lørdag den 23. september 2017

Stille morgentur med mosekonebryg

Igen en dejlig morgen og en dejlig dag. Jeg går rundt med kameraet i lommen, så jeg er klar til at tage billeder, så snart jeg møder et motiv, jeg selv synes er godt.
Her kommer nogle af dem:
 både mosekonen og edderkopperne har haft travlt i nat
 udsigt til Besser kirke bag disen
 fra Bertels bakke
 også her
 møllen stod stille, ingen vind
 Tranebjerg kirke langt væk
 Langemark by
 og Langemark Smedje udefra
og inden i
taget hjemmefra - kort efter forsvandt solen i den tykke tåge, heldigvis blev tågen brændt af, og vi havde fint vejr indtil kl. 15.30



som I kan se, har har edderkopperne virkelig haft travlt
Det har Bent også, han har fjernet to kedelige lonicera i læhegnet, så nu er der plads til noget nyt, eller det vil sige, noget af det, der står for tæt bliver rykket derhen, ikke noget nyt denne gang.
Jeg har luget og klippet her:
i nordbedet, billedet er fra før jeg begyndte. I baggrunden var der en meget høj Weigela, den blev klippet, så vi igen kan se Besser kirke fra den del af haven.
Roserne:
 Mosrosen Alfred Dalmas
 Dame de Chenonceau
 jeg kiggede op og opdagede en enkelt blomst i Frühlingsduft
 Giscard d´estaing, knoppen bliver vist ikke til noget.
 Golden Celebration
 Jacqueline du Pré
 James Galway
 Johan Wolfgang von Goethe, resten af knopperne er i højden ca. 1.80, den ved ikke, at den ikke skal blive så høj
 Maid Marion
 jeg opdagede en enkelt blomst i Minerva
 Molineux
 Summersong bøjer hovedet
 Susan William Ellis
Winchester Cathedral
Til slut liriope muscari (Tak for navnet Marie)
 J
eg havde slet ikke opdaget, at den blomstrede, jeg gik bare op i stenbedet for at trimme ponytailen (tror jeg, det er), og så fik jeg øje på denne, den er ret flot.
Det har været en dejlig dag, vi har kunnet sidde ude og spise i dag, det var skønt. Nu er det gråt og mørkt.
God lørdag aften
Til Marie R. sinogrande med hund :)

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Vakre morgenbilder! Utsikten er jo så flott. Minerva var helt en rose etter min smak :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have. Ja Minerva har en flot farve :)
      Klem

      Slet
  2. Tak for billedet af sinogrande. Jeg tror, du har ret i, at de største blade på din plante er større end dem på min. Planten ovenfor hedder liriope muscari og er en fin sensommerplante, som kommer tilbage år efter år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Selv tak - ja din ser ud som dem jeg så i Rhododendronhaven, gade vide hvorfor bladene på min er blevet så store.
      Tak for navnet, jeg må have købt den på et plantemarked en gang. Godt den er trofast, for den er da ret fin.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Imponerende blade på sinogrande, de kan blive op til 70cm så jeg lige!
    Ja, nu kommer de myldrende roserne, de har noget at indhente:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er nogle meget flotte blade, jeg må have målt, hvor store de er.
      Ja roserne har travlt nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Smukke morgen billeder, der er noget særligt over de disede stille morgener vi har for tiden og de flotte duggede edderkoppe spind træder tydelig frem. Vi har været til 2 års fødselsdag fra midt på eftermiddagen og vi nød også det gode vejr på terrassen.
    Så er der blevet grave igen :-) det har været hårdt arbejde, ligner noget der har siddet godt fast.
    Hold da op nogle blade på R. Sinogrande. Størrelsen ses jo rigtig når der lige har sneget sig en hund med på billedet. Er det en der skal i pavillionen til vinter?
    Her nåede vi kun at få græsset slået og trimmet kanterne idag så imorgen er der dømt havedag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en dejlig morgen, i hvert fald indtil den tætte tåge kom, heldigvis forsvandt den igen.
      Det lyder hyggeligt med 2 års fødselsdag og endda udenfor i det gode vejr.
      Ja den rod var vist ikke nem at få op, han har taget en mere, det er hårdt for skulderen.
      Ja Sinogrande er stor i bladene, den skal i pavillionen til vinter ja.
      Så må I i gang med græsset og kanterne i morgen. God arbejdslyst
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Flotte disede morgenbilleder. Sådan en morgen skaber forventning om en dejlig dag, hvad det jo også blev. Jeg kan godt forstå, at I klipper ned og stammer op, så I kan bevare den smukke udsigt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Elna
      Ja det er fint med morgendis, i dag er det bare gråt i gråt. Dagen i går var skøn.
      Vi må bevare vores skønne udsigt ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Tåkebilder blir ofte så fine og litt eventyraktige. Så fine.

    Beste hilsen Ingrid på www.ingridtunheim.no

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingrid
      Ja det har du helt ret i.
      Bedste hilsener
      Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Skønne morgenbilleder med mosekonebryg over landskabet - I bor et fantastisk sted 😊
    Godt, at den fine udsigt til Besser kirke bevares - også selvom det nok har været hårdt for Bent at grave op. Dine roser er så fine og sunde med mange blomster - mange af mine ser rædselsfulde ud og remonterer ikke, så jeg håber på en bedre Rosensommer næste år 😊 Andre har mange knopper, men jeg begynder at tvivle på, at de når at springe ud. Er Sinogranden en ad dem, du fik med, da vi to besøgte Rhododendronhaven? I så fald er det da helt vildt så store bladene er blevet - den ser flot ud!
    Her er det overskyet, men lunt - håber på at se solen også i dag 😊
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak ja det er så flot med mosekonebryg, vi er helt enige, det er et skønt sted, vi bor.
      Ja vi må blive ved at kunne se til Besser kirke, men det der er blevet gravet op er i læhegnet, der skal stå noget mere spændende.
      Jeg har også mange roser, der ser grimme ud, jeg har bare flere roser at tage billeder af :) ja vi er nok mange, der håber, at næste år bliver en bedre rosensommer, der er også mange her, der ikke bliver til noget.
      Sinogrande blev købt i år d. 30.3. så den er groet godt, bladene er fantastiske, derfor tager jeg også mange billeder af den, jeg er helt vild med den.
      Det er det samme vejr her, men der er bestemt ikke tegn til sol, vi har da lov at håbe :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Sikke nogle dejlige Mosebrygge-billeder. Det bliver man i godt humør af at kigge på:). Det er sjovt, at din James Galway nu er foran min, det er jo usædvanligt:) Men min er rigtig fin nu. Dine oversigtsbilleder er gode og viser hvor flot din have er!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var en fin morgen.
      Det er vist første gang, det er sket, at James blomstrer så tidligt, her er ikke mange blomster tilbage.
      Tak skal du have.

      Slet
  9. Jeg ELSKER mosekonebryg-landskaber. Det er små smukt og lidt troldsk.
    Til gengæld finder jeg tåge ualmindelig kedeligt og trist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er smukt med mosekonebryg sådan en efterårsdag, tåge derimod kan vi ikke lide.

      Slet
  10. Jeg måtte lige forstørre lidt op før jeg kunne se Besser kirke :o) sikken en smuk morgenstund og hvor har det været en smuk dag, jeg måtte arbejde til kl 15 men nåede da at få nogle timer i haven. Roserne står så fint nu og hvis ellers vejudsigten den holder så skal de mange knopper nok nå at springe ud.
    Jeg har lagt mærke til at dine roser har blade :o) mine ligner nogen der har været med i en strip konkurrence :o)
    Stort Kram fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja så skal jeg vist tættere på, for at du kan se Besser Kirke, men den er der og kan ses fra toiletvinduet, det er ikke enhver, der har sådan en fin udsigt fra tønden ;)
      Her blev det først fint over middag, men i går var en flot dag. Godt du nåede lidt ud, ja lad os håbe, at knopperne når at springe ud.
      Jeg har også barbenede roser, nogle af mine stripper også :)))
      Et stort kram retur til dig.

      Slet
  11. Det er jo ikke den værste udsigt - til Besser Kirke :)
    Du er vældig aktiv stadig, men når vejret er som det har været her i weekenden, så er det med at nyde det udenfor.
    Det var smukke morgenbilleder i dette indlæg :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej vel :)
      Ja der er nok at se til derude, bare det er stille og solskin, så vil jeg hellere være ude.
      Ja det var en skøn morgentur.
      Knus

      Slet