tirsdag den 17. juli 2018

Havens guld

Inspireret af en herre fra facebookgruppen Rhododendronforeningen , vil jeg her vise havens guld. På mere end en måde er det havens guld, det koster nemlig tid, penge og arbejde at holde liv i dem. Til gengæld kvitterer de i år med smukkere løv end set før i min have. Hans Eiberg mener, at det er varmen og solen, der er skyld i den flotte belægning/indument.
Her kommer skønhederne næsten uden tekst






 desværre er solen hård ved nogle af dem

















Det er nu en af mine passioner, mange af mine gæster tror, at de er syge, jeg synes, at netop indumentet er det spændende ved dem.
Jeg føler mig rig, selvom det er dyrt og hårdt job at holde dem i live. Vi er heldige, at vi kan holde liv i dem, det kostede 100 kr. i sidste uge at vande, det kan blive til mange penge, men det er nu vores fritidsinteresse, og vi rejser ikke udenlands eller foretager os anden luksus. Når vi går ud og spiser, er det i haven :))) Selvom ikke alle mine læsere er interesseret i rhododendron, håber jeg I vil nyde disse billeder.
Jeg ser på DMI, at det regner på Sjælland, vi er nok ikke heldige, at det når herover, det vil ellers være dejligt med noget regn. Det synes de fleste nok.
To roser blev det til i dag
 Akvarel (De sidste roser bliver lidt brune i kanten, mon ikke det skyldes tørken, mange har allerede sat nyt løv, måske er jeg heldig, at de remonterer)
og Aprikola
en sommerfugl på solhatten, de sidder desværre ikke stille ret længe ad gangen.
Til slut et tørt landskab og en fin himmel taget på Bertels bakke
Temperaturen er faldet 2 grader, mens jeg sad og lavede indlægget, den var ellers over 30.
Varme hilsener fra os i midten.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Fantastiske blader med nydelig indument. I år kjøpte jeg veldig mange med rustfarget indument, og er veldig glad for de. Før likte jeg ikke de, men det gjør jeg nå.
    Akvarel er utrolig flott. Så mange farger i en rose :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er så smukt, men man skal lige vænne sig til det, så bliver man ret begejstret for skønheden ved dem.
      Navnet passer perfekt til den rose :)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Vi har fået hele 1mm - og jeg vil ikke udelukke at vi har mere i vente, det mørkner nu.
    Gode billeder af indumentet!
    Nyvæksten på rhododendron er i det hele taget på alle måder flot.

    Jeg ser at det tordner ved Korsør - det er på vej mod jer!

    Ha en dejlig regnvejrsdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jo ikke meget, så må vi håbe, der kommer mere.
      Tak skal du have, ja det er fantastisk med nyvæksten.
      Ingen regn her endnu, så jeg tvivler, selvom radaren viser det har vi ikke set en dråbe endnu.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth Og Bent :o)
    Lige en hilsen fra Sjælland hvor vi ikke har set skyggen af regn i Slagelse. Jeg kan se Karsten har været mere heldig.
    Jeg håber i er ved godt mod der ovre i midten, mine tanker har godt nok været nogle gange omkring jer og tørken. Det ville jo være en katastrofe hvis tørken går ud over alle de store smukke rhodoer.

    Men jeg kan jo læse at du ikke er sådan at slå ud, godt i får vandet og ja, det koster men det gør nye planter også.


    Stort knus til jer begge 2 fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg var ved at tro, at du var gået under jorden. Dejligt der blev tid til en hilsen fra dig. Nej regn ser vi ikke noget til.
      Ja men vi er ved godt mod, det hjælper ikke at pibe, vi vander i stedet for. Ja og nye planter er ikke så store.
      Stort knus fra os til dig.

      Slet
    2. Griner, jeg har da også følt at jeg næsten har været gået under jorden :o) men jeg er tilbage.

      Knus

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Jeg synes også, st indumentet er smukt og til tider også rart at røre ved 😊 Jeg glæder mig til at se nærmere på torsdag 😊 Hvis temperaturen har været over 30 grader, forstår jeg måske bedre mig selv: For første gang i mange år, tog jeg et havbad, og det var skønt 😊 Ja, det koster at vande, men det koster mere at lade være, for rhodoer, buske og roser er dyre i indkøb, rent bortset fra, at det ikke er til at holde ud at se på tørstige planter i haven. Gad vide, om der snart kommer totalt vandingsforbud? Det har de i flere kommuner. De er heldige med regn på Sjælland - tror desværre ikke, det når til Samsø 😢
    Fortsat god dag - gerne med regn 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja smukt og som regel rart at røre ved :) det kan du så komme og gøre på torsdag :) Tænk har du været i vandet, det var flot, det har jeg ikke været i mange år, men hvis ikke i dag hvornår så, varmt er det i hvert fald også her - ikke kun i Silkeborg. Nej man kan næsten ikke holde ud og se tørstige planter, men nogle af dem må lide, desværre. Jeg har hørt rygter om totalt vandingsforbud, jeg håber ikke det sker.
      Nej jeg tror heller ikke, det når Samsø og åbenbart heller ikke Slagelse.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. -Og heller ikke regn her på Midtsjælland. Det har truet med det med mørke skyer, men jeg tror det fordampede før det nåede jorden. Ak ja.
    Vejrfolkene siger at vi får dette vejrsystem ca til midt i august, så vil det begynde at slå om. Jeg er spændt på at se om de får ret. Der skal godtnok mange mm til før vi kan begynde at rode i jorden igen.
    hedehilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg håbede ellers, at du havde fået denne gang, men du blev snydt igen. Her var der ikke en gang rigtigt mørke skyer, det kan også være lige meget, når de ikke gav noget.
      Ja men jeg er ikke forbavset over udmeldingen fra vejrfolkene, jeg tænker desværre, at det varer længere. Ja der skal rigtig meget vand til, før vi kan lave noget ordentligt i haven.
      Hedehilsener tilbage
      Lisbeth

      Slet

  6. Åhh hvor er det dejligt at høre og se din helt STORE passion for rohodoer, og løvet, bliver helt forelsket<3 Husker stadig da jeg skulle snuse en skøn duft ind fra arten, dog ikke hvilken, sorry!
    Her var kl 13.45 36 grader, og ikke en vind, drypvadede med sved ved stille maler aktivitet i skyggen!
    Kl 14.35 fik jeg besøg, kl 16 begyndte veninden og jeg at JUBLE, vi kunne høre det dryppede, kl 17 fes jeg rundt og fik havehynder ind, men ingen vand, alt drev forbi.....Håber det ramte en stor tør plet, som trængte mere end os, andet sted.
    Behagelige lune knus Anette -som sidder ude

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Godt du nød at se billeder af min passion for rhodoer, løvet er så smukt. Jeg husker heller ikke, hvad det var for en, du snusede til, jeg synes ikke, der var nogle, der duftede, da du var her, kun at der var mange roser og du var helt overvældet <3
      Jeg synes, det var rigeligt varmt her med 30 grader, 36 burde forbydes. Og ingen vand fik I, det var synd.
      Jeg er lige kommet ind, det er en fantastisk aften, bare træls at bruge den på at vande og vande og vande.
      Lune knus til dig med
      Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt at du kan finde noget guld, det er da opmuntrende her i alt det triste og tørre. De er bare så smukt så jeg forstår godt at du nyder de syn. Syntes især at den på billede 9, 10 og 11er fantastisk.
    Jeg begynder ikke at regn på prisen for at vande, men venter at se hvad ekstra regninge løber op i ved årsopgørelsen, og så må jeg jo betale og se glad ud :-)
    Jo det bar varmt igår, men det har været værre idag og i skrivende stund er der 23 grade ude og 27 inde. Py ha det er nogle drøje dage. Regn var vi ikke heldige at få, det blev dog lidt skyet et par gange i eftermiddag men skyerne var tomme her over Nordfyn, men i Årup fik de 28 mm og Mogens kørte i øsende regnvejr hjem på et stykke af motorvejen.
    Fortsat god varm aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja ikke - jeg tænkte, at det ville jeg da ikke nyde for mig selv, så jeg ville dele med jer. Ja Hydon Velvet er fantastisk, hvis man har øje for det, lægger man mærke til den, når man er på besøg her.
      Ja det nytter jo heller ikke at regne på prisen for vanding, men Bent læser af hver søndag, så ved han, hvor meget vi har brugt.
      Ja de sidste dage har været frygtelige, og så ærgerligt når regnen går forbi os, sådan er det desværre tit. Vi har heldigvis kun godt 19 grader ude nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Dejlige billeder af indumentet, og betegnelsen 'guld' er helt rigtig.
    Vi rejser heller ikke noget særligt, og pladrer i stedet vand ud i haven - og køber planter, så andre tror, vi er tossede. Det er vi nok også :-)
    Uf for en varm og lummer dag i dag. Og tør.
    Morgenerne og aftenenerne er stadig dejlige, men jeg må indrømme, at jeg gerne byttede dem for regn - det er ved at være ret enerverende.
    Her er temperaturen fortsat høj, selv om klokken er over 23 - det bliver en varm nat.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak skal du have, ja jeg synes også betegnelsen guld dækker ret godt.
      Ja pengene kan bruges på mange ting, hos jer og hos os er det på vand og planter, skidt med at vi er tossede, men 30 grader er altså for meget, og så bliver nætterne lange og varme. Nej må vi bede om noget regn, så vi kan få haven frisket op.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Rhodoer er jo din passion - det var også dem du startede med at skrive om i sin tid og de er dit guld - det forstår jeg helt godt - og jeg er lige så pjattet med indument som du - sikke mange flotte og forskellige tilvækster du viser her i dette indlæg. Du skal ikke bortforklare at du bruger penge og tid på at vande dine darlings - det gør vi jo allesammen i en eller anden grad. Det er særligt hårdt for dem med deres rodnet som jo ikke stikker særligt dybt. Jeg tænker også ofte på hvad jeg mon har brugt af penge på vanding i denne uge - men det er der ikke noget at gøre ved - jeg vander alligevel - og jeg har ikke læst måleren af !
    Dejlige siddepladser på bænkene i forrige indlæg :)

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er min passion bl.a. jeg har jo flere, men det er ved at være en god samling, mange med smukt indument, derfor må de holdes i live med vand, ja og du har ret, det er særligt hårdt for dem, hvor rodnettet ligger højt. Jeg har jo også mange roser, men de må klare sig uden vand, og det gør de egentlig også.
      Der bliver brugt utroligt meget vand i haverne for tiden, vi må håbe, der ikke bliver totalt vandingsforbud.
      Ja siddepladser skal der være, I nyder også jeres, så jeg i dit indlæg.
      Knus

      Slet
  10. "En herre":-) Hans Eiberg er da vist en prominent rhododendronmand, som har vægt bag sine ord. Nyvæksten er helt sikkert flot - ikke helt så flot, hvis den lægger sig ned:-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nå ja jeg ville ikke nævne navne i starten af indlægget, det er han helt sikkert :)
      Nej det går ikke, at nyvæksten lægger sig ned, det får den så heller ikke lov til, til gengæld bliver den lidt solbrændt :( det er heller ikke så godt.

      Slet
  11. Rhododendron er planter som godt kan dele vandene (hehe) iblandt havefolk, men hvis ikke du skulle vise din passion for det der er havens guld for dig så ville det være slemt;-)
    Jeg synes at det er spændende og kan godt se hvad du mener.
    Uha, jeg tør ikke tænke på hvad vanding koster her i området, jeg synes at 100 kr. lyder billigt, når jeg tager alle dine mange Rhododendron i betragtning. Jeg må erkende at jeg glæder mig til at overdrage vanding til de nye ejere, men selvfølgelig er det meget underligt at jeg kun har have i to uger endnu.

    SvarSlet