der er lunt nok til dens blomstring? Pagodebusken er så fin og diskret, men jeg har svært ved at fotografere den, så den kommer til sin ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Jeg troede, der var blomster i kejsertræerne andre steder i landet, der er i hvert fald flere herovre. Ja de er rigtigt fine pagodebuskene, det kommer nok lidt an på, hvor de står, om de er til at fotografere?

      Slet
    2. Der står et kejsertræ i Vejle og blomstrer overdådigt lige nu - jeg lærte det at kende sidste år, fordi du Lisbeth omtalte det. Det står lige uden for min skole, i det der engang var 'haven' mellem politigården, fængslet og rådhuset!

      Slet
    3. Tak for info Aase
      Ja nu er det vist bevist, at kejsertræet blomstrer andre steder end på Samsø og Bornholm.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja den ligner bestemt Marits?
    Sjovt at du fik blomster på kejsernen!
    Flot Sorbus dodong

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg er nu ikke helt sikker, de hedder jo heller ikke det sammen, men ja ligner gør de da.
      Ja det var godt nok, der var jo knopper, spørgsmålet var bare, om frosten havde taget dem, men vi har jo stort set ingen frost haft :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej
    Jeg følger din blog og læser med stor glæde dine indlæg.
    Her i Nyborg blomstrer vores Kejsertræ også.
    Jeg har i mange år været på jagt efter en Pagodebuks med røde blomster, hvor har du fundet dit eksemplar henne. I normale planteskoler fås kun pagodebuks med gullige blomster.
    med venlig hilsen
    Jens

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jens
      Tak for din hilsen,dejligt at høre fra en af mine faste læsere, det blev jeg glad for.
      Det lyder godt, at I har et kejsertræ, der blomstrer i Nyborg, så er de ikke helt så sarte, men I bor jo også kystnært.
      Jeg har købt min pagodebusk for mange år siden her http://www.hjoernegaard.dk/index.php desværre ser det ikke ud til, at de har den i deres sortiment længere. Jeg har skrevet en mail til Anne Marie Lønbæk Planteskole for at høre, om hun kan skaffe den hos en af sine hollandske forretningsforbindelser. Måske kan de have den med til plantemarked i Kolding Grundlovsdag.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Tak for dine oplysninger, vi har også spurgt de hollandske planteslægere i Kolding uden held. 😞 Vh Jens

      Slet
    3. Hej Jens
      Det er bare i orden, nu har jeg stoppet Anne Marie fra Lønbæk, det kunne ellers være, at hun havde andre kontakter.
      Vh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hvor er der meget at glæde sig til at se på Mandag.
    Det var godt Cykelisten vendte hjem :o)ham Kan vi da ikke undvære på Mandag.
    I morgen skulle det blive endnu varmere..hvor er det skønt. Det er med at nyde det mens det er her det gode vejr.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er der, desværre er flere af rhodoerne ved at falde, men nye er på vej.
      Det bliver helt sikkert en varm dag i dag, ja så vi nyder på livet løs.
      Knus

      Slet