mandag den 23. juli 2018

En helt særlig gæst

i hvert fald her i vores have.
Pludselig var den der Kejserkåben, mens vi sad og spiste ved havebordet. Jeg har næsten altid kameraet i lommen, det var godt, for det lykkedes mig at få et fint billede.
Tænk der er nogle stauder, som overlever tørken
 drejeblomst/ Physostegia virginiana
 og phlox, de hvide har det svært, men her ved bænken står de fint
 denne får en sjat vand en gang imellem
denne står i skovkanten og får ingen hjælp
 derimod holder jeg øje med denne hortensia
og R. orbiculare i nordbedet, sådan en frisk grøn farve skal holdes ved lige
her står den flot sammen med den blomstrende R  Pennsylvania til højre
 en fin hvid hostablomst
og liljer i skoven



en lilje på vej
 Solbrud Helenium springer langsomt ud, den lyser fint op i pavillionbedet, hvor en del er gået tørkevejen.
 for en gang skyld en af de hvide solhatte/Echinacea, dem har jeg ellers svært ved at få til at overleve.
mit sølvlysbed klarer sig fint i tørken, det undrer mig
Roserne:
 Akvarel er flittig
 Clementina Carbonieri
 Golden Olymp
 Händel den første blomst i år
 King´s Macc
 Louise Bugnét
 Royal Celebration
Strawberry Hill
 Beviset på at efteråret kommer tidligt i år: Rønnebær
 også dette ser efterårsagtigt ud
 aftensolen på pergolaen
og så gik den ned
I dag er det knap så solrigt, men stadig meget lummert. Termometeret siger 29,1 og der er en del vind. Regnen er nu flyttet til tirsdag i næste uge. Nej for Søren, siden i morges er regnen rykket frem til søndag. Lad os håbe det.
Fortsat god dag

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så fint bilde av keiserkåpen! Jeg har også sett den her. Den er så fin.
    28,7 grader her, men ikke et vindpust. Så varmen er uutholdelig når den ikke flytter på seg. Jeg har på følelsen at jeg blir både kokt og stekt på en gang bare jeg er ute i 5 minutter ;)
    Händel er så nydelig. Jeg har prøvd den her, men den overlevde ikke vinteren dessverre. Hvite solhatter har en tendens til å gå ut ja.
    Flotte roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er meget fin kejserkåben. Det er første gang, vi ser den her i haven.
      Ja det er rigeligt varmt, når der ingen vind er, her er den nu oppe på 30,1 det er meget ubehageligt at være ude.
      Ja Händel er rigtig fin, men ikke så villig her heller. Nå du har samme opfattelse af hvide solhatte.
      Tak
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Sikke et held at du havde kameraet ved hånden, for det var da en fin og sjælden gæst i havde besøg af. Jeg tror aldrig, jeg har set en kejserkåbe her i haven.
    Det er godt du stadig kan finde så mange skønne blomster at vise frem, så glemmer vi alt om tørkeskader.
    Jeg kan godt se der er dømt høststemning på de sidste billeder, men skal vi ikke lige vente lidt med efterår, for nu skal vi jo først ha overstået den kommende hedebølge. Der er jo også lige hvad vi trænger til :)
    God aften i haven.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg er også glad for, at jeg havde kameraet i lommen, sådan en har vi heller ikke før set i haven.
      Ja heldigvis er der lidt at vise endnu, for tørken er ret deprimerende.
      Jo vi venter med efterår til efter hedebølgen, som vi sagtens kan undvære, mon ikke vi alle er enige om det.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  3. Jeg måtte ind og finde vores sommerfuglebog da vi havde besøg af kejserkåben her forleden. Det er måske varmen der lokker den mere rundt.
    Alle mine drejeblomst er visne, så dem har jeg klippet ned, sammen med mange af plox og andre stauder. Jeg håber de så kommer til næste år, når vi har fået vand. Mon det regnvejr de lover til den kommende søndag vil komme?? jeg vil se det før jeg tror det. Men jeg håber.....
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er ikke en sommerfugl, man ser så tit, så må vi slå op i bøgerne, måske er det varmen ja.
      Jeg har læst på fb, at stauderne gerne skulle komme igen næste år, det var en mand, der vidste, hvad han talte om, så lad os håbe, han får ret. Ja vi vil se det, før vi tror det, men hvor kunne det være skønt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Sikke en fin gæst! Og et smukt billede. Den hvide hostablomst er godt nok også lækker - det har jeg ikke set før. Mine sølvlys har det svært i tørken - jeg har endnu engang reddet den på målstregen med en omgang vand i dag. Men alt har brug for vand lige nu - jeg skal vist være flittig de næste par aftner, hvis noget skal overleve hedebølgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja det er en fin og sjælden gæst. Der er mange lækre hostablomster, desværre bliver de hurtigt grimme. Sølvlys skal man holde meget øje med, men de skal nok vise, når de er tørstige. En kande vand når du ser det, vil få dem op igen. Der er nok at se til med vanding i denne tid.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Kejserkåben er bare så flot!
    Jeg har set det samme med mine Helenium de tager sig god tid, jeg vander dem ikke og jeg tror det er derfor - men de ser ellers regtig godt ud!

    Og du har ret det ser temmelig efterårsagtigt ud - men mon ikke det ændrer sig hvis vi får de lovede mængder regn?

    Ha en dejlig sommeraften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den, skønt besøg, den ser vi ikke tit her.
      Helenium blomstrer vel normalt først til august, måske er det derfor, den er længe om det. Her bliver den heller ikke vandet.
      Det bliver spændende om regnen kommer og hvor meget, så vi kan få efterårsstemningen væk en måneds tid endnu.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det er med at være hurtig hvis der skal fine sommerfugle billeder i kassen og med kameraet i lommen så er chancerne ret gode. Glæden må være ekstra stor når det er en sjælden gæst.
    Jeg glæder mig dagligt over liljerne og hver morgen at gå ud og se om nye er sprunget ud og om aftenen at gå ude og nyde duften.
    Solbruden er også begyndt at blomstre her men den lider godt nok, men den må som så meget andet se om den kan klare tørken selv.
    Ja det ser godt nok noget efterårs agtigt ud, det er nu godt nok lidt for tidligt men sådan er året vidst bare i år. Alt går bare lidt hurtigere :-(
    Morgenen lagde meget skyet ud her idag og det var rigtig dejligt, men ved 11 tiden var den glæde overstået. Jeg har haft besøg af en af de unge i familen idag. Fruen har købt ny mobil og den skulle køres i stilling og tænkte at lidt hjælp nok var en god ide :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja de venter ikke på at blive fotograferet de sommerfugle, men det var et spændende besøg.
      Ja jeg kan godt forstå, at du glæder dig over liljerne, du har godt nok også mange, der har du klart flere end mig :)
      Min solbrud lider ikke synes jeg, den klarer sig fint, så der må jo være lidt vand at finde for den, for phlox og alle mulige andre stauder visner bare ned.
      Ja det samme vejr her, så det blev alt for varmt efter kl. 11 og værre bliver det.
      Nå ny mobil ja så er det godt med hjælp, fra nogle som er klogere end en selv.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Flot foto med kejserkåben :-)
    Og sikken dog et smukt efterårsbillede. Det er f... helt uhyggeligt.
    Hedebølgen og tropenatten venter forude........
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja du har ret, det er godt nok uhyggeligt både med efterår allerede og med hedebølge og tropenat.
      Det er ikke til at sove ordentligt i den varme.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Fint besøg, jeg undrer mig lidt over, at mange skriver at der ikke er så mange sommerfugle i år.
    Du har da en masse blomster selvom du ikke vander, især roserne er fine.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jeg synes faktisk heller ikke vi har så mange sommerfugle endnu, det er mest de hvide, der er her. Men denne gang var vi heldige.
      Der er ikke mange roser tilbage, måske kommer de igen i hvert fald nogle af dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Tænk, at de lover regn allerede på søndag! Gad vide, om Silkeborg får noget - vi er ikke godt vant med den slags vejrfænomener. Du har stadig mange fine ting st vise - heldigvis 😊 Jeg kæmper en sej kamp for at holde gang i floks og sølvkys, men det kræver daglig vanding. Det er virkelig nu, man får øjnene op for, hvad der kan tåle mosten i ens have 😊 Jeg har også lagt mærke til efterårsfarverne, men er alligevel noget rystet over modne rønnebær - her er asters ved at gøre klar til blomstring! Superflot skud af Kejserkåben - sådan et fint besøg har vi aldrig haft her 😊
    Rigtig god dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er helt utroligt, tør vi tro på det. Silkeborg får lige så meget som Samsø, hvis vi skal tro på DMI. Sølvlys skal have godt med vand, men jeg synes også, at de retter sig, når man har vandet dem. Jeg havde en, der lå hen ad jorden, nyplantet, den rettede sig så snart den fik vand. Ja modne rønnebær det er utroligt. Asters er ikke klar til at blomstre her hos mig endnu.
      Tak ja jeg var heldig med kejserkåben.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Fint besøg. Her synes jeg snarere, det vrimler med de små humlebier end med sommerfugle.Her til morgen er der dejligt overskyet; men det er vel bare stilhed før stormen.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Ja det var et ret fint besøg. Jeg synes heller ikke, der er så mange sommerfugle i år. Her er der allerede fuld knald på solen, men det er der måske også hos jer nu.

    SvarSlet