søndag den 11. september 2011

Deling af stauder og flere billeder

Ovenpå nattens "kun" 6 mm var det ikke nemt at arbejde med jorden, men jeg fik delt nogle hostaer og sat rundt omkring, så lidt har jeg fået lavet. Jorden er så frygtelig våd vil I kunne se på billederne. Håber på at det ikke bliver til ret meget vand i næste uge. Vi har fået så rigeligt.

Her er Astrid Lindgren, så Hanne i haven kan se, hvor høj den bliver, håber du sætter den bagerst i et bed. Min er over to meter høj nu, men stor og kraftig og sund.

Dagliljen Pearl d´or kan endnu

Moerheims Pink er nu plantet, her kan I se, hvor våd jorden er omkring den.

Phyllis Korn er også plantet i den våde jord.

Her en smuk rhododendron med blå blade og duft i bladene, den hedder Oreotrephes

Se så smukke blade denne benved har fået.

Tæt på denne her, er det en gul solhat?

Nu blomstrer Høstanemonen Whirlwind købt hos Staudefeen

Og høstanemone Splendens fra Lille Malund

Se lige her Hanne, så er det lige før det sker :-)

Campanula

Der er en her, der vil noget, det er læbeløs.

Til sidst til noget helt andet. Mellem stuen og køkkenet har vi en halvmur, når det begynder at mørkne om aftenen her sidst på sæsonen, har jeg altid en stribe vaser med blomster stående på muren. Det syn synes jeg lige, I skal se:

Og roserne dufter fantastisk :-)

9 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Hvor er det godt at se, at du har så mange blomster, at du kan plukke til flere vaser. Man glemmer helt at efteråret venter om hjørnet. Jeg håber også, at der ikke kommer for meget regn i næste uge, men vejrudsigten er vist ikke for god. Det var dejligt at se dine blomsterbilleder.

    SvarSlet
  2. Ja, den ser godt nok noget våd ud din jord. Fordelen er, at så er du fri for at vande, når du har plantet om! Håber for dig, at jorden tørrer noget inden frosten kommer!

    Dejligt at du har så mange planter, som endnu blomstrer. Det må være dejligt, at have så stort et udvalg på halvmuren :-)

    SvarSlet
  3. Ja det er tydeligt at se hvor våd din jord er. Lad os håbe på en lidt tør uge. desværre har de lovet blæsevejr - læs næsten storm. Det er hårdt ved blomsterne ude i haven. Dejligt du plukker buketter. De står jo fint på halvmuren og lyser op.

    SvarSlet
  4. Tak for jeres besøg/kommentarer her. Jeg er meget glad for at have så mange blomster i haven, så jeg kan plukke til vaserne på muren. Det er rigtig skønt.
    Fordelen ved våd jord er ganske rigtig, at jeg slipper for at vande. Fordelen ved blæst/storm er at det tørrer lidt på jorden, til gengæld bliver blomsterne ødelagt, tja det er ikke nemt at være haveejer, men dejligt, det er det :-)

    SvarSlet
  5. Hvor ser det kønt ud med dine vaser med blomster. Det er en rigtig god idé.
    Tak for billedet af Astrid Lingren. Men øh,... der står på min at den bliver 80-100cm? Det er jeg da lidt spændt på :-D Den kommer næsten bagerst i et bed.
    Jeg tror din gule dejlighed er en staudesolsikke. Den ligner ikke et solhat på bladene. Den er virkelig sød.
    Hvor er det spændende med din hibiscus... tada. Jeg tror ikke at min når det i år, for nu begynder bladene på den at blive gule. Den syriske står stadig med knopper så måske når den det.
    Og ja, læbeløs vil virkelig frem i verden :-D Det er derfor jeg synes den er så god rundt om min dam.

    SvarSlet
  6. Hej Hanne
    Min Astrid Lindgren har været voldsom høj hvert efterår, så jeg ender med at klippe et pænt stykke af den, når den er færdig med at blomstre.
    Tror du det er en staudesolsikke, ja det kommer da noget bag på mig. Den er hjemført fra min fars have for mange år siden. Til at begynde med var den lige så trøv som høstanemonerne, men det er gået over. Den har lange rødder i jorden, så den breder sig godt. Jeg har overvejet at udrydde den, måske skal jeg have den med til plantebytte :-)
    Jeg kigger til min hibiscus hver dag og tænker, nu må den snart komme, så jeg kan vise den til Hanne.
    Håber stadig din når det.
    Det kan være jeg skal flytte noget læbeløs hen til min lille havedam. Der må godt komme noget i en mørk farve. Tak for tippet.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Hvor er du dog flittig! OG jeg gætter det er ren nydelse!

    Det er sjovt at se din læbeløs brede sig sådan - den grokraft kan man da næsten kun smile ad!

    OG smukt ser dt ud med vaser langs kanten på muren indendøre. Det ville dog ikke kunne gå hos os. - Særligt længe i hvertfald... ;)

    Kh. Marianne
    Den Helbrende Have

    SvarSlet
  8. Hvor får du energien fra, når jorden er så våd....
    Jeg skal også i gang med at dele nogle planter, men det frister ikke i det her vejr.
    Smuk med alle de fine buketter på dit sidste billede.

    SvarSlet
  9. Hej Marianne og landbohaven
    Ja det er som regel ren nydelse, jeg vil hellere gå ude end inde, så det skal være skidt vejr for at jeg ikke vover mig ud.
    Jeg nyder alle buketterne langs kanten på muren, en enkelt gang er der gået en vase til, fordi en uforsigtig søn har kommet til at vælte den ned. Men nu er der ingen sønner hjemme mere, så går det fint. Hvorfor ville det ikke gå hos jer? Jeg gætter på katte?

    SvarSlet