fredag den 26. februar 2021

Endnu en morgentur og flere forårstegn

 Der er travlhed rundt om i haverne også i min , og der er ikke så mange, som kigger med mere. Derfor må I "nøjes" med billeder fra mine morgenture, og hvad jeg ellers ser af nyt i haven, der sker noget hver eneste dag, det pibler op i det lune solskinsvejr. I går blev det lidt koldt op på dagen, men det var vist ikke kun hos os. I dag er det også køligt og blæsende, men så må jeg tage mere tøj på, nu skal der arbejdes. 

Igen en skøn solopgang



men helt anderledes end den i mandags



og så stod den op
og fulgte mig hele vejen hjem :)
Lidt fra haven:
Den første crocus sprang ud tirsdag, da solen skinnede på den, nu er der flere kommet op, men de er ikke helt sprunget ud endnu, det varer ikke længe, alt går så stærkt nu.
Cyklamen
Dorothealiljer

Helleborus
og tæt på.
Jeg tvivler stadig på, at R. February Dawn når det i februar.
25.1. 2020
27.1.2020 jo, kulden har sat dem noget tilbage. 
Bent tog sig en tur på cyklen i går. Han kom hjem med to fuglekasser, som en lokal laver. Den er så smart, at forsiden kan løftes af, så man kan rengøre kassen, genialt. 
Til sidst lidt stauder/phlox ellers kan jeg jo ikke dele i Facebooks Staudegruppe




De hvide har jeg flere steder i haven, de er så fine.
Jeg har ingen navne på dem, de breder sig godt, det er fint. De må gerne, det er ikke altid, det går så godt, hvis vi har meget tørke, hvilket vi jo tit har. Heldigvis kommer de igen året efter. Jeg har netop været ude og delt nogle af dem jeg har og plantet dem andre steder. 
Rigtig god weekend. 






28 kommentarer:

  1. Dejlige billeder, Lisbeth - jeg nød også solopgangen. Tænk at du har krokus i blomst allerede. Mine vintergækker er lige kommet op, men endnu ikke Dorothealiljer og krokus.
    Om lidt skal jeg på en marathontur til Næstved og vaccineres.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte
    Tak skal du have, ja de solopgange må nydes inden det bliver for tidligt selv for os, der står tidligt op. Jeg blev også overrasket over at se en udsprungen krokus.
    Nå det er i dag, god tur.

    SvarSlet
  3. Jeg har også udsprungne krokus et par steder i haven, men mod vest er de ikke begyndt at blomstre endnu.
    Floks er en af mine yndlingsstauder - jeg har et helt bed med dem i forskellige højder og farver.
    John har lavet tre forskellige fuglekasser - vi er spændt på, om gærdesmutten, rødhalsen og spurvene gider tage dem i anvendelse :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja der er meget forskel på, hvor de står henne, der er også nogle steder, hvor mine ikke har vist sig endnu.
      Floks er skønne og dufter dejligt. Det lyder godt med et helt bed med floks. Jeg har nogle sammen med nogle af mine roser.
      Det er altid spændende med fuglekasser, vil de bo i dem. Fuglekasserne var så billige, at det ikke kunne svare sig at lave dem selv. Bent har ellers også selv lavet fuglekasser, men nu køber han dem, måske sætter jeg ham for meget i arbejde :)

      Slet
  4. Skønne morgener, du har haft :-)
    Jeg har en enkelt gul krokus, men ellers er de jo på vej alle forårsblomsterne, og det er igen hyggeligt at gå i haven og se, hvad der kommer af nyt.
    Flotte fuglekasser. Jeg købte et par i efteråret med oplukkelig forside - ret smart. Jeg har bare ikke fået dem hængt op. Det står på listen, så det varer ikke længe. Og det er vist i sidste øjeblik.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været skønne morgener, desværre bliver det koldt igen, men det er måske meget godt, ellers går det alt for stærkt med foråret.
      Ja det er nok ved at være høje tid at hænge kasserne op, de skal jo lige vænne sig til dem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Skønne skyer.
    Du er da meget længere fremme end her. Krokus her er kun lige oppe med blade. Osse selvom de er snekrokus.
    Smart de fuglekasser. Vi trænger osse til nye. Og Hans har lovet at lave nogle, nu her han går på efterløn,(heldige asen). Men de kan jo nok først komme i brug næste år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja de skyer var flotte.
      Ja det er jo også koldere ovre ved jer, tænker jeg.
      Jeg håber, Hans kommer i gang med at lave nogle fuglekasser. Jeg kan godt forstå, at du er misundelig på Hans og efterløn, det er rart at kunne gå hjemme hele tiden og ikke sjovt at være den, der skal af sted. Håber han kører dig, når det er dårligt vejr.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, nå er det vår hos deg, og da er vel folk mer i sine hager? Jeg kikker med hele året hos deg :)
    Dine påskeklokker er så fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det, og folk er nok så småt på vej ud og bestille lidt i haven. Du må vente lidt endnu. Ja vi kigger med hos hinanden hele året.
      Ja forhåbentlig kommer der også snart påskeklokker hos dig.
      Klem

