fredag den 22. september 2017

Jævndøgn og rosenbilleder

Her er der så tale om, det jævndøgn der gør nætterne længere og dagene kortere. Mange føler, at det er trist, mens andre ser frem til hygge med strikketøjet, en god bog eller planlægning af næste års bede. Der er mere ro omkring os og planterne på denne årstid, vi og planterne går i dvale. Jeg venter dog lidt endnu, der er stadig nok at gøre derude. Færdig bliver jeg nok aldrig, dertil er der for meget jord og for meget ukrudt. Vi tager det stille og roligt og fortsætter så længe, der ikke er frost i jorden.
Pergolaen er en af successerne i haven i år, selvom roserne ikke er nået op for at dække den, og selvom de knap får sol nok, så kan jeg i hvert fald sige, at jeg synes, den pynter i haven.
 Blåbærrene har fået gyldent løv
 men den hvide floks blomstrer fint endnu
 Mamelukærmebusken har stadig blomster. Bente som var på besøg først på ugen viste mig, hvor fin den er med det grønne i bunden af blomsten. En gang i mellem skal man stoppe op og kigge lidt nærmere på planterne.
Det gjorde jeg her ved R. Azurika, derfor opdagede jeg, at den blomstrede igen.

 R. globigerum har flotte knopper klar til næste års blomstring
R. tricanthum har fin behåring på stænglerne, det ses nemmere i modlys
R. wiltonii har også dannet knopper nu, den har smukt løv.
Geranium og rosenskovmærke er en fin kombi, de klæder hinanden.
Her kommer mængder af billeder af roser, som blomstrer lige nu, de har det nemlig ret godt, selvom jeg troede, at det var ved at være slut med de fleste af dem
 Audrey Wilcox
 og i solskin
 Brother Cadfael
 Buff Beauty
 Caroline de Monaco
 Chopin
 Comte de Chambord
Dame de Chenonceau
 Deep Secret
 Dixieland Linda
 Dronning Ingrid
 Jacqueline du Pré
 Lady of Shalott
 også her
 og her
 Little Mermaid
 Maid Marion
 Morten Korch
Jeg slutter af med Westerland, som stod så fint og kiggede på pavillionen.
Jeg har flere rosenbilleder endnu, de kommer i morgen, jeg holder ikke lørdagsfri, for jeg holder fri et par dage i  næste uge.
Flere tager pauser fra de sociale medier, jeg tager nok også pauser ind i mellem, men tænk hvis vi ikke havde dem, så havde vi jo ikke lært hinanden at kende på vores blogge, ganske vist havde jeg heller ikke vidst, hvad jeg gik glip af, men det ved jeg jo nu.
Hyg jer denne fredag aften og nyd jeres lørdag, det ser ud til, at den bliver god.

19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, nå det de lange netter vi harforan ossfør det snur i desember igjen. Som jeg lengter etter nettopp det. Her er det så grått og trist vær hver eneste dag nå.
    Dine roser lyser så fint opp! Morten Korch er alltid så fin.
    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg håber, du snart får noget sol, det hjælper på humøret, der er lang tid til december, men pludselig snur solen igen.
      Ja det er dejligt med roserne og Morten Korch.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Så kommer I vel til at danne parløb med roserne, for de bliver vel også ved indtil frosten ☺

    SvarSlet
  3. Ja det gør vi nok






    Hej Marie
    Ja roserne kan længe endnu, selvom der bliver færre og færre, så er der mange knopper endnu.


    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    Lady of Shalott virker en anelse mere gul i det end Summersong - stemmer det?

    Pause fra medierne bør man vel tage om sommeren hvor haven mere kræver sit, nu fremover bliver det jo mere stille derude, så nu er der tid til skriverier:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du ret i, den er ikke nær så orange som Summersong, der er mere dyb i farven.
      Ja vi er helt enige, men jeg er bange for, at det ikke er sådan folk gør, vi ser nok ikke meget til dem til vinter.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Jeg hører til dem, der kommer til at savne dagslyset ganske forfærdeligt, men så må man hygge indendøre med stearinlys og futsko 😊 Pergolaen er også et hit hos mig - synes, den er så fin, men det ved du jo - det har Bent gjort flot. Her blomstrer den hvide floks også endnu. Har læst på fb, at klipper man dem ned efter første blomstring, kommer der et lille efterflor på korte stængler. Det må prøves næste år, hvis jeg husker det 😊 Det er helt vildt, så mange roser du stadig har i blomst - dejligt, at du deler dem med os 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja du har det ikke godt med vinteren, men en god bog er nu ikke så dårligt, så går tiden jo alligevel, og pludselig er det jul, så går vi den anden vej.
      Ja pergolaen er fin, han er god ham Bent.
      Det må vi prøve næste år det med floksene, jeg synes ellers, de var afblomstret, men pludselig var der gang i dem igen.
      Jeg deler gerne mine roser med jer, det ved du.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja nu går det desværre den forkerte vej med dagslyset. Heldigvis har jeg jo mit strikketøj og det er jeg ekstra glad for i vinterhalvåret.
    Ja pergolaen er jeg også ret begejstret for. Det blir spændende at følge den i årene der kommer.
    Dejligt med lidt rhodoblomstring, noget jeg ser frem til at opleve hos mig :-) Skønt at det stadig er en del roser som kan nydes hos dig.
    Ja nogle har nok brug for en pause fra de sociale medier ind imellem og man skal jo hver især gøre det der føles rigtigt. Håber da ikke at dine pauser bliver for længe af gangen.
    En fortsat god aften og en forhåbentlig dejlig lørdag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det jo, men ja du har strikketøjet, det hygger du dig med. Måske skal jeg komme med en bestilling til dig :)?
      Ja vores pergola er anderledes end andre, så må vi se, om roserne vil gro der.
      Det bliver spændende med din rhodoblomstring. Jeg er heldig at have en del roser stadig, jeg deler gerne billederne med jer.
      Jeg hænger jo nok på endnu et år, men lidt pauser bliver der, det er efterhånden svært at blive ved at være motiveret, men det hjælper at få kommentarer og at mange læser med.
      Dejlig lørdag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hei Lisbeth, jeg forstår godt at du er fornøyd med pergolaen. Den er flott og som en dekorasjon i hagen, selv uten rosene.
    Du har utrolig mange flotte roser også.
    Jeg har er av de som koser meg veldig inne når høsten virkelig blir sur, men først har vi en kjempejobb med å pakke bort sommeren og ta inn alle blomster, poteter og epler.
    Ha en fin helg.
    Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Tak skal du have, ja pergolaen er en fin dekoration i haven også uden roser, det er derfor jeg er glad for den.
      Dejligt at høre at du ikke har noget mod vinteren, men det er rigtigt, der er længe til endnu, for der er meget at gøre derude endnu.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Så mange fine blomster du stadig har. Og jeg kan godt forstå at pergolaen er et 2017-hit. Den er meget spektakulær, også uden rosendække.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det er skønt, jeg har lige været en runde for at tage nye billeder. Pergolaen kan godt stå alene uden pynt af roser, det er det fine ved den. Den står et godt sted i haven.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  10. Jeg hører til dem som faktisk setter pris på denne tiden, Da får jeg tid til å gjøre ting jeg ikke rekker om sommeren, og jeg tror nok at vi også kommer til å holde på til frosten kommer, og da er det jo ikke lenge til jul:-)
    Og til vår store overraskelse, det ser nå ut til at rosene begynner å trives hos oss. Vi har ikke mange, men samtlige blomstrer nå-
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Det lyder godt, det er dejligt med forskellige årstider, efteråret giver mere ro, så når vi andre ting, og ja pludselig er det jul :)
      Hvor godt at høre, at roserne trives hos jer, måske skal I så have flere.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Pergolaen er bare så flot,det bliver skøn når den bliver pakket ind i roser. Ja der går nok noget tid førend det bliver strikketøjet der kommer frem, i hvertilfælle her. Hygge til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak ja den er flot selv uden roser, men det bliver spændende at se den med masser af roser.
      Ja her kommer strikketøjet heller ikke lige frem, måske kommer det slet ikke frem :) det er ikke min spidskompetence
      Tak i lige måde

      Slet