torsdag den 5. juli 2018

Ingen sol i dag

men grå himmel og vind er der nok af, nogle få har været heldige at få lidt regn, men det er ikke her.
Jeg har beskåret roser i dag, de sommerblomstrende var ved at være færdige med blomstringen, de fik en god klipning i dag. Det var Henry Martin, Mme Hardy og Blanche Fleur, det tager tid, så jeg nåede ikke mere i formiddag. Dronningen af Danmark blomstrer endnu, så ingen klipning til den.
 Morten Korch har blomstret flot i år
 nu går det den anden vej igen, den er altid lidt senere til at blomstre
 udsigten fra havebordet
også her
Clematis:
 Pink Fantasy
 Elfe
 Etoile Violett
 Comtesse de Bouchard
Margaret Hunt
Flere af mine clematis lider under tørken og har kun små blomster, men disse klarer sig fint.
Hemerocallis/dagliljer




 en pæn samling desværre uden navne, bortset fra den sidste Frans Hals
en nyudsprunget lilje
 i aftes opdagede jeg, at jeg ikke havde fået vandet R. wiltonii i et par dage
i dag har den det meget bedre, men den kan da vist godt tåle lidt mere vand.
Det er fast arbejde at vande hver aften, jeg kom til at tænke på, at hvis jeg ikke skulle vande, og der kom regn nok, så skulle jeg nok bruge den samme tid på at bekæmpe sneglene, men planterne havde nok struttet lidt mere.
 R. bureavii
og R. Silbervelours mangler ikke vand.
Roser:
 Aprikola
 Chopin
 Hot Chocolate
 Koko Loco
 Leonardo da Vinci har jeg fået foræret, den står i potten endnu og har gjort hele vinteren.
 Martine Guillot
og her udsprunget, til aften var den faldet igen.
 Chartreuse de Parme holder længe i blomsten
 Salét er fantastisk i år, den kan lide solen og varmen
her er det The generous Gardener til tops i thujaen.
Aftensolen i pergolaen, hvor der nu er stilstand i blomstringen. Skyerne kom først, da solen var ved at gå ned, men i dag er her som sagt også gråt, så ingen undskyldning for ikke at gå i haven igen.
Fortsat god dag 

14 kommentarer:

  1. Ja regn og regn, men jeg fik da våde handsker da jeg gik og klippede Geranium ned først på dagen og det hele blev da lige skyllet. Her er der også overskyet og 18 grader så det er helt underligt at kunne holde ud at være ude her midt på dagen uden at blive stegt. Med hensyn til snegle så var der da kommet nogen stykker frem i morges, men de så lidt magre ud trods det at jeg har vandet en hel del.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg tænkte nok, at den smule ikke var noget at snakke om. Solen titter igennem her nu, den stikker i den grad i dag, så er det for varmt, men ellers har det været fint at være ude i dag. Tænk at du ikke en gang kan holde liv i sneglene ved at vande ;)

      Slet
  2. Vi har fået en kvart millimeter regn. Nok til at der ikke kan presses mere halm, for her er også overskyet. Heldigvis pressede bondemanden 2 store læs i aftes, så vi bliver ikke arbejdsløse... Jeg vil også i haven og klippe roser, det er til at holde ud at være der nu. Jeg er glad for mit flammebed lige nu - resten er en blandet fornøjelse. Dine roser ser fantastiske ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Godt I ikke blev arbejdsløse, den kvarte mm havde I nok hellere undværet.
      Ja når solen ikke skinner, er det til at være derude. Der er mange steder i haven, hvor det er en blandet fornøjelse, godt jeg har roserne, men det kapitel slutter også snart.

      Slet
  3. Forhåbentligt havde du skåneærmer på, da du beskar roser. Jeg synes nemlig, roserne stikker og river helt forbistret meget i år. Det er rart at se, at planterne reagerer på vandingen med at rette sig op; men vi skal selvfølgelig ikke bilde os ind, at en enkelt vanding gør hele forskellen, og de tre dråber regn, vi fik her først på eftermiddagen, gør jo ingen forskel overhovedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg havde til en forandring skjorte og lange bukser og rosenhandsker, så det gik, men ja de stikker meget og hægter sig fast.
      Næ nogen mirakelkur er det ikke, når man vander, det holder 2 dage, hvis vi er heldige. Der skal over 50 mm til, hvis det skal hjælpe planterne, desværre er det snart for sent for træerne, som begynder at tabe bladene.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Overskyet vær hørtes deilig ut, men det er det ikke her. Vare sol og atter sol...
    Dine roser ser veldig flotte ut til tross for vannmangel. Rhodoene sier helt klart i fra når de behøver vann.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi må indrømme at vi har fået nok sol for en tid, hellere regn men det får vi ikke.
      Roserne klarer sig tilsyneladende godt ja. Det er godt, at rhodoerne kan fortælle, når de trænger til vand.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her har det også været overskyet det mest af dagen (ingen regn) og jeg må sige at det faktisk har været dejligt. Vi fik dog nogle få solstråler i løbet af eftermiddagen.
    Morten Korch har også været flot her, nu er der kun et par enkelte knopper tilbage i denne omgang, men heldigvis kommer den jo igen :-)
    Elfe er godt nok sødt billedet af Comtessen i træet er meget smukt og stemningsfuldt :-)
    Jeg forbarmede mig over mine dagliljer her til aften og de fik en tur med vandslangen, ja kønne blir de ikke i år men forhåbentlig kan jeg holde dem i live.
    Ja det er tydeligt at se når rhodoerne tørster. Jeg er jo ikke så klog på dette område. Hvilken betydning kan det det få for blomstringen næste år når de indimellem bliver tørre?
    Smuk aften stemning i pergolaen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja samme vejr her, lidt sol som hurtigt gjorde det meget varmt, men skyer hele aftenen, så jeg gik ind allered 20.30. Din Morten Korch har nok blomstret før min, som også er på retur nu.
      Ja jeg så godt, du har vandet dem, de så også noget visne ud i løvet.
      Jeg må indrømme, jeg ved ikke helt, hvor meget det betyder, men jeg tænker, at der ikke kommer knopper, hvis de nye skud hænger. Der er nu allerede knopper at se på nogle af mine, dog ikke på ret mange endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det er min klare erfaring at det ikke gør noget at mange af planterne tørster, det er jo tørt! Det får dem til at stoppe op i væksten og søge dybere efter vand, så et par dage uden vanding sådan på skift er måske ret smart?

    Flotte dagliljer og den clematis Elfe ser super ud!

    Ha en dejlig soommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg kan jo se på rhodoerne, når de trænger til vand, derfor vander jeg dem på skift, det er jo mange, nogle får ikke noget, så må vi se, om de klarer det.
      Dagliljerne står rigtig flotte nu, Elfe er lidt anderledes i formen.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Interessant overvejelse: Hvis du ikke vandede, så jagtede du snegle. Det er umådeligt sjældent, at det er perfekt at være haveejer :-)
    Flot, at du kan få rodoerne til at rette sig.
    Sikke mange dagliljer, du også har. De har det bedre med tørken.
    Her fik vi ingen regn. Nej det passer ikke: Jeg fik ét dryp på min venstre arm. Så var den byge overstået.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja ikke, det er perfekt at være haveejer, når det er stille vejr og solen skinner, ja og når det regner 3 nætter om ugen, sådan er det bare ikke.
      Jo man ser tydeligt forskel på rhodoerne dagen efter en vanding.
      Dagliljerne vil nu også gerne have vand, men de klarer tørken bedre.
      Regn nej det er ikke noget, vi kender til.
      Kh Lisbeth

      Slet