torsdag den 15. juni 2023

Åben have og lidt om køkken og badeværelse

I lørdags besøgte vi Haven på Lykkedal, her fik jeg også taget nogle billeder:

Det var en spændende have, og der var heldigvis ikke salgsplanter :) her er det foran huset
og her bagved
Bent går som regel længere væk end mig for at undersøge det hele

her er en flot cornel, jeg havde selv en på Samsø, men den var ikke så flot som denne.

der var fine farver, jeg synes, det er pænt med mørke indslag mellem det andet
en træpæon fandt jeg også
og formklippede planter. Der var dejlig kaffe og kage, så vi fik lidt havesnak.
Her nede bagved er der en sø, det er noget rovfuglene kan lide, vi så et par stykker. Der er opdræt af fasaner i nærheden, naboerne som er jægere er gået sammen om opdrætningen.

billederne af morgenturen er fra i går, se lige en flok flotte silkepæoner, jeg er ikke spor misundelig 😎
Disse flotte mørkerøde valmuer har jeg lagt billet ind på, Ulla har lovet mig en bid, men det varer nok noget inden de bliver så store og flotte. De står godt der midt i Havndrup by.

I dag kom køkkenmontøren og fik sat det sidste op, nu kan vi igen nå køleskabet, det er vi rigtig glade for
nu blæser vi på, om linjerne flugter
det er mere vigtigt, at vi kan nå det hele derinde, især lagkagen. 
Køkkengulvet bliver forhåbentlig lavet på onsdag. Der skal korkvinyl lægges på, det ser vi frem til.
Badeværelset:
Nu kan jeg igen se mig selv, det er nu helt rart at kunne se mere end det halve af ansigtet. 
To roser er sprunget ud:
Gentle Hermione har jeg ikke haft før
Princess Alexandra of Kent havde jeg med i en potte, nu er den plantet i et bed. Jeg var heldigvis så forudseende, at jeg lod den blive i potten, det er jeg glad for. Der er stadig et par stykker af den i rosenbedet. 
Der er masser af lus i roserne, men jeg har fundet en ven. Jeg kender en insektnørd og spurgte, om hun vidste, hvad det var for en, det gjorde hun, her er svaret:
Tillykke, du har fået hjælp af en grådig bladlusspisende mariehønelarve.
Hvor heldig kan man være

I må have nogle dejlige dage, sidste have præsenterer jeg jer for i næste indlæg. 





16 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth,
    I havde fundet endnu en spændende have at besøge, der er mange dejlige detaljer fra haven og søen, sikkert et sted vildtet gerne vil være, og mange dejlige træer.
    Dejligt for jer at køkken og badeværelse er ved at være færdige. Og nu har du så blomster i roserne, skønt, det begynder at tage form og jeg er sikker på I får skabt endnu en rigtig fin have.
    Så lige vejrudsigten fra Irland 21 grader og byger hver dag, der er ikke noget at sige til det kaldes den grønne ø, jeg er godt misundelig. Hold nu op det er varmt, så i går var turen kommet til huset, som I den grad trængte til rengøring, og det fik jeg styr på, dejligt at kunne få sengetøjet ud og hynderne til sofaen, man må udnytte det gode vejr.
    Håber faktisk de skal i gang med at vande kartofler 2. gang så hægter jeg mig på endnu en omgang vanding i skoven i weekenden. Fik også vandet lidt i haven men det hænger totalt, det eneste jeg magter at holde fugtig er roserne og kartoflerne og dahlierne, jeg plejer at have en ret stor skærehave men den havde jeg heldigvis droppet i år, og det er jeg glad for.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en fin have, det var hyggeligt.
      Ja endelig er vi færdige med det, så håber vi på gulvet i næste uge.
      Da vi var i Årslev for at handle, kom der sørme en byge, det var helt underligt. Den gav pænt, men da vi kom her hjem, var der kun lidt vådt på trappen. Ja det er nok værre med varmen hos jer, så er det ikke nemt at få lavet noget indendøre. Vi må trods alt glæde os over det gode vejr, selvom det bliver så tørt.
      Godt du ikke har skærehave i år, nu nyder du jo også roserne og snart også dahliaerne, så går det nok.
      Heldigt hvis du endnu en gang kan få vandet i skoven.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det var da en herlig have i besøgte, og det trækker jo ikke ned med en tår kaffe!
    Sandelig dejligt at få spejl og køleskab i rette højde, det må føles lidt underligt med kun et halvt ansigt.
    Haveknus fra fr Friis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja det var en fin have og hyggelig snak ved kaffebordet.
      Ja men er det ikke helt fantastisk med både køleskab og spejlskab, man kan nå.
      Haveknus

      Slet
  3. Det var en flott hage du besøkte. Jeg synes også det er så fint med mørke trær blant alt det grønne, og det er derfor jeg har så mange av de ;-)
    Fint at du nå kan se hele deg!
    Vakre roser.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en fin have, det ser så godt ud med mørke træer mellem det gule og grønne.
      Ja det er rigtig godt med spejlet.
      Klem

