lørdag den 22. juli 2023

Lenes liljer, et nyt bed og meget andet

I går tog vi ned til Lenes liljer, der er mange spændende liljer og andet, vi bor tæt på hende, så det er måske lidt for nemt at tage en tur derned ;)

flot
ser det ud med mængder af dagliljer og liljer
og der er mange fristelser
også orangeriet er flot
en lilje der ikke er til salg, den er frøformeret, mange har forsøgt at få fat i den, men det går ikke
der er så mange smukke
jeg købte et par stykker, samt lidt dagliljer og martagonliljer. Lene og Bo har ofte åben have, skriv til dem, hvis du har lyst til at besøge dem https://www.lenesliljer.dk/liljer/
her er nogle af mine egne i haven:

African Queen  var med fra Samsø
og en ny jeg har købt. Jeg har flere på vej, som endnu ikke er i blomst, men det kommer
Der hvor brændestakken lå er opstået et nyt bed, Det er den lyserøde Deutzia og foran Styrax Obassia
Den bagerste er den gule vandgran, jeg er jo vild med det træ, de havde nogle pæne i Nonnebo til 300 kr. den måtte jeg eje. Jeg har sat to liljer imellem dem.
så er brændeskuret færdigt, der er fløjdøre der kan lukkes op ind til brændet


Vi opdagede forleden dag, at kinesertræet har blomster på vej, imponerende eftersom, det er flyttet 2 gange siden vi tog det med fra Samsø.
R. Tinkerbird er fin nu
Roser:
Aloha
Clarét
her med regndråber
Sedum sat mellem stenene ved søen
skoven
nu med flere hostaer
fra Ulla og John, som vi havde besøg af i søndags, tæt ved træet står en foldblad, som jeg har fået af fru Friis og manden.
Staudebedet
også her
Vi har passet børnebørn, det er nemt, når de sidder med hver sin Ipad, men de er nu nemme. 



Til slut Hellerup kirke i aftensolen.
Så blev det lørdag aften, og jeg vil ønske jer en skøn søndag og en god ferie til de heldige. 



 

25 kommentarer:

  1. Din hage utvikler seg så fint. Snart har du planter over alt. Flotte liljer. De trives ikke her bortsett fra noen hardføre sorter som martagonliljer og noen få andre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja vi må udnytte pladsen så godt vi kan. Martagonliljer har jeg at nogle af, håber de vil komme. Jeg havde nogle med fra Samsø, de nåede ikke at blomstre.
      Klem

      Slet
  2. Dejlige billeder du viser. Det går stærkt hos dig, og Bent har fået det flotte brændeskur helt færdigt. Det er vist lidt farligt at bo så tæt på Lenes liljer, du bliver nok udstyret med et klippekort inden længe! 🤭🤪
    Haveknus fra fru Friis 💚

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tak skal du have, ja det går stærkt her både med plantning og trivsel, ja Bent er jo en flittig rad, så brændeskuret er færdigt. Jeg må have et klippekort til Lenes liljer og alle de andre steder, jeg kommer.
      Jeg har lidt erfaring med liljer, der forsvinder, på Samsø forsvandt er en del liljer for mig, de kom desværre ikke igen. Jeg håber, din kommer igen, det lyder som en fin sammensætning.
      Knus fra fru Høneballe

      Slet
  3. Glemte lige et spørgsmål! Har du erfaring med liljer der forsvinder? Jeg havde den smukkeste måneskinsgule lilje, som kom op midt i min Limelight hortensia., og har været stabil i flere år. De klædte hinanden så godt og den plejer at være der lige nu, men intet spor af den, selv om jeg har stået på hovedet i busken. Den kan selvfølgelig være blevet spist af en eller anden sulten rad!
    Mer’ haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
  4. Lilje 'African Queen' har nogle fantastiske farver. Meget smuk. Jeg undres hver gang du viser oversigtsbilleder fra haven, hvor fin haven er blevet på så kort tid. Du har virkelig fået så meget ud af stedet. Du (og Bent!) kan være meget stolt! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak for de pæne ord, ja det er gået hurtigt, Bent er god til at lav bede til mig, så det ser rigtigt ud, vi har lært noget i Høneballehaven på Samsø.
      Vi er også meget stolte, det er fantastisk, at det er gået så hurtigt. :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Sikke dejlige liljer, jeg kan sagtens forstå du bliver fristet. Jeg købte jo liljer hos Lene sidste år men de blev spist af snegle inden de næsten kom over jorden, men i år står de klar til at blomstre så det glæder jeg mig til. Din African Queen er virkelig smuk.
    Vandgran er et dejligt træ, jeg er også glad for min. Og din R. tinkerbird ser fin ud. Får I regn på Fyn? Her tror jeg vi skal indstille os på dagsregn og hele næste uge med, men hellere det end tørke.
    Brændeskuret er blevet så fint! Min R. edgeworthii trives også fint er lidt bekymret for om det snart bliver for vådt i den krukke hvor den står men der er da hul i bunden men jorden er altid meget fugtig.
    Aftenerne bliver brugt til at luge lidt i skoven for jeg er jo blevet grebet lidt af Touren så det er ikke blevet til så meget arbejde som det burde men pyt, ukrudtet løber ingen steder.
    Rigtig god søndag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er dejlige liljer, men hvor træls for dig, at sneglene tog dem, godt det går bedre i år.
      Jeg blev enig med mig selv om, at jeg ikke kunne undvære min smukke vandgran, så husholdningspengene blev brugt til en ny, nu har jeg to ;)
      Endelig får vi også regn, dagsregn - det er tiltrængt, jeg var træt af tørken, det varer lidt, inden det bliver for meget, så jeg nyder dagen med en god bog og tid ved computeren, hvor jeg leder efter planter, det kender du. Godt du slapper af en gang imellem med touren, så pyt med, at du ikke får lavet så meget.
      Jeg regner også med, at min R, edgeworthii har det fint, håber på blomster næste år, men vi får se.
      Tak i lige måde
      kh Lisbeth

      Slet
  6. Av det er vist en "farlig" nærved nabo at have. Lækre liljer, du viser. Jeg har heller ikke haft så stort "mandefald" i liljerne som andre år. Så jeg vil investere i nogle flere til efteråret.
    Det er altså et flot brændeskur Bent har lavet. Og smart at lave et nyt bed hvor brændet har været, så slipper Bent vel for at grave græstørv væk.
    Hvor har I fået et fint lys ned under træerne. lige til hosta mv. Vi har investeret i en sav på stang, så til vinter bliver der, forhåbentlig, osse lavet lys i den mørkeste del af haven. Lige nu er den dødkedelig. De hosta, jeg reddede op i potter sidste år, har det fint. De fleste har ligefrem vokset. Men om jeg tør plante dem ud i år, det tror jeg ikke. Jeg tænker de lige skal have en sæson til i potte og fred for snegle.
    I dag har det regnet on off. herligt.. for trods den regn vi dog har fået, er jorden faktisk tør, især under større blade og buske. Der skal meget til for at udligne det vi mangler.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, jeg har da lagt nogle penge der, men det kunne være værre. Vi er glade for liljerne, godt du ikke har haft så meget svind i dine liljer i år. Ja brændeskuret er blevet flot, jeg har længe tænkt på, at der skulle være nogle buske, hvor brændet lå. Det er hårdt nok at grave der, dels er det tørt og dels er der mange rødder i jorden.
      God idé med sav på stang, sådan en har vi også og haft meget glæde af den. 7 9 13, vi har ikke set mange snegle her endnu. Ja os der kun har fået lidt regn, kan sagtens bruge mere. Vi har fået 12 mm i dag, trods dagsregn. I Kolding regner det vist hele tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Dessa älskade liljor och dess doft! Sista bilden är helt magisk :)
    Ha det gott bästa du!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Tak for det, ja liljer er dejlige og sol på kirken er godt.
      Kram

      Slet
  8. Hvor går den hurtigt - sådan en uge - men det var dejligt at se det nye bosted og meget hyggeligt at starte sin ferie med jeres store gæstfrihed!
    Vores ferie gik hurtigt, men I er allerede videre med de nye planer i forhaven, og dit buskads tager form. Også brændeskuret er blevet så fint og med alle de dejlige planter i staudebede og under skovens træer skal det hurtigt komme til at ligne en skøn have! Godt du kunne bruge det vi havde med. Jeg håber stiklingerne også vil tage fat, og ellers må vi prøve igen.
    Liljer er vel egentlig ideelle i den nye have, hvor de kan stå og nikke blandt de høje træer og sprede duft og farve. Jeg mener at have læst at liljer er skovplanter, og har set dem plantet lidt vildt i lysninger rundt omkring i andre haver, og med en leverandør lige i nærheden kan det vel hurtigt blive en dille:-)
    I går kørte vi hjem på en forrygende regnvejrsdag (ju-hu!) så jeg skal da ikke ud og vande. Vi fik over 30 mm her, og nu skal der bare ryddes ud i visne blomster. Selv græsset er begyndt at gro - i hvert fald pletvis:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
  9. Hej Ulla
    Nå I er hjemme igen,jeg kunne ikke helt huske, hvornår I skulle hjem. Vi var glade for jeres besøg og for at vise jeg hus og have. Ja vi er godt i gang med det nye bed, nu sker der ikke mere, før vi får mere regn, og det er til at plante igen. Det regnede også her hele dagen, men vi fik kun 14 mm, godt I fik en masse. Nogle af stiklingerne har taget ved, tror jeg, men trælupinen som var den vigtigste er jeg ikke sikker på.
    Lene sagde i går, at liljerne skal have sol, det tror jeg på, dem jeg havde plantet i skoven, blev ikke til noget, så nu er de flyttet.
    Ja det var godt med en regnvejrsdag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, trælupinerne virkede noget slatne i det, og det var nok den forkerte årstid at tage stiklinger på, men jeg tror jeg sætter nogle flere i gang når de nye skud er hærdet lidt op. Og liljerne må du hellere selv klare...:-)

      Knus

      Slet
    2. Tak det lyder rigtig fint, hos mig selvsåede de sig på den måde fik jeg flere. Ja liljerne skal jeg nok selv klare :)
      Knus

      Slet
    3. Jeg har høstet en spandfuld frøkapsler i dag, så der skulle også være en mulighed!

      Slet
  10. Brændeskuret ser godt ud, og det gør haven bestemt også, og til næste år, når det hele er vokset, bliver den endnu kønnere. Det er vist tidligt, at jeres kinesertræ begynder at blomstre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja både have og brændeskur er ved være flot, det er sjovt at få lov til at starte på en ny have, selvom jeg savner den gamle have. Ja vi blev også meget forbavsede, da vi så knopperne, men hvem ved, hvor gammel den er. Har du et?

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  12. Jamen Lisbeth, hvad vil du dog gøre, når der ikke er plads til flere planter? 😁
    Men der bliver rigtig flot i din have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja Ellen
      det ved jeg heller ikke, så er jeg nok blevet for gammel til at plante mere og til at passe den. Jeg er meget tilfreds lige nu, tak for det.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja Lene og Bo’s have er altid et besøg værd, nan bliver bare så fristet :-))
    Ja men dog så dukkede der lige et nyt bed op :-) tænker at det skal du hurtigt få gjort kål på :-)
    Hvor er det blevet flot Bents brændeskur, hvilken orden.
    Det bliver da super flot når alle de hostaer gror til.
    Ja her er det jo blevet ferietid og vi startede med et besøg hos min mor, så kan det godt vente 3 uger inden næste besøg hvor det er hendes fødselsdag. Forsøger så vidt muligt at vi ses en gang om måneden, men det kan godt være svært engang imellem.
    Idag er vi begyndt med at gøre hovedrent, Mogens tog det ene værelse og jeg baggangen pyha det var hårdt. Så må vi se hvilke dage der bliver til rengøring og hvilke der bliver i haven, og så skal det jo også være plads til ting der lige falder os ind. Onsdag i uge 32 skal vi have lagt nyt gulvtæppe på i den “store” stue, så det bliver noget af en omgang, men samtidig får den jo også en hovedrengøring.
    Dejligt med børnebørn på besøg, ja det er noget nemmere nu de er blevet så store og en iPad er en god barnepige :-) nå men mon ikke de også var ude og få lidt luft :-)
    Smukt billede af kirken.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  14. Hej Anne
    Ja deres have er altid et besøg værd, men rigtigt der er store fristelser der. Der skal mere i det nye bed, når vi når længere hen på året, desværre er det svært at grave i, der er mange rødder.
    Ja det er godt med alle hostaerne, jeg ærgrer mig over, at jeg ikke fik flere med fra Samsø.
    Ja I har ferie, og så gør I hovedrent, imponerende, men det skal jo gøres en gang imellem, ligesom din mor skal besøges. Ja forhåbentlig bliver der også tid til lystbetonede ting som at se haver. Jeg / vi overvejer at tage til Dallund slot og se den rosensti, har I været der?
    Ja det er nemt at være barnepige nu om stunder.
    Tak
    Knus Lisbeth

    SvarSlet