søndag den 24. september 2017

Pavillionbedets fortræffeligheder :) / planter

Jeg kom til at gå rundt om pavillionbedet i dag, derfor opdagede jeg, at det var stort set nøjagtig, som jeg havde forestillet mig, det skulle se ud her om efteråret. Sidste år måtte jeg jo flytte de fleste af de løvfældende rhododendron, fordi de var ved at blive kvalt af græsserne. Andet måtte sættes i stedet, jeg synes selv, det er blevet en succes.
 den gule staudesolsikke er fin sammen med den gyldne elefantgræs, i baggrunden en kornel
 Oktobermargerit/Leucanthemella serotina står flot sammen med de sidste blomster i solbrud/Helenium
 her der der lidt asters, og der kommer flere. De mørke er Aster Marina Wolkonsky
 i sidebedet til pavillionen står rosen Morten Korch og forrest ses Jacquelinde du Pré. Bag den står Acer tegmentosum og til venstre Hamamelis/Troldnød
 længere henne i bedet midt i står 2 rhodoer
 R. Prinsesse Maximum
 og R. Double Dots
Der er også stauder i bedet
 Her er det brogetbladet drejeblomst / Physostegia virginiana
 Persillehyld, som jeg har fået af Anne
 en rhodo jeg selv har lavet, det er R. Alexis
 Sølv Cineraria
 oktoberstormhat
 flere græsser
 The Lark Ascending
 og her står Little Mermaid
 i samme bed står Dame de Chenonceau
 Giscard d´Estaing
og Martine Guillot
her ses det fra den anden side. Til venstre Brogetbladet rød kastanie og til højre fligetbladet tørst.
Jeg har ikke nævnt og vist alle planterne i bedet, men en stor del af dem.
Jeg havde besøg af en gartner i går, som er ansat i butikken i Botanisk Have i Kbh., hun var meget overrasket over alle de planter, der er i min have. Flere af dem kendte hun ikke.
Jeg må lige nævne R. sinogrande igen, bladene er nu 30 cm, Rhododendronforeningen har fået lov at bruge et af mine billeder på deres hjemmeside.
Lidt flere roser, de 4 næste billeder er alle fra dråbebedet:
 Aprikola
 Elaine Paige
 Mia
og Strawberry Hill
 ved pergolaen har jeg fået plantet disse to sammen, det er Annie Vibert og Pilgrin, hvad mener I, går det an? Jeg ville have flyttet Annie Vibert, men hun er godt på vej opad, så jeg synes næsten, det er synd.
Caroline de Monaco står også ved pergolaen.
Den sidste rose i dag er Grace,  den står så fint, men bemærk at også den har pletter på bladene. Jeg har fjernet mange som i rigtig mange blade på roserne i dag, der er mange barbenede, jeg har igen klippet en hel del af dem. Ingen grund til de står der med lange bare ben, hvis de ikke vil sætte nye skud.
Til slut aftenens solnedgang. Vi har kun haft ca. 4 timers sol i dag, men eftermiddagen blev heldigvis lun.
Rigtig god start på ny uge, jeg har et vigtigt ærinde og vender først tilbage om et par dage.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flot løv på dine Huisman rhodoer! Bliver de ikke billeterede?
    Og sinogrande - det er da imponerende!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de er ret flotte, måske smager de ikke godt :) angrebene er værst i skoven.
      Ja den sinogrande er imponerende.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Pavillionbedet ser helt fantastisk ud og hvor er det skønt når de drømme man har om et bed bliver til virkelighed :)
    Den lille grå du ikke har noteret navnet på er Gråblad Sølv Cineraria. Den er toårig og til næste år sætter den gule blomster.
    Dejligt at i har haft sol idag, her har vi været under en tung dyne af skyer, men det har været dejligt lunt og vindstille.
    Annie Vibert og Pilgrim var nok ikke to roser jeg ville ha kombineret, men mon ikke det nok skal blive godt når de først vokser til, det bliver spændende at se om de kan enes :)
    Vigtige ærinder skal passes så vi ses om nogle dage :)
    Knus og god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, ja jeg har været heldig i første forsøg, nå nej det var jo andet, for vi måtte flytte rhodoerne.
      Tak for navnet på Gråblad, ok jeg vidste ikke, at den får blomster, det behøver den nu ikke, den er smuk også uden blomster.
      Her var også en tung dyne, heldigvis forsvandt den nogle timer.
      Nej det var heller ikke planen at kombinere dem, men pludselig fik jeg fat i Pilgrim og vidste ikke lige, hvor jeg skulle sætte den. Jeg er stadig i tænkeboks.
      Ja det skal vi, og ja det gør vi :)
      Knus og i lige måde

      Slet
  3. Fine billeder af bedet ved pavillionen. Man kan sagtens fornemme, at det fungerer godt. Sinogrande tager sig rigtig godt ud på billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, det glæder mig, at man kan se, at bedet fungerer.
      Ja sinogrande er ret flot.

      Slet
  4. Vibert og Pilgrim kan godt gå sammen - nogle gange skal man tænke ud af boksen og lade lidt frække kombinationer vokse sammen - det kan godt blive flot.
    Dejligt at pavillonbedet nu ser ud til at fungere optimalt, det er i hvert fald nogle flotte blomster, du har der.

    Jeg ved du har spændende nyt om nogle dage, så god tur :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det lyder godt, at du synes det, jeg synes egentlig også, det ser godt ud, samtidig med at jeg tænker lysegult og lyserødt hm.
      Jeg synes også, det er blevet ret godt der i pavillionbedet. Og Lark Ascending er så flot der.
      Ja det er rigtigt, tak skal du have :)
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det er en skøn fornemmelse når et bed lykkedes, det sker som regel bare ikke i første forsøg og så må der omrokeres. Det gir lidt arbejde så det med at en have aldrig bliver helt færdig er der noget om.
    Persillehylden er da groet helt godt og den har så fine blade. Desværre havde jeg ikke selv plads til en. Din grå plante er en Sølv Cineraria eller Senecio Bicolor. Jeg har sørme også lært mange planter at kende siden jeg begyndte at læse med hos dig og se hele herligheden op til flere gange.
    Annie Vibert og Pilgrin generer ikke mit øje men du ved jo at mig og farver er noget rod :-)
    Her har vi ikke set ret meget til solen idag. Først hen under aften dukkede den frem af skyerne. Det har dog været fint havevejr og vi har fået klippet den ene hæk, luget lidt og de sidste Rhodoer og en hortensia har fundet deres pladser.
    Fortsat god aften og et par gode fridage. Vigtige ærinder skal jo passes :-)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, 2. gang var lykkens gang åbenbart. Ja men det er jo godt, den aldrig bliver færdig, hvad skal vi ellers lave :)
      Jeg troede, at det var en stikling, du havde lavet til mig, ja den er blevet ret stor persillehylden. Tak for navne igen igen på den grå plante, nu må jeg tage mig sammen og få det skrevet op, det bliver nok ikke sidste gang, jeg tager billeder af den.
      Nej jeg er klar over, at du også synes, de kan gå sammen de to roser, nu må jeg lige tænke over, hvad jeg vil gøre ved dem :)
      Så fik vi nok sol lidt før jer, men ja det var mildt vejr over middag, i formiddag var det lidt køligt. Godt I nåede det hele.
      Tak for det, ja det skal de :)
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Persille hylden var skam lavet til dig :-) da jeg så den mente jeg at du ikke havde den så måtte jeg da prøve at lave en til dig :-)

      Slet
    3. God morgen
      Sådan havde jeg også forstået det, men troede du havde en selv. Klart du ikke har plads til den. Jeg har til gengæld en brogetbladet, som ikke vokser ret meget :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, det ble jo fint, og bra at bedet fungerer som du tenkte. Den grå lignet på en plante som selges som ettårig her, men jeg kommer ikke på navnet.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rigtig godt, når et bed fungerer, som man har tænkt sig. En anden er kommet med navnet.
      Klem

      Slet
  7. God morgon Lisbeth!

    Din R. sinogrande ser sannerligen spännande ut, vilka vackra och maffiga blad den har. Har du planterat den i kruka för att klara vintern?

    Jag förstår att dina besökare blir imponerade av detta överflöd av växter men även av din stora växtkunskap. Jag tror inte det finns många privata trädgårdar som kan visa upp den mångfald av växter som Höneballehaven kan.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja jeg er ret vild med min R. sinogrande, den er fantastisk, men skal i koldhus om vinteren, derfor er den i en krukke.
      Hvor er du sød, tak skal du have, ja jeg har mange vækster i min have, det er jo det spændende at finde dem :)
      Kram

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Det er vist ingen overdrivelse at kalde dig plantesamler ;-) Det er utroligt, hvad du har af specialiteter. Persillehylden er spændende. Hvordan er dine erfaringer med lus på den? Alle hyld får lus, synes jeg, men måske den er noget særligt.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det er det nok ikke :) Ja persillehylden er spændende, men lus på hyld har jeg aldrig set, i birketræer men aldrig i hyld.
      Det må være en Ebeltoft specialitet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jeg har altid haft lus i hyld - også uden for Ebeltoft :-) Så må det være mig, lusene vil drille. Frækt. Men jeg kan så overveje en persillehyld. Så vidt jeg husker bliver den ikke så stor.

      Slet
    3. Det var dog utroligt, jeg har som sagt aldrig set nogle i hyld. De har nok en forkærlighed for dig og dine hyld ;) Nej persillehyld skulle ikke blive så stor, men den er højere end mig nu (1.60) så man ved aldrig.

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Din samling af planter kan man kun blive imponeret af. Din indsats i haven er fantastisk og meget svær at slå. Pavilionbedet er så flot, det kan du med god grund være stolt af :-). Ha nogle gode fridage. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette
      Ja jeg har mange planter, også i pavillionbedet. Ja lidt stolt har man vel lov at være :)
      Tak for det, de var skønne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. dejligt og frodigt i din have endnu :) :) - bare skønt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja haven har stadig noget at byde på :)

      Slet