fredag den 28. juli 2023

Flittige mænd

 Ja jeg er heldig, at jeg har hjælp af nogle af mine mænd.

Bent er blevet færdig med brændeskuret
Nu har han bygget et rosenvoliere til mig. Det er hegnet, som er sat rundt om haven, der var noget til overs, så planen er, at der skal plantes nogle klatreroser op i det. Rionet kunne det ikke blive til, det er lidt for dyrt, men dette her er også fint nok til mig og mine roser. 
I garagen har han sat hylder op til grillen og potterne, så er der mere plads derinde

Præmien har han fået, kan I se.

Per ville gerne have lidt åkander, dem har jeg mange af, til gengæld rensede han bassinet for mig, han tog i hvert fald det værste, selvom det var noget ulækkert. Dejligt at han ville hjælpe os med det.

De er stadig flotte, men der er knap så mange nu, de er ham vel undt.

Så fint det er her til aften
Buddlejaen blomstrer endelig, den har en fin farve
Clematissen som fulgte med huset er også i gang med at blomstre.
Som altid når jeg laver have, er jeg forelsket i den
derfor har jeg
taget mange billeder

for tiden er jeg meget glad for de blomstrende hortensia, her  for enden efter pilen står en lyserød
her i den anden ende af haven har vi også plantet hortensia, den hedder Hydrangea Magical Andes
Denne er Pinky Winky, de står så fint ved lågen, selvom det er i den anden ende af haven, kan jeg se dem herinde fra udestuen.
Endnu en lilje er i blomst, den var med fra Samsø, måske en fra dig Anne?
R. oreothrepes købte jeg hos Lene, den har en fin duft i løvet
R. September Charm - også købt hos Lene, gade vide, om den blomstrer i september
R. Yakushimanum "Esbjerg" er købt ved Jan Brodersen i Taulov, bemærk de fine bløde nye skud.

Lidt af de gule roser, der står i det runde bed
Mrs Oakley Fischer, smuk men holder desværre kort i blomsten
Port Sunlight
her er den mere udsprungen
James Galway står fint og blomstrer ved garagemuren

Til slut vores smukke udsigt.

Så blev det weekend igen, I må have en dejlig en af slagsen. 






20 kommentarer:

  1. Hvor fint med rosenespalie foran brændeskuret. Godt tænkt! Det handler om at udnytte alle muligheder. Vi var iøvrigt også ude og kigge efter rionet igår, men fik et chok over prisen. Hvad skete der lige der… !! 😳😆😳
    Fantastisk at Per lige ordnede noget af dammen, så er I da det skridt foran. Og Per fik noget åkande, ren win-win.
    Haveknus fra fru Friis. 😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja håber, det bliver godt, når jeg får sat nogle flere roser op af det. Ja rionet er frygteligt dyrt. Alting stiger, det kan vi lige så godt vænne os til.
      Ja helt ordnet er dammen nok ikke, men det blev meget bedre. Han havde fortjent åkanderne.
      Haveknus til dig.

      Slet
  2. Du er heldig som får så mye hjelp i hagen. Lagkake/bløtkake fortjener Bent ja :)
    Det blir så fint med alle plantene du har kjøpt. Esbjerg likte jeg godt. Indument er så fint.
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med hjælp, det kan vi godt lide. Esbjerg har et fint indument.
      Klem og i lige måde

      Slet
  3. Jeg visste ikke at du har flyttet, spennende med ny hage da. Ser du er i gang med å etablere deg med nye planter.
    Ja det er veldig bra med gode hjelpere, vi er heldige som har våre menn til hjelp. det ser flott ut på din nye plass.
    Ha fine dager fremover.
    Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja vi flyttede i januar, vi er glade for flytningen og vores nye have.
      Dejligt når nogle af mændene vil hjælpe os.
      tak i lige måde og tak for din hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Ja, forelskelse er næsten nødvendigt, når man skal samle kræfter til alle disse projekter, og din er vist livslang. Hvis du sad i en lejlighed med én altankasse ville du også være forelsket i den:-)
    - Men dine stærke mænner får vel også nogle forelskede blikke når de laver så meget fint omkring dig. Det må være en stor fornøjelse at kunne se vandspejlet efter Pers indsats med snasket i vandhullet. Måske stiger det nu i graderne og bliver en havedam?
    Det er jo en virkelig god idé at lave rosen-espallier på brændeskuret og allerede nu er det et flot indslag i haven. Forstår din tilfredshed - og din trang til at tage mange billeder af alt det der allerede er i gang det første år i haven!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja min forelskelse i have er vist livslang, men jeg var lidt sent ude, håber ikke jeg behøver at nøjes med en altankasse.
      Jeg er i hvert fald glad for mine mænds hjælp, så de kan godt få kærlige blikke.
      Ja måske kan den nu blive en havedam.
      Hvis roserne vil gro ved brændeskuret er det rigtig godt, sikke billeder jeg så kan tage.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Jeg skal da godt nok love for I får noget fra hånden , på bare et halvt år, alt det der er sket det er imponerende. Jeg synes det er en rigtig god ide at sætte hegnet op til dine roser, det vil blive vildt flot.
    Også dejligt at Per havde mod til at få at gå i gang med dammen, og godt at se at du nu igen er i stand til at tage mange billeder af din have. Rhodoerne ser fine ud.
    Jeg fortalte dig om skovmåren jeg havde set med de 2 unger, i går lå den neden for min indkørsel og var kørt fuldstændig i smadder, det var trist.
    Så havde jeg købt 5 små nye fisk og lukket sammen med de 3 jeg havde i forvejen, men du milde det var frygteligt at se hvordan de store jagtede de små nye. Nu har jeg ikke set de nye i 2 dage, måske de har gemt sig på bunden af søen, jeg håber de overlever den frygtelige modtagelse de fik..
    Var på tur til Hjarbæk hvor der er kunst i haverne, det var rigtig spændende at få lov at komme ind i folks haver, men det var jo kunstværkerne der var i fokus. Nyder det dejlige sommervejr med sol og varme.
    God weekend
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja der sker noget her, vi er nået langt. Jeg glæder mig også til at få sat roser op af hegnet og se dem gro, men først skal de købes. Ja jeg må indrømme, at jeg igen er vild med min have.
      Nej hvor var det synd med din skovmår, det kan jeg godt forstå, du blev ked af. Det lyder ikke bedre med dine fisk, vi håber de gemmer sig på bunden. Det er længe siden, jeg har set mine fisk.
      Sikkert flot med kunst i haverne, men jeg kan nu bedst lide at se haver. Ja det er rigtig dejligt vejr i dag.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth,
      Vil bare lige tilføje at jeg er så glad for de billeder du har taget i skoven, det er de eneste jeg har og at kunne gå tilbage og se hvor små rhodoerne var dengang i 2020 det er sjovt, jeg har lige været inde på artiklen, så endnu engang tak. Og tak for alle stauderne som du har beriget min skov med, de trives alle rigtig godt, selv hostaerne, det er ikke så slemt endnu med snegle.
      Kh Dorte

