onsdag den 13. september 2023

Udvidelse af rhodobedet, en tudse og en pakke

 Eftersom jeg købte nogle små rhododendron af Kurt på plantemarkedet måtte vi i gang med at udvide bedet. 


de blev hurtigt plantet, de var jo små, men mon ikke de er glade for at komme ud af potterne,
så jeg tænker, de bliver større efterhånden. 
Jeg har søgt hjælp i billederne fra Samsø, så her kommer navne og billeder på dem jeg købte:
R. Luteum
R. metternichii
R. fortunei
R. tricanthum
R. pachysanthum hybrid, købt hos samme Kurt i Geografisk have for mange år siden
det varer lidt inden de bliver så store og flotte. Alle billederne er fra Høneballehaven på Samsø
Desuden købte jeg denne
Her mellem to sten ved havedammen har jeg plantet en R. Quinquefolium, ved stenene i bagerste række. Jeg ved ikke, om jeg kan holde liv i den, jeg kunne ikke på Samsø.Jeg håber, jeg kan vise jer den igen næste år.
jeg har modtaget en stor papkasse med iris og dagliljer fra en god tidligere blogven. Venskaber  mellem blogvenner holder længe, som I ved har jeg haft besøg af tidligere blogvenner her i sommer. Rart at vi stadig kan ses. 
her tænker jeg på fru Friis, for vi har tudser i havedammen
ja jeg har også tudseliljer købt hos Lenes liljer.
Abutillon blomstrer flot i år, den stod i potte i kælderen i vinter.
Roser er her selvfølgelig mange af, jeg havde en buket med til svigerinden i dag, da vi var inde og spise frokost 
Charles Austin
Compassion 
The mill on the floss
Gabriel Oak
Hot Chocolate
Lisbeth rosen fra Rosenmageren
et rosenbed
og en spejling af solnedgangen i døren
Sølvlys blomstrer så fint, den har en dejlig duft
de første dage i ugen var det meget tåget også her. 
I morgen skal der plantes iris, så vi holder tidligt weekend. God weekend til mine læsere. 











22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Sikke nogle spændende rhodoer du har været heldig at købe, godt du endnu kan udvide bedet. Ikke så dårligt med en stor sending liljer. Er netop kommet ind, jeg har slået græs i mange timer og fik desuden luget mit rosenbed, jeg skal love for de nu er kommet til at stå et sted hvor de blomstrer, desværre har de fået en del stråleplet, synes både jeg har vandet og gødet hele sommeren.
    God arbejdslyst.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er fine rhodoer, men de er jo lidt små, heldigvis er det alle nogle jeg kender. Det er ikke liljer men iris, jeg har fået. De er til irishøjen. Du er så flittig, nu er det snart vinter, så kan du slappe mere af og kigge efter nye spændende planter. Stråleplet er svær at undgå om efteråret.
      Jo tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Med alle dine utvidelser har du snart ikke mer gress igjen hos deg :-)
    Flott abutilon med nydelig farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Græs hvad skal man også med det, det er fyldt med ukrudt.
      Abutilon er blevet rigtig flot i år.
      Klem

      Slet
  3. Selvfølgelig skal rhodo bedet udvides, kan da heller ikke forstå, der gik så lang tid! 🤭🤣😇. Flot bliver det altså 💚👍🏼
    Min tudselilje er forsvundet fra jordens overflade, jeg må finde mig en ny. Men tudser har du sandelig også, pas godt på dem. Og dejligt med en Iris surprice pakke, sikke en flot høj, du får til næste år. Jeg vinker til dig, når vi kører til Odense lige om lidt. Haveknus fra fru Friis. 💚

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja det skal det da, der er plads til flere nu, så det kommer der nok.
      Øv med din tudselilje, jeg tror de kan købes hos Lenes Liljer, så kom bare forbi, når I tager turen til Odense, så kan vi køre derhen. Det bliver spændende at se irishøjen næste år.
      Haveknus og tak for kommentaren <3

      Slet
  4. Det går hurtigt med at fjerne græsset for tiden, men du er sikkert glad for alle dine nye små rhodo-børn, og her er der virkelig tale om meget små børn! De vil kræve din opmærksomhed fremover, og de vil sikkert tage hurtigt på i vægt.
    Flot at have en tudse i haven, og når man så har en tudselilje også, må den da føle sig hjemme. Jeres have får mere og mere præg af alle de gode havevenner du har skaffet dig gennem årene, og det er jo hyggeligt og giver blomstring næsten året rundt.
    Fine billeder af solnedgang på døren og træerne der sejler rundt i tågen!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Bent er en knag til at fjerne græsset, ja jeg er glad for, at der blev plads til små nye rhodoer. De får lidt kærlig pleje, så skal de nok tage på i vægt.
      Vi har mange tudsebørn i haven, men det er ikke lige ved liljen. Ja heldigvis husker jeg, hvad jeg får fra gode havevenner, så jeg tænker på jer hver gang, jeg går forbi.
      Tak godt du lagde mærke til de billeder, jeg synes solnedgangen var flot.
      Knus

      Slet
  5. Dejligt med de billige rhodo'er du var heldig at købe på markedet - du har virkelig fået plantet meget i den nye have. Ja, plantegaver fra blogvenner kan noget - det er både billigt og minderigt :) Jeres roser står så flot - det er stadig en dejlig tid med det gode septembervejr.
    Hilsen til jer begge fra "Anemonen"

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anemone
      Tak for din hilsen, jeg blev glad for at se, at du stadig kigger ind. Ja jeg får plantet meget, herligt med et nyt lærred, jeg minde alle gode tidligere blogvenner, når jeg ser noget, jeg har fået af jer. Roserne har det forbavsende godt, det må være god rosenjord, vejret kan vi næsten ikke klage over, vi vil dog gerne have mere regn hos os, det lover de i næste uge, vi får se.
      Knus til dig og Mr. M.

      Slet
  6. Det svinder i græsset hos jer. Fine små nye plantebørn du har fået. Både købt og fra blogvenner. Det bliver spændende at se til næste år, både rhodo og irishøj.
    En tudse eller flere har vi osse, men tudselilje har jeg opgivet. Den vil ikke her. Skidt pydt, en rigtig tudse er sjovere.
    Tågebilledet er så godt. Tåge og dug er da osse den eneste nedbør vi får lige i øjeblikket.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg har lige været rundt og tage billeder af det græs, der er tilbage. Ja det bliver spændende til næste år. Ja det er sjovere med en rigtig tudse :)
      Ja det med nedbør ser vi ikke meget til hverken hos dig eller os.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Er det ikke skønt bare lige at kunne køre til en frokost og så køre hjem igen? Det gjorde I sikkert ikke, da I boede på Samsø. Det ville i hvert fald være denne spontanitet/mulighed, jeg ville savne virkelig meget, hvis jeg boede på en ikke-brofast ø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Jo sikker, vi gør det bare ikke, har ikke prøvet det endnu, men vi nyder at det er nemt at købe ind i forskellige butikker, og ikke mindst at komme til plantemarkeder. Vi kan begge bedst lide min mad.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja der må jo udvides og udvides når fruen bliver ved med at købe ind og få plantegaver fra nær og fjern :-)
    Fine rhodoer du fik købt og med alle de Iris er højen vel ved at vær fyldt. Spændende hvor meget blomst den kommer til at byde ind med næste år, men det bliver helt sikkert et blomsterflor når det hele gror til.
    Så flot hr. Tudse er, nyttige at have, her er der også af og til en der gir’ sig til kende, med en hvis forskrækkelse tilfølge :-)))
    Det er fantastisk hvor mange flotte roser du allerede kan vise frem her det første år.
    Imorgen tror jeg at jeg skal ud og plukke ind til en vasefuld, noget jeg ellers ikke er så god til :-) jeg skal have nogle tidligere kollegaer fra mine gartnerdage til spisning og så må der jo gerne være pyntet lidt op.
    En rigtig dejlig weekend til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anne
    Ja og vi er da sikkert ikke færdige endnu, der er jo endnu et plantemarked i Årslev. Der er knap så meget plads i irishøjen længere, så Per kan nok få et par stykke også. Her er tudserne heldigvis kun i haven, og en enkelt i kælderen siger Bent. Den jeg viser er ikke ret stor, jeg zoomede godt ind.
    Ja jeg er godt nok heldig med roserne, jeg er både glad og imponeret og plukker ind af roserne, når de gror lidt skævt og hænger mod jorden. Det bliver hyggeligt med kollegaer på besøg, de skal nok rundt og se have.
    God fornøjelse og weekend.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Det er dejligt, at du har plads til at udvide bedene, når der kommer en lind strøm af nye planter! :-) Sikke din sølvlys blomster. Min har godt af knopper men ingen blomster endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er heldigt nok, man ved aldrig, om man får flere planter ;) Ja sølvlys er så flot nu, godt jeg fik fat i den.

      Slet
  11. Dejlige farver - lige fra den glødende orange i dørens glas til den grå dis, der har dæmpet farverne i landskabet. Og så er der jo alle roserne fra den sarteste lyserøde til den brændte orange.
    Du må have en dejlig weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Elna
      Glæder mig til at vise jer det hele på tirsdag.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Bent kan hurtigt udvide et bed til de små nye rhododendron. Dejligt for dig, at roserne blomstrer så flot igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja han er hurtig. Jeg nyder at roserne blomstrer igen, der er flere på vej.

      Slet