mandag den 26. juni 2023

Skt. Hans aftensdag i Susannes have

 Ja den 23.6. kørte vi vest på til Susannes have. Susanne er en rosentosse, hun har mængder og mængder af roser, da jeg lærte hende at kende for en del år siden havde hun færre roser end mig, jeg havde vel omkring 300, siden har hun købt og købt, jeg tænker, hun har omkring de 1000 roser, det er helt vildt. 

Her kommer billeder fra hendes have:




Jørgen laver flotte stativer og rosenbuer, her bliver en af dem beundret af Bent
Susanne har mange besøgende og meget travlt med at deadheade alle roserne. det forstår man godt med så mange roser,



her er den sidste nye afdeling, lavet efter jeg sidst har været der


Her har vi Lykkefund, den er meget stor, det er det hele nu i Susannes have
Black Baccara er en meget flot rose, sikken en farvel
Susanne og Jørgen har ikke kun roser, men også mange sjældne træer. Haven er virkelig et besøg værd.

Efter besøget hos Susanne var jeg inspireret, så vi kørte mod nord til Jas. Så mange roser som Susanne har, kan jeg ikke have, men der var plads til lidt flere :)

en stribet mosrose

Der var mængder af roser, I er velkomne til at besøge ham, men husk at aftale tid https://www.bricksite.com/jasroser, han svarer efter kl. 16 på hverdage og i weekenden. 
Jeg tror aldrig, jeg har set så mange roser i blomst hos ham før, det hænger nok sammen
med, at jeg ikke har været der på det tidspunkt før. Der var mange fristelser
da mit ældste barnebarn hedder Arthur, købte jeg denne portlandrose, Jas har mange historiske roser
Climbing Lady Hillingdon måtte jeg også have med
Der er en del, der blomstrer nu, her er det Mia fra Rosenmageren
Audrey Wilcox havde jeg på Samsø, den passer perfekt med Princess Alexandra og Boscobel
Gabriel Oak 
Det var jo som sagt Skt. Hans aften, derfor er heksen sat op ved huset længere henne
Endnu en ny er dukket op
Brandliljen står ved vores sø, den har nok været der i mange år.  

Vi håber alle på regn i dag, men nu har vi kun håbet tilbage, her skal nu"kun" komme 20 mm. Vi får se, rigtig god start på ny uge, nogen af jer har måske endda sommerferie, så  I ønskes god ferie.

Ps det styrtede ned, og jeg løb ud for at redde lidt roser, men det der kom kunne ikke en gang måles, skriv gerne om I var mere heldige. 






24 kommentarer:

  1. 1000 roser? Det høres utrolig ut! Flott hage da med fine roser. Med deres klima så har dere jo perfekte forhold for rosedyrking.
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Jeg ved ikke helt, om der er så mange roser, men det er nok ikke meget galt, hun samler på de gamle Austinroser. Ja der er også tørke.
    Klem

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth,
    Sikke en spændende rosenhave i har besøgt, det er da helt vildt, og besøget hos JAS ser også fristende ud, kan godt forstå du ikke kan lade være med at købe.
    Så kom regnen endelig, vi har fået 21 mm så det rækker da et stykke tid, især fordi det ikke skal blive så varmt.
    Synd for dig at du blev snydt for regn, det har ellers været tæt på
    God aften
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er en spændende have med maaange roser. Jas havde mange fristelser, jeg har allerede fundet plads til lidt flere :)
      Nej hvor heldigt for jer med alt det regn, vores er under 1 mm. Ja det var tæt på, Odense fik stort set intet, Nyborg fik over 30.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Du milde himmel! Ja, du skriver det jo selv: rosentosse! Men dem findes der vist flere af:-) Håber du fik en Sankt Hans lige efter dit hoved. Jeg tænker ikke du savnede bål og brand efter denne skønne tur, som også fik en indbringende slutning. Gad vide hvor denne Susannes Have ligger?
    Her har vi set frem med længsel til dagens regn og vi fik præcis 3,9 mm, så nu er juni måned oppe på 5,8 mm i alt. Det er ikke helt hvad jeg drømte om, kan jeg godt røbe...

    Knus - og bedre held næste gang!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er nogle stykker der er rosentossede, de lader også til, at de sagtens kan klare tørken, vi vander selvfølgelig, fordi de er nyplantede. Nej bål savnede vi ikke, men ville gerne have haft 20 mm eller deromkring, men vi er nogle, der er uheldige, tørken forfølger mig. Haven ligger omkring Glamsbjerg.
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  5. Det er da en rosenhave der kan nået. Du milde. Og de stativer er osse smarte.
    Hvor mange flere roser har du dog plads til endnu?
    Her fik vi nogle gevaldige brag og lyn, og oh lykke 17 mm.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er noget af en rosenhave, manden laver selv stativerne. Jeg kan nemt finde nye pladser, sådan var det også på Samsø, der er altid plads til en til :)
      Tillykke med 17 mm, det var dejligt for jer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Fantastisk at se variationen i en rigtig rosenhave. Der er så mange forskellige størrelser og farver og former. Uha man kan blive fristet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nemt at blive fristet, men selv Susanne er ved at mangle plads.

      Slet
  7. Det var dog en masse roser. Kender hun mon navnene på dem alle? I så fald er det imponerende.
    Vi fik 11 mm, men ville gerne have haft meget mere. Der var nogle steder ikke engang blevet vådt under planterne 🙄

    SvarSlet
  8. Hej Ellen
    Ja det var mange, hun kender navnet på de fleste, ellers spørger hun manden. Ja 11 mm er ikke nok til den tørke, under 1 er slet ikke nok

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth !! Her i den sydlige del af Aalborg fik vi hele 23 mm på et par timer 😀 det er virkelig velgørende !!! Jeg har også urtehave ,så jeg har ventet længe på regn !!! Spændende have,I har besøgt!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja så var I heldige, det er også vigtigt, når man har urtehave. Godt I fik regn, jeg er noget misundelig.

      Slet
  10. Undskyld! Men det er med havehilsner fra Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Tak for det, mon jeg kender dig?

      Slet
    2. Nej du kender mig ikke, men det var mig der gættede en lille konkurrence (fristaden på dronningebusken) da du boede på Samsø.
      Jeg er ikke så flink til at kommentere,men har jo fulgt dig de sidste 5-6 år med stor glæde.
      Nu jeg har dig!! Den kapawbusk,der har været omtalt nogle gange,kunne jeg måske få det latinske eller handelsnavnet???? Har et gavekort,som skal bruges til noget med efterårsfarver,
      Havehilsner Karen Reland

      Slet
    3. Det var jo rart nok at vide, om jeg kender dig, jeg kender nemlig en, der hedder Karen, men jeg kunne ikke tænke mig, at det var hende. Dejligt du følger med, selvom du ikke kommenterer, det er der mange, der gør.
      Prøv at kigge på dette link https://www.loenbaek.dk/sort.html Anne Marie fra Lønbæk Planteskole har mange Euonimus, hedder de, de er alle med efterårsfarver. Kapawbusken hedder Euonimus alatus Compactus.
      Jeg håber, du kan finde den i handlen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det er da enormt mange roser, der er i den have, du har set. Og jeg kan forstå, der bliver ved med at komme nye bede til. Det må være et kæmpe arbejde at passe haven. Roserne ser fine ud, men man kan se på græsplænen, at det er tørt.
    Jeg har aldrig været hos Jas. Har han andet end roser i sin planteskole?
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er rigtig mange roser i Susannes have. Ja der er gang i Susanne, så hun har nok at gøre med haven, de er begge pensionister. Der er meget tørt.
      Nej Jas har kun roser, rigtig mange, han er et besøg værd, hvis man laver en aftale, men man bliver nemt fristet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Det kan man roligt kalde en passion. Black baccara har jeg faktisk også, men den er aldrig blevet ret god som plante, selvom den har mange år på bagen. Blomsten er bare så flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er blevet til en passion. Black baccara så flot ud hos hende, men hun ynder at tage billeder af den i mørket, det synes jeg ikke er flot.

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Jeg skal da love for at du kommer omkring. Husk at hvis du kommer til det nordfynske så kig ind :-)
    Tænk at der er en der har flere roser end du har haft. Mon ikke Susanne er en af Jas’ bedste kunder :-) men nu er du jo begyndt forfra, så er du nok også godt med. Dejligt også at besøge Jas på et tidspunkt du ikke plejer. Tit har du jo været der i august men det er jo 2. blomstring så alle de engangblomstrende har jo ikke blomstret. Dem ser du jo nu :-)
    Endelig fik vi regn og jeg skal da lige love for at himlen åbnede sig her, næsten 40 mm blev det til og det er noget haven kunne lide. Desværre blev nogle af roserne lidt hængeøret men jeg tror nu de er ganske velfornøjede.
    Fortsat godt aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Mine roser er også hængeørede, men det er fordi de ingen regn fik. 40 mm du kunne godt have delt :) jeg var spændt på, hvor meget I fik, når vi blev sprunget over. Men godt for jer og haven. Lidt misundelig har man vel lov at være.
      Susanne har købt mange roser hos Jas, men hun sender også bud fra England, og er blevet vild med de gamle Austin roser, så hun finder mange rundt omkring. Jeg fik egentlig ikke set så meget hos Jas, jeg går jo også meget efter de engelske, der var rigtig mange. Jeg tænker, jeg kommer der en gang mere i år, men nu må jeg snart til at slutte med indkøb af roser.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet