tirsdag den 26. september 2017

En anderledes dag

Som I ved holdt jeg fri i et særligt ærinde, vi skulle selvfølgelig en tur udenøs.
men først gik jeg en lang tur med hundene og fangede solopgangen.
Senere gik vores vej til Svendborg, her skulle vi se Arthurs lillesøster, som kom til verden i går.
 skønne Martha, få timer gammel
 farmor er salig
og Arthur glad :) en sej storebror, 4 år til januar.
Det var frølingerne, nu kommer vi til de rigtige planter. Grunden til jeg viser disse planter, kan I læse om her hos min navnesøster Lisbeth
 Cyklamen
 bemærk at løvet ikke er ens, nogle af dem - måske dem alle har jeg fået fra Anne i Otterup, hvor er hun dog en rar dame :) jeg har fået meget af hende. Nå men de står her i nordbedet og bliver til flere, det er rigtig godt.
 Linaria frøplante
også her, den hedder Apricot Beauty. Dem har Lisbeth først for nylig stiftet bekendtskab med. Det er jo en fantastisk plante, som gerne krydser og sår sig alle vegne, så det er ikke for tidligt at lære den at kende. Jeg har selv fået mine foræret fra en dame i Vejle. Dog ikke sidstnævnte, den har jeg købt her
 Ensian i ørkenbedet
 det er ikke kun de løvfældende træer, som mister løvet nu, også nåletræerne fælder - til gavn for rhodoerne, som står lige nedenunder. I øvrigt var efteråret meget længere fremme i Svendborg end det er her, der var allerede en del smukke gyldne farver.
 Nu begynder mine (forhadte) asters at blomstre, lige på det tidspunkt hader jeg dem ikke så meget.
 de er nu fine

men de bliver rykket op, når de er afblomstret, de skal nok komme igen til næste år alligevel.
mine få georginer er også i gang med at blomstre
 også Sct. Hans urt er i gang med blomstringen nu
 stenbedet i den gamle have med en flot hosta i baggrunden
ørkenbedet med Parisertårn og pileurt
Roserne:
 Aquarell
 Burgundy Rambler
 Hot Chocolate lover godt for de næste dage, om vejret vil
 Lavender Pinnochio
 Maid Marion
 Margaret Merril med den sidste blomst
 Martine Guillot
 Minerva
 Morten Korch
 Persian Mystery med bare ben
 Scepter d´Isle
 Annie Vibert og Pilgrim, nu er Annie blegnet, det hjælper lidt på det.
Hundene var glade for at få os hjem igen, men de var nu blevet passet godt af Rikke.
Fortsat god aften

32 kommentarer:

  1. Stort tillykke med lille Martha, hvor ser hun sød ud og hvor er det bare et fint navn. Sikke stor Arthur er blevet, hvor er han en sød og køn dreng. Lucky you :)
    De cyklamen er godt nok smukke og klæder din have godt.
    Roserne ser ud til at være i fuld blomst, de bliver nok ved længe endnu, hvis vi fortsætter med dette vejr. En underlig sæson.
    Vidste ikke at nåletræerne også fælder nu - men det er vel ikke generelt?
    Dejligt indlæg :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det, ja hun er sød, hun var også stor og blev ikke klemt, da det var kejsersnit. Jeg er meget heldig, jeg synes, jeg skønner på det :)
      Ja de cyklamen må gerne blive til mange flere.
      Det er en underlig sæson, nu må vi se, hvor længe roserne klarer det endnu.
      Jo de fleste nåletræer fælder, nålene bliver brune og falder af, heldigvis ikke dem alle, men de bliver lidt bare på det inderste af grenene.
      Tak for det :)
      Knus

      Slet
  2. Til lykke med den lille Martha! Både til jer og til hendes forældre og ikke mindst til storebror, Arthur!
    Cyklamen er så søde. Jeg må over på Lisbeths blog og se hvad hun skriver ...
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana på alles vegne :)
      Ja cyklamen er et godt samleobjekt, de må gerne blive til mange.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Tillykke, det var da en dejlig famliebegivenhed.
    Og tak for blomsterbillederne af Cyclamen og Linaria i anledning af den gave, som jeg skrev om på min blog. Dine Cyclamen ser vel nok flotte og kraftige ud. Ved du, hvor gamle de er? Jeg kan godt se på mine, at løvet kan changere. Det samme gør blomsterne. Mine er lyserøde og lilla. Nogle af planterne blomstrer ikke endnu.
    Linariaen er da fantastisk, at den også kan få den skrappe lilla farve. Farven er muligvis for skrap til mit bed, men interessant at den både kan være skrap og pastelfarvet. Kan du holde Abricot Beauty ren, når de blander så meget?
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak for det, ja det er skønt.
      Selv tak, ja de er flotte mine cyklamen, men det tager tid, inden de breder sig og vokser til, skønne er de.
      Ja det er utroligt med linariaen, jeg har den også i hvid. Jeg skal nok prøve at få flere billeder, jeg må finde et af Høneballerinaen.
      Jeg var ved at tro, at Apricot Beauty var forsvundet, men pludselig var den der igen, heldigvis.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Hjertelig Tillykke, Lisbeth med at du er blevet Farmor igen. Og Martha er et smukt navn. Jeg har også været heldig, at få Cyclamen af Anne. Jeg kan nu godt lide Asters og de fylder godt i en buket. Kh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Hanne
      Jeg skal lige vænne mig til navnet, min bedstemor hed Martha, hun boede i huset hos os, så hun var ikke altid så populær :)
      Ja dejligt med sådan en blomsterveninde.
      Det er ikke alle asters, jeg har noget imod, men disse er aggressive og breder sig vildt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Et stort tillykke med dit 3.barnebarn - så kom der en pige:). Jeg kan godt lide navnet Martha. Dine rigtige planter kunne jeg også godt lide at se og læse om:) Du har sørme mange børn - planter, hunde og børnebørn. Jeg synes, du er meget rig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja så fik vi endelig en pige :) Jeg skal lige vænne mig til navnet, men det skulle jeg også med Arthur.
      Ja jeg er heldig, jeg har meget af det hele, jeg føler mig også rig :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Til lykke med et nytt barnebarn! Så hyggelig da :)

    Flotte cyclamen du viser. Jeg håper at jeg klarer å overvintre mine. På mitt bilde av de sees det også at de har forskjellige blader. Kanskje de finnes veldig mange variasjoner av de?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marit, ja det er dejligt
      Jeg tror, der findes mange variationer af de forskellige cyklamen blade. Vi må have flere :)
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Tænkte jo nok at der var en lille ny verdensborger der var skyld i at du måtte ha' et par fridage. Tillykke med lille Martha og jeg syntes også et det er et kønt navn.
    Alpevioler er en af mine favoritter i haven ikke mindst på grund af den store variation i bladene. Der går ca 3 år fra frø til blomst har jeg fundet ud af efter jeg er begyndt at så dem og mon ikke der falder nogle af de nye slags af til dig efterhånden som de bliver store nok til at blive plantet ud. Linaria er en fin plante og selvsåning er den flittig til. De er dog nemme at fjerne hvis de dukker op på uhensigtmæssige steder.
    Der er jo ikke langt fra Svendborg og her til men efteråret er ikke så langt fremme her endnu. Der er vi nok mere på samme niveau som jer.
    Persian Mystery har en meget smuk blomst, ærgerligt med de bare ben. Syntes også at flere af mine lider lidt af samme sygdom, men der er nok ikke så meget at gøre ved det.
    Dejligt at komme hjem til et par glade hunde.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det havde du selvfølgelig gættet :) Tak for det, ja jeg må vænne mig til navnet.
      Alpevioler er meget fine, godt du har succes med at så dem, jeg tager gerne mod flere, for de er fine og meget varierede i bladene. Det er pænt af dig at tilgodese mig med dem.
      Ja Linaria skal man være over, ellers har man dem over alt.
      Der stod en stribe vejtræer på begge sider i centrum af Svendborg, de var allerede