fredag den 30. marts 2018

Hverdag igen og en solskinsdag

Heldigvis har alle haft fornøjelse af solen i dag. Sne fik vi ikke i går, men koldt og blæsende har det været.
 Der var en flot solopgang, desværre havde jeg ikke kameraet med, så den kan jeg ikke dele med jer

 men det var et dejligt syn, da solen kom op over bakken
og skinnede ind i haven på Iris reticulata Katherine Hodgkin
 også fyrrebusken blev lyst op af solen.
Mine krokus er mere eller mindre ødelagt af frosten, der er desværre ikke så meget smukt ved dem længere, det var en kort fornøjelse. 
der er dog nogle få endnu, og heldigvis var der nogle, som ikke var sprunget ud.
 også påskeklokkerne har taget skade, men nogle retter sig igen
og nogle er ikke nået at springe

her er jeg så heldig at have en af de dobbelte
 påskeliljerne sprang ikke ud til påske
men nogle af dem er tæt på
 her er det en judaspenge/Lunaria, der er godt på vej 
 og pæonerne
samt træpæonerne.


Jeg er så glad for, at rhodoerne venter med at springe ud.
Familien er rejst hjem igen, her har været leben. Jeg har virkelig nydt deres besøg, men der er en grund til, at man skal have sine børn, mens man er ung. To dage var lige, hvad vi kunne holde til :)
To livlige søde drenge, der styrter rundt i køkken, stue og have, det kræver sin farmor.
som I kan se, havde farmor begge hænder fulde. To små søde piger den ene ville helst være i arm hele tiden, og den anden ville næsten kun have sin mor eller sin far. Men søde er de, og jeg har nydt at have dem her.  Edith til venstre og Martha til højre.
Linda Irving spurgte efter fødselsdagsgaven.

her på Samsø har vi ingen egern, det har vi så nu i min have. Skulpturen er købt her, flot er den tak til giverne:  sønner, svigerdøtre og børnebørn.
Nå ja, vi skulle jo også lige trille påskeæg, det var en kold "fornøjelse"
Det blev de sidste martsbilleder i år.
Fortsat god påske, vi ses igen 1. april, jeg regner ikke med, at det bliver en aprilsnar.



27 kommentarer:

  1. Sikke fine solbilleder fra haven - det ser ud til, at du allerede er langt med forårsklargøring! Fint ser det ud. Det gør børnebørnene også - sikke en sød flok! Hvert år er jeg lige fascineret af det der æggetrilleri - det ser sjovt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, nej der mangler meget endnu, jeg tager det stille og roligt.
      Du må prøve æggetrilleri, det er fornøjeligt at være sammen om, det gælder om, hvis æg der triller længst. Der er nu ingen præmier. Har I ikke en bakke i nærheden, så I kan prøve.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det virker som det er kjølig over hele Skandinavia, og det er trist at blomstene blir skadet hos deg. Vi vil jo gjerne nyte de litt lengre. Koselig med besøk av barnebarn, og det har vi også hatt i dag.
    Det er jo så søte :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gør det, så det er ens for alle, bare trist at mine krokus er nået så langt, det er ingen fordel.
      Ja det er dejligt med besøg af børnebørnene.
      Klem

      Slet
  3. Det har været en dejlig solskinsdag i dag, og jeg er sikker på, at I har nydt stilheden og hverdagen efter familiebesøget. Det er vel nok en flot gave.
    Synd at du har fået ødelagt krokus og påskeklokker. Jeg tror ikke, jeg er så hårdt ramt, for mine har ikke været så langt fremme. Det vil vise sig de næste uger, HVIS ellers foråret kommer.
    Kh Lisbeht

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har været en dejlig dag, og du har ret, vi har nydt stilheden og hverdagen efter familiebesøget :) Ja det var en flot gave.
      Ja det er godt nok med tidlige krokus og påskeklokker, men ikke når der kommer frost bagefter. Ja hvis foråret kommer, det må vi da håbe.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Dejlige billeder fra din have i forårshumør, men træls, at frosten har skadet krokus og påskeklokker. Det er af gode grunde ikke sket her, hvor vi er langt bagefter som sædvanlig. Der har bare været gang i den hos jer med fire søde børnebørn, børn og svigerbørn. Det er skønt at have alle hjemme, men hverdagen er også god 😊 Det er vel nok en fin gave, du har fået, og så fik du indført egern på Samsø - det ser ikke ud til at være en invasiv art 😉
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det er træls med frosten, jeg synes da, at dine krokus også var nået langt? Ja her var fuld gang i huset med hele familien samlet, vi har hygget og nydt, nu nyder vi også hverdagen.
      Ja det var en fin gave, som ikke spiser mine nødder fra mig :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    ja det blev en rigtig flot dag idag - med masser af sol - men det er vist frost nu...
    Men næste weekend lover de pænt over de 10 - det ser vi og planterne frem til!
    Det virker iøvrigt som om du stadig er en uge eller 2 foran!

    Ha en dejlig påske fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja en skøn men kølig solskinsdag, ja nu er det tæt på frost igen, men så glæder vi os endnu mere til over 10 grader næste weekend, lad os håbe, det holder.
      Ja endnu er jeg nok lidt foran, men det plejer ikke at blive ved.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det har været en flot dag idag men her skulle vi lige skrabe sne væk hvis vi skulle lave noget i haven :-) efter en næsten hel dag igår med snevejr. Det meste smeltede dig i løbet af dagen. Ja uden sne hos dig ser haven helt forårsagtig ud, men der er nok intet forsømt i de dage hvor familien har været på besøg. Der har så været gang i den på en anden måde og det ser ud til at I alle har hygget jer og med 4 børnebørn ja så er hænderne fulde. Smuk gave du fik og det er så jeres helt egen Samsø art :-)
    Fortsat en god påske
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå I fik også sne, der var også sne, da de kom hjem til Ferritslev, så Arthur fik lavet en flot snemand. Godt det forsvandt hurtigt igen hos jer. Det var alt for koldt at være i haven, da familien var her, så det var kun en bog, jeg forsømte :) den kan jeg jo altid læse.
      Her var bestemt gang i den, jeg nød det, så længe det varede.
      Ja det er et helt særligt Samsø egern, eller måske Høneballeegern :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dine børn er altså altid så god til at finde på nogle fine gaver til dig og det er da heller ikke nogen undtagelse i år. Jeg glæder mig til at se det lille egern rigtigt :o)
    Hvor er de kære alle børnebørnene, om et år bliver der endnu mere leben for så kan også pigerne løbe rundt :o)
    Jeg har lige et Iris spr. Iris reticulata Kathine Hotkins, fås den både som lys og som mørk ?
    Nu må i have en rigtig god weekend begge to.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er de ret gode til, det er helt fint. Det lille egern skal have noget olie, inden det skal ud og stå i skoven.
      Ja næste år bliver der endnu mere gang i den, der sker meget på et år.
      Iris reticulata fås også i mørke farver, men Katherine Hodgkin er en bestemt, nemlig den med lyse farver, som jeg viser i dag, og som du også viser i dag.
      Tak i lige måde
      Knus fra os

      Slet
  8. I har haft hænderne fulde på den gode måde! Langfredag var en ualmindelig flot dag, mens det ser mere gråt og overskyet ud her til morgen. Påskeliljerne her i haven er ikke i nærheden af at springe ud, og påskeklokkerne har sikkert lagt sig ned igen igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har vi bestemt. I går var en fin dag, men i dag er det gråt, blæsende og meget koldt igen igen. Der er også lang vej til resten af påskeliljerne her, det er længe siden, at det har været så sent.

      Slet
  9. Det er dejligt med besøg af børnene og skønne børnebørn - næste år løber de to søde piger også rundt, så farmor må holde sig i form :-) Sikke en dejlig gave at få, det er på tide med et egern på Samsø.
    Igår var vejret så dejligt, men det skifter noget fra dag til dag må man sige. Solen skinner smukt i Høneballehaven på dine billeder, det er synd at de tidlige krokus skulle rammes af frosten, men det er prisen når vi nu bor i denne del af verden - heldigvis kommer de op igen næste år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er dejligt med besøg af familien, næste år bliver det vildere, ja jeg er nødt til at holde mig i form.
      Det ene egern formerer sig ikke, så det er en fin gave.
      Ja i dag er det gråt og blæsende og hundekoldt, det er ikke rart at være ude, jeg kan godt forstå, at krokus bliver sveden i den kulde, men du har ret de dør ikke af det :) heldigvis.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Skønne billeder fra haven, og det ser ud til at den er klar til en ny og fantastisk sæson.
    Det er dejligt at se dig med de to små piger, og at se drengene. De får en masse glæde af hinanden når de alle mødes hos jer. Sikke et leben, der må være lidt tomt nu alle er draget afsted igen. Men det må nu også være lidt tiltrængt med den ro;-)
    Flot egern, godt der nu er et mere på øen. Det er lang tid siden jeg har set egern hos os, de plejer at æde af fuglebrættet.
    Ha et par gode påske dage mere.
    Stort Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Tja lige nu sner det og det er hvidt derude, sådan er det nok ikke hos jer.
      Ja det var hyggeligt med børnebørnene på besøg, fra nu af bliver det nok kun vildere, indtil videre nyder jeg det, det bliver jeg forhåbentlig ved med. To dage er fint og så ro igen :)
      Der er ingen egern her, så det er ikke et mere, men bare det der. Det kunne ellers være hyggeligt med levende egern, til gengæld kan jeg have mine nødder i fred for dem.
      Tak i lige måde - hyggeligt med en hilsen fra dig.
      Stor knus tilbage
      Lisbeth

      Slet
  11. Det må have været hygge med hygge på. Så skønne børnebørn og så lækker navne. Lige min stil.
    Elsker din fyr og så selvfølgelig dine sarte lyseblå iris. Mine er ikke kommet frem endnu..... mon de så gør det......
    Ej fortæl lige om at rulle æg. Det skal vi da også så.......

    Knus og skøn påske
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Det var virkelig hyggeligt, men også lidt hårdt for en ældre dame. De er så søde, jeg er ikke så moderne, så navnene er ikke lige mig, men man vender sig til det :) Hvis du har den slags iris, skal de nok komme frem, I er jo lidt senere på den i det nordjyske.
      Æggetrilning er noget de har gjort i mange mange år her på øen. Da vi flyttede herover i 1975, kendte vi heller ikke den skik. Det foregår normalt påskedag i Nordby Bakker. Så kravler man op på en høj bakke og triller æggene ned. Det gælder om, hvis æg der kommer længst. Først har man malet æggene, så man kan kende dem.
      Vi triller fra en nærliggende bakke, den er ikke længere end, at vi kan samle æggene op og prøve igen og igen, indtil ægget går i stykker. I Nordby bakker tror jeg ikke, de henter ægget igen, der kan være langt ned, men det er god motion :)
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
    2. Mega skøn tradition. Den skal vi ud på i morgen. Bedre sent end aldrig. Tusind tak for ideen :))))))

      Slet
    3. God fornøjelse - jeg synes også, det er en hyggelig tradition. Skidt med dagen bare man hygger sig, vi var jo for tidligt på den :) Selv tak

      Slet
  12. Edit hette min mormor - ett fint namn :) Det blir ju så att vissa namn är mer speciella..

    Tråkigt med dina crocus och Helleborus. De som kommit under snötäcket är fina här. De som hade knopp innan, julrosor, är inget fina i år.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er et sødt navn, her i Dk kommer de gamle navne igen.
      Ja det er trist med crocus og Helleborus, godt de er fine hos dig.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. I really like your post good blog on site,Thanks for your sharing.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet