fredag den 30. juni 2023

Tiden den går, og vinter bliver sommer, rosentid

 

I slutningen af marts plantede vi barrodsroser imens det sneede. Tænk at de pinde blev til smukke roser, ja det gjorde de heldigvis. 

Se nu bare her:

A shropshire lad står ved væggen mod garagen
 
Audrey Wilcox
Baatsheba ved stolpen til Bents brændeskur
Bent har som sædvanlig travlt, her er hans nye brændeskur. Hvis det ikke var for ham, havde jeg ikke haft de fine bede med roserne fint plantet. Han har fået sin lagkage, som tak for hjælpen. 😊😊
Boscobel
også her
Ophelia Climbing
Hot Chocolate
og her med regndråber.
Ja regn vi fik under en mm i tirsdags, hvor himmel og jord skulle stå i et. Det var ikke hos os, juni er og har været knastør her, godt jeg ikke har så meget, at jeg ikke kan vande det.
James Galway står også ved garagen, denne første blomst er sprunget ud i går.
Lady Emma Hamilton
Her kommer den rose fra Rosenmageren, som jeg har døbt Lisbeth efter  vores nu afdøde medblogger, Lisbeth fra Ebeltoft.
Mosrosen Centifolia muscosa Japan
Wollerton old hall
Rosenbedet
 En vandnymfe blev til en guldsmed mellem åkanderne
lyset betyder meget, i går var solen trukket ind i skyggen/der var skyer
Staudebedet er også blevet fint, nu kommer der snart mere i blomst
de næste tre billeder er fra en privat have
I lørdags var vi på besøg i en privat have, den var meget påvirket af tørken, men der var nogle flotte roser i den:
Heidi Klum
Bonita Renæssance (Det lykkedes mig at genkende roserne) Jeg havde dem selv på Samsø.
Her har vi liljen Forever Susan, den står i Pers have sammen med mange andre fine planter. 

Nu skal Bent snart til at klippe hæk ud til vejen. Jeg har fredet den for biodiversitetens skyld, der er mange insekter i. 

I må have en god weekend og en god start på ny måned. 


















24 kommentarer:

  1. Sjov idé at starte op med vinterbilledet. Nu kan man begynde at se konturerne af jeres nye have med jeres tydelige præg på indretningen. Der er allerede sket rigtig meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det syntes jeg også. Ja Bent er god til at lave bedene, han har lovet at udvide nogle af dem, men det er håbløst så længe, vi har så meget tørke. Jeg er også lidt stolt af, at der er sket så meget på så kort tid. Jeg skal også have mere puttet i til efteråret.

      Slet
  2. Ja, tenk at det snødde da rosene ble plantet. Godt at været er annerledes nå. Flotte roser hos deg, og flott sted å oppvevare veden.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det var så også det eneste sne, vi fik. Ja heldigt der ikke er sne nu. Ja roserne er fine nu, og brændeskuret er blevet flot.
      Klem

      Slet
  3. I really like roses, så I am happy, they will grow here.

    SvarSlet
  4. Hi hi ja de pistlinger i sneen har godtnok udviklet sig nu. Men sejt Bent plantede i snevejr.
    Og det er et skønt brændeskur han har kreeret. Der er da plads til et år eller to forbrug af brænde? Mon du kan få lov at plante klatreplanter op ad væggene?
    Dejlig lilje. Her er de osse så småt begyndt. Dem der ikke blev ædt i det tidlige forår, der var fugtig endnu til sneglekrapylet. Dem der er finest nu er sjovt nok dem der har været købt som potteplante i Netto sidste sensommer. De kommer forbløffende godt i år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må man sige. Vi havde ikke satset på snevejr, de var midlertidigt sat i jorden, så nu skulle det være. Ja det er et flot brændeskur, men der er overhovedet ikke plads til et eller to års forbrug siger han. Jeg får klatreroser på den væg der vender mod øst.
      Liljen er i en andens have. Mine er ikke nået så langt endnu. Sneglene lider også i tørken, så vi har ingen set endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth !!!
    Jeg skal lige forstå det du skriver om rosen fra Rosenmageren.Har rosen ikke navn,når du køber den ?
    Fin ide ,at give navn efter Lisbeth fra Ebeltoft!!
    Jeg læste også hendes blog .... og nogle gange kunne jeg godt ønske at den ikke var slettet.For hun havde mange ideer og fakta!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej (det kunne have været hyggeligt med et navn:)
      Ja denne rose har kun et nummer, så kan man for x antal kroner købe den og få den navngivet. Det er mange penge for en pensionist. Jeg synes virkelig, at Lisbeth havde fortjent at få en rose opkaldt efter sig.
      Lisbeth skrev fantastisk gode oplæg, men hun slettede alt med sit navn, det var synd. Men man bestemmer jo selv.
      Tak for din hilsen her.
      Hilsen Lisbeth (nu Fyn)

      Slet
    2. Det må du altså undskylde Lisbeth !! Det er mig igen fra Kærby (det sydlige Aalborg). Tror jo at du automatisk kan se hvem ,der skriver ! Ligesom på Facebook..
      Hilsen Karen

      Slet
    3. Det er helt i orden, det er hyggeligt at høre fra dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Tænk hvad der dog kan nå at ske på 3-4 måneder, både med vejret og med roserne... Dejligt må det være at kunne nyde alle de fine blomster nu!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du kan tro, jeg nyder dem og er glædeligt overrasket over, de allerede er så fine. Vi har fået regn til morgen, ikke meget - men bare det at se en vandpyt er overraskende, mon du har fået?
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    I er nået langt på kort tid og roserne vil de kommende år bare bliver flottere og flottere. Det er dejligt at se roser hos dig med regndråber, måske I har fået noget regn her i anden omgang? Jeg vil tro at vi har fået ca. 10mm siden igår. Vores regnmåler står lidt dumt så vi kan ikke helt regne med den.
    Flot brændeskur Bent har gang i. Det bliver godt at få fyldt på til den kommende vinter. Der skal nok flere lagkager til :-)
    Endnu et havebesøg, hvor mon I har været denne gang.
    Vi har klippet hæk og nu skal Mogens igen igang med at slå græs. Det er utroligt hvad sådan en omgang regn hurtigt kan gøre af underværker :-)
    Fortsat god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må vi sige, det er fint. Roser med regndråber, tja 6 mm. siden i går, så er det åbenbart bedre at bo på Nordfyn.
      Nej brændeskuret giver ingen lagkage, men udgravning af bede gør.
      Vi var bare henne for at se Anettes have, det er Pers svigermors, bagefter et smut i Pers have, han har både liljer og roser i blomst. Jo han slægter moderen på.
      Her går regnen ingen underværker, klart nok når vi ingen får. Det er tørt som i Saharas ørken.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det er helt fantastisk, at du allerede nu har så mange blomstrende roser. Hvad skal det ikke udvikle sig til? Du havde jo ønsket dig en mindre have, så nu skal du passe på, det ikke ender med, at du må leje jord af naboen ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det går godt med roserne, og ja det udvikler sig, men leje jord hos naboen kan jeg heldigvis ikke, der er juletræer ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Fine billeder af dine roser, og det bliver dejligt med et brændeskur, så I har tørt brænde til vinter. Godt I har fået lidt regn og der kommer sikkert mere i den kommende uge. Jeg har fået så meget tid nu hvor jeg ikke skal vande, men så skal der slås græs men det er ikke så hårdt.
    Skal Bent ikke på cykeltur i år?
    God søndag til jer begge.
    kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak ja de står flot roserne, og brændeskuret bliver godt. Ja det er desværre kun ganske lidt regn, vi har fået. Med den storm tørrer det hurtigt igen, vi får se, hvor meget vi får i den kommende uge, vi skal ikke lige så græs. Godt du slipper for at flytte vandingsanlæg og kan slappe af på havetraktoren.
      Nej han skal ikke på cykeltur i år, der er blevet lidt for langt til det bedste sted for ham.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Every flower is joyfull and different. It is a very beautifull garden. With much work too, for to obtain this great aspect. Congratulations.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Vila - nice comment.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  11. Et fantastisk stykke arbejde I har lavet i haven. Tænk at vi allerede kan se smukke rosenbede og staudebede. Det ser rigtig godt ud. Godt der er rigelig plads til mange smukke roser. Dem kan du ikke klare dig uden! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for ros, Bent er god til at lave bede til mig, og jeg er god til at købe roser til bedene ;) Nej jeg kan ikke klare mig uden roser :)

      Slet