      Slet
  7. Good evening dear Lisbeth,
    Beautiful photo's of the early morning hours. Must be amazing to see the first Crocusflower. The pink flower of the Rhodo looks so fragile.The Phloxes are wonderful to have. Great that Bent made the nest box hang in the tree. I hope the birds will use it. I've had 2 of these as a birthday suprise. The But they don't hang yet. It's much colder now here. 10C what a difference with the day before.
    I wish you a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Thank you it was a nice morning. It is always nice to see the first crocusflowers. We can never know if the birds will use the nest boxes but we hope.
      Also here it is much colder, but we enjoyed the warm as long as it lasted. We have to wait longer for spring appearently.
      Same to your
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Dejlige morgen billeder, især det flotte træ. Også dejlige billeder af forårsblomsterne, det hele springer hurtigere ud på Samsø end her, men
    jeg har mange vintergækker og der er mange dorothealiljer på vej.
    Floks er også en af mine ynglings stauder, men jeg har aldrig rigtig haft
    held med dem, men duften er vidunderlig.
    Jeg har nydt det flotte solskinsvejr i dag, men det blæser og er koldt selv
    om temperaturen siger 8 grader. Heldigvis er næsten alle rhodoer sluppet hel
    skindet gennem frosten, og næste periode bliver forhåbentlig ikke så slem.
    Dejligt med nye fuglekasser, det er noget fuglene synes om.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  9. Hej Inge Dorte
    Ja det var en dejlig morgen og træet fra den vinkel er flot. Vi er nok lidt tidligere med foråret hos os, men godt det også er på vej hos dig.
    Floks er dejlige, mon ikke de kan gro i haven hjemme ved huset, for i skoven er der nok for lidt lys.
    Ja det var dejligt med solskin, men meget blæsende og koldt også her. Godt dine rhodoer har klaret det, det bliver forhåbentlig ikke så slemt i næste omgang.
    Fuglekasserne bliver forhåbentlig lejet ud inden længe :)
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth

    Alletiders som det er begyndt at blomstre hos dig!
    Og det er jo det tidlige forårs favoritter: Crocus og Helleborus:)
    Rhodoerne skal jo nok komme - måske de har set vejrudsigten?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er sket noget i det lune forårsagtige vejr, vi har haft, men nu bliver det køligt igen, så det er fornuftigt af rhodoerne at vente lidt. Det behøver heller ikke at gå så stærkt med foråret, vi skal have tid til at nyde det.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Dejligt med billeder af morgenerne, for selv er jeg jo ikke så tidligt ude, så kan jeg jo lige nasse mig med hos dig :-)
    Ja det pipler op af jorden nu, jeg tror nu ikke at jeg har nogle krokus endnu. Nu er det weekend så må jeg ud og kigge, det når jeg ikke rigtig i hverdagene endnu.
    Den er godt nok smuk den sidste påskeklokke du viser. Ærgerligt at man skal have vendt hovederne for rigtig at se hvor flotte de er.
    Ja phlox er uundværlige i haven, og ja tørke er de ikke glade for, men de fleste klarer sog jo heldigvis alligevel, jeg har dog mistet nogle til tørke, nok mest hvis de ikke rigtig har nået at etablere sig, tænker også at de gamle sorter er mere modstandsdygtige end de nye og mere smarte :-)
    Super med fuglekasser der er nemme at rengøre.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du er velkommen til at gå en tur sammen med mig, selvom det kun bliver på Ipaden :)
      Jeg troede bestemt heller ikke, jeg havde nogle krokus endnu, men pludselig stod den bare der helt åben i øvrigt midt i en påskeklokke. Du må ud og kigge i morgen, måske er de virkelig vågnet op. I dag havde påskeklokkerne selv vendt hovedet, så der kommer nye billeder, hvis de altså er blevet gode, har ikke set dem endnu.
      Det er rigtigt, at de gammeldags klarer sig bedre, jeg har nogle, Linda har sået til mig, de klarer det nu meget fint, om de er nye eller gammeldags ved jeg ikke, men det er nok frø fra nogle gamle.
      Ja fuglekasser der er nemme at rengøre er en god opfindelse.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hei.
    Nydelige bilder av soloppgangen.
    Så deilig å se at det allerede spirer og blomstrer i hagen din.
    Våren kommer snart her også - håper jeg:)
    Ha en nydelig helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Tak skal du have, ja det er dejligt, at der er gang i de små spirer og blomsterne. Mon ikke også snart våren kommer til jer.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er utroligt flotte morgenbilleder du viser for tiden og skønt med lyset.
    Jeg har været ude at cykle hver morgen i denne uge, det er dejligt at man kan det igen.
    Her har jeg i dag set den første krokus - men du har dem jo før mig - og ligesådan med påskeklokkerne - utroligt så langt fremme dine er. Det skriver jeg vist hvert forår :)
    Det var da fint med nye fuglekasser, I har vel plads til mange.
    Knus og fortsat god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er fantastiske solopgange i denne tid, også i dag men den var væk hele formiddagen, heldigvis kom den igen i eftermiddag.
      Dejligt at starte morgenen med en cykeltur, jeg nøjes med at gå.
      Mine krokus er ikke nået så langt, det er kun den ene, der stod lige i solen, de lukker sig ikke op rigtigt. Jeg har jo mange påskeklokker, der er også rigtig mange, som slet ikke er sprunget ud endnu.
      Ja vi har plads til mange fuglekasser.
      Knus og i lige måde

      Slet
  14. Det er nogle fantastiske solop- og nedgange som kan sætte humøret i top de dage vi har dem.
    Og små forårstegn er også dejlige nu, lige pludselig vælter de op.
    Jeg fornemmer næsten duften af Phlox ud af dine billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er dejligt med solopgangene, vi kan ikke så godt se nedgangene endnu, men det kommer.
      Ja det hele vælter op, mon det du fik af mig sidste år er kommet op?
      Fint hvis du kan dufte Phloxene, de har en skøn duft ;)

      Slet
  15. Sikke en helt fantastisk morgensol. Den slår den jeg oplever lige netop nu.
    Solopgange på denne tid kan noget helt særligt.
    Jeg er så misundelig på jeg ikke må lave noget endnu. Jeg ville have undoleret hele haven pt😄😆😀
    Kommer tid kommer råd.

    Klem og skøn søndag
    Charlotte

    P.s
    Er blevet medlem af stauderen på fb.
    Ville ligge en video op hvordan man binder buket af blomster. Men den blev desværre slettet igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Så er du heldig, her er nemlig ingen sol endnu i dag, gråt og blæsende, øv men vi kan ikke være heldige hver gang. Ja lige nu er det skønt med solopgange, men selv for os bliver det snart for tidligt :)
      Hvor er det træls for dig, at du ikke må lave noget endnu, forhåbentlig må du snart.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Ja det har jeg bemærket, jeg tror, det var mig, der lukkede dig ind, men jeg har ikke slettet din video.

      Slet
  16. Det går stærkt hos dig nu med forårsblomsterne. Her har vi den første gule krokus, men ellers myldrer det op med løgplanter, så det vil ikke vare længe...
    Jeg har nydt det dejlige vejr med tocifrede varmegrader, og det har haven altså også.
    Er du helt sikker på det ikke er dig der lokker solen frem:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  17. Härlig soluppgång! Hoppas det blir en bra vår för rhododendronknoppar. Det är bara bra om de håller på sig lite. Phlox är jättetrevliga perenner.

    Kram, Carina

    SvarSlet