søndag den 15. juli 2018

Jeg længes

efter duften af nyfalden regn, efter at hører regnen falde, efter igen at se en grøn græsplæne og at høre glade fugle, fordi det har regnet. Jeg har nydt de stille sommermorgener og og aftener, men for min skyld må der godt komme omslag i vejret. Mange elsker solen og varmen, men jeg tror ikke, jeg er ene om at ønske mig almindelig dansk sommervejr med livgivende regn i nogen tid, så træer, buske og stauder igen kan rette sig op og blive glade.
Så jeg ikke skal bruge hver aften på at vande, vande og vande.
det er et trist syn, når planterne hænger eller er ved at gå ud. Her er det en rhododendron.
der er altid løvfald på denne tid på rhodoerne, men i år er det værre.
de små er det sværest at holde liv i, denne er gået til de evige plantemarker
 Hjortetrøst Eupatorium Chocolate har det ikke godt, heldigvis har jeg en mere, der har det bedre
 magnoliabladet pil ser trist ud
 også Viburnum Pink Beauty
og Himlen 7 sønner hænger med grene og blade, jeg håber, de klarer det. Vi må nøje udvælge, hvad der skal vandes. Her kommer det i haven, som stadig kan glæde os.
Theodors små støvler :)))


Heldigvis er der for tiden Hemerocallis, der blomstrer flot

også solhatten klarer det godt, når bare de får en sjat vand en gang i mellem
nogle hostaer hænger også, men denne her strutter af velvære, det må være et godt bed
i samme bed mellem lidende hasselurt står en lille orkidé eller?
 selv husløgene lider nu, en har sat en blomst, her sammen med lavendler
 Det kniber for liljerne

at klare det, de springer ikke helt ud, før de visner igen.
Mandstroen her er i sit es, den står i ørkenbedet
Der er ikke mange roser tilbage, men lidt har også ret i denne tid
 Clarét er utrolig smuk
 James Galway
 Kronprinsesse Mary
 Olivia som jeg købte sidste år har igen sat en blomsst
 Salét
The Generous Gardener
De fleste af træpæonerne står rimeligt, der hvor de hænger har jeg klippet nogle blade af og vandet, mon ikke det går? Er det klogt at fjerne frøstandene, jeg skal jo ikke så frø alligevel, men måske vil du Karsten eller andre gerne have frø af nogle af dem fra Ole Larsen?

Til slut Daphne Retusa som både har bær og blomster,
Til morgen lovede de regn natten mellem tirsdag og onsdag, det er fjernet igen, sådan går det som regel.
Fortsat god søndag - hvis der er flere gode motiver i haven ses vi igen i morgen, der er ikke mange billeder i kameraet nu.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Trist å se dine planter lide sånn. Ja, til slutt må en velge, for det går ikke å få vannet alt. Selv om jeg har vann å vanne med, så klarer jeg ikke å vanne alt. Det er mye som henger med bladene her også. Def er meldt om regn på onsdag her også, men mengdene blir mindre her også for hver gang jeg ser etter. Vi får bare håpe at det kommer noe! Lyden av regn og ikke minst den friske luften etterpå er noe vi lengter etter alle sammen nå tror jeg.
    Flott liten orkidé hos deg! Rosene dine er stadig fine likevel.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er trist, men selvom jeg havde vand nok, havde jeg ikke overkommet at vande det hele, der er for meget, vi må se, hvad er er stærkt nok til at overleve. Ja de lover regn, men det bliver ikke til noget alligevel. Det ville være så dejligt med regn, masser af regn. Der er i hvert fald mange, der er enig med os.
      Ja det er en fin lille sag, der er heldigvis lidt roser endnu.
      Klem

      Slet
  2. Nej, man kan ikke vande det hele. Her vander vi kun lidt og sjældent, og så krydser vi fingre for at det meste alligevel overlever. Når vi skal plante nyt næste gang, tror jeg at vi skal arbejde lidt med at lægge nogle siveslanger ud. Jeg tænker at det er en nem, effektiv og forholdsvis billig måde at vande på.
    Dine roser ser stadig smukke ud!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Nej det kan man ikke, I har heller ikke så meget at vande endnu, men det kommer, og så er det en rigtig god idé med siveslanger.
      Ja der er nogle fine endnu.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth!

    Det gör så förfärligt ont att se detta, vi har vårdat, vattnat, gödslat och njutit av de vackra plantorna som varit med oss i trädgården under många år och så tvingas vi se detta. Det är nästan outhärdligt.
    Idag gick vårt svenska väderinstitut SMHI ut med en klass 2 varning som är den allvarligaste. Man varnar för tropiska nätter samt minst 5 dagar med 30 - 32 graders värme här i östra Svealand där vi bor. Just nu är det förfärligt varmt här och det går inte att vistas ute.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er forfærdeligt, man kan ikke holde det ud, men det skal vi. Jeg har heldigvis noget tilbage, det er meget værre for dig. Ja det er ikke til at være derude, uhyggeligt er det, når de først begynder at advare.
      Vi må blive inde, så kan vi heller ikke se elendigheden.
      Kram

      Slet
  4. Jeg er ikke begejstret for tordenvejr men nu længes jeg efter en ordentlig omgang torden med styrtregn.
    Dit forrige indlæg fik mig til at tænke, det ikke så så slemt ud hos dig men nu kan jeg se, du også er hårdt ramt. Hele tiden ser det ud til, der nok vil kommer lidt regn om nogle dage. Når nogle dage er gået, har muligheden for at få regn også flyttet sig. Nu ser det ud til at onsdag og tirsdag nat måske kan give regn. Ja man tør ikke længere tro på det, og efter onsdag kører det løs igen med fuld sol. Jeg synes, det er godt, du viser hvordan haveliv er lige nu. Jeg fatter ikke, de haveblogs som stadig viser farvestrålende fotos af struttende planter i store haver. Ikke et ord om tørke bliver nævnt, ikke engang noget om kommende vandregning. Man kan få en mistanke om, at der er blevet ansat folk til at vande hver nat, hele natten. Det er ihvertfald ikke reel haveoplysning, nærmere en illusion om haveliv.
    Det er uhyggeligt, hvad Gunilla fortæller fra der, hvor hun bor. Godt der bliver fortalt om det, og det ikke bliver skjult, fordi det ikke er pænt.
    Stærke ønsker om dejlig livgivende regn til dig Lisbeth.
    Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Jeg har ikke noget mod tordenvejr, især ikke hvis der følger sådan ca. 30 mm med, det må da kunne hjælpe et par dage. Jeg tænkte nok, at du ikke syntes det så slemt ud her, så måtte jeg jo finde noget af det, der er hårdest ramt, der er meget. DMI kan selvfølgelig ikke gøre for det, men man bliver lidt irriteret over, at regnen hele tiden bliver flyttet længere hen eller forsvinder igen. Er der nu også så mange haveblogs, der viser farvestrålende fotos, de flest er nærmest holdt op. Man kan jo også godt vise noget af det, der kan være med endnu, men tørke lider vi vist alle under. Næ så skal du se billeder på facebook, der er folk der vander både bede og græs, men de har så egen brønd, så går det bedre an.
      Ja jeg er også meget påvirket af det Gunilla fortæller, det er uhyggeligt.
      Tak for det Mette, lad os håbe på regn til hele landet, vi trænger alle.

      Slet
  5. Skidt med stauderne, eller i hvert fald mange af dem, tænker jeg. Mon ikke mange af dem går tidligt på efterårspause og dukker op igen til næste år. Det bilder jeg mig ind. De fleste træer tror jeg også på klarer sig, og så er der buskene tilbage, og dem kan jeg ikke lide at se på, der mangler vand. Det kan jeg selvfølgelig heller ikke med de andre planter; men vi må jo prioritere vores vanding.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi er helt enige, skidt med stauderne, de ser alle forfærdelige ud, jeg vandede dog lige den anden hjortetrøst her til aften. Jeg håber og tror, at du har ret i, at de dukker op igen til næste år. Det er trist med buskene især med rhodoerne her hos os, det er dem, der er flest af. Det er trist at springe nogle over men nødvendigt.

      Slet
  6. Det er en sej omgang, og ingen slipper vist uden tab af en slags.
    Din orkide ligner en skovhullæbe. Alle orkideer er fredede, men hvem har også lyst til at fjerne så fin en plante. Du er bare heldig ;-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er en sej omgang, mest fordi vi ikke ved, hvornår det livgivende regn kommer, det kan vare længe endnu.
      Der var navnet skovhullæbe, jeg tror,jeg har købt den på et plantemarked. Ja jeg er heldig, at den står i et bed, hvor den kan klare sig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Det er efterhånden meget svært at tro på, at der kommer regn, for hver gang de har lovet lidt, er der ikke kommet noget. Også i denne uge lover de 27 - 29 grader i Silkeborg, og jeg tænker på min stakkels søster, der skal forsøge at holde liv i det hele, mens vi er væk - hun har fået at vide, at hvis noget går ud, bliver hun ikke holdt ansvarlig 😉 Tørken er især hård ved stauder og buske - vi mistede jo hele vores hæk af snedriverbuske, og syrener og sommerfuglebuske hænger også, men det må da for pokker regne på et tidspunkt! Ærgerligt med den lille rhodo og et kæmpearbejde du har gang i med at vande resten - det er så trist! Mine liljer vil heller ikke springe ud og knopperne er små - det samme gælder alle mine floks. Smukke, smukke roser og dagliljer, du viser - de er i hvert fald normale at se til. Vi satser på, at sommeregnens duft og lyd snart vil glæde os og vores haver 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja når vi ser, de viser regn, tænker vi, kan det nu også passe, det kan det så ikke. De lover da også godt varmt her, men I bor et godt sted i denne uge, der er nok lidt vind. Mon ikke du nyder friheden, når du ikke skal vande. Din søster klarer det nok, ellers var det nok gået ud alligevel. Ja vi vander hver aften, men forskelligt fra aften til aften. Heldigvis er der stadig lidt at se på, men ikke som der plejer at være. Ja lad os håbe på masser af god sommerregn.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Uha nej, det ser selvfølgelig ikke spænnende ud - og den rhodo så meget død ud?
    Men ellers tror jeg at det meste kommer stærkt igen, enten hvis det regner rigtigt meget snart - eller til næste år?
    Frøstanden på pæonerne bruger næsten ikke noget vand. Det er blomsten der gør det;)
    Ja laver OLes frø er jeg bestemt interesseret

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov fik sendt for tidligt!
      Så også at de har fjernet rtegnen - her gik det fra 20mm til 2-3 - Det må være svært at forudsige tordenvejr!

      Ha en dejlig uge alligevel!

      Slet
    2. Hej Karsten
      Ja der er et par af de små rhodoer, som er døde nu, det er ikke nemt at nå omkring det hele. Ja forhåbentlig kommer meget af det igen om ikke før så til næste år.
      Ok så lader jeg frøstandene være, den jeg viser er fra en af Oles pæoner, jeg har også nogle flotte på delvayien, hvis du vil have af dem.
      Ja sådan går det hele tiden, så skal vi have regn mængder af regn, næste morgen er det væk igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Her til aften påstod de altså at det vil regne tirsdag og onsdag, men de ville ikke sige hvor meget !
    Vi må se. Vi har vandet en del her i weekenden, det bliver dyrt...
    Stauder skal nok komme igen, dem er jeg ikke bekymret for, men roserne og nogle af hortensiaerne skal have vand.
    Vi krydser fingre for vand til jeres have også.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de siger så meget, vi tror ikke rigtig på det mere. Det er dyrt med alt det vanderi, vi kan også lade det gå ud og købe nyt, men vi får jo ikke lige noget i den størrelse igen.
      Stauderne ser kedelige ud, det er der ikke noget at gøre ved, men rhodoer og hortensia får vand her. Roserne håber jeg klarer sig.
      Ja tak lad os krydse fingre for at hele landet får masser af regn meget snart.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja hvem længdes ikke efter noget regn. Vi kan jo slet ikke huske den friske duft det gir. For et par dage siden lød prognosen på en en masse regn i løbet af ugen men det er stille og roligt trukket tilbage ihvertilfald her i det nordfynske. DMI siger en lille smule tirsdag/onsdag men det på TV2 vejret er fjernet helt nu.
    Det er lidt trist læsning hos dig idag, men vi er oppe mod noget som er stærkere end os, desværre. Selv nogle af de ret tørketålende stauder her kæmper for livet, heldivis er stauder til at købe uden at vi bliver ruineret, det er værre når det feks. er Rhodoer der mister livet. Jeg har brugt meget vand på mine, men jeg har jo heller ikke så mange så det går nok. Forresten skal de gødes mere i år?
    Ja det er da vidst en lille orkide der er dukket op, der var du heldig. Et lille lyspunkt i al tristheden. Mine liljer springer godt nok ud men de holder ikke længe. De roser du har blomst i ser da heldivis fine ud, men de holder nok heller ikke længe.
    Her har det godt nok været en varm dag og det er stadig varmt nok til at kunne sidde ude meg bare arme og ben, så det blir vidst en varm nat. Nu tager jeg heldigvis hul på den sidste arbejdsuge inden ferien. Det er dejligt at se frem til.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi længes alle efter regn i hvert fald vi havebloggere. De trækker desværre hele tiden i land igen med regnen, de kan desværre heller ikke lige fremskaffe noget, hvor gerne de end vil.
      Ja det er lidt trist, men der er flere som ikke har troet, det var så slemt, fordi jeg kun viser det gode, så var jeg nødt til at vise noget andet. Jeg mister nok flere rhodoer, men jeg vælger selv, hvilke der skal vandes, og de dør ikke, så skal det i hvert fald vare meget meget længe, inden vi får vand, lad os ikke håbe det. Det var uheldigt, at det lige var i år, du slog dig på rhodoerne, men hvem kunne også vide, der ville blive tørke i den grad.
      Ja det er fint med den lille orkidé. Nu begynder liljerne i skoven at springe ud, jeg håber de holder lidt længere, fordi de står i skyggen.
      Ja også i dag har det været varmt, og de lover det også de næste dage. Godt du snart har ferie, jeg havde spekuleret på om det var nu, men det er så først på fredag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Vi beder også til vejrguderne om masser af regn, men de lytter ikke. Jeg tror måske, at bl.a. min bronzeblad og parasolblad er gået ud, men hvis det bliver det eneste, klarer jeg nok det. Jeg forsøger at vande de buske og planter, som hænger ekstra meget med bladene og håber så bare, at de klarer skærene. Jeg har det præcis som dig og vil gerne have vejrskifte - jeg kan godt lide varme, men dette er for meget, og jeg har endda oplevet folk, som bliver halvsure, når jeg klager over vejret! Men de har nok ikke have eller landbrug! Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja vi håber og håber og lig lidt hjælper det. Jeg tænker både bronzeblad og parasolblad kommer igen til næste år, de takker bare af for i år, mine er også færdig med at pynte. Lad os håbe at træer og buske klarer det, men det ser ikke godt ud :(
      Der findes en hel del småtbegavede mennesker med hensyn til vejret, jeg ser mange på facebook, jeg bliver så sur over at de ikke kan se problemerne, som er meget store efterhånden - ikke bare for vore haver, men for hele landet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Förstår din längtan och nej, du är verkligen inte ensam om längtan efter regn... Många härliga bilder och rosorna verkar trivas i värmen. En liten varning.. hostan i bilden verkar ha ett blad som visar på hostavirus, HVX. Det är ingen rolig sjukdom att sprida i trädgården om du har många hostor... :(

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet