lørdag den 17. april 2021

Det gik ikke så godt - og en tur

 Torsdag var vi udenøs igen, og igen var det tandlægen, vi besøgte, tandrensning og undersøgelse. Men med knap 300 kr. for en færgebillet, var vi nødt til at tage et ærinde mere. Mon I kan gætte, hvor vi tog hen. Ja det er nok ikke svært

Jer der har været på besøg i Rhododendronhaven kender turen ind til drivhuset. Jeg valgte at gå og tage billeder, Claus troede, jeg var blevet syg, fordi Bent kom alene :)
Det skal ikke være ens billeder hver gang
der var nu heller ikke så meget i blomst endnu kan I nok se
De havde haft meget travlt, så de havde ikke nået at få fyldt op. På grund af coronaen er mange gået amok i deres haver, så planterne bliver revet væk. 
man kan også købe kurve til planterne
Der er en del at vælge imellem, hvis du skulle få lyst til en tur, her kan du se, hvor det ligger og læse om de mange fristelser, du kan også læse om Svend Aage Askjær, som har fået en rhododendron opkaldt efter sig. 
i skoven er der snart mange blomstrende rhodoer, der er mulighed for at se skoven senere på forårssæsonen 
Natten til torsdag havde det frosset 5 grader, det var ikke godt for planterne. Her er det R. calophytum, der blomstrer. Det er nogle imponerende træer, der står i drivhuset. 
Her ses mit beskedne køb, denne gang købte jeg ikke så meget, tandlægebesøget var nemlig til sidst, det kan som bekendt blive en ret pebret omgang, det var det nu ikke, men man kan aldrig vide. Jeg købte:
R. tomentosum ssp subarcticum (findes ikke på hjemmesiden)
R. quinquefolium (fik jeg foræret, jeg har haft et par stykker, som er gået ud for mig.
De blev alle plantet i går, det var ikke det store arbejde, som I kan se er det kun småpotter. 
Hvad var det så, der ikke gik så godt, som jeg har skrevet i overskriften, ja der var flere ting:
frosten tog R. calophytum
heldigvis var der nogle uudsprungne knopper, måske får vi lov at nyde dem, der har i hvert fald været 6 grader i nat.
R. Daurilut fik slemme frostskader, alle blomsterne er færdige for i år, heldigvis havde jeg nået at nyde dem nogle dage, og den kommer jo igen næste år.
R. Praecox fik også en snert, men den er nok ikke helt så sart som de to andre.
men R. globigerum
og pachysanthumhybriden klarede det heldigvis.
martagonliljerne var kravlet helt uden for hegnet, dem fik vi lov til at tage
men jeg tvivler på, de kommer til at blomstre i år, de kunne ikke lide at blive flyttet, men det var store flotte løg, så næste år skal de nok komme.
Til sidst lidt blandet:
Anemone blenda
Camelliaen klarede nogenlunde frosten
Kobjælderne / Pulsatilla
klarede det også
der er stadig fine påskeklokker

Vinduespudseren var på besøg, han var meget omhyggelig
se hvor flot det blev
Til sidst kan I læse om dette kedelige sammenstød her, måske har nogle af jer hørt om det i TV. Jeg har ikke haft planer om en sejltur, så det generer ikke os, men det er ikke så god reklame :(

Rigtig god weekend






28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, du måtte jo dra innom Rhododendronhaven så klart. Det var ikke så mange planter du fikk med deg denne gangen, men du kan jo reise dit flere ganger :)
    Det er synd med frostskadene på de blomstrende planter. Vi må håpe på at det snart er slutt på frost, men jeg tror ikke at det er slutt her. Vi får se.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja selv om det var en times ekstra kørsel hver vej, så måtte jeg da dertil ;) Ja jeg kan tage en tur til, hvis jeg mangler flere.
      Ja jeg er helst fri for mere frost, de næste der springer ud er mindst lige så sarte. Ja vi får se.
      Klem

      Slet
  2. Øv med frosten i rododendronerne. Det er jo desværre risikoen ved de tidlige, så det var godt, du havde nået at nyde dem.
    Og så skal du have ros for kun at komme hjem med fire nye - samt et sæt flotte bisser.
    Ja, altså færgen... hvordan kunne de dog gøre det???
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var rigtig ærgerligt, men selv om de blomstrer 1. maj kan det desværre ske. Men jeg er glad for, at jeg nåede at nyde dem.
      Ja var det ikke flot, kun fire små nye. Bisserne er nu ikke så flotte, men nu er de renset og poleret.
      Ja hvordan kunne de gøre det, det fatter man simpelt hen ikke.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Helt enig! Træerne i drivhuset er virkelig imponerende. Quinquefolium har jeg heller ikke haft held med, tror, jeg har prøvet tre gange. Bladene er ellers helt utroligt flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en fornøjelse at komme og se træerne i drivhuset ikke mindst, når de blomstrer. Quinquefolium går ret hurtigt ud hos mig, jeg har vist haft en i to år, den første - men flot løv har jeg aldrig set, det visner bare ned i efteråret.

      Slet
  4. Det var ærgerligt, at den nye hurtigfærge ikke kommer ud at sejle foreløbigt. Og så håber jeg, at nattefrosten er ved at være overstået - det er synd, hvis det går ud over flere blomster.
    Jeg er helt betaget af dine kobjælder. Jeg ser dem kun vilde, men dine er utroligt flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er meget ærgerligt, der var mange, der havde glædet sig til, at den kom i gang, nu har vi jo ventet over et år.
      Ja ikke mere nattefrost, nu må det være nok, det er så trist at se på, at de bliver brune.
      Kobjælder er så fine både under blomstring, og når de går i frø. Dem må du kunne have hos dig.

      Slet
  5. Sikke da noget med den færge - virkelig et sort uheld, som den ansvarlige må være grundigt flov over.
    Vi er forhåbentlig færdige med nattefrosten for dette forår. I nat nåede temperaturen ikke længere ned end 4°, så vi håber ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det var sort uheld, han har nok røde ører den stakkel, men jeg tænker at færgedirektøren og borgmesteren har det lige så slemt.
      Ja lad os håbe, at vi er færdige med nattefrosten, her var der 6 grader, da jeg stod op tidligt i morges. Trods vinden har vi haft over 11 grader.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Glimrende nye Rhododendron - Det er alletiders at Rhodobutik har disse mere usædvanlige arter. De giver god anledning til at studere slægten nærmere:)

    Ærgerligt med martagonerne, der er jo gode grunde til at løgene kun forhandles om efteråret, vi må håbe de kan trække energien fra de skud der ikke klarer sig tilbage til løget, så kommer de næste år!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var nogle fine arter, selvom de kun var ganske små, Rhododendronhaven har mange arter, man bliver let fristet :)
      Ja martagonerne skulle nok have været gravet op lidt før, heldigvis var nogle af løgene ret store, så mon ikke de kommer næste år.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kun 4 nye Rhodoer?? jamen dog, fik du en større tandlæge regning da, fnis.
    Når jeg "fisker" martagonliljer hos min mor, tager jeg dem som ret små, så er de lettest at få hurtig igang. Men det betyder jo osse at jeg må vente et årstid eller to på blomstringen.
    Det var da et rigtig ups, det færgeuheld. Gad vide om styrmanden snakkede i mobiltlf. som nogle bilister stadig gør. hmhm.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja kun 4 små nye rhodoer, jeg fik jo først tandlægeregningen bagefter, så vidste ikke jeg godt kunne have købt lidt mere ;)
      Ja der er mange små blade også, det betyder, at der er flere på vej, har jeg lært, så må man have tålmodighed nogle år.
      Ja det var meget ups, det har jeg slet ikke tænkt på, det kan da godt være, at han har snakket i mobiltelefon.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Good evening dear Lisbeth,
    It was partytime for you was it not? You have been a brave girl bringing only 4 new plants home (fun) ore are your going back a couple of times this year? It's a pitty that the flowers of some Rhodo's were damaged by the frost. But nothing we can do about the weather.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it was partytime and I was brave only buying 4 new palnts :))) I visit Rhododendronhaven at least two times a year, so I guess I will be back. It was sad with the frost but you are right nothing we can do about it.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. Tillykke med de nyanskaffelser. Ikke noget bedre end at gribe spaden og få nye planter i jorden. Vi krydser fingre for at nattefrosten er slut nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Nej det er altid rart med nye planter. Ja lad os håbe, der ikke kommer mere nattefrost nu.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja med færgebilletten købt så er det med at nå så meget som muligt, og Rhododendron Haven er altid en tur værd, tandlægen et nødvendigt onde :-) jeg må lige ind og læse lidt om nyanskaffelserne.
    Trist det er med frostskaderne, men godt at ikke alle er ødelagte. Håber at det er slut nattefrost.
    Martagoner bryder sig vidst ikke meget om at blive flyttet, men med store flotte læg så får du helt sikkert glæde af dem næste år.
    Flot resultat med vinduespudsningen, de penge er godt givet ud.
    Ja det er da noget værre noget med færge sammenstøddet. Det var ikke så heldigt.
    Her har vi haft gæster fra Vestjylland hele dagen så det er kun blevet til havekig, og en gåtur rundt i kvarteret i det gode vejr, men imorgen må jeg ud og arbejde, mangler stadig at få det store staudebed gået igennem.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  11. Hej Anne
    Det har du den rette forståelse af, vi må udnytte færgebilletten og besøge flere steder på en gang. Det er så hyggeligt at komme ned til Claus og se alt det nye.
    Nej martagonerne hænger noget med hovedet.
    Jeg har ikke fået regningen på vinduespudsningen endnu, men han gjorde det godt, vi er glade for det.
    Nej det var ikke spor heldigt, nærmest lidt pinligt med det sammenstød.
    Ja men så har I rigtig hygget i dag, så må du være flittig i morgen.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  12. Selvfølgelig måtte du en tur i rhododendronhaven, men du har været noget beskeden i dine indkøb! Øv, med frostskaderne på de tidlige - godt der er andre, som ikke er så hårdt ramt. Nu er pavillonen klar til lækker lagkage og havebesøg - en god ide at få i prof til arbejdet - vinduespudsning hører heller ikke til yndlingsbeskæftigelsen her.
    Ret pinligt med den færge - der må være nogen, som har røde ører... Og ærgerligt her lige før, den kun komme i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var et must med Rhododendronhaven, selv jeg må jo finde en grænse med indkøb :) Ja det var træls med frosten, men vi er videre, nye blomstrer snart. Ja så er der klar til hygge og lagkage i pavillionen. Vinduespudsning nej tak, så kan andre tjene til føden med det.
      Meget pinligt med færgen, der er mange, der ærgrer sig rigtig meget.

      Slet
  13. Dejligt at kunne forene det nyttige (tandlægen) med det mere lystbetonede (gæt hvad:), men surt den nattefrost alligevel fik ramt nogle af dine yndlingsplanter i haven! Jeg håber du trøster dig med alt det øvrige der er på vej og muligvis undgår nattefrost fremover.
    Flot arbejde af vinduespudseren, og skønt at kunne betale sig fra den slags. "Kommer overalt - også i hjørnerne", som en vinduespudser engang reklamerede med.
    Har lige læst om sammenstødet mellem færgerne i dit link - uha, uha! Der kan man tale om konkurrenceforvridende tiltag! Super ærgerligt for alle jer der havde glædet jer til en god ny forbindelse.

    Men fint at se alle dine små herlige forårsvækster i god trivsel. Martagon'erne skal nok komme stærkt næste år!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et godt match, når man nu ikke kan undgå tandlægen, det er i hvert fald ikke klog. Der er ny blomstring på vej, så sorgen er slukt, når man har mange planter som her, er man nødt til at komme videre.
      Det var en god reklame, hvis jeg selv skal gøre det, kan det godt knibe med hjørnerne.
      Ja det var noget værre noget med det færgesammenstød, vi hører til dem, der ikke havde glædet os, men mange andre havde.
      Jeg venter også at se martagonerne i blomst næste år, nogle af dem er ved at rette sig, så måske, vi får sel.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Det er ærgerligt med dine rhododendronblomster, men godt du har fået nye planter til samlingen. Det var et kedeligt færgeuheld. Men du kommer nok aldrig til at bruge den nye færge, for der kan du kun have din cykel med, og alle dine planteindkøb kan jo ikke være i cykelkurven 😉.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  15. Hej Elna
    Ja det var ærgerligt med frosten, og nu lover de polarkulde :(
    Du har helt ret, jeg har ingen planer om at benytte den nye færge, jeg vil heller ikke bryde mig om at cykle rundt i Århus :))) men det var da trist med uheldet, dårlig reklame.
    Hilsen Lisbeth (også god uge til dig)

    SvarSlet
  16. Fina små buskar som fick följa med hem. Vore kul att besöka rhododendronhaven nån gång i framtiden. Tråkigt att frosten tog blomningen hos några men du har säkert många fler som kommer blomma fint snart.

    Kram, Carina

    SvarSlet
  17. Tak for alle de dejlige billeder, og tillykke med de nye rhododendron. Jeg måtte jo lige ind at læse om Svend Aage Askjær, har en enkelt gang været på hans planteskole, en stor oplevelse. Jeg måtte desværre efterlade planterne derfra i min tidligere have, de var for store til at opbevare midlertidigt, mens vi ledte efter nyt hus og have, såh, jeg måtte lige bestille den der æresrhododendron...
    Krydser fingre for, at du og din smukke have undgår mere nattefrost.
    Forårshavehilsen, Agnete

    SvarSlet