mandag den 25. september 2023

Plantemarked i Årslev

 

Ja det var en fuser, i hvert fald for mig, jeg havde glædet mig til det, men der var kun tre boder, heldigvis var Lene og Bo der. Hvis du trykker på den blå tekst, kommer du direkte til hjemmesiden for Lenes liljer. Hun havde et par hundetænder med til mig, ja så røg der selvfølgelig også en eller to fritillaria og en lilje med i kurven. Liljen havde flotte knopper, den får I at se, når den blomstrer. I en anden bod var der pampasgræs og hostaer samt en lille heuchera. Noget måtte jeg jo have med hjem, det blev så det, der kom i baljen. 

pampas blev plantet ved søen, Bellis passer på den, vi håber, den klarer vinteren.
hostaen var stor og blev også plantet i skoven.
det ser fint ud fra den anden side af søen
stenurt står fint mellem stenene ved søen
jeg prøver at få plantet mere rundt om søen Begonia Grandis
og i skoven
disse to bregner var i pakken, jeg fik i sidste uge fra Staudestedet
Echinacea havde jeg med fra Samsø
Gerberaen blomstrer igen, den står lige ved søen
her står den lille heuchera, jeg tænker, jeg får flere, Per og jeg snupper en tur igen på lørdag, men det hører I nok mere om i næste uge.
Roserne klarer sig endnu:
Boscobel
Carolyn Knight
Claret med regndråber
og sol, en smuk velduftende rose, som kun fås hos Jas, den er lavet at en af mine egne roser, jeg er ikke til røde roser, men Clarét kan jeg ikke undvære på grund af duften.
Gentle Hermoine
Denne her er også hjemmelavet, der minder en del om Crocus Rose
Hot Chocolate
Mia er klar igen
to der klæder hinanden


den søde Martha har fødselsdag i dag, vi fejrede hende med begge familier i lørdags. Der var 
mængder af gaver - for hver gave hun pakkede op, gik hun hen og gav den, den var fra et kram.
Det var sødt og vi var alle imponerede over hende.
Det var vores gode weekend, nu må I have en god ny uge. 



22 kommentarer:

  1. Ja, selvfølgelig måtte du skaffe deg flere planter :-)
    Vi klarer jo ikke å la det gå fra oss når det er noe som frister.
    Jeg har nå i høst kjøpt flere liljer fra Lene. Jeg gleder meg til neste sommer, og håper at noen av de vil blomstre da. Flotte roser, og en veldig søt jente :-)
    Mitt yngste barnebarn fylte nettopp 5 år. De vokser til ja.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det går ikke at komme hjem uden noget. Ja Lene har mange spændende løg og planter, jeg skal nok hen til hende på søndag. De skal nok blomstre.
      Mit yngste barnebarn bliver 6 år i februar, så ingen små børnebørn længere.
      Klem

      Slet
  2. Det var dog det mest pauvre plantemarked, jeg har hørt om! Bare tre boder! Jeg kan godt forstå du var skuffet. Der plejer at være rigtig mange boder på de sjællandske plantemarkeder, men måske var dette arrangeret lige en postgang for sent?
    Tillykke med barnebarnet 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var kedeligt, det var til fordel for husmandsstedet i Årslev, så de kunne sælge kaffe og kage. Der skulle også have været en, der solgte træer, derfor kom vi, men han kom ikke :(
      Tak for det

      Slet
  3. Dejligt at du trods alt fik lidt med hjem fra plantemarkedet. Flot billede med et kig over søen. Der kan man virkelig se, at I har fået skabt meget i løbet af sommeren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja lidt fik jeg da, og jeg har taget revanche i dag. Tak ja vi har skabt meget, det er en fornøjelse at se ned i haven nu.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Det var ærgerligt at der ikke var ret mange boder til plantemarked, men det er nok blevet lidt for sent, men lidt fik du da med dig hjem alligevel. Hvilke bregner har du købt, jeg er jo meget interesseret i bregner og er ved at have en del forskellige.
    I sidste uge fik vi omkring 50mm regn, det var dejligt for det var ved at blive lidt tørt. Weekenden var forrygende med skøn sol og varme. Jeg nyder at have sønnen hjemme indtil den 24. oktober, han arbejder hjemmefra, så du kan tro der bliver hygget med god mad og kager.
    I morgen skal vi plante mine 8 egetræer og endnu et egetræ er på vej fra Holland sammen med en mørkbladet Albizia julibrizin Summer chocolate og nogle stauder, bla. stormhat som skulle være velegnet til skovjord?? det må komme an på en prøve. Hvor er din pampas græs flot, den pynter alle steder, og roserne klarer sig også rigtig godt kan jeg se.
    En god uge til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var lidt skuffende, jeg troede, der var nogle jeg kendte fra omegnen, men jeg blev skuffet. Jeg købte 2 bregner Adiantum pedatum/Canadisk Venushår og Athyrium nipponicum 'Pewter Lace'.Fjerbregne, magen til den jeg fik af Peters kone, den er så flot, så jeg ville have en mere.
      Åh hvor er I heldige med regn, vi fik 12 mm. Dejligt for dig at have sønnen hjemme, det kan jeg godt forstå, I nyder. Så står den på madlavning og kagebagning.
      Dejligt med alle dine egetræer og et silketræ, jeg har jo ikke meget plads til træer, så de bliver valgt med omhu, men et silketræ kunne være fedt. Jeg kender ikke meget til stormhat, men du kan jo prøve.
      Roserne har det fint ja, pampasgræsset er af ministørrelse, den skulle også kunne klare sig.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Det var da et sølle plantemarked. Men du fik da noget med hjem alligevel. Og du skal afsted igen næste weekend? Jeg håber for dig at der kommer noget ordentlig regn, ellers får du da super travlt med vandslange og vandkande.
    Den er altså fin den lille gerbera. Spændende om den vil overvintre.
    Sød lille fødselar. hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var det, noget måtte jeg jo have med :) Ja vi tager af sted næste weekend. Jeg får nok at gøre med at vande, de lover meget lidt regn her, hver gang de har lovet lidt mere, trækker de i land igen, det kender du sikkert.
      Jeg tror, jeg graver gerberaen op ellers overlever den nok ikke.
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Det var godt nok et beskedent havemarked. Alligevel var det en fint stor hosta, du fik med hjem. Sommetider er de stauder, der tilbydes, så små , at man nærmest er nødt til at købe en hel håndfuld for at få en effekt med det samme, og så løber det jo op. Hvor er det berigende at have børn i ens liv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det må man sige og meget skuffende. Hostaen fik jeg for en 50´er det var billigt for den størrelse. Ja det er dejligt med børn, de er her også nu og igen på torsdag kort, mormor skal have dem først. Godt vi kan afløse hinanden.

      Slet
  7. Jeg synes det virker som om dammen er ved at få en plads i haven trods den oprindelige modstand, og den er jo et vældigt aktiv, når der bliver plantet fine sager rundt omkring. Dejligt også at man nu kan se vandspejlet! Jeres lille skov og vandet bliver en fin plads efterhånden, og du fik da lidt nye planter med hjem!
    Til næste år bliver det spændende at se hvordan det vokser til.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu planter vi rundt om dammen, vi regner med at det bliver rigtig flot næste år. Ja jeg fik lidt planter med hjem og mere er siden kommet til.
      Ja vi er meget spændte på at se det hele næste år, mon ikke I så skal en tur over Fyn igen :)
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Øv da, men du fik da lidt med hjem alligevel, håber I har mere held med det næste marked.
    Det ser rigtig godt ud rundt om søen efterhånden, der er da også brugt nogle kræfter der, det bliver spændende efterhånden som det gror til. Det bliver helt sikkert rigtig flot med alle Hostaerne der ved skov og sø.
    Flotte roser, selv om alle dine et nye så har du da fået meget ud af det første år. Det har jo været et fantastisk rosen år, jeg kan ikke lade være med at tænke på hvilket syn det må ha’ været i Høneballe Haven, hvis de da er blevet passet :-)
    Hvor bliver børnebørnene bare store, og hvor er det bare skønt når børn kan finde ud af selv at sige tak, så bliver man altså lidt varm om hjertet ❤️
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja lidt fik jeg da, der er ikke flere markeder, det er Beyers Plantesalg, og så skal vi en tur ned om Lene.
      Ja det bliver bedre og bedre med søen, nu mangler vi bare at få dunhammeren væk, men det bliver vist ikke nemt.
      Det er bestemt et godt rosenår, jeg tror, de bliver passet i Høneballehaven, men jeg ved ingenting og ser ingenting.
      Ja børnebørnene bliver store og opfører sig så pænt. Vi har haft dem et par timer i dag, det gik fint.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Martha er en rigtig lille charmetrold. Hun ser meget tilfreds ud, så det var nok gode gaver, hun fik.
    Man går aldrig helt forgæves til et plantemarked, men man ved aldrig på forhånd, hvad man kommer hjem med. Kan man ikke få det, man kom efter, bliver man altid lokket til at købe noget andet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er hun, vi er allerede ved at tænke på, hvordan det bliver, når hun bliver teenager.
      Ja det har du egentlig ret i, et eller andet skal nok komme med hjem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Tak for hilsnen til Mr. M i forrige indlæg.
    Dejligt med nye planter, selvom plantemarkedet ikke var så stort - så lykkes det alligevel dig at få planter til haven fra mange forskellige steder. Der er ved at være fint med planter i jeres have nu.
    Du har så fine roser og de står godt. September har vist været god for roserne efter al den regn i juli og august (selvom I ikke har fået så meget som os).
    Hils Bent.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak godt du så den. Ja det lykkedes at finde lidt, siden er mere kommet til, så følg endelig med, hvis du vil se det.
      Ja roserne har det godt, trods mangel på regn.
      Tak for det og hils også Mr. M. Og tak for hilsen til Martha, dejligt du stadig følger med <3, I er velkomne til at komme og se det sidste nye.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. I er bestemt også velkomne hos os i Trige.

      Slet
  11. Og tillykke med Martha :)

    SvarSlet