fredag den 14. juli 2023

Gerbera i haven og besøg i haven

 Torsdag var jeg i Lidl, hvor jeg købte to Gerbera til 20 kr. stykket. 

jeg fandt ud af, at de sagtens kunne plantes ud i haven, så det blev de.

Gerbera og Echinacea er fine sammen, synes jeg.

I tirsdags havde vi besøg af tidligere havebloggere, det var så dejligt, at jeg glemte at tage billeder, heldigvis tog de selv billeder, dem har jeg lånt:
Der var nu ingen, der ville lege med Bellis til dens store fortrydelse
Vi fik snakket en masse
det bedste var, at de kunne lide, hvad de så, især det store træer, der er i haven, det fik dem til at mindes Høneballehaven
masser af snak
Mr. M. var især begejstret for  vandhullet og alle åkanderne, han fik en pose med sig hjem
Det var ikke kun fru M. som var glad for, at jeg har fortsat traditionen med jordbærlagkage
det kan være svært at komme op igen, hvis man er kommet for langt ned
 
det lykkedes heldigvis uden at blive våd, i stedet gav han gode råd til fjernelse af det, der gror vildt i søen.
Vi kunne mærke, det var længe siden, vi sidst havde set hinanden, så der var gang i snakken. Gode gamle venskaber forgår ikke. Vi mødes igen på Fyn. Vi startede vores haveblogge i 2011 og mødtes første gang i 2012 på Samsø.

himlen var flot
vi havde heldigvis tørvejr, da de var her
spejlbassinet var gjort rent i dagens anledning
og der var gang i staudebedet
Rudbeckia Hirta havde jeg med fra Samsø i en potte, jeg vidste ikke, at jeg havde den derovre,
men med var den i hvert fald
høststenbræk kom også med, det er jeg glad for
Silkeplante har jeg købt på et åben have besøg, den dufter fantastisk af vanille, de små insekter er vilde med den.
staudebedet er blevet udvidet, så der er plads til flere planter, det gør ikke noget, jeg skal nok få det fyldt op.
Alligevel blev hortensiaerne fra Nonnebo flyttet her ned til lågen. Den lille der står foran, havde fru Friis med til mig, hun har selv taget en stikling. Hortensiaer er nemme at lave stiklinger af. 
en glasbær havde jeg også med fra Samsø
og denne staude, er der nogle, der kender navnet på den?
denne rose er en stikling, jeg selv har lavet, men hvilken ved jeg ikke, den dufter godt
også denne har jeg selv lavet, jeg er i tvivl, men har en formodning om Morten Korch,
men kan ikke huske jeg har lavet den.
James Galway er ved at være godt i gang
I dag slutter jeg med liljen African Queen, som jeg havde med fra Samsø, det havde jeg glemt, så jeg bestilte en ny, det er min yndlingslilje. 
Rigtig god weekend, vi skal have bloggæster igen søndag, det er så dejligt at blive bekræftet i, at det er det rigtige man har gjort, og det bliver vi helt sikkert igen. Vi er meget glade for at bo her. og det er dejligt at indrette en ny have. . 



 


18 kommentarer:

  1. Så hyggelig å få besøk av andre hagebloggere og gamle venner. Jeg synes at gerbera er så fine. Overlever de ute hos deg? Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var hyggeligt, synd der er for langt mellem os. Ja gerbera er fine, jeg har ikke haft dem ude før, jeg tænker ikke, at de kan overvintre her, der er jo køligere end på Samsø.
      Klem

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hyggeligt med besøg af ekshavebloggere. African Queen er en flot lilje. Af en eller anden grund har jeg aldrig fået anskaffet den. Farven og formen er ellers så fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var hyggeligt, I er også velkomne, hvis I skal over Fyn, ellers er det jo desværre stadig langt at køre. African Queen er fin og hvilken duft, den er fantastisk.

      Slet
  4. Ja, nu ser vi frem til at se det hele med egne øjne! I har rigtig hygget jer med gamle havevenner, og det er jo utroligt så mange planter der allerede er kommet i jorden. Staudebedet måtte naturligvis udvides:-)
    Fine roser du selv laver!
    Den gule er måske sprunget helt ud når vi ses, men umiddelbart er det ikke en staude jeg kender. Vi får se...

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja og vi ser frem til at vise jer det. ja det var hyggeligt, det bliver det også i morgen. Jeg køber lidt en gang imellem, pludselig bliver det til mange, jeg tiltrækkes af billige planter i supermarkederne. Så Bent udvider lidt en gang imellem. Jeg er bedre til rosenstiklinger og håber, at jeg også kan finde ud af det, I kommer med.
      Knus

      Slet
  5. Det var en voldsomt dramatisk himmel, men flot er det, når den står så mørk med lidt solskin i forgrunden. Det er også et af mine yndlingsmotiver.
    Og så er det altid fint at holde blogbekendtskaberne i live 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja sådan en himmel er ikke til at stå for, så må vi have kameraet frem.
      Ja også selvom de ikke rigtigt blogger længere, skal man holde venskaberne ved lige.

      Slet
  6. Sikke en dramahimmel. De er så flotte i det skiftende vejr nu.
    Dejligt med havebesøg hvor I ikke skal vakse på færgetider. I har nu osse fine lange kik og mange nye ting at vise frem.
    De passer godt ind de gerbera,, en skam de nok ikke er vinterfaste. Det kunne ellers være sjovt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er flot, når solen skinner og der er mørk himmel over kirken. Ja tiden løb fra os alligevel, men ingen færge vi skulle nå.
      Ja de er fine gerberaerne, men jeg måtte flytte dem, de kan heller ikke lide at stå for længe i solen, så nu har jeg fundet et andet sted til dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det blev lidt sent med en kommentar, men vi har haft gæster fra Vestjylland i weekenden, super hyggeligt, især igår hvor vejret var fint (måske lidt til den varme side) og så var vi en tur i Klintebjerg og nyde udsigten ud over Odense fjord. Lidt havekig blev det da også til :-)
    Dejligt med bloggæster, og dejligt at lagkagen kunne nydes udendørs.
    Godt at staudebedet kan udvides lidt, for du er jo nok ikke færdig med at falde over noget du ikke kan undvære :-)
    African Queen er også flot og når du nu fik en bestilt, ja så har du jo 2, ik’ så ringe når det er en yndlings.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er ikke nemt at nå det hel, og det jo hyggeligt at have gæster, som man viser rundt i området, det er ikke dårligt med udsigt til Odense fjorden.
      Ja tirsdag kunne vi godt sidde ude med lagkagen, men i dag blæste det for køligt, og der kom lidt regn, ja ikke noget, der kunne måles. Ja både staudebed og rosenbed skal udvides.
      Nej African Queen er det godt at have to af, især fordi de ikke helt blomstrer på samme tid. Tiden vil vise, om jeg ikke også har fået nogle af dem fra dig med, jeg har i hvert fald noteret, at dem skulle jeg have med.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth, det var dejligt at besøge jer og se hvor godt I er kommet fra land i jeres nye have - og huset er så fint :)
    Gode billeder :)

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi var meget glade for at vise jer det, heldigvis kan vi gentage succesen. Vi må en tur til Lenes Liljer :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Din silkeplante er så smuk. Har du det latinske navn på den? Når jeg googler den, kan jeg kun finde silkeplanter med orange blomster.
    Det ser hyggeligt ud med havebesøg og lagkage.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den er meget smuk og velduftende, jeg købte den ved et åben have besøg, her viste ejeren, at den havde orange blomster, det var jeg ikke helt vild med. Men denne her er smuk, det er nemlig en rosensilkeplante, det fandt jeg først ud af nu https://froebutikken.dk/shop/3-blomsterfroe/545-rosensilkeplante-carmine, man kan købe frø af den i Frøbutikken. Jeg fandt den ikke i den have jeg besøgte, men hun solgte potter af dem for 20 kr. Jeg tror, de breder sig pænt, det ser ikke ud til, at det gør noget.
      Det var hyggeligt, hvis I kommer forbi på jeres ture, er I også velkommen, det er ikke så langt som til Samsø :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak Lisbeth! Måske kan vi komme på et lille sensommerbesøg.
      Hilsen Elna

      Slet