mandag den 5. april 2021

Solskin og snebyger

 Noget voldsomt vejr på en 2. påskedag. Ikke meget der lokker en i haven, men så må vi hygge indendøre ved brændeovnen. Kyllingen er sat i ovnen i rømertopfen, det er nemt, så nu er der tid til at lave et indlæg.

Det er ganske vist svært at tage billeder i sådan en blæst, heldigvis har jeg lidt på lager fra de sidste dage.

Bent tog også billeder den dag vi var i Møgelskår for at trille æg, det var ganske vist i marts, men her kommer billeder, så I kan fornemme de flotte bakker

fra Møgelskår kan man kigge over på Tunø, Bent havde zoom på 
æggene kastes eller trilles, til sidst kastede vi for at få dem til at gå i stykker, ellers havde vi nok stået der endnu, det var koldt den dag, men i dag er det værre. 
Hasselbror/Corylopsis fylder helt godt efterhånden
her er den i nærbillede
Pieris blomstrer nu
martagonliljerne er på vej op
påskebedet er ved at passe til sit navn.
Her kommer billeder af forskellige Helleborus orientalis/påskeklokker, der er efterhånden mange forskellige farver 





som I ved, har jeg rigtig mange rundt omkring i haven. Billederne er selvfølgelig ikke fra i dag, det er umuligt at fotografere dem i sådan en blæst
Denne narcis hedder Jetfire, jeg satte dem for omkring 20 år siden, de er ret villige, jeg har plantet dem ud forskellige steder i haven efterhånden, som de formerede sig. 
Rhododendron:
R. calophytum i et forløb  31.3.
31.3.
3.4.
4.4. det er ikke noget godt tidspunkt at blomstre på, jeg håber, at frosten holder sig væk. R. parmulatum Ocelot hybriden, den jeg viste sidst, er blevet lidt brun på nogle af blomsterne. 
her er et af de gode billeder af parmulatum fra i går
R. Daurilut
og R. Praecox er i gang med blomstringen
ind i mellem sner det og blæsten er strid
men  vi slutter af med solens sidste stråler i kobberbirken/Betula albosinensis septentrionalis 
Rigtig god dag til jer formodentlig bliver i inde i dette skrækkelige blæsevejr. 









30 kommentarer:

  1. Uha ja, hvor har det været vinter i dag, og du kan tro, jeg har holdt mig inde. Selv sne fik vi lidt af. Det smeltede nu med det samme. Jeg håber, dine sarte planter klarer sig.
    Der er heldigvis saft og kraft i dit sidste billede - sikke farver❤
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, jeg har været et par runder og gået morgenturen, men ellers kan jeg godt holde snuden inde. Vi fik også sne, nogle ordentlig byger, godt det smeltede med det samme. Det er grunden til, at jeg tager mine runder, jeg må jo se, om de klarer sig mine rhodoer.
      Ja den er fin.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det er vel nok smukt at se dine rododendronblomster her i kulden. De forskellige forskellige Helleborus er heller ikke til at stå for.
    Vi har haft snestorm her i dag, og hele haven blev dækket af sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja sådan nogle rhododendron kan godt løfte humøret lidt, selvom jeg går og bekymrer mig om, om de klarer det.
      Her har vi også haft snestorm, heldigvis lagde det sig ikke.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Dine rhodoer ser flotte ut, og jeg håper at du slipper frost. Det er et spesielt vær vi alle har ja, og det er så kaldt ute at å arbeide i hagen er utelukket.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg håber også, at jeg slipper for frost. Ja vejret er meget specielt, det er bedst at blive inde.
      Klem

      Slet
  4. Det har godt nok været et grimme vejr i dag. Hasselbror er i grunden fin busk, der efterhånden fylder mere, end jeg oprindeligt regnede med. Det vil vise sig, om de friske rhododendronblomster bliver skadet af nattefrosten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg har indtryk af, at det har været grimt over hele landet også i nabolandene. Der findes en stor og en lille hasselbror, den lille gik ud, men denne her er en pæn stor busk, flot er den. Ja det bliver spændende, jeg har igen bestemt, at jeg ikke vil have tidligtblomstrende rhodoer, men somme tider glemmer jeg det igen :)

      Slet
  5. Her har det været sol, hagl, overskyet på skift. Og en strid blæst hele tiden. Men jeg har da været ude. Når jeg endelig har en fridag, så skal den udnyttes. Men jeg var nu mest i drivhuset. De første frølinger trængte til at blive priklet op.
    Det er en sød en, den Jetfire. Jeg kikkede efter den i efteråret, men tilsyneladende var den ikke tilgængelig, der hvor jeg kikkede i hvertfald.
    PÅskeklokkeherligheder,, de er så fine og forskellige. Det er sjovt at gå rundt og hilse på dem alle. Piris og hasselbror er nu osse forår. Men de er vist ikke så almindelige?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Mon ikke hele landet har haft vejr som det, du beskriver. Flot du har været ude alligevel, men heldigt at der var noget at lave i drivhuset, så er du da i læ.
      Nej Jetfire er vist ikke nem at finde, måske kan jeg grave et par løg op til dig, hvis jeg husker det.
      Ja påskeklokkerne bliver mere og mere forskellige for hvert år, det er sjovt.
      Pieris er nogenlunde almindelig, men der er ikke mange, som har hasselbror, som finde i en stor og en lille udgave. Den lille gik ud for mig, til gengæld er den store meget livskraftig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Flotte billeder fra æg trille dagen, godt kamera Bent har og så fint et billede af Thunø med færgen i land.
    Nej det har ikke været vejr til at lufte kameraet idag, og først nu ser jeg at du har opfordret til at blive indendørs :-) så jeg har været i havet et par timer sidst på eftermiddagen, men med halstørklæde, handsker og thermotøj så gik det. Fik de sidste roser klippet og flyttet et par planter rundt. Var nu også noget rød i kinderne da jeg kom ind, og blev plantet ved iPaden hvor jeg lige fik bestilt nogle Iris germanica hos Lene, det gav varmen :-)
    Bliver også dejlig varm indeni af de smukke Rhodoer som du har i blomst nu. Påskeliljernes dejlige gule farve luner også godt. Hasselbros lysegrønne farve er også bare dejlig. Jo nu kommer forårets farvelade stille og roligt. Whats not to like.
    Så er min påskeferie ved at være slut, og jeg er ok tilfreds med det jeg har nået, ok mangler noget endnu men til gengæld er kroppen ikke helt smadret :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak ja det var fine billeder, Bent fik taget.
      Nå du vovede dig ud i dag, ja nu var det også sidste chance i din ferie. Det var ikke det sjoveste vejr at være ude i, jeg lavede ikke noget, men fik da to runder i haven. Godt du fik varmen igen ved at bestille planter :)
      Ja der sker mere og mere farvemæssigt, så må vi håbe, det snart bliver lunere i vejret.
      Godt du er tilfreds med det du nåede i ferien.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder af dine rhodoer i udspring, håber virkelig du slipper for frost. Også dejligt at se din Corylopsis, min er en C. spicata, og den blomstrer også nu. Var på havebesøg hos Askjær det var en kold fornøjelse, men sikke store dejlige rhodoer og Pieris han har i blomst, men de er jo også 40 år gamle nogle af dem. På vej dertil kørte jeg i så meget sandstorm at jeg intet kunne se, og en flyvende færdelstavle var ved at ende i bilen så det var en dramatisk tur.
    Nu er jeg hjemme igen med en stor kasse havebøger, så jeg kan hygge mig inden døre.
    God aften til dig
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Tak skal du have, ja jeg håber også, jeg slipper for frost, men jeg føler mig ikke sikker. Gad vide om min også er en spicata, det er jeg faktisk ikke klar over, men jeg kan nok få det at vide af Anne Marie Lønbæk.
      Ja det må have været koldt at være på havebesøg hos Askjær, mon du fik aftalt, hvornår vi skal derop? Det lyder bestemt som en dramatisk tur. Godt du kom helskindet hjem med havebøgerne, så kan du hygge dig med dem.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Du kan vist konkurrere med gartneriet Spiren, hvad angår påskeklokkevarianter :-)
    Kylling (og kalkunlår) i römertopf er ualmindelig dejlig mad, og som du skriver, passer det næsten sig selv. Det gider vi ikke brokke os over ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nej det kommer nok til at knibe, men jeg har mange :)
      Ja det har du helt ret i, det er nemt bare at smide det i ovnen, og så er der mad til flere dage, det brokker vi os heller ikke over ;)

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    calophytum er nu en flot Rhodo! Godt at se forløbet.
    Kulden er på vej ned i sydeuropa - folk der frygter for vinplanterne spæde blomster.

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er meget flot, jeg håbede, du kiggede med, når jeg lavede et forløb :)
      Jeg kan godt forstå, at vinavlerne frygter for deres vinplanter. Vi har jo også vinavlere herovre, sidste år kom frosten sent, det gik ud over produktionen.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Sikke et vejr påsken sluttede med. Vi fik ikke ret megen sne, men det blæste og hvor var det da koldt.
    Så fine Rhododendron, vi har ikke de tidlige, så vi må vente lidt endnu.
    Vores Hasselbror er først plantet for et par år siden, så den er ikke så stor endnu, men den har fine blomster.
    Fine Påskeklokker.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det må vi sige, vi fik nogle gevaldige snebyger, heldigvis lagde det sig ikke. Det er ikke meget bedre med blæsten i dag, men solen skinner i det mindste.
      Godt jeres hasselbror blomstrer, den findes i både stor og lille udgave.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. tak for rundturen :) vi slap desværre heller ikke for sneen..

    SvarSlet
  12. Selv tak Tim, det var ærgerligt.

    SvarSlet
  13. det er stadig gyseligt koldt, men det varmer jo med nogle fine billeder. man vel sige at både vi og planterne holder vejret inden det hele går løs.
    Jeg husker godt Møgelskår bakker, hvor I trillede og kastede æg. Næste gang skulle I måske prøve med rå æg, så går det hurtigt med at smadre dem:) Men det er et dejligt område og vi nød at ligge på ryggen i varmt solskin - dengang. I min barndom trillede vi æg ned ad Blushøj i Dragør, som måske var Amagers højeste punkt (10 m eller så...)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det, godt billederne kan varme lidt. Ja bare vi kunne holde på blæsten, så det kan gå løs, men den bliver ved og ved.
      Ja med rå æg er fornøjelsen hurtigt overstået, jeg tror ikke, det vil være populært. Ja der må have været dejligt der, da I var her, det var ganske andet vejr, nærmest lidt for varmt. Vi har også af og til trillet æg ikke langt fra, hvor vi bor, men det var ikke spændende nok mere, det var da børnene var mindre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Good evening dear Lisbeth,
    The weather is also bad here. One after the other snow and hailshower and stormwinds. Not the ideal weather to go out and do something in the garden (fun). But the flowers in the garden gives a warm feeling is it not? I hope your Rhodoflowers are still oke and did not have any damage of the cold. Let's hope for better weather soon!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  15. Good evening dear Marijke
    Now it is winter and it is not what we want, but it is what we get. It is not nice to do things in the garden however I am going to get pictures, so I can enjoy the people who are looking on my blog. The rhodoflowers are still ok and now we will hope for better weather.
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  16. Ja havevejr har der ikke helt været i påsken. Vanvittig koldt, stormende og sne.
    Jeg har faktisk slet ikke i haven denne påske. Er kommet til skade. Så kan ikke så godt gå.
    Men så må der hygges indendørs.

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Nej sikken et vejr, men det er da ikke godt, du er kommet til skade. Håber det snart går over.
      Godt du kan hygge indendørs i stedet.
      Klem og god bedring
      Lisbeth

      Slet
  17. Det er vel ret typisk april vejr men ikke lige mit favorit til havearbejde. Virkelig sjovt at følge med i blomstringen af din rhodo. Den er blevet så smuk. Vi krydser fingre for kun lidt frost.

    SvarSlet
  18. Hej Sydney
    Ja det er ikke nemt at få lavet noget i det vejr, men vi var så heldige, at det var solskin og nogenlunde stille i 1½ time fra 13.30, ja tænk jeg fik næsten for varmt :) Dejligt at høre, du kan lide at følge med i blomstringen af min rhodo, jeg kommer til at underholde med mange rhodobilleder de næste måneder.

    SvarSlet