tirsdag den 24. juli 2018

Sikken en forskel

sidste år var der ikke mange dage, man kunne sidde i haven og spise, det var for koldt. I år er det paradoksalt nok for varmt. Vi har spist udenfor rigtig mange gange i år, men de sidste dage har vi foretrukket at sidde inde. Dels er det for varmt og dels er der hvepse, de er ret generende, så vi bliver inde.
 En af dagene kommer indlægget til at handle om dette frodige bed med Astilberne


 Stenbedet i den nye have
 mod øst nederst i haven
 modsat er dette - op mod skoven
 bænken med liljeduft (for tiden)
 staudebedet med den egebladede hortensia
Morgen og aften er det dejligt derude. Hele aftenen bliver brugt på at vande, dog ikke græsplænen.
 Clematis Blue Angel får heller ikke vand, jeg har aldrig set den så flot som i år
 Södertälje klarer sig også fint uden vand
 på vej ind i skoven, Blue Angel, phlox og den fine hosta
 hortensiaen bliver flottere og flottere
 flere grønne hostaer

 liljerne er
 vist før
 her er en nyudsprunget af de høje

 nogle har kun en blomst
mens andre bøjer sig mod jorden
 Rhodoerne bliver smukkere, her er det R. bureavii x R. rex
 og her R. makinoi x R. pachysanthum
Roserne:
 Aprikola har kun få blomster tilbage
 Comte de Chambord med en enkelt blomst
 Gloire de Dijon har blomstret flot hele sommeren
 Iceberg med den eneste blomst ved pergolaen, her er ingen remontering i gang
Novalis
Rosen fra Polen, jeg har ingen navn på den, men den blomstrer ret godt nu.  Den kom med som en ekstra rose, da jeg handlede der for et par år siden.
Vinden er gået i øst, så temperaturen er kun 27,8 grader. Vi ses på torsdag - i morgen holder jeg hedebølge fri.
Dejlig varm dag til jer.

24 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Man kan ikke se på billederne, at du har tørke. Varmeferie er tilladt ved temperaturer over 25 grader. God fridag.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth
    Nej for jeg har taget billeder af det frodige :) Tak for det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    De skønne liljer - du har så mange fine, og duften i haven er fantastisk. Her er vi over de 30 grader og ingen vind - det føles ikke særlig rart, og planterne hænger voldsomt - igen, igen! Novalis er en dejlig og sund rose, som nok er den jeg sætter mest pris på af de blå/lilla. Her har Aicha lagt an til en større remontering - de første blomster er sprunget ud. Jeg kan undre mig over dens ihærdighed, for den har på ingen måde haft gode vilkår i år - det må være de lidt vildere aner, der bærer den igennem. Fint med et indlæg om astilber - de står så flot i din have lige nu. Rigtig god feriedag til dig - jeg får nok ikke kommenteret de næste dage, men læser op, når jeg er hjemme igen.
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg har ikke så mange liljer som Anne har :) dufter gør de, det er rigtigt. Ja det er ubehageligt med den varme, at planterne hænger er deres måde at beskytte sig på, med alt det vand du giver dem, burde de rejse sig igen, når solen går ned. Det var da fantastisk med Aicha, men den plejer jo at blomstre flot igen anden gang, det gør min ikke, men jeg må da lige have kigget til den.
      Jo tak for det - det er klart. God tur.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Takk for de flotte bilder! Jeg er imponert over dine planter som tross alt ikke får for mye vann. De holder seg godt.
    Her er det 31 grader nå, og luften står helt stille. Jeg har vært borte i hele dag, og alt hang rett ned når jeg kom hjem. Det er godt at dine roser holder ut i varmen!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Selv tak - meget ser skidt ud, men der er heldigvis også noget, der står flot til trods for, at det ikke bliver vandet.
      Puha det ALT for varmt, det er ikke til at holde ud. Vi "nøjes" med 28 grader.
      Ja det er godt med roserne.
      Klem

      Slet
  5. Her er det 29 grader nu. For en timestid siden var det 30. Så det er helt rigtig med en hedebølgeferie.
    Utroligt med dine alstilber. mine er visne, de blev klippet ned i går morges.
    Det kan rigtig ses, dine anstrengelser med vandslange og kande. Der er rimeligt meget grønt på dine billeder.
    Smeltende hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Vi har kun 24,4 grader nu, ja i morgen bliver der nok mere, så det er meget godt med en hedebølgeferie.
      Jeg har også mange astilber, der er visnet, men lige disse står det rigtige sted.
      Meget af det grønne er ikke der hvor jeg vander, det er det underlige ved det.
      Jeg smelter ikke helt, så du får kun hilsener :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja tænk at det er for varmt til at spise og hygge ude, men i år er der ikke noget der er som det plejer.
    Dejligt at din Blue Angel har det så godt, her er det et sørgeligt syn i forhold til hvad den plejer at være.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er helt utroligt, vi klarede dog at spise ude her til aften.
      Godt du så min Blue Angel, din plejer at være meget flottere end min, jeg vidste jo, at du har været uheldig med din, så her kan du nyde min. Jeg håber din bliver god igen.
      Knus

      Slet
  7. Sikke meget flot du præsenterer i dag. Mine astilber er helt væk - dine ser godt ud. Til gengæld remonterer mine iceberg for fuld skrue - de har haft det rigtig godt i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg har fundet de gode steder i haven frem til i dag, det er der, hvor det trives. Ja der er du mere heldig med dine Iceberg, min står i stampe.

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Nu skulle der jo komme andre boller på suppen sådan vejrmæssigt. Fra lørdag, vi får se!
    Flot nyt rhodo løv. Det er noget helt særligt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er godt nok spændende om det holder stik. Jeg har lige kigget alle regionerne igennem, det er meget forskelligt hvor meget og hvornår det skal komme.
      Ja det nye løv på rhodoerne er noget helt særligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Sidder ude og nyder den kølige luft der er nu, mere end 20 grader;-) Jeg var faktisk lidt stolt over astilpene her som blomstrede og var grønne for, ja det er ved at være længe siden, nu er de væk. Du Har sådan en flot have trods tørken. Måske jeg har mod til at vise hvordan det står til her i næste indlæg jeg laver,for her er der mere gult end grønt.
    Selvom jeg er viking af natur så nyder jeg alligevel aftenerne og morgenerne stort, her var 33 grader kl 16, og selv de varmeelskende i familien led....
    God aften
    Knus og klem Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er med at nyde det, når vi kan være ude, og det er kun morgen og aften. Mine de første astilber nåede heller ikke at blomstre, men disse er trofaste. Nogle steder ser det heldigvis godt ud endnu, så må vi se bort fra den gule plæne.
      Puha 33 grader det er 8 grader for meget. Jeg kan godt forstå, at I led.
      Tak i lige måde
      Knus og klem
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja det er næsten ved at være for meget af det gode og med nætter på over 20 grader så er de lige før at man ikke orker mere. Vi er lige kommet hjem ude fra Yvonne og Kent og sidder nu på terrassen i 25 graders varme. Det blir en drøj omgang at komme natten igennem. Nej vi er ikke nemme at stille tilfredse :-! Spm det ser ud nu liver de regn her på søndag, men lad os nu se.
    Ja den er lækker den mørke hortensia. Jeg måtte gi efter og vande et par af mine i morges, da de hang gevaldigt med næbet, hvilket de ikke har gjort om morgenen før.
    De gule liljer på det sidste lilje billede ser godt nok også trætte ud, ja der skal Bent passe på hvis der skal slåes græs :-)
    Rosen fra Polen er da rigtig fin så skudt med navnet. Den kommer jo nok ikke alligevel hvis du kalder :-)
    Fortsat god aften og en god dag. I SKYGGEN :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg synes ikke rigtigt, at det er af det gode længere. Ja nætterne er varme, vi har alle vinduer i hele huset på vid gab, håber det hjælper lidt. Ja nu lover de regn til alle, vi får se, men det ser lovende ud, hvis det passer.
      Ja den mørke hortensia er meget lækker. Jeg vander også mine hortensia, men ikke den mørke, den klarer sig fint.
      De gule liljer gror på den måde, allerede inden de blomstrer hænger de, jeg ved ikke hvorfor. Heldigvis i dette tilfælde skal græsset ikke slås der :)
      Ja rosen fra Polen er fin nok, nej jeg tvivler på, at den kommer, hvis jeg kalder på den.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg tjekkede lige temperaturen udenfor i det overskyede vejr her kl. 8 - 22 grader! Så hvis der skal arbejdes i haven i dag, skal det vist ske her til formiddag. Din flotte blue angel får mig til at spekulere på, om der er store forskelle i, hvor højt grundvandet står rundt omkring. Det må der næsten være.

    SvarSlet
  12. Hej Marie
    Jeg var i gang kl. 7, nu skulle der ske noget, aftenerne går med at vande, så da når jeg ikke andet.
    Du har helt ret, nogle steder står grundvandet stadig højt.

    SvarSlet
  13. Det ser virkelig frodig ut på de bildene du viser i dag:-) Men der er det kanskje noe skygge? Vi rekker heller ikke med mer enn vanning, og jeg har vært borte noen dager, så det har blitt ekstra mye på Lars.
    I dag har vi tatt helt fri, og gjør nok det samme fredag, da er det meldt 34 grader her.
    Det er bare å holde ut i varmen/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige der i skyggen går det rigtig godt. Nej man kan ikke vande det hele, det er hårdt at vande så meget. Vi er nødt til at tage en pause en gang imellem med de høje varmegrader.
      Ja vi må holde ud.

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor må i skulle vande meget, hold nu op altså når jeg tænker på hvor stor jeres have er i forhold til min.
    Det har været ganske ulideligt i dag at være ude og inde var det bare værre, Lille Alma har haft så varm at hun måtte have en afkøling med haveslangen en enkelt gang.
    Men hvor har aftenen været helt vidunderlig, nærmest magisk og det er da sjældent sket at man har kunnet side ud til midnat i næsten igen ting :o)
    Masser af knus og hilsner fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Vi vander forskelligt hver dag, jeg går rundt og kigger på, hvad der trænger mest. Det er forfærdeligt varmt, over 31 grader og det lader ikke til, at det skal blive bedre lige med det samme. Vores hunde gisper også, men har dog ikke fået af haveslangen.
      Det er nogle skønne aftener, det er vist det eneste positiver, der er at sige om varmen, morgenerne er nu også gode, men det mærker du nok ikke til morgen :)
      Masser af knus tilbage til dig

      Slet