tirsdag den 23. maj 2017

Småt og lidt større

Jeg har jo ikke kun rhododendron og roser i min have, så her kommer først lidt småt:
 Tiarella/skumblomst fik jeg til blogtræf af Vivi sidste år
 Akebia/femblad har jeg tre af, fordi den første ikke ville blomstre, nu blomstrer de alle tre
 Allium Ivory Queen - nu i blomst
 Clematis på hegnet, det er nu flot, den skal slet ikke hjælpes.
 Bispehue/Epimedium Lilac Fee
 hvid geranie
 haveiris
 flere af de spanske har store flotte knopper
 Polemonium yezoense 'Halfway to Paradise' - Jacobsstige 
 Jacobsstige - et kryds tror vi nok
 denne mørkbladede er fra Anne Marie, den er steril.
 Knopurt Centaurea
også her
Silene/dagpragtstjerne
Primula jeg har fået den af Marie
 skovkig i aftensolen
 og uden sol

lidt mere aftensol
Rhododendron:
 R. Arctic Tern med Silberwolke i baggrunden
 R. Blaue Jungs
 R. Grugaperle
 R. Jack A. Sand
 R. makiyak
 R. Narcissiflora
 og i nærbillede, så man rigtigt kan se de fine fyldte blomster
 R. sinogrande
En yakushimanum hybrid
Solnedgangen 21.5.
Det buldrer en smule omkring os, men ikke noget særligt, og regn har vi ikke fået, kun nogle få dryp.
Fortsat god aften

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Spændende indlæg. Du har mange flotte ting at vise frem. Jeg kan godt lide din skumblomst, den er lidt sjov! Skovbillederne er bare gode og viser rigtigt den store frodighed, der hersker dér. Det er helt forrygende. Du er godt nok heldig med så smuk en have, men du arbejder jo også gerne i den hele året - det kan skam ses!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det har jeg, skumblomsten er jeg rigtig glad for, bl.a. fordi den lever endnu, jeg har ikke haft stort held med den hidtil. Jeg føler mig også meget heldig, og jeg elsker at gå derude, ved du :) Godt det kan ses.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja der er jo mange ting at vise men det er jo nok alle de flotte Rhodoer der stjæler det meste af opmærksomheden. Clematisen på hegnet et rigtig fin og dejligt med Iris på vej. Her er der store knopper i den ene fra dig men det ser ud til at de andre springer over. Skønt skovkig, det ser så indbydende ud især i aftensolen :-)
    Der har været varmt her idag og at vi fik en tordenbyge i eftermiddags var forventeligt. 4mm blev det til. Nu er det blæsende og køligt og en solnedgang skulle der kigges lagt efter så dejligt at du lige havde en på lager.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de fine rhodoer kan man ikke undgå at lægge mærke til. Cecil har lige været på et kort besøg, hun var helt oppe og køre over skønhederne :) De iris har det desværre med at springe over blomstring, forhåbentlig kommer den næste år. Ja det ser godt ud i skoven, når aftensolen skinner ind, jeg fik også nogle i aften.
      Ja I var heldige, selvom 4 mm ikke er meget, så er det bedre end ingenting :)
      Jeg fik også lidt solnedgang i aften
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Sikken en masse Azalea typer der er i blomst nu!
    Haven præsenterer sig flot på denne tid.

    Ærgerligt i ikke fik regn.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      De er nu ikke helt kommet endnu de løvfældende men de er stærkt på vej. Ja den er rigtig flot nu.
      Ja det er ærgerligt, nu går der nok lang tid, inden der kommer vand her igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Det er spændende at se nogle af dine stauder. Skumblomsten er fin. Vi havde den som bunddække engang, men vores jord er for tør, så den skulle hele tiden vandes, og det blev vi trætte af. Den hvide jacobsstige er smuk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja lige for tiden viser jeg ikke så mange stauder. Jeg har ikke lykkes med skumblomsten før, lige nu bor den et tørt sted, det går nu meget godt. Sidst havde jeg den i skoven, jeg tror, den blev overgroet af det andet i skoven.
      Ja det er den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Den du kaller Narcissflorahar jeg en som ligner veldig. Kjøpte den fra Rhododendronhaven, men der her den Sonnenkopfen. Vet du om det er samme plante, eller er det to forskjellige? Tiarella er så fine :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg har prøvet at se, om han har Sonnenkopfen, men der kommer ikke noget frem, det er mystisk. Du må vise mig et billede af din.
      Ja tiarella er fin :)
      Klem

      Slet
    2. Ja, det skal jeg gjøre.
      Klem

      Slet
  6. Beautiful.
    I loved meeting you.
    Janicce.

    SvarSlet
  7. Er det ikke en gruppe 2 clematis der på hegnet, som blomstrer? Det er tidligt, mine står endnu kun med knopper.

    Indimellem dine rhodoer og roser er der mange andre fine planter - og du er god til at huske navnene :)
    Ha' en dejlig onsdag.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej jeg mener, at det er en montana, det passer også med tidspunktet, gruppe to blomstrer heller ikke hos mig endnu.
      Ja der er meget andet i mellem, jeg kan nogle navne, men det kniber lidt mere med stauder og hostaer, der kan jeg ikke navnene :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  8. For en fantastisk tid. Den Akebiaen er virkelig flott :) Ha en finfin dag. Klem fra Mette i Furulunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette Gry
      Ja det er en herlig tid.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Sikke alle de skønheder du kan diske op med :-). Akebiaen er så fin, den kendte jeg slet ikke. Billedet af skoven med aftensol er jeg helt vild med. Rigtig god dag til jer . Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja her er mange skønheder :) Man lærer mange nye planter at kende, når man blogger.
      Ja det billede blev ret godt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Nå, har du andet end roser og rhododendron 😉 Skumblomst i forskellige udformninger er jeg pjattet med, men oplever desværre, at den ikke er nem at stille tilfreds og som regel forsvinder i vinterens løb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja lidt andet har jeg :) men det er ikke altid, at det får plads i et indlæg. Jeg er også begejstret for skumblomst, jeg har prøvet til flere gange, rart at vide at jeg ikke er ene om, at de forsvinder igen.

      Slet
  11. Good evening dear Lisbeth,
    Wow, so many beautiful flowers you are sharing. I had a lot of Polemonium but they did not come back after the winter. Your white one is so special.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you - sorry to hear that Your Polemonium did´nt come back after the winter. Yes the white i very speciel.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet