mandag den 12. juni 2023

Åben have /Inges have i Årslev

Lørdag besøgte vi Inges have, jeg tog billeder, de kommer her:

Det er en flot have
med meget store træer, det var lige noget for Bent
Vi nød begge de flotte bede
Calycanthus var der mange af
der var også korneller, her er det cornus Venus, jeg købte en podning af den på en Cornus Cousa
Bent stikker en finger i jorden, det skal man gøre en gang imellem, gad vide om han skal mærke, hvor tørt der er der. 
i baggrunden Inges store drivhus, fyldt med opformeringer
der var mange corneller i haven
det er et stort drivhus
som I kan se, er der mange fristelser, det var ikke sidste gang, jeg kom der. 
her er podningen Cornus Cousa med podningen cornus Vemus, vi krydser fingre for at den lykkes
Styrax Obassia kunne jeg heller ikke stå for

Morgentur mandag morgen

tidligt morgen, og byggen er nu skredet 
Ravnholt Alléen
de trofaste følgesvende
så er vi hjemme igen, bemærk den gule tretorn som kan ses mellem de store træer til højre for huset.
Bent har klippet den store busk Loniceraen ved stenene, det var dejligt, nu kan vi se både staudebedet og rosenbedene og at der er tre sten ikke kun to.


Vi nåede en have mere, den kommer i næste indlæg. 

Sov godt


14 kommentarer:

  1. Det var en flott hage dere besøkte. Det blir spennende å se hvordan din nye kornell vil vokse. Min kornell døde i vinter. Jeg tror ikke jeg har klima som de trives i dessverre. Det er koselig å ha to følgesvenner :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var der, der kommer vi igen til efteråret. Jeg havde en del corneller på Samsø, nu har jeg ikke plads til så mange. Der er meget, der ikke kan gro hos dig, til gengæld har du meget andet.
      Klem

      Slet
  2. Sikke en smuk have og et fantastisk drivhus. Spændende også at se hvordan jeres nye have foldes ud og skabes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det er en dejlig have, det er meget spændende med vores nye have, også den har det svært i tørken.

      Slet
  3. Dejligt med havebesøg. Jeg formoder det var på Fyn?
    Og så har Bent været ude med saksen, og frem kom endnu en sten. Spændende hvad I ellers finder hen af vejen.
    Haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det var på Fyn lige i nærheden, vi bevæger os ikke så langt omkring, det tager for lang tid.
      Ja vi finder da lidt spændende ting, i februar troede jeg ikke på, at der var noget.
      Haveknus fra Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Det ser ud som en spændende have i har besøgt, dejligt at have sådan et sted at købe lidt spændende træer/buske lige i nærheden.
    For mig har det været en vidunderlig dag, at arbejde i skoven med at vande er skønt når bare det hele kører og det har det gjort i dag. Så efter 12 timers konstant vanding nåede jeg det hele igennem igen i dag. Jeg skal love for rhodoerne strutter, varme og vand det er noget de kan lide, der er nok 17-18 grader dernede, jeg har fået luget en masse, så nu håber vi der snart kommer regn, men hvor er jeg glad for mit vandingsanlæg, uden det havde det ikke været sjovt.
    Glæder mig til at se det næste sted du har været på besøg.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Det var en meget spændende have, især udvalget der var til salg var spændende.
      Åh ja du er så heldig med dit vandingsanlæg, men uden det havde det heller ikke gået med alle de rhodoer, du har. Det er meget nødvendigt, når vi ingen regn får. Vi må tage vandværksvand 2 gange om ugen, men vi har heller ikke så meget have mere, det er jeg lykkelig for.
      Ja det kommer nok i morgen det næste sted.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Flot have med de store træer! Dejligt der stadig findes haver af den slags, og navnlig i nærheden af jer:-) Det bliver spændende om podningen lykkes. Skal der være to forskellige Cornus på samme grundstamme, eller fjerner man den ene efterhånden?
    Jeg er forsigtig med klipning her i tørken, men der er ellers rigeligt at gå i gang med, så det hober sig op mens jeg går og venter på regn. Nu har vi vandingsforbud, så det er begrænset hvad jeg kan gøre...

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig flot, Bent nød det også. Ja det er spændende med podningen, hvis den tager ved, kan vi klippe grundstammen af, men ellers får den også fin blomster.
      Jeg brugte det afklippede til at dække i rosenbedene, ved ikke om det hjælper, men det kan vel ikke skade.
      Øv hvor trist med vandingsforbud, men men må jo følge reglerne.
      Knus

      Slet
  6. Den have må være ubehageligt fristende at have i nærheden 😉 Her har tørken sat alting i stå med undtagelse af vanding og atter vanding.

    SvarSlet
  7. Hej Marie
    Så længe jeg har plads og penge er den fin og have i nærheden, til efteråret kan vi komme ud og nyde efterårsfarverne, det er skønt. Ja tørken er slem, både vincaer og skvalderkål lider, de får nu ingen vand ;)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er en dejlig have I besøgte der og dejligt at I nøde det. Ja det er godt lige at stikke fingeren i jorden en gang i mellem og vejre stemningen hi hi :-)
    Ja selvfølgelig fik du lidt med hjem :-) altså alle de fristelser men tænker at prisen har været rimelig :-)
    Så flot at få den busk klippet ned. De er så flotte de store sten, så skønt at der lige var en 3.
    Spændende hvilken have der præsenteret næste gang.
    Jeg har fri idag (har lige været en tur på OUH) men det er alt for megen sol til at ordne noget i haven, så det er på solsengen og i havestol, det at lave ingenting foregår :-)
    Fortsat en dejlig dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en dejlig have, det bliver ikke sidste gang, vi kommer der, Bent kunne også lide den og især de store træer.
      Prisen er rimelig der for min pengepung, så er planterne måske ikke så store, men det går nok, hvis jeg bare lever længe nok.
      Jeg skal også snart på OUH, så må vi se, om vi kan finde ud af det, en knoglescanning. Jeg er også blevet meget bedre til at sidde og lave ingenting og bare nyde det. Nu kan jeg så gå i gang med næste indlæg )
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet