mandag den 19. april 2021

Forår og solsortesang

 For os havenørder findes der ikke meget, der er bedre end en forårsaften med solsortesang. Søndag aften nød jeg havearbejdet i fulde drag, for solsortene sang så smukt for mig. Søndagen var meget aktiv, jeg fik klippet en masse ned. Sommerfuglebuske, hortensiablomster, hortensia Limelight blev også klippet ned, kapfakkel fik en tur - ja også mine stakkels roser, rigtig mange har stængelsyge :(

men grøn er vårens hæk

mirabellerne blomstrer

og morgenturen var skøn
hyacinter og Narcissus Jetfire
klokkehøjen er blevet til en påskeliljehøj med geranie bunddække, påskeklokker er der derimod ikke mange af. 
 her ved husmuren er flere påskeliljer sprunget ud
og de dobbelte kan indtil videre holde hovedet højt, det plejer de ikke. 
en blodblomme/prunus af en slags er sprunget ud
Træpæonen delavayi står klar med flotte knopper
en botanisk tulipan er klar til at blomstre
Rhodoerne har fine knopper
snart bristefærdige
nogle er i blomst
R. globigerum 17.4.
og 18.4. bemærk pavillionen med skinnende blanke vinduer.  
R. Isola Bella
R. pachysanthum hybrid
også her
R. russotinctum 17.4.
og 18.4.
R. racemosum er i blomst
og R. Queenbe x R. rex er tæt på udspring nu
Men det allermest spændende er
R. edgeworthii, det varer ikke længe, inden jeg kan vise den i blomst. Jeg købte den i efteråret, den har stået beskyttet i pavillionen hele vinteren.
 Solen ned efter en skøn dag, desværre bliver det ikke ved at være lunt, siger DMI, nu lover de polarkulde, det er vi med blomstrende rhododendron ikke tilfreds med. Kan vi da aldrig lægge vintertøjet væk :(
God start på ny uge.












30 kommentarer:

  1. Du har imponerende meget, der blomstrer allerede - dejlige billeder, Lisbeth. Men hvor er det synd, at mange af dine roser har stængelsyge.
    Uha, er der polarkulde i udsigt ... Nu har vi lige vænnet os til lune dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja haven er helt godt med, men jeg er ærgerlig over stængelsygen, der falder nok et par stykker fra i svinget, er jer bange for.
      Ja de lune dage kan vi sagtens klare flere af men polarkulde, nej ta.

      Slet
  2. Nu snyder du igen foran :-) Alt er jo meget længere hos dig - her kan jeg lige ane, at mirabelletræet måske har tænkt sig at iklæde sig andet end nøgne grene. Jeg har ingen tulipaner i noget, der ligner blomst (de fleste er ædt af rådyret), men jeg har fundet en enkelt knop, men den er langt fra at springe ud. Og min hæk står lige så kedelig gråbrun som de seneste mange måneder. Men måske er der håb - vi har ikke haft nattefrost de sidste par nætter!
    Og det med polarkulden vælger jeg helt at overhøre....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi bor noget mildere end jer. Mirabelleblomsterne er langt bagefter i år. Ærgerligt med dine tulipaner, det er ikke nemt med de rådyr. Hækken er ikke en gang sprunget ud, her grønnes det fint.
      Jeg kan godt forstå, at du vælger at overhøre det med polarkulden ;)

      Slet
  3. Jeg gider ikke mere kulde. Punktum. I morgen skal jeg ud for at hente chili og. andet godt til drivhuset, og så SKAL det bare blive lunt derefter. Jeg tror dog heldigvis, at vi undgår decideret frostvejr. Jeg krydser fingre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Nej vi gider ikke mere kulde, jeg håber, det går med dine chili, og at I slipper for frostvejr.

      Slet
  4. Jeg har mere eller mindre fulgt i dine fodspor i det skønne vejr og friseret hortensier og roser. Nogle af vores roser er angrebet af stængelsyge, men de fleste har det heldigvis udmærket. Derimod gravede vi nogle store narcisløg op i dag, som jeg havde lagt i efteråret, og dem havde frosten desværre ødelagt. De sarte rhododendron er nu som regel den ekstra opmærksomhed værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har været en fantastisk havedag, så nu vover vi at klippe hortensiaerne. Godt I ikke har så meget stængelsyge, det er rigtig træls. Ærgerlig med de nysatte narcisløg. Det er rigtigt, så længe der ikke er mange i blomst får de mere opmærksomhed.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Hva har skjedd med alle dine fine påskeklokker som du hadde der? Så ergerlig hvis de er borte. Polarkulde er meldt om her også. 0 grader om natten igjen, og jeg er så trett av denne kulden. Det er varmt her i dag, men det hjelper ikke mye hvis det skal fortsette med kulde igjen.
    Jeg håper at dine rhodoer slipper unna frosten!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tænker, at højen er for tør om sommeren, så der er ikke mange tilbage. Her er det også varmt i dag, og vi gider bestemt ikke mere kulde, men vi kan ikke bestemme.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Sikken en flot delavayi - det er en imponerende pæon!
    Ærgerligt med de alvorlige angreb af stængelsyge på enkelte af dine roser - dobbelt ærgerligt fordi du jo lader dem, altså roserne afhærde og ikke gøder sent. Man kan sprøjte med et udtræk af hvidløg, rosmarin og padderok siger man, men jeg har nu aldrig prøvet det selv.
    Ja de lover polarkulde igen - mon ikke vandet omkring din ø er så lunt nu, at du klarer frisag - det håber vi!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er en flot pæon, som jeg er meget glad for.
      Ja det er ærgerligt med stængelsygen, der er en fra rosengruppen, der har kontaktet Knud Pedersen, Rosenposten, han siger, at det ikke er stængelsyge men frost. Never mind, de skal alligevel klippes ned.
      Jeg håber vandet omkring os gør lidt gavn i dette tilfælde.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Forhåbentlig da ikke nattefrost. Mit drivhus bugner af frølinger og priklinger og andet godt småt. Men hvis vi fik noget regn, så okay. det er faktisk ved at være halvtørt. Jeg har været rundt og vande de nye buske, jeg plantede i efteråret.
    Surt med roserne og stængelsyge. Det er osse flere af mine jeg har måttet klippe ned til sokkeholderene.
    Èn dag til med flot vejr. herligt.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det ser ikke ud til nattefrost hos os i hvert fald, hvordan det er hos jer, ved jeg ikke, men jeg håber du slipper med alt det, du har i drivhuset, det ville være træls. Vi har ikke fået ret meget regn i april, så også her er det tørt, jeg tænker/frygter, at vi får endnu en tør varm sommer.
      Ja det er surt med stængelsygen, øv.
      Du ser dejligt positivt på det, en dag mere med flot vejr :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Den botaniske tulipan ser så fin ud. Har du et navn på den?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg har desværre ingen navn på den botaniske tulipan, det er nok 20 år siden jeg satte den, for at være ærlig kan jeg ikke en gang huske, at jeg har sat den. Jeg prøvede at google botaniske tulipaner med striber, her kom Aldershvile plantskole frem, her er link til dem https://www.aldershvile-planteskole.dk/shop/66-greigii-tulipaner-botaniske-lave-tulipaner/ måske er det Sweet Lady. Når de springer helt ud, tager jeg et billede igen, så du kan sammenligne
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tak for indsatsen! Hvis løgene er sat for 20 år siden, må det være en god og sund tulipan, med det er botaniske tulipaner vel som regel. Når jeg sammenligner dit billede med billedet fra Aldershvile Planteskole, ser tulipanen på dit billede ikke så orange ud som Sweet Lady. Jespers Planteskole har også et billede, der er farven knap så orange.

      Hilsen Elna

      Slet
    3. Jeg går ud og tager et billede af den, den må være sprunget ud nu. Den står helt ude ved vejen, så jeg har ikke været forbi siden i morges.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Så dejligt med fuglesang, når man går derude og arbejder. Her havde vi stor fornøjelse af halemejserne der havde travlt med at søge føde i barken på træerne. Tror jeg har fundet ud af hvor de har deres rede. Det er i genboens store fyrretræ, men maden er åbentbart bedre i vires have. Det gør nu heller ikke spor :-)
    Det var en fantastisk søndag og det blev nydt at det var fridag. Sommerfuglebuskene blev også beskåret her, kapfaklen ligeså. Jeg har min tvivl om den kommer igen, syntes god nok at den så noget død ud. Heldigvis har jeg da lige en reserve i drivhuset, hvis den ikke kommer.
    Tænker at de dobbelte påskeliljer skal nydes, for hvis vi får som lovet fra onsdag, så lægger de sig nok. Jeg ønsker regn men ikke blæst men sådan går det nok ikke. Jeg vandede nogle af rhodoerne i går og roserne skal nok også snart ha’ så regn, ja tak.
    Det er svært ikke at være begejstret over alle de knopper i div. Rhodoer og den i pavillionen er jeg spændt på at se.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det skønne ved denne årstid, dejlig fuglesang. Halemejser har vi ikke, men Per ser dem også, så det er nok kun på Fyn :)
      Ja den kapfakkel så noget sølle ud, men jeg regner med, at der var liv, hvor langt mon du skar ned? Det er altid godt med en reserve, det er du god til at have.
      Er det på grund af kulde, at de dobbelte vælter ja og selvfølgelig vinden. Mærkeligt forår slet ingen vand i år, måske i Jylland men ikke meget hos os. Jeg har ikke vandet rhodoerne endnu, men hvis der ikke kommer noget fra oven, bliver det nødvendigt. De lover og så trækker de det tilbage igen.
      Ja det er fantastisk med alle de knopper, og den i pavillionen venter vi specielt på at se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Vi må glæde os over de gode dage vi har haft, men det er godt nok træls, at kulden vender tilbage. De gode dage har fået mange blomsterknopper til, at strække hals. Vores Rhododendron tager den stadig med ro, men Magnolierne er begyndt, at lukke op og det er ikke godt, hvis der igen kommer kulde.
    Du skriver, at du har klippet din Kapfakkel. Klipper du den helt i bunde ? vi har aldrig klippet vores, men den kunne godt trænge.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja vi er nødt til at være positive, der har trods alt været gode dage, men vi gider ikke rigtigt kulden tilbage. Ja vores magnolia er også begyndt at lykke sig op, vi havde rimfrost i nat :(
      Jeg har kun klippet kapfaklen halvt ned, køn var den ikke, men der var liv længere nede.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Det har været et par vidunderlige forårsdage med fuglefløjt og rumpen i vejret. Vi skal vist nyde i dag, fordi vejret skifter. Det er ok et par dage, for sådan er april. Bare varmen snart kommer igen. Og nedbør. Sidste år tørstede mine rododendron, og jeg er ræd for, at det sker igen.
    Det er sørme da trist med dine roser. Noget bøvl er jeg da sparet for.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været så skønt, men sådan noget varer ikke evigt. Vi havde frost i nat, det var ikke godt. Ja gerne nedbør, jeg tænker også, at vi snart skal i gang med at vande, regn er kun forbeholdt midt og vestjyder.
      Ja vær du glad for, at du slipper for det bøvl, jeg håber, mine bliver pæne igen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Härlig blomning i er trädgård nu. Såg att min ena R elegantulum har knoppar som är på väg att slå ut. Lite förvånad för de buskarna är inte så gamla och arterna i sektion Taliensiae brukar vänta länge med blomning.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja mange af dem skal være gamle, før de vil blomstre. Min R. elegantulum gik desværre ud, der var næsten ingen rod på den :(
      Kram

      Slet
  13. Ja det har været fantastiske gode forårsdage til havearbejde. Og sikke flotte billeder fra din have. Din træpæon i knop er meget flot.

    SvarSlet
  14. Hej Sydney
    Ja det har det, synd det ikke fortsætter. Ja en træpæon i knop er så flot.

    SvarSlet
  15. Sol og solsortesang - så bliver det ikke bedre at være i haven! Energien får et nøk opad, og man når en masse på en enkelt dag, men styrter også nærmest omkuld om aftenen. Her knokles med rådyr-sikring af kolonien og vi går tidligt i seng:)
    Ligefrem polarkulde er vel så meget sagt... Jeg havde jo håbet på lidt vand fra oven sammen med vestenblæsten, men YR siger nul og niks til os den næste uge, så der fik jeg en lang næse, og nu må jeg ud med vandkanden til alt det nyplantede.
    Skønne billeder af havens planter, dejlige sky-himle og en flot solnedgang -
    tak for det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Sol har vi også nu, men solsortesangen kan ikke høres for blæste. Jeg kan godt forstå, I er trætte, det er hårdt arbejde med rådyrsikring.
      Jeg synes også, at de overdriver lidt med polarkulde, og regn er vi mange, der bliver snydt for, utroligt det skal være sådan, det bliver nærmest værre for hvert år med de små regnmængder.
      Selv tak fordi du nåede det, nu kommer der et nyt ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet