mandag den 15. februar 2021

Morgenbilleder fra de sidste to dage og lidt rhododendron

 I går startede dagen med dis og rim, også her blev der et flot lag på træerne, men desværre glemte jeg kameraet på min tur. Jeg havde det dog med på morgenturen, så her kommer lidt billeder:

De første billeder er taget fra Bertels bakke
man fornemmer tydeligt disen
hjemme igen, der var rim på gran og fyrretræer og på pavillionen
og diset på marken bagved, træerne står som skygger, pludselig trængte solen igennem disen


på smukkeste vis
I dag så det ganske anderledes ud:

en flot farverig himmel som rigtig mange tog billeder af og viste på facebook. 
I dag har vi fået lidt sne, ikke noget særligt, men det blæser godt, så jeg tænker, at det fyger ude på vejene.
Kalmia lover god blomstring senere på året
10.6.20
og 12.6.20. den er værd at have men svær at få fat i.
Photinia serratifolia Pink Crispy købte jeg sidste år her i februar hos Arne Jakobsen, den er blevet flyttet her i haven, men det ser nu ikke ud til, at dette sted er bedre. Forhåbentlig ser den bedre ud til foråret.
R. la Charme har jeg vist for nylig, den har fin knopper og rim på bladene, jeg er stadig spændt på at se blomsterne,  her i Rhododendronhaven kan den ses i blomst.
R. luteum står med fine knopper og gamle frøstande
billedet her er fra 15.5.20, den giver en skøn duft der i skoven, den er ikke meget for at slippe frøstandene, kan I se.

R. Pfauenauge har også fine knopper nu
16.5. var den i blomst
R. Späthlese blev flyttet sidste år, den blev delt i to, denne er ikke så stor, men hold da op alle de fine knopper. 
som navnet siger blomstrer den sent 12.6.
I dag vil jeg slutte med et billede fra 2.6. det er godt at vide, at det kommer til at se sådan ud igen. R. Kokardia bagved til venstre, foran R. Tamarindos og til venstre for den R. Breslau. I baggrunden dværgsyren. 
Rigtig god start på ny uge, skriv gerne hvordan vejret er hos jer. 

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flotte bilder, og spesielt de første tre! Fargene er jo magiske :)
    Det har snødd litt her også i dag, og samtidig kom en sur kald vind. Din Kalmia er så vakker, og den er virkelig en ønskeplante. Den overlever nok ikke her dessverre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er smukt med disede billeder med lidt farve.
      Her blæser det også godt, og vi har fået lidt sne, meget lidt i forhold til dig :)
      Kalmia er smuk, om den kan klare sig hos dig er ikke til at vide.
      Klem

      Slet
  2. Træet, der bliver oplyst af solen på det sjette billede, er virkelig godt snuppet. Vi har haft en beskeden omgang snevejr i formiddag, så røg temperaturen op på en enkelt grad, og nu er den på ved nedad igen. Vi håber, at sneen vil blive liggende nogle dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det, det er også det billede, jeg synes er flottest. Det er lidt det samme vejr her, der er kommet lidt sne sidst på eftermiddagen men ikke noget særligt, det fyger ikke.

      Slet
  3. Good evening dear Lisbeth,
    Beautiful photo's! I love those with the mist it gives your garden a mysterius look. Great to see what you are waiting for. To see all the Rhodo's in bloom.I love the Kalmia the flowers are so beautiful.
    +3C the thaw made a start here. Early this morning a long time frosted rain but later it became normal rain. The roads and foodpath's became very slippery. Not a nice thing when you have to go out with the dog. (fun).
    I wish you a wonderful new week ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you yes there are lot of flowers to come this spring. Kalmia flowers ar really beautiful. The white ones are the nicest.
      It is not funny to go with a dog (ore two) when it is slippery. Tak care.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Det er nogle dejlige billeder fra dine ture med fantastiske farver og fra haven! Her har det sneet meget i de sidste timer. Nu synes jeg gerne, jeg vil have forår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have. Ja nu sner det igen, bagefter ønsker vi forår :)

      Slet
  5. oh, magiske billeder. De ligner noget fra en eventyrfilm. Tågedis og et stænk sol kan bare et eller andet..
    Her var det en flot solopgang, men resten af formiddagen var grå. NOget over middag begyndte det at sne, og det gør det stadig. Et flot tykt lag er der kommet og det bliver liggende for temperaturen ligger og roder omkring frysepunktet endnu.
    Meen lige under sneen gemmer erentis sig. Jeg lagde mærke til i går at i solsiderne hvor sneen var smeltet, vrimlede erentis frem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja det var virkelig flot - især i går. I dag var det en meget flot solopgang, men så blev det gråt. Det sner ind i mellem her, men vi har nok ikke så meget som jer, her er det også omkring frysepunktet.
      Vi har erantis, men de vrimler ikke frem endnu, det går lidt langsomt, når det er så koldt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Jeg elsker diset vejr - det bliver så forunderligt mystisk at se på.
    Og sikke en solopgang, vi havde i dag - både her og ovre hos dig, kan jeg se - det er et yderst passende tidspunkt, disse solopgange kommer på i denne tid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja diset vejr kan være meget forunderligt og mystisk og med lidt solopgangsfarver iblandet bliver det super godt. Ja lige nu står solen op, når jeg er ude på første luftetur :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt når man ser solopgangen, og den idag var bare utrolig smuk, selv herinde mellem husene var det en smuk omgang. Det blev dog hurtigt en mere skyet affære og ved 15 tiden begyndte det at sne og blæse, det blev dog ikke til det helt store og vinden lagde sig også igen, så snestorm blev det ikke til her.
    Kalmiaen er så fin og rhodoerne er klar med knopperne så nu kan foråret bare komme an, jeg er klar, nå men der går jo nok lidt endnu. Imellem tiden så nyder jeg lige den blomstring du viser.
    De næste to dage holder jeg vinterferie, ja komme i haven bliver det nok ikke til :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja solopgangen var flot i går, i dag er det gråt over det hele tænker jeg. Godt de fleste kunne se den i går, så kan vi klare os lidt. Heller ingen snestorm her, men et lille lag sne.
      Tocifrede varmegrader i weekenden, det er lige fra den ene yderlighed til den anden, så begynder der vel at ske lidt derude snart. Godt du nyder, det jeg viser, det håber jeg, at er er mange, der gør.
      Nej havevejr bliver det ikke, men så kan du strikke :) God ferie.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Sikke flotte billeder, jeg elsker jo solopgange og i dag har de været meget flotte over det meste af landet. Kalmia har jeg heller ikke, den er virkelig smuk, så hvorfor har jeg ikke den? Du skaber mange behov hos mig, jeg er så nem at friste, også planten fra Arne Jacobsen ser spændende ud.
    Heldigvis er der ingen snestorm her.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja jeg elsker også solopgange, det var flot i går, så mange solopgange på facebook.
      Igen har jeg fristet dig :) jeg tror, du kan få begge planter ved Kridtvejs Planter.
      Nej der er vist ikke mange, der har fået snestorm som ellers blev lovet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. De første billeder er virkelig smukke med de lilla farver. Det er godt, du kan finde blomsterbilleder i arkivet, når der næsten ingen blomster er i haven. Vintergækkerne nåede lige at springe ud inden frostvejret, men nu ligger de hen ad jorden. Men de er jo seje, så de rejser sig nok igen, nu hvor der kommer tøvejr. I eftermiddag kom termometret i plus, men nu fryser det 1 grad.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var magisk søndag, i går holdt det ikke længe, vi fik lidt sne - ikke meget. Ja arkivet er uundværligt her om vinteren. Mine vintergækker nåede ikke så højt op, det gjorde påskeklokkerne derimod, de ligger hen ad jorden nu. Jeg håber, at de rejser sig igen, men det har jo været koldt længe, så man ved det ikke. Ja nu bliver det snart forår, lover de, det er fint.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det er sjovt som vejret og lyset kan være forskelligt bare på 2 dage. Her startede det med at sne og det fortsatte det meste af dagen. Nu lægger der et tungt lag på træer og buske i dag. Der loves regn i løbet af dagen så forhåbentlig er det snart væk igen.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja vejret har skiftet meget de sidste dage, her kom også lidt sne, men ikke meget, der er kun lidt på træer og buske, det er fint, så må vi se, hvad nedbør vi får i eftermiddag. Sneen må gerne forsvinde, så vi kan få noget forår.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Glimrende stemningsbilleder!
    Det lader til at være årets vinter, mon ikke foråret så småt viser sig?

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det. Ja mon ikke det er årets vinter, de lover i hvert fald stigende temperaturer, så nu kan vi rigtigt glæde os til foråret.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Fantastisk morgenhimmel i går, og tænk, jeg så den ikke. Vi talte i stedet om at det var en grå himmel der varslede sne. Kan det virkelig være så forskelligt. Og ellers har jeg totalt overset det. Hvad tid tig du billederne?
    Vi fik nok 1 mm sne i går. I dag skulle der komme mere, men nu kan det være det samme, for nu forsvinder frosten, og haven har ikke længere behov for en ellers tiltrængt dyne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den var fantastisk og blev fotograferet i hele landet tror jeg. Måsk kom I for sent op, billederne er taget kl. 7.29. I dag er det gråt og diset, vi har også fået ca 1 mm sne, og du har ret, hvis ikke vi får mere frost, har vi ikke brug for sneen, mon ikke det snart tør, her er i hvert fald plusgrader, men det var helt pænt her til morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Det er ikke godt at skulle indrømme, men vi var nok for sent oppe. Jeg må glæde mig over, at dagen er tiltaget så meget, at det er muligt.

      Slet
    3. Ja og du kan jo altid nyde mine billeder, snart bliver det også for tidligt for mig, men så er det blevet forår :)

      Slet
    4. Jeg nyder helt sikkert dine himle :-)

      Slet
  13. Det er skønne billeder af solen der sender stråler gennem morgendisen. Så godt fanget! Vi havde også dis og rim i går, og dis er nu bare så poetisk (hvis ikke man skal ud at køre:) Nu ligger der frisk sne som nok forsvinder i løbet af nogle dage. Måske er foråret på vej?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja dis og rim kan godt være kønt især når solen trænger igennem. I dag er det trist og gråt, men vi satser/håber på, at det betyder, at foråret er på vej.
      Hilsen Lisbeth

      Slet