onsdag den 18. juli 2018

Kameraets fangst i går

Der er billeder af både clematis, liljer og solhatte og meget mere. Ellers er der ikke så meget at skrive om. Vi fik ingen regndråber i går, i dag skinner solen og det blæser lidt, her er lige knap 30 grader. Samsøfestivalen skydes i gang kl. 17 i aften, vi bor tæt på, derfor kan vi høre musikken, der bliver nok ikke meget søvn de næste 4 nætter med mindre vinden bærer fra. Der er godt støvet, så de må vande meget dernede.
Clematis:
 Blue Angel
 Niobe
 Sunny Sky
 denne skulle have været Multi blue, købt i Lidl i foråret, det er det ikke, men ligegyldigt hvad den hedder, så blomstrer den fint.
 solhatte
 flere steder i haven, jeg troede, de var forskellige i denne gruppe, men det ser det ikke ud til.
Nogle få floks blomstrer, det er godt, for Linda kommer i morgen, hun er glad for floks.
Andre er visnet ned.
 udsigten fra havebordet, når vi spiser ude, hvis vi kan være der for varme og hvepse
 aftenbillede
 kvan med Zelkova som smuk baggrund
 den fine uro glimter i solen
udsprungne liljer:


 Smokey Mountain
også her
Nu kommer de fleste, så der er en dejlig duft i haven
Hemerocallis:

 de må nydes, snart er de færdige for i år. Skal jeg gemme frø af den mørke til dig Karsten?
 Hjertetræet er noget trist, forhåbentlig får vi løv på igen næste år
 Hortensiaen Ayesha får vand hver dag
 skøn hostablomst
De fleste høstanemoner er visnet ned, men der er da et par stykker, der blomstrer.
Roserne:
 Britannia
 Janet Inada
 Lady Emma Hamilton
en gammel potterose i bedet
 Chartreuse de Parme
 Ghita Renæssance

Scabiose, for nogle år siden havde jeg for mange, men da vi lavede pergolabedet forsvandt de. De var åbenbart i jorden, nu er de kommet igen rundt omkring. Det var da en solstrålehistorie.
Rigtig dejlig lun dag til jer derude

Vi skal selvfølgelig også have en solnedgang

21 kommentarer:

  1. Flot aftenhimmel og fin hosta. Da der var festival i Skive, havde vi fornøjelse af musikken, selvom vi bor 12km væk, så det meste af Samsø kan vel også nyde gratis musik de næste dage.

    SvarSlet
  2. Tak Marie
    Ja det kommer an på, hvilken vej vinden bærer, i dag kan vi intet høre, fordi den er i vest, så ingen gratis musik i dag, det blæser en del. Jeg har opgivet at vande i aften, det fordamper med det samme, tænker jeg.

    SvarSlet
  3. Jeg føler med dig, en festival så tæt på uha. Vi kan høre Ringstedfestival, og den er 10 km væk. Det er ikke lige det man har lyst til at høre i sin have, jeg vil hellere høre solsorten, hihi.
    Den Lidl Multi Blue ser da skæg ud, den ligner en stjerne.
    Jeg holder liv i en af hver farve ploks, resten må klare sig selv, jeg krydser fingere. Astilberne er visne, måske kommer de til næste år.
    Lækre liljeblomster, jeg køber et par nye hvert år for at øge besætningen.
    Hostablomster er osse smukke. Jeg tog for øvrigt frø af en stor blåbladet med lilla blomster for et par år siden, nu blomster nogle af "børnene", nogle med hvide blomster, gad vide hvem der er faderen?.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er ikke det sjoveste, men det er nu hyggeligt nok at gå rundt i haven og høre musik, men når jeg skal sove, skal der ikke være musik, om morgenen er der ro, men så synger solsorten :)
      Ja den clematis er lidt sjov i formen.
      God idé at holde liv i forskellige farver af floksene, det gør jeg vist også. Liljer skal helst suppleres op, hvis man kan lide liljer, jeg gør det også.
      Faderen kan man aldrig være sikker på ;) heller ikke hos hostaer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Her fikk vi hele 1,5 mm i natt, så du kan jo tenke deg hvor mye det hjalp ;)

    Vi må ta det med godt humør ellers så blir dette bare trist.

    Flotte solhatter og liljer. De har akkurat begynt å blomstre her også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var ikke meget og hjalp ikke spor.
      Ja det er vi nødt til.
      Du følger godt med med blomstringen nu.
      Klem

      Slet
  5. Wow en flot solnedgang. Din hortensia Ayesha her nogle smukke blomsterstande. De virker lidt mindre end de almindelige hortensiaer, der er meget store og runde. Er den lige så sund og hårdfør?
    Fin uro :-)
    Kh Lisbeht

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja ikke :) Ja den kaldes også popcorns hortensia. Den er sund og hårdfør, men tåler ikke ret godt at mangle vand. Så snart det bliver koldt visner den ned, men den kommer heldigvis igen.
      Jeg er glad for min uro, den er flot, når solen rammer den.
      Jeg har en stor flot trælupin til dig, selvsået - hvis det har interesse.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Her har det luftet en del idag, men indendøre har det været lige så varmt som de foregående dage, nå men nu er der kun 2 tilbage inden feriekortet trækkes :-)
    Jeg er lidt vild med Niobes dybe farve, og den mørke Daglilje er også bare flot.
    Dejlig at der er Phlox klar til at tage imod Linda :-) de er nu også dejlige. De fleste af mine klarer tørken nogenlunde og der er stadig nogle der ikke er sprunget ud,det er faktisk dem der ser tørrest ud, så måske de skal ha en kande vand.
    Ja den er lækker den Hosta blomst.
    I aften hvor det lufter kan jeg dufte liljerne her indenfor, ja det er en skøn duft der breder sig og de sidste liljer er slet ikke sprunget ud endnu, så det er dejligt. Jeg skal til Ringe på lørdag på havebesøg der hvor jeg købte en del liljer sidste år, mon jeg kan undgå at der hopper nogle ind i bilen :-)
    Fortsat god aften og en hyggelig havedag imorgen.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det blæser for meget i dag, jeg opgav at vande, det fordamper bare så hurtigt igen, håber det løjer af til i morgen. Ja snart skal du have ferie, det bliver godt.
      Vi kan godt lide de mørke blomster :)
      Ja heldigvis er der et par phlox, der er sprunget ud til i morgen. Jeg plukkede en lilje, der stod og daskede mod et træ, den står i pavillionen, herinde kan vi ikke holde ud til duften.
      Nej det kan du helt sikker ikke undgå :)
      Tak for det og sov godt :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Dejligt med floks, men der er så mange andre skønne sager også, så jeg ved jo på forhånd, at jeg kommer til at gå rundt i en salig havebimmelim i morgen - glæder mig så meget til at komme!!!
    På snarligt gensyn 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja ikke, der er også lidt andet at se på, det skal nok blive godt. Glæder mig til at se dig.
      På gensyn :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Ja, det er en flot Hosta blomst! Ved du hvad det er for Hosta?
    Jo tak den mørke ser spændende ud - frø vil være alletiders!

    Ha en dejlig festival;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Desværre kender jeg ikke navnet på hostaen.
      Der er allerede en frøstand på den mørke, derfor spurgte jeg. Jeg gemmer den til dig.
      Jo tak, vinden er i den anden retning, så vi kan ikke høre musikken i aften :)

      Slet
  9. Smuk solnedgang! Her blomstrer floksene også men ingen høstanemoner endnu. Roserne er på vej anden gang. Dine clematis er så skønne - det går trægt med dem hos mig, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var en fin solopgang. Floksene hos mig er desværre visnet ned, i hvert fald mange af dem, det samme med høstanemoner. Nogle af mine roser er også på vej anden gang, men der er mange, som står i stampe, det forstår man godt, de mangler regn.
      Clematis kan godt være lidt vanskelige de første år.

      Slet
  10. Altid en fornøjelse at se dine dejlige billeder.Godt at din Skabiose overlevede for den er meget smuk. mon den kan tørres? Hygge herfra med ønsket om bare en dag med regn og så sol igen. Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Leila
      Jeg ved faktisk ikke om scabiose kan tørres, det gør jeg jo ikke så meget i, men det vil jeg tro.
      Tak i lige måde, gerne mere end en dages regn, hvis det skal hjælpe noget.

      Slet
  11. Ja mange, mange tak til en trælupin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det får du, så må vi se, om vi mødes d. 18.8. :)

      Slet
    2. Det håber jeg, men det er desværre ikke helt sikkert.

      Slet