tirsdag den 20. juni 2023

Haven, blomster og brændeopbevaring

 Hvad er vigtigst, ja det er svært at sige.

det er svært med en stor brændestabel og en kone, der tager meget af haven fra til blomster
Her har han lavet en stor kasse i kælderen til noget af brændet. 
her i haven er han ved at lave plads til mere brænde
Vi har stadig håndværkere, vores gang, skal have noget pænere gulvbelægning
her præsenterer Schippo det, der er blevet lavet. På onsdag bliver noget lignende lagt på i køkkenet. 
figuren er nu hentet op fra kælderen, så den kan stå og pynte lidt ved vandhullet, som snart bliver tørlagt, hvis vi ikke får mere regn end de 0,4 mm, som vi fik i går.
Echinacea tåler heldigvis tørken, den gror fint
nu er der klippet ned, så vi kan se ned til staude og rosenbede, det er rart
her kan vi se vores hus i baggrunden, når vi står tæt på Hellerup kirke
her er bedet som Bent har ryddet for efeu og små træer, her kan jeg forhåbentlig sætte forårsløg
R. yuefengense havde jeg med fra Samsø
I fredags kørte Per og jeg til Billigblomst for at købe rosenstativer
vi købte hver 3, de kostede kun 50 kr. pr. stk., de fungerer fint
Her er bedet med de indtil videre flest blomstrende roser
Princess Alexandra of Kent
Charles de Mills, en engangsblomstrende historisk rose
Gentle of Hermione, en Austin rose
Leander står ved flisegangen
Louise Bugnét står i det andet bed
Nigrette står i potte, men har fået en blomst mere
Princess Alexandra of Kent

The ancient mariner med regndråber
Den sidste her har stået i en potte et par år på Samsø, men hvad det er for en, ved jeg ikke. Nu har jeg brugt google lens, måske Dronningen af Danmark

I dag går turen til Samsø for at besøge en gammel mand på plejehjemmet. en lang tur men hvad gør man ikke for en gammel ven.






16 kommentarer:

  1. Det er utrolig så meget I når i denne varme og tørke! Bedene ser fine ud og selvfølgelig skal der være plads til en ordentlig brændestabel. Du er vel også interesseret i god varme til vinter, og brændeskuret kan pakkes ind i klatrevækster om sommeren:-)
    Her må vi snart i gang med at klippe hække og stedsegrønne, men jeg håber jo sådan på lidt vand fra oven. Foreløbig har juni givet 1,7 mm over 3-4 gange, og det batter jo ikke. Tænk i Næstved fik de 20 mm i fredags - det er 25 km herfra... Suk!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja Bent han knokler på hele tiden, og jeg hakker i det må man sige :) Ja jeg vil også gerne have varme til vinter. Jeg tror, han har en plan, så det er fint, vi deles pænt.
      Tja de lover vand i morgen, vi håber, de har ret, men tør næsten ikke tro det.
      Knus

      Slet
  2. Ved/brænde må en ha. Flott sted å ha veden. Jeg er imponert over de flotte rosestativene du kjøpte. Sånne skulle jeg gjerne hatt her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja brændet skal man have. Ja de rosenstativer er fine, de var i hvert fald billige.
      Klem

      Slet
  3. Jamen en brændestabel er da fin i haven. Og der kan vokse en masse klatreplanter opad skuret. Og til vinter er det en dejlig varme.
    Der er ret store træer endnu i jeres have. Så I må da have en god skyggevirkning..
    De rosenstativer,, hvor stærke er de? Jeg har nogle roser, meget store, der trænger til stativ. Jeg lavede nogle af hasselkæppe for år tilbage men de holder jo ikke evigt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, vi er helt enige, hvordan det skal være Bent og jeg, vi deles pænt om pladsen.
      Ja træerne skygger fint.
      Jeg ved ikke helt, hvor stærke stativerne er, roserne er jo ikke store endnu, men billige var de.

      Slet
  4. Sikke flittig I har været. Det ser godt ud med et kig under trækronerne og videre i haven. Dejligt med nogle stativer til roserne. De ser så fine ud op i højden. Fantastisk farve på Leander - sart men alligevel ikke helt lyst. Herlig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er et flot kig, jeg er meget glad for det. Jeg tror rosenstativerne bliver gode, men vi får se. Ja Leander er fin.

      Slet
  5. Der sker stadigvæk en masse både ude og inde. En organiseret opbevaring af brænde er noget, der pynter I enhver have, synes jeg, og det er jo lige noget for Bent. Flotte roser, selvom regnen lader vente på sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det gør der, nu bliver køkkengulvet lagt, det pynter uden tvivl. Ja Bent er god til at lave brændestabler. Her fik vi lidt dråber til morgen, men slet ikke de 6 mm der var lovet.

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Mon det er de lagkager du laver til Bent som giver ham den utrolige energi, det er da helt enorm hvad den mand får lavet, og gode ideer får han også.
    Dine roser er rigtig fine, en af mine ældste roser er Leander, den er aldrig rigtig blevet til noget men blomstrer hvert år så jeg nænner ikke at grave den op.
    Mandag aften kom der 2mm regn og da jeg stod op til morgen var der kommet 5,5mm så det er rigtig dejligt. Fik klippet hækken så fint i går, det er dejligt at have det overstået, desuden gik jeg lidt amok med at beskære træer, utroligt hvor meget tingene gror.
    Heldigvis er der stadig fugtigt under planterne i skoven, men jeg skal i gang med at vande i weekenden. Kan godt se på jeres græsplæne at den er ved at være lidt tør, men det er ingenting i forhold til min den er gul.
    Ha en god dag
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg ved det ikke, men han har mange projekter for, han er god til at finde på, når det er noget med træ.
      Ja det går heldigvis godt med roserne, jeg er lidt forbavset over Leander, den klarer sig fint, selvom jeg var bange for, at det var et dårligt sted, den blev sat.
      Du er da heldig, du har fået lidt regn, her fik vi et par dråber ved 6 tiden. vi var lovet mere, men det blev selvfølgelig ikke til noget. Bent har også snakket om, at han skal i gang med planterne. Vores plæne er godt nok grøn, desværre er det ukrudt, det er der ikke så meget ved.
      God aften til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Nej det er ikke nemt når både brænde og planter kræver plads, men mon ikke det løser sig :-) på trods af at pladsen er lidt begrænset i de nye omgivelser.
    Det må være mærkeligt lige pludselig at være dem der tager i Samsø på besøg :-)
    Mon I listede forbi Høneballehaven?
    Dejligt at der nu kommer nye gulve på, så der kan sættes vingeben ud for det.
    Det var nogle billige stativer i fandt, det er godt at være heldige engang i mellem.
    Ja men så kan du jo få vandhullet renset, når det tørrer ud :-) nej det er godt nok snart ikke til at klare den tørke. Vi har fået en smule regn i nat, desværre ikke rigtig noget målbart. Nå men roserne er flotte så det må vi glæde os over, selv Wild Rover er pæn :-)
    En rigtig god dag til jer
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej der skal være plads til det hele, men endnu finder vi da ud af det. Ja det var underligt, vi var glad for at skulle hjem igen, men det blev en laaaang dag. Ja vi listede, det hjalp ikke meget.
      Ja vi var heldige med de stativer, de kan holde lidt på roserne.
      Vi fik også en smule tidligt i morges, det var heller ikke målbart. Per har også Wild Rover fra mig, den klarer sig fint. Jeg har den ikke mere.
      God aften til jer
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Brænde er uundværligt, og jeg synes også, at en brændestabel pynter i havebilledet - jeg er da i hvert fald temmelig begejstret for vores og synes den passer så fint til et gammelt hus.
    Vi havde fået fem mm regn, mens vi havde været væk. Bedre end ingenting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja men hvis det er stablet ordentligt ser det flot ud, der skal nok blive plads til brænde i vores have.
      Vi har desværre ikke fået så meget regn, at det kan måles, nu på 1½ måned.

      Slet