      Slet
    3. Hej Dorte
      Jeg ved, du er glad for billederne, jeg er også ked af, at jeg ikke har været hos dig i år, den turen er ikke blevet kortere, selvom vi har sluppet for færgen. Men det skal nu nok lykkes at komme op og besøge dig igen. Synd du ikke selv vil tage billeder, som med alt andet, er det en overvindelse, øvelse gør mester, du kan godt, du behøver ikke at vise dem til nogen, men har selv glæde af dem, så du kan se, hvor meget de vokser. Godt du har hostaerne i fred for snegle.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det er skønt med hjælpere, og hvis de kan bevirke, at man kan blive længere i sit hus med have, er lykken fuldkommen! Vi bliver jo nødt til at betale os fra det, når vi når dertil, at vi ikke selv kan klare det mere. Eller sælge ... uha, for en skrækkelig tanke ... 😢

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er dejligt, så må vi håbe, at vi kan blive boende længere, jeg bryder mig bestemt heller ikke om den tanke eller at læse om, hvordan de har det på plejehjemmene.

      Slet
  7. Fin arbejdsdeling, hvor du tager billeder af mændene, som slider i det :-) Det er godt at læse, at du allerede er forelsket i jeres nye have. Det lover godt for fremtiden. Hortensierne var nogle af de planter, der tog skade i vinter, men de ser ud til at ville blomstre ganske pænt alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en fin arbejdsfordeling, jeg er bedst til at tage billeder og til at købe planter :)
      Jeg er meget glad for min nye have, der er blot en masse planter, jeg savner, men jeg kan alligevel ikke have så meget her. I vinter havde jeg kun en hortensie her, nu har jeg en del, så må jeg se, om de kan klare vinteren. Den ene, der var her, har klaret det fint.

      Slet
  8. Dejligt med flere hjælpende hænder. Vandspejlet er blevet fint. Jeg burde osse give vores vandhul den årlige omgang, nå, det nås nok, sommeren er ikke ovre endnu.
    Det bliver fint med roser op ad brændeskuret. Og de er nok ligeglade om det er hegn eller rionet de støtter sig til.
    De er søde de fine hortensier, ligner lidt et fint hæklemønster. Men du må da ha vandet dem meget i tørken?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er godt med noget hjælp, især når det kan ses. Nogle gange tror man, at sommeren snart er ovre, men der er da en måned endnu.
      Jeg tænker også roserne er ligeglade med om det er rionet.
      Det er ikke så længe siden, jeg købte hortensiaerne og fik dem plantet, men en dag så jeg, at nu var det tid at vande dem, det hjalp, og nu holder jeg øje med dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hold da op hvor det bliver gået til den, den det voliere bliver du helt sikkert glad for, skal der så købes roser igen :-)
    Ja hvem ville ikke gi’ en åkande eller to for at få renset lidt op, har Per også en havedam?
    Ja måske liljer er fra mig, kunne godt ligne Beijing Moon. Her er den afblomstret, men hold op for en duft de spredte omkring sig.
    Det et da også bare med at få taget nogle billeder for om nogle år at kunne se tilbage på den forandring haven fik efter I startede op, ja allerede nu et forandringen enorm fra den have vi lige kiggede ind i, i efteråret.
    Vi har været til familie komsammen på Hasmark camping hos Mogens’ bror og svigerinde, og det hele startede med en kæmpe tordenbyge, men ellers artede vejret sig.
    Jeg tror ikke jeg skal have noget med fra Lene, ellers tak for tilbuddet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja her sker noget, et par roser mere kan der blive plads til, det har jeg ikke noget imod ;) og Anton har nok ikke noget mod et besøg.
      Per har ikke rigtigt havedam, men et lille vandhul, han har fundet, da han flyttede noget jord og fliser.
      Ja jeg tager mange billeder, du har ret, de er gode at have og kigge tilbage på. Hende jeg kender med rhodoer i skoven tager ingen billeder, så hun er så glad for dem, jeg har taget.
      Det lyder hyggeligt, bare ikke med tordenbygen, det ser vi ikke meget til.
      Det er i orden og selv tak.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet