torsdag den 21. september 2023

Morgenbilleder, et besøg og en pakke

 Endnu kan jeg gå tur om morgenen, men det varer ikke længe, før hundene må styre deres utålmodighed, for gå tur i mørke vil jeg ikke

dette er fra i morges

På Samsø kunne jeg gå op til Langemark, hvor der var gadelygter, her på Hellerupvej og på småvejene rundt omkring, er der ingen gadelygter, så jeg må snart trække den lidt. Vi står ret tidligt op, det er en vane. Men vi går også forholdsvis tidligt i seng. 

I tirsdags havde vi besøg af Elna og John fra bloggen Havesysler. Det var hyggeligt men også temmelig vådt lige da vi skulle rundt og se have, det blev såmænd også kun til 5 mm, normalt regner det jo aldrig, men jeg skal love for, at det blæste, vi bor på en meget forblæst plet, specielt når vinden er i syd. Men lagkagen blev de ikke snydt for, dog var det ikke jordbærlagkage.  Denne gang var vi nødt til at sidde inde med kaffen.
jeg nåede lige at få plukket nogle af de sidste roser, inden regn og rusk ødelagde dem.
Elna havde en smuk buket med
den holdt længe, dette billede er fra i dag
en hosta havde de også med, den hedder Lederhosen, den blev plantet her ved søen
Jeg har også fået en pakke fra Staudestedet i dag 
Der er tilbud på en del stauder, det kunne jeg ikke stå for, det blev til flere bregner ind til skovbedet
og lidt andre stauder.
ved stenene ved søen blomstrer gerberaen 
Her er hvad Elna og John fik at se, da vi gik rundt
Der er Skt. Hans urt langs stien 
her er stien, som mange synes er flot - ikke mindst de store sten
som Bent og børnebørnene er glade for, skønt fyldt 70 er han stadig et legebarn
her er en hilsen til Mogens, tak for at du sørgede for at vi fik nogle cosmos med hjem, da vi besøgte jer. 
og til Mr. M. for mirakelblomsten eller vidunderblomst, som du kan se, er den ved at blomstre.
Roser før blæsten
Carolyn Knight
Gräfin Diana
min hjemmelavede rose, den dufter skønt, men ingen navn
Lady Emma Hamilton
Morten Korch
Mrs. Oakley Fisher
Tess of the d´urbervilles
Sumphibiscus
Sumphibiscus sammen med rosen Boscobel, så fine sammen. 
I må have en dejlig weekend, vores bliver begivenhedsrig: Ældstesønnen kommer i morgen, da vi skal til Marthas 6 års fødselsdag lørdag. Søndag skal vi til plantemarked i Årslev, det er fra 13-16.










18 kommentarer:

  1. Det er hyggelig å høre om ditt besøk av Elna. Jeg leser bloggen hennes også. Ja, jeg kan forstå at du ikke vil gå i mørket. Kan du ikke ta med deg en hodelykt? Da har du hendene fri :-)
    Flotte roser.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var hyggeligt, du er så flittig med kommentarer på alle blogge, det er flot. Jo jeg kunne tage en pandelampe på, men jeg bryder mig ikke om at gå, når det er helt mørkt. Slet ikke efter jeg faldt i mørket på Samsø.
      Tak og klem

      Slet
  2. Jeg kan godt forstå du ikke vil gå tur med hundene i mørke. Hos os er der også buldrende sort om aftenen og natten. Det er ikke pga. utryghed, vi helst ikke går ud, for der kommer altså ingen skumle personager så langt ude, men angsten for at falde er der bestemt. Vi falder efterhånden tungt, som du jo har erfaret på uheldig vis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nej her er heller ikke andet farligt end min egen dårlige gang, så jeg venter til det bliver lyst. Og følelsen og skrækken for at falde sidder der stadig.

      Slet
  3. Når det bliver mørkt, bliver det RIGTIG mørkt…kan godt forstå du ikke vil vandre rundt i det.
    Det begynder sandelig at vokse godt til i jeres bede, det ser så fint ud. 💚
    Haveknus fra fru Friis 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja nu bliver det hurtigt rigtigt mørkt og sent lyst. Bent har lovet mig at gå morgenturen, når det er mørkt.
      Tak skal du have, nu kommer I snart og ser det igen <3
      Haveknus

      Slet
  4. ja at gå i total mørke er ikke sjovt, når man når vores alder. Faldprocenten er for høj. Der var engang jeg gik i haven med en pandelampe, men ikke mere. Som du siger man falder for nemt og tungt.
    Jeg kan godt forstå besøgende og Bent og børnebørn er begejstret for de sten. Det ville jeg osse være.
    Cosmos er så flotte i alle farver. Mine har været sene undervejs, pga. den tidlige tørke, men nu blomstrer de fint. Spændende hvor længe de kan holde ud.
    Den er sød den fine hjemmelavede rose. Er det en frøplante eller en stikling fra en fremmed rose?
    god weekend Med både fødlsesdag og plantemarked.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej man skal passe på, jeg har prøvet at falde, det dur ikke, heller ikke at gå rundt i haven med pandelampe, for man kan ikke se så meget med sådan en.
      Ja det er nogle fine sten, du/I må komme og se dem en gang. Ja cosmos er fine, Mogens er vældig glad for dem, de vokser i hans del af haven :) ja mon ikke de holder længe.
      Det er en stikling fra en af mine roser på Samsø, når jeg beskærer, sætter jeg dem tit i en potte med jord, jeg skriver ikke navne på, så jeg har flere, der ser sådan ud.
      Tak ja det bliver en spændende weekend.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Fornuftigt du holder dig i ro til det bliver lyst. Der er ingen grundt til at udfordre skæbnen, selvom det nok kan være svært at overbevise hundene:-)
    Fint morgenbillede af den gamle gård - og dejligt med gode havevenner på besøg! Tænk jeg glemte helt at tage billeder da vi fik besøg af Elna og John dagen efter, men hyggeligt var det i hvert fald! Din have er snart så fuld af gode minder fra alle dine venner at du må føle dig godt hjemme, og så er den jo godt suppleret af alt have du ellers finder på.
    De store sten i haven er en gave - slet og ret! Det er bare noget man må nyde - oppefra som nedefra og som en flot beggrund for planter. Jeg ville ønske der var noget lignende i vore have...
    Din egen rose kan vel ikke blive ved at være navnløs, men Lisbeth kan du ikke kalde den mere. Den er så fin og alfeagtig i både bygning og blomst at du må ty til eventyret for at finde et navn. Måske kan børnebørnene hjælpe?

    God fornøjelse i weekenden!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er vist det bedste, jeg har ikke lyst til at falde igen, men du har ret, hundene vil gerne af sted, men hvis jeg ikke går for meget rundt, accepterer de at vente.
      Ja det var hyggeligt med besøg af Elna og John, jeg havde tænkt at tage billeder, men det blev kun til det ene.
      Ja stenene er en gave både til haven og til børn og barnlige sjæle.
      Jeg må finde på et navn til rosen, det tænker jeg lige over, den er lidt alfeagtig, den jeg selv har lavet, måske skal den hedde Alfefe. Lisbeth rosen finder rosenmageren måske på et navn til.
      Tak for det, nu er vi i hvert fald igennem fødselsdagen med en køn lille lyserød alf.
      Knus

      Slet
  6. I må føle jer mere og mere hjemme, efterhånden som I har haft gæster og vist dem rundt i haven. Cosmos giver noget lethed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Vi føler os hjemme her, endnu mere efter flere besøg. Hvis I skal til Fyn, må I endelig kigge ind om os.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Jeg forstår godt at du ikke bryder dig om at gå når det er mørkt og især når du skal ud på de små veje, selv om vi bor hvor der er stier og gadelys bryder jeg mig nu heller ikke særligt meget om det.
    Hyggeligt med besøg, men ærgerligt at vejret ikke var det bedste. Vi havefolk er dog ikke sådan at slå ud :-) vi skal nok få det bedste ud af situtationen.
    Ja men dog! Flere planter, det er ret imponerende hvad I har nået at få etableret på det første haveår og jeg fornemmer at du ikke er helt færdig med at handle ind endnu. Det bliver så fint til næste år :-)
    Mogens siger velbekomme. Cosmos er nu også så fine at have indimellem.
    Håber I havde en dejlig dag til fødselsdag hos Martha. Tillykke med hende og god fornøjelse til endnu et plantemarked.
    Vi har brugt dagen idag til at være til 70 års fødselsdag hos vores nabo.
    Fortsat god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det der med mørke, lader vi de unge om, Bent har heller ikke noget imod det, så må han holde for.
      Ja der sker noget, når Bent går i gang, nej jeg er ikke færdig endnu. Cosmos er nu sat i irishøjen, det bliver et broget bed.
      Vi tyvstartede med Marthas fødselsdag, det er først på mandag, hun fylder, men hun svælgede i gaver, det var noget, hun kunne lide. Jeg skal af sted med Per i morgen, det glæder jeg mig til.
      Ja ja alle de fester tager tid :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Som det ses af billedet, var John og jeg meget begejstrede for de store sten. Så store sten finder man ikke i ret mange haver, men hvor er de flotte, og de ligger heldigvis et godt sted, for de er vel nærmest umulige at flytte. Men vi var også begejstrede for resten af haven, og vi var imponerede over alt det, I allerede har nået både med beplantning, men også med indhegningen og brændeskjulet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg fik ikke taget flere billeder, så jeg måtte bruge det. Nej der er ikke mange, der har kæmpesten i haven, og heldigvis ligger de perfekt for flytte dem, kan vi ikke. Tak ja Bent er en flittig mand, jeg troede ikke, vi var nået så langt nu, men han har haft travlt med at stille konen tilfreds, haven var jo et must for mig, så det er virkelig dejligt. I er velkomne en anden gang, hvis I vil følge udviklingen live.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak, og I er også velkomne her..

      Slet
    3. Tak for det, vi er ikke så seje til at køre som dig.

      Slet