fredag den 13. juli 2018

The good, the bad and the ugly

Sikken en titel, den skal henvise til de pæne planter i haven og de mindre pæne, som for tiden lider under tørken. Det er på opfordring fra Mette, som jeg ikke har hørt fra i 4 måneder. Hun synes ikke kun, jeg skal vise det pæne, der trods alt stadig er i min have. Jeg efterkommer opfordringen.
Her kommer det pæne alligevel først:


 i det store hele, ser alt jo stadig godt nok ud. Jeg havde i formiddags uanmeldt besøg af en herboende mand, han syntes, haven mindede om Botanisk Have, det var store ord, men haven er før blevet kaldt Samsøs botaniske have.
 kvanen snart i blomst
 dagliljer/Hemerocallis
 Lacy Doily
 Luxury Lace
 hortensia i flere farver
 her er den mørke ved at vågne op til dåd igen, ingen af disse har fået vand endnu, men Limelight og Annabelle som står i den anden ende af haven vander jeg af og til
Kaprifolie

 et par nye liljer, som kun har den ene blomst
og dem der er vist før
 Beijing Moon er placeret, så vi kan nyde duften, når vi sidder på bænken. Jeg fik den af Anne, da de var på besøg i foråret, da var den allerede høj.
 Bonbini kan ses fra bænken
den gule her står i stenbedet
The Bad:
 Hasselbror hænger med bladene og er allerede ved at have efterårsfarver
 træpæonerne hænger også især den flotte orange fra Ole, vander I andre jeres?
Clematis Jackmanii som plejer at være dækket med blomster har i år kun få, små blomster
Begge kornellerne ses her, de hænger også slemt med bladene og bliver ikke vandet.
Gunneraen skal vandes med flere kander vand hver aften, ellers hænger bladene helt nede ved jorden, her er det helt Bents opgave.
The ugly:
Thujaen som blev flyttet sidste efterår er gået ud :(
Roser er der ikke mange tilbage af, men lidt kan jeg klare endnu:
 Akvarel
 Clarét
 Golden Celebration
 Janet Inada (så smuk var hun i går morges, til aften var der ikke meget af den fordums skønhed tilbage)
 Jenny Duval (har overrasket med at blomstre længe)
 Lady of Shalott´s sidste blomst i denne omgang
 en enkelt ny på Mme Louis Levique
Nil Bleu´s  2. og sidste blomst i denne omgang
på Aprikola er der stadig en del blomster
Manden der var på besøg i formiddags, havde hørt fra måske pålidelig kilde, at der blev forbud mod havevanding, så er det nok sket med flere rhodoer.
Nu holder jeg lige en dags pause, alle billeder var fra i går, der er ikke helt så mange motiver mere.
Vi ses på søndag igen (regner jeg med)
God weekend

14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Fin oppfordring! Tittelen er for øvrig fra en av filmene til Clint Eastwood ;)
    Def eneste som var "ugly" hos deg var den døde thujaen. Jeg synes plantene dine ser godt ut til tross for tørken.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja ikke, jeg var godt klar over, at det var en filmtitel, jeg syntes, det passede godt i denne henseende.
      Der var kun den døde thuja der passede til navnet ja.
      Meget får også vand, men slet ikke det hele.
      Klem

      Slet
  2. Du har da heldigvis flest good ones! Thujaen står i skarp kontrast til - heldigvis er der kun én af den slags. Tørken har sine omkostninger - giver masser af arbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja heldigvis men hvor længe, der er meget, der er ked af det. Ja jeg er lige kommet ind fra at vande, det blæser, så jeg gider ikke være derude længere.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Samsøs botaniske have, ja det er der noget om. Ud over Thujaen som jo nok er gået til de evige plantemarker, så ser det heldigvis ikke helt skidt ud. Træpæonerne skal nok have lidt vand. Jeg har klippet en del af min da den havde visne grene. Dine dagliljer er ser fantastiske ud, min lider stadig selv om de fik omgang vand i sidste uge. Nå men de bliver nok flotte næste år :-)
    Beijing Moon har sørme fået en fin plads :-) håber du har tid til at side og nyde duften.
    Abricola er da bare så smuk der i solens stråler. Godt der stadig er lidt gang i nogle af roserne. Det er svært at skulle vente til næste blomstring. Forhåbentlig når vi at få noget vand inden. De truer da med en del i næste uge. Vi får se om det holder.
    Rigtig gid weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Lidt kan der måske være om det, der er i hvert fald mange forskellige planter. Jeg skal nok have kigget lidt mere på mine træpæoner. Ja mine dagliljer har det fint, det har mine liljer til gengæld ikke, de kan ikke rigtigt springe ud. Udover den fra dig, ser de andre lidt sølle ud, men ja Beijing Moon har fået en fin plads. Jo jeg sidder lidt og nyder duften.
      Aprikola er meget fin og blomsterrig, der bliver færre og færre roser for hver dag. Ja lad os håbe på regn inden, det de lovede i aftes er trukket tilbage igen på DMI :(
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Uha håber ikke Oles flotte går til - men træpæoner kan tåle en del!
    Jeg har kun vandet de pæoner der laver frø, og ikke i store mængder der skal ikke meget til!
    Har du overvejet at klippe noget af løvet af de mest vandkrævende planter?
    jeg har set haver hvor alt hænger, selv skvalderkålen ligger og vånder sig...

    Ha en dejlig fridag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej jeg er lidt bekymret for Oles flotte træpæon, jeg har vandet den, men i modsætning til alt andet jeg vander, synes det ikke at virke på den, den retter sig ikke op. Jeg er glad for at høre, at der ikke skal meget til.
      Jeg har klippet lidt, men rhodoerne kan jeg ikke nænne at klippe mere end jeg har gjort.
      Her ligger skvalderkålen også og vånder sig.
      Tak for det.

      Slet
  5. Hej Lisbeth!

    Det är så sorgligt det som händer, vi som har stora trädgårdar har ingen möjlighet att vattna allt. Att se dessa hängande blad på buskar och växter är så deprimerande, själv har jag ett emotionellt förhållande till mina växter så det känns ända in i själen när de skriker på hjälp och jag inte kan hjälpa.

    Hela säsongen känns som en stor mardröm som jag hoppas vakna upp ur men så är det inte, det är högst verkligt.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er meget sørgeligt, regn vil være meget bedre end at vande, for vi kan ikke gøre det så godt, der er heller ikke vand nok til det. Det gør meget ondt at se på alt det, der hænger med bladene og beder om hjælp, men vi kan ikke gøre noget.
      Ja det er den barske virkelighed.
      Kram

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Min etagekornel har det også skidt - jeg gav det ellers en omgang vand på et tidspunkt. Jeg håber bare, den klarer det.
    Problemet med dette års tørke var, at den ramte planterne allerede i vækstsæsonen maj-juni og ikke i juli-august, som de langt, langt bedre kan klare. Det mindes jeg ikke at have oplevet og det er forfærdeligt 'spændende', hvad det betyder for resten af året og næste år. Dem, der er kommet godt gennem vækstsæsonen og har det godt nu, er jeg mindst nervøs for.
    Hvordan har trælupinen det? Sådan en drømmer jeg jo om.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja kornellerne har det ikke godt, ingen af dem. Vand på et tidspunkt er sikkert ikke nok, de skal have igen og igen :) hvad med en flaske i jorden og vande i, det har vi gjort ved en lille syren, den har rettet sig.
      Ja det var et skidt tidspunkt, at tørken satte ind, så det er meget spændende, hvor meget der er tilbage næste år. Spændingen er lidt for stor, synes vi vist alle. Man ved ikke, hvad der sker næste år, virkningerne kan komme senere, selvom de er godt i vækst nu.
      Trælupinen har det godt endnu, den har snart frø, der plejer at komme frøsåede planter op, men desværre bliver det nok ikke i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hvis vi holdt os til kun at vise the bad and the ugly, tror jeg hurtigt, bloggeriet ville få en ende. Vores træpæoner får vand sammen med de bede, de står i, men får ikke særskilt behandling; men de står nu også ok indtil videre. også her er gunneraen mandens job. Søren har vandet den med vand fra to gamle nedgravede ajlebrønde, men de er løbet tør nu, og næste gang må vi ty til vandværksvand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det tror jeg, du har ret i, det er kedeligt at se på, men jeg har dog et par billeder mere i kameraet af the bad. Det er ikke alle mine træpæoner, der ser så skidt ud, men der er et par stykker, jeg skal have kigget nærmere på.
      Ja vi vander gunneraen med vandværksvand, skidt når brøndene løber tør. I aftes lovede de regn, men selvfølgelig ikke her til morgen. Suk.

      Slet