      Slet
  4. Meget flot have I har besøgt! Det er fint med de forskellige farver på løvet og også fint med enkelte formklippede ind imellem alt andet. Forstår I tog lidt inspiration med hjem.
    Sådan en staudevalmue du har kig på vokser hurtigt til, men den forsvinder også tidligt på sommeren så den skal vel pakkes ind i andre stauder for ikke at efterlade et hul. Det har du sikkert tjek på. Mariehønelarven var en god ny haveven!
    En meget positiv dag da I atter kunne benytte spejlet i badeværelset og - ikke mindst - nå køleskabet og lagkagen! Virkelig værd at fejre! Håber I snart kan sætte flueben ved de sidste renoveringer i huset, for haven bliver jo aldrig 'færdig', det ved vi godt:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      ja det var bestemt en flot have. Det formklippede kan jeg ikke klare, men det kunne de i den have, det så godt ud.
      Det er rigtigt, at staudevalmuerne efterlader et hul, men så er der nok andet, det kan dække det, men mon ikke jeg skal få et stykke af den snart, det dur ikke at vente til efteråret.
      Ja mariehønselarven var der endnu i formiddags, det glædede mig.
      Ja vi fejrer og fejrer, især Bent med lagkagen, jeg fejrer som vanligt med en is. I morgen skal vi hente det nye gulv, om en uge kan vi fejre igen :) Nej vi skal have mere regn, før vi kan blive lidt mere færdig med haven, men helt færdig, det er for kedeligt :)
      Knus

      Slet
  5. Dejlig have I har besøgt, ja osse den du fortalt om forleden. Siden låste sig igen så jeg kunne ikke komme til den.
    Det ser godt ud med forskellige farver løv. Især rødt imellem det grønne. Jeg har det lidt svært med gult løv, er nok miljøskadet, syntes de gule ser syge ud. Jeg kan godt se i andres haver , at det ser godt ud, men ikke i min.
    Det må være dejligt at køkkenet er endnu tættere på at blive helt færdig. Det er altid de sidste detaljer der tager såå laang tid.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nå ja så kunne du ikke kommentere, når du ikke kunne komme ind på siden, det er da irriterende.
      Ja der er flot, synd du har det sådan med det gule, jeg elsker gul tretorn og mange andre gule træer og buske. Lisbeth fra Ebeltoft havde det på samme måde. Det kan også se godt ud i din have, men ikke med dine øjne ;)
      Ja jo nærmere vi kommer afslutningen på køkkenet jo bedre, det har taget rimelig lang tid.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Dejligt at besøge andre haver og få lidt inspiration med hjem. Altid godt med nye ideer! Godt at få spejlet i den rigtige højde - det er bare ikke til at undvære. ;-) Lækkert med lidt hjælp til lusene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det var fint at se en anden have. Nej et spejl kan man ikke undvære, det er helt mærkeligt at kunne se sig selv længere end til hagen.
      Ja de larver må gerne blive ved med at hjælpe mig mod lusene.

      Slet
  7. Den mariehønelarve kunne jeg godt tænke mig at fø besøg af 😊 Der sker jævnligt noget godt med jeres hus. Er I ved at være færdige med at lave om? Der var mange flotte, velvoksne planter i haven, I besøgte.

    SvarSlet
  8. Hej Marie
    Ja vi har mange mariehønselarver, jeg har lige taget en runde, de sidder også i brændenælderne, så jeg er glad. Godt jeg kan få hjælp til at identificere dem, ellers var jeg nok begyndt at aflive dem. Lusene er der nu stadig.
    Nej vi er ikke helt færdige med at lave om endnu. Vi mangler at få lagt noget på køkkengulvet og ude i gangen, så hjælper det vist. Ja der var store planter i den have.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Det ser også ud til at være en flot have I besøgte, også en for ham “træ” manden ser det ud til :-)
    Det er godt nok flot med alle de pæoner, og dejligt at du kan få en bid af de mørke valmuer. Syntes ikke det er en farve vi ser tit.
    Godt at I endelig fik rette til så du kan se hele ansigtet og Bent kan nå lagkagen :-)
    Ja det er godt at have gode venner til lussebekæmpelse :-) jeg har kun set Mariehøns her, ikke deres larve og jeg vil sige at der er nok at leve af i øjeblikket.
    Her fik vi sørme en lille, ja meget lille byge i går formiddags, åhh hvor jeg krydsede fingre for at det ville blive til mere, men desværre nej, øv øv.
    Vi skal til 60 års fødselsdag, hele dagen imorgen, så jeg håber ikke det bliver alt for varmt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu har vi besøgt 3 flotte haver, alle noget for Bent med masser af store flotte træer.
      Ja jeg savner pæoner, jeg må købe til efteråret, det varer lidt, inden dem jeg fik af dig kommer i gang. Den mørke valmue har en meget fin farve.
      Det er helt underligt at kunne se hele ansigtet i spejlet og at kunne nå hylderne i køleskabet, tænk nu kan vi bruge hele skabet. Ja her er ikke så mange roser, men mange lus, og heldigvis også mange mariehøne larver.
      Vi var i Årslev i går, jeg skal love for, at det gav ned, men jo nærmere vi kom Hellerupvej, jo færre blev dråberen, desværre.
      Nej det er ikke sjovt at være til fest, hvis det er for varmt, god fornøjelse.
      Knus Lisbeth

      Slet