mandag den 22. maj 2017

Det går så stærkt

at det kniber for mig at nå og gennemgå alle billederne, for der er rigtig meget at tage billeder af nu, og jeg kan jo slet ikke lade være. Jeg skal også nå at luge lidt, men jeg må indrømme, at i skoven er det rendt fra mig.


I surbundsgrupperne på facebook ser jeg parcelhushaver med pæne sirlige bede og flotte rhododendron. Sådan er det ikke hos mig, græsset gror op mellem rhodoerne, men de er jo flotte alligevel, det synes jeg i hvert fald selv :) Jeg luger det bedste, jeg har lært, men til bunds i det kommer jeg ikke. Det eneste jeg holder rent er rosenbedene, ellers går det galt, men helt rene er de nu ikke, for alle valmuerne er på vej.
her er det R. Bernstein med Blå Peter i baggrunden, jeg kalder den nu Blue Peter, men damen der besøgte mig forleden dag, kalder den for Blå Peter.
 R. Blaue Donau
 R. Diadem
 R. Hachmanns Picobello
 R. Hansel
 R. Kelleriis Pink
 R. Königstein
 R. Lavendeltraum
 R. Madame Ida Rubinstein
 R. Peppina
 R. Pfauenauge
 R. Phyllis Korn
og R. Polarnacht
Der er også andet en rhodoer i haven
 Syrener og rød paradisæble er i fuld gang
 her er det Ludwig van Späth
 og træpæonen fra Ole, iflg. Ole er det et kryds.
Tulipanerne er ved at falde, men der er nogle endnu

 Black Hero
Porcelænsærenpris

 den fine deutzia der står ved havebassinet, jeg har desværre ikke navnet på den.
Til slut Syringa Beauty of Moscow med flot baggrund, den står i dråbebedet.
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Jeg kan så godt lide, at din have ikke er striglet, men frodig og fuld af masser af forskellige planter og blomster... Og sådan må det være, når man har en kæmpe have og kun 2 hænder! Det trives jo hos dig uanset, og på bloggen ser vi jo kun det, du viser os! Lige nu går det vildt stærkt både med det ønskede og det uønskede - og jeg vælger at fokusere på det positive og glæde mig over det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej en have skal ikke være striglet, det har du ret i. Frodighed er der nok af, ja lige rigeligt når græsset gror op gennem det hele. Jeg knokler løs, men der er hele tiden nyt, der skal laves. Du har helt ret, jeg viser ikke så meget ukrudt.
      Ja det er bedst at fokusere på det positive, det gør jeg også meget, for jeg kan altid nyde de smukke blomster :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det går stærkt og det er ikke kun blomstringen men også ukrudtet har fart på og med størrelsen på din have må det være svært at følge med. Selv her på mit lille frimærke er jeg også bagefter. I staude bedene hjælper det efterhånden som det lukker til, ja så kan jeg da i det mindste ikke se ukrudtet :-)
    Så er det blevet syrenernes tur til at vise sig. Noget af det jeg elsker i den fynske natur er netop syren hegnene. Syntes desværre at de er i tilbagegang. Porcelæns Ærenpris er så yndig og R. Peppina er en af favoritterne idag :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det, og ukrudtet skal nok klare sig uanset hvad. Det er umuligt at følge med, når jeg også gerne vil tage billeder og blogge, men jeg kan jo heller ikke holde til at kravle rundt derude hele tiden.
      Ja det er dejligt med syrenerne, synd de er i tilbagegang på Fyn.
      Nå du er til Peppina, den er nu også flot :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Der er så dejligt frodigt i din have og så mange smukke planter, at ukrudtet ikke bliver bemærket. Jeg foretrækker til hver en tid lidt ukrudt fremfor et alt for velfriseret look - det er så kedeligt :) Faktisk er jeg imponeret over, at du magter at holde din store have så fin, og jeg bliver helt flov, når jeg tænker på ukrudtsmængden i min egen lille have. På den anden side er jeg også lidt ligeglad - hellere lidt glad frodighed end sort, friseret jord :) Nu ved jeg da, hvad min syren hedder - tak for det - ham Ludvig har en dejlig dybtlilla farve :) Polarnacht og Picobello er også så småt i gang her, men buskene er jo endnu ganske små, så mange blomster bliver det ikke til i år. Porcelænsærenprisen bliver også nydt her - lidt ekstra, fordi jeg selv har sået dem i sin tid :) Din rosa Deutzia er meget smuk.
    Tak for dejlige billeder og fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er det gode ved alle planterne, så lægger folk ikke mærke til græsset der stikker op i mellem dem. Ja det er kedeligt med et velfriseret look, mange af de haver jeg hentyder til har kun rhodoer, jeg har jo meget andet. Ja de mørke syrener er skønne, de første år er rhodoerne ikke så store, men det kommer heldigvis.
      Skønt med din porcelænsærenpris, når du selv har sået den, jeg har fået mine foræret fra en anden blogger.
      Ja Deutziaen er rigtig fin.
      Selv tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Spændende pæonkryds fra Ole, Det kunne godt ligne noget fra forsøgene på at lave en orange pæon... Af delavayi..

    Ukrudt kan nok ikke undgås i en så stor have, måske det ville være godt med bunddække?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er et spændende kryds, hen kunne ikke huske, hvilke han havde brugt.
      Jeg har masser af bunddække i skoven, men græsset gror alligevel op igennem og ind ude fra hegnet, hvor jeg ikke længere kan luge på grund af de store rhodoer.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Alle de smukke rhodo'er... med eller uden græs, det ser herligt ud. Jeg iler videre til indlægget om blogtræf. ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, ja så kan du se, hvad du gik glip af :)

      Slet
  6. Bare det ikke er senegræs. Det fik vi oven i handelen, da vi købte noget jord for tre år siden, og det breder sig med lynets hast, har jeg erfaret, så jeg prøver at udrydde det så godt som muligt. Rhododendron omgivet af græs lyder da ellers tiltalende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er desværre alt mulig græs incl. senegræs i mellem i skoven, og skvalderkålen er på vej ind ude fra diget. Så det er ikke helt så tiltalende.

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Jeg er altså imponeret over, hvor flot I holder haven. Desværre vokser ukrudtet jo med lynende hast, når der både er regn og varme og så må man nå at fjerne det man kan. Jeg prøver også at fokusere på det positive i egen have, men hvis jeg tager de kritiske briller på, nøj hvor er der meget ukrudt i udkanten af haven. Så det prøver jeg at lade være med :-). Der skal jo også være tid til andet end at luge ukrudt!
    Skønne billeder fra haven du viser. Rigtig god dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Det er fordi du ikke kan se ukrudtet på mine billeder, heldigvis lægger du heller ikke mærke til det, når du kommer herover, for der er så meget andet at se på :) Ja det en selv, der mest lægger mærke til det, så må vi se den anden vej. Det med ukrudtet iudkanten af haven er svært at holde nede.
      Tak og i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg trodde at den het Blue Peter, for den selges som det her i hvertfall og også i Rhododendronhaven ;) Ja, luking må til, men det er så kjedelig. Her vokser det noe som kalles "kjerringrokk" og det er umulig å bli kvitt. Den heter Equisetum arvense og det går ikke an å sprøyte noe på den heller. Det synes ikke på den når jeg forsøker med 35% eddik :(
    Black Hero er så fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det mener jeg også, den hedder Blå Peter er ikke særligt charmerende sagt på jysk :)
      Agerpadderokke hedder det på dansk, det er en forfærdelig ukrudt, jeg har kun nogle få, de bliver luget op, så snart jeg ser dem. Mon du evt. kan sprøjte dem med udtræk fra dem selv, det kunne være, at det virkede.
      Ja den tulipan er flot.
      Klem

      Slet
  9. Good morning dear Lisbeth,
    What a great experience it must be to have a morning walk in your garden. I often wondering how you keep the gras out of your borders. But more and more people are convinced that a garden does not stay healthy by cleaning out every weat that is growing. If the weats are not overgrowing the plants I love I don't get it out. A perfect clean garden is not what I like. It is not a living room it's nature if you understand what I mean. And about the Stewartia it's a very slow growing shrub. I wanted a tree in my garden but a tree is growing to fast to have it in a small garden. I grow this shrub as a little tree and I love it.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      It suddenly is a great experience every morning, I love it and get a lot of photoes. I don´t want a clean garden, but I am sorry to see the grass growing op in my rhodoes, I can´t do much about it, so I will try not to see it :)
      I have seen Stewartia on another blog, it is very beautyful, some day mine will grow bigger I will have to wait for that :)
      Thank you for your sweet comment.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
    2. Med de størrelser haver vi har, kan vi ikke holde trit med ukrudtet, så jeg slår det af en gang inden blomstring og betragter det som bunddække.
      Din Deutzia er kalmiflora. Lav overhængende vækst. Min Pæon potannii er sprunget ud i dag: dyb sortrød.
      Hilsen
      Anne Marie

      Slet
    3. Hej Anne Marie
      Det har du ret i, det er nærmest umuligt, så må vi kalde det bunddække.
      Tak skal du have for navnet. Må jeg se et billede af din potannii?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Flotte bilder, som alltid! Jeg er imponert over hvor godoversikt du har på rododendronnnavnene. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Anne-Kristin
      Det er der mange, der er, jeg er så heldig, at jeg er god til navne.
      Klem

      Slet