torsdag den 21. september 2017

Slut på en dejlig dag

Ingen billeder fra morgenturen for det var gråt og regnfuldt, da jeg gik tur, men op på dagen kom solen heldigvis frem og endnu en dag kunne vi nyde solen og det stille vejr.
Jeg har klippet og luget i skoven i dag, mens jeg gjorde det fik jeg øje på det smukke indument på R. Hansel, solen skinnede lige på det, baggrunden var heller ikke tosset.



sol på denne årstid får det hele til at se flottere ud
hortensiaen Blue Bird har fået fine efterårsfarver
 Clematis Xerxes kan endnu
det kan floksen også
Stolt kavaler (ja men den har da grund til at være stolt, der i solen)
Crysanthemum
 Hydrangea Limeligth har stadig friske blomster, der er tre planter, den bagerste blev ikke klippet i foråret, derfor er dens blomster brune nu, for de har blomstret længst.
Oktobermarguritten fra Rita blev delt sidste år, noget af den kom i pavillionbedet, der får den mere sol og blomstrer derfor tidligere.
også Aster Marina Wolkonsky blev delt og flyttet, det var rigtigt godt for den
 R. Guyens Peking blev flyttet i går
den fik en plads her ved grantræet, så nålene kan drysse ned over den
 Den stod mellem disse to, den til højre blev rykket lidt
Jeg tror bestemt, at R. Silber Velour bliver glad for at få mere plads
I øvrigt har rhodoerne også løvfald nu, de smider de ældste bladpar, det er helt naturligt.
I går skrev jeg om pæonerne fra Ole Larsen, men viste ikke billede af dem, her er de to, der står sammen ved cypresserne.
Roserne:
 Mia fra Rosenmageren
 Bitten Clausen
 Heroine de Vaucluse
 Mendoza
 Summersong
 Wild Rover
Wollerton Old Hall (desværre ingen roser længere nede, synd for den har en dejlig duft)

Solen går ned i en sky/sæk - heldigvis ser det ud til godt vejr også de næste par dage.
God aften derude

15 kommentarer:

  1. De blade fra den fældende rhodo ville være guld værd til at lave en collage af sammen med gule Ginkgo blade og lidt brudeslør. Jeg er helt vild med at gemme de fine blade, jeg finder hist og her.I har da rigtig knoklet i haven. Her er vi ved at gøre klar til næste havebesøg med frokost og rundvisning.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det har du sikkert ret i, jeg gør ikke rigtigt i collager, det er nok noget for Cecil.
      Der findes rigtig mange smukke blade, jeg er især vild med dem fra tulipantræet, de er så flotte.
      I har som sædvanlig travlt. Det er vel ikke jer selv, der laver frokost til dem, der kommer?
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja det var da en fantastisk dag, og det lader til at forsætte!
    Sikken flot det er, det røde rhodo løv.
    Og så meget du har i blomst - der kan jeg slet ikke være med!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var det, det gør ikke noget, at det fortsætter.
      Ja det har en flot farve, det er ikke alle, der bliver røde, de fleste bliver gule.
      Ja der er en del i blomst endnu, men det går dog tilbage.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Heldige deg som har hatt sol i dag. Her har det bare vært helt grått vær. Du har virkelig mye som blomstrer! Mine rhodoer har også røde blader nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg føler mig også meget heldig, for det var ikke alle, der havde sol i dag. Ja jeg har da noget der blomstrer endnu, men det går tilbage med det også her.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Det er nogle rigtig gode billeder og jeg skal lige love for, at haven stråler. Vi har også haft det fineste vejr i flere dage nu - dejligt at det bliver ved lidt endnu:) Jeg bragte din hilsen videre til Anders om de fine espalierer han har lavet. Det blev han glad for!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja haven stråler nu og det bliver flottere med efterårsfarverne. Godt I også har haft fint vejr.
      Det var godt, jeg kunne glæde Anders, han har fortjent rosen :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her regnede det også da jeg stod op, men det holdt heldigvis hurtigt op og lige så stille kom solen og det blev helt lunt i løbet af dagen.
    Ja flot ser det ud i efterårshaven med de begyndende gyldne farve blandet med det grønne og sol. Det er smukt :-)
    Pyha det er noget af et arbejde flytte rundt på rhodoerne, nu når de har fået noget størrelse skal de jo have nogle gode store huller. Jeg som syntes det er hårdt at plante dem jeg har købt og de er jo ikke nær så store. Jeg er iøvrigt ikke færdig endnu, men nu ligger der forhåbentlig en god weekend forude så jeg kan blive færdig. Spagnumen er klar efter en uges iblødsætning i trillebøren :-)
    Det ser godt ud med pæonerne ved cypresserne. Spændende om de blomstrer næste år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  6. Hej Anne
    Ja vi har nok haft samme vejr, det blev en dejlig lun dag ja. Jeg var i haven uden jakke på. Det er smukt med de gyldne farver, de bliver nydt.
    Ja det er hårdt arbejde for Bent at flytte rundt med rhodoerne, men det bliver værre endnu. Dog er det ikke rhodoer vi skal flytte.
    Ja nu må det være rigtig godt med spagnummen, du får nok plantet i weekenden, de lover da rimeligt vejr.
    Ja det bliver spændende, den ene har stået der hele tiden, så jeg gætter på, den kommer til at blomstre.
    Det er ved at være sengetid
    Sov godt
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  7. Samsø er tilsyneladende inde i en stime af solskinsdage. Sjovt med astersen. Jeg mener at kunne huske, at du anskaffede den efter at have set den på min blog. Nu er min forsvundet, men i mandags fik jeg en hos Rita, og den stammede åbenbart fra dig😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi er ret heldige for tiden. Du har helt ret, den asters måtte jeg eje efter at have set den hos dig. Jeg har undret mig over, at du ikke har vist den i år, det var så forklaringen. Rita fik den af mig sidste år, ja sådan kan det gå :) Hyggeligt at du har en, der stammer fra mig.

      Slet
  8. God kväll Lisbeth!

    Gott att du haft sköna dagar, det har vi också haft hela september och nästan vindstilla varje dag - otroligt. Men löven faller och nog är hösten här.

    Väldigt fin bild på Rhododendron med det bruna indumentet. Svårt att fånga med kameran.

    En riktigt trevlig helg Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Gunilla
      Ja det har været dejlige dage bare det, at det er vindstille er så skønt.
      Tak skal du have, ja det er en flot rhododendron, jeg må ned i knæ for at få indumentet med.
      Også trevlig helg til dig Gunilla.

      Slet
  9. This is a good idea thank for sharing on the website
    หนังตลก

    SvarSlet