mandag den 10. juli 2023

Rettidig omhu

 Den 25. januar da flyttelæsset kom til Hellerupvej

blev en ordentlig stak brænde leveret ind over hækken, sådan har det set ud siden
Sådan så det ud i går, ja det var i sidste øjeblik, inden regnen kom
Den ældste kom hjem og reddede situationen, Kim og Bent knoklede løs fredag eftermiddag og lørdag formiddag. Kim kørte videre til lillebror lørdag over middag, hvad nu?
Jo fru Høneballe måtte i gang, jeg fyldte trillebøren igen og igen hele søndagen, jeg gør bedst gavn, når jeg sidder 😊 men så gik det også fint. 
Bent hentede trillebørerne efterhånden som jeg havde fyldt dem,
han stablede det hele, det hjalp trods alt, at jeg var med. Nu er det hele under tag, regnen startede kl. 8 i morges, vi har fået omkring  18 mm, så nu er vi igen glade.

Bent har købt sig en fin brændekurv og et fint pejsesæt i form af en ridder.
i går morges gik jeg tur langs Sdr. Højrup vejen, der er så mange flotte vild gulerod, det har jeg altid holdt meget af på Samsø. De er ikke lige til at plukke, jeg skal huske at have en saks med, så der kan blive lidt til vasen sammen med cikorie. 
echinacea 
også her de var lidt dyrere i den farve
den ujævne sti
denne hortensia var i haven
hvide liljer købt i Nonnebo
denne fine var imellem de hvide liljer
den står i det runde rosenbed
nu kommer der mere regn, det er godt for vores sø
Roserne:
Madame Anisette
her udsprunget
Bent fra Rosenmageren
Mia fra Rosenmageren
også Lisbeth rosen er fra Rosenmageren i Bjerlev, jeg kan varmt anbefale et besøg hos
ham, det er spændende, han har ikke dyre roser, men de er fine.

Charles Austin 
Gräfin Diana er en smuk mørkerød rose, jeg havde den også i Høneballehaven
med regndråber fra i dag
Endnu en smuk mørkerød rose Big Purple med dejlig duft.

I må have en god uge måske med mere regn






20 kommentarer:

  1. Det er godt å være ferdig med veden ja innen regnet kom. Så fint at du også kunne hjelpe til. Å holde på med ved er morsomt, men det er mye arbeide. Flotte roser og solhatter.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt, jeg er meget glad for at jeg kunne hjælpe, ja det var lige før, jeg drømte om det om natten :)
      Klem

      Slet
  2. Det ser nu godt ud når brændet er stablet. Men det er noget af et arbejde, godt Bent fik hjælp, både mandekræfter og "stole" kræfter. Alt er en hjælp. Godt du kunne kringle det, så du osse kunne være med. Det er nu fint det pejsesæt og kurv Bent har fundet.
    I har fået lige så meget regn som os denne gang 18mm.. Dvs der kom en byge til her sidst på eftermiddagen, den har jeg ikke tjekket mål på.
    Der er noget særligt ved en grøftekantbuket. Jeg kan heller ikke lade være med at plukke når oksetunge blomstrer. Eller andre fine ting.
    Smukke Echinacea, er det nogle der kan overvintre, eller er de som sommerblomster? Især den orange er lækker.
    Det kan godt være stien er ujævn, men den ser ud som en spændende sti igennem haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det gør det, han er super til at stable, men det er godt med hjælp, altid noget man kan sidde ned og arbejde. Ja han er rigtig glad for kurv og pejsesæt.
      Endelig kan vi være med med regnmængde. I Nyborg fik de over 40 mm.
      Jeg er også spændt på, om echinacea kan overvintre, man har da lov at håbe.
      Husk at sige til, hvis I kommer i forbi og har lyst til at komme ind og se haven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Dine sønner er en god hjælp, når det brænder på. Det var godt, I fik brændet i sikkerhed, inden regnen meldte sin ankomst. Det er en nydelig samling roser, du kan vise allerede nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de er søde til at hjælpe, det er dejligt, det var i sidste øjeblik, inden regnen kom.
      Tak ja roserne er meget fine.

      Slet
  4. Ja, akkurat rettidig omhu, om jeg så må sige:-) Og sådan et brændeskur er jo en flot installation i sig selv. Jeg har altid holdt af at arbejde med brænde (selvom jeg er en idiot med en økse) men det kan godt trække tænder ud. Jeg tager hatten af for alt jeres slid, og glæder mig over I netop nåede det! Også tillykke med regnen, som I nok havde lige så meget glæde af. Hvilken luksus at kunne lade vandkanderne hvile et par dage mens I kommer til kræfter igen.
    De vilde gulerødder er lige så fine som den vilde kørvel om foråret, og hører også til mine yndlinge. Jeg prøver at få sødskærm til at gro i skyggebedene. Det er frø fra Samsø i øvrigt.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, at det var. Brændet pynter gevaldigt i haven, nu skal der bare nyt tag på. Jeg har aldrig brugt en økse, Bent er selvfølgelig god til en økse, men hans skuldre kan ikke holde til det længere. Ja det var dejligt med alt det regn, jeg havde håbet, at det også nåede til jer, men jeg kan regne ud, at det gjorde det ikke. I Nyborg fik de over 40 mm, utroligt så forskelligt det falder, jeg håber, der snart kommer noget til jer.
      Ja de er fine, håber du får sødskærm til at gro i skyggebedene. Anette Hoff solgte frø.
      Knus

      Slet
    2. Jamen vi fik skam også hele 11 mm på 1 time. Det er mere end vi har fået i 3 måneder så vi jublede sandelig også! Alle dine gode ønsker har båret frugt - så tak!

      Knus

      Slet
    3. Hvor dejligt at høre, at I også fik regn, det ser også ud til, at I får noget nu. Så jeg glæder mig på jeres vegne, her skulle der komme igen i morgen.
      Jeg under jer det hele-
      Knus

      Slet
  5. HolddaOP, med brænde 😀 - men ih, hvor er det altså pænt at se på. Jeg elsker, når vi har fået brænde hjem - især efter det er blevet stablet 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er dejligt med meget brænde, når det er pænt stablet er det endnu bedre, det er han god til.

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Godt at I nåede at få brændet under tag inden regnen kom, det ser godt ud med sådan en brændestak, og dejligt at de unge også møder op og hjælper.
    Vi har fået den samme mængde regn som jer, det er utroligt det var allerede ved at være tørt i skoven igen.
    Hvor er dine roser altså fine, mine er færdige med at blomstre bortset fra nogle som ikke er startet endnu bl.a. Willestrup, varmen har været hård ved dem selv om jeg vandede meget.
    Jeg købte 5 Acer mere til den billige pris, jeg kunne ikke lade være, så nu er der 7 Acer og 1 Hypericum som Peter må i gang med at plante næste gang han kommer.
    Håber du nyder at du ikke behøver at vande de næste dage, så kan du komme på planteskole i stedet for.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja vi er glade for, at vi fik brændet ind. Ja især Kim er flink til at give en hånd med, det er godt.
      Tænk at det allerede er tørt i skoven, det er ikke til at forstå. Mon ikke dine roser blomstrer igen snart, Willestrup kan godt være lidt længe om det.
      Hvor køber du din Acer billigt? Jeg bliver helt misundelig. Peter er hårdt spændt for ;)
      Ja jeg nyder ikke at skulle vande, så må vi se, om jeg kommer på planteskole, Jas vil jeg gerne besøge, resten vil jeg vente med til efteråret, men så har jeg også store planer.
      God aften til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Bent er super dygtig til at stable brænde og skuret bliver jo nærmest som en skulptur i haven. Godt at en af drengene lige kunne komme og hjælpe ellers var I nok ikke nået i hus inden regnen. Dejligt at det denne gang var en utæt sky over jer, men endnu engang var utætheden større over Nordfyn, vi fik 30mm.
    Flotte solhatte, håber de vil gro hos dig, jeg er færdig med at betale mange penge for de lidt finere, for de klarer ikke mange sæsoner her :-(
    Det kan godt være at stien er ujævn, men det ser altså bare idyllisk ud det billede.
    Så fin en åkande, og flotte roser.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja Bent er god til mange ting, det ser rigtig godt ud med det stablede brænde i skuret. Kim er heldigvis glad for at hjælpe, så der blev lige et døgn til os, det hjalp gevaldigt, så vi kunne nå det. Ja og vi fik endelig regn, det var super. I Nyborg fik de over 40 mm, de fik ligesom jer meget i sidste uge også. De her solhatte var billige 5 for 100 kr, så vi delte, så må vi se, om de klarer vinteren, de står jo ikke så tæt.
      Stien er ikke så ujævn som den har været, jeg holder meget af og gå og finde fine motiver på den.
      Roserne er jeg stolt af, jeg må have flere. ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. I kommer ikke til at fryse til vinter. Det var godt, I ved fælles hjælp nåede at få brændet i tørvejr.
    Der er ikke noget, der overgår en markbuket, og jeg kan godt forestille mig, hvor smuk en buket med cikorie og vild gulerod må være, men du må da gerne vise et billede af den.
    Dejlige rosenbilleder!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nej det burde vi ikke med alt det brænde. Det var dejligt for en gang skyld at kunne hjælpe til. Jeg fik ikke lavet buketten, for vild gulerod kan man ikke plukke uden en saks, og den havde jeg ikke med. Der skal være mange roser for at jeg kan nænne at plukke dem ind ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. det er fedt at se, at din have-ånd er flyttet med til fyn, og i er nu klar til vinteren med den store stak brændsel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Jeg kunne ikke lade den blive derovre ej heller brændet ;)

      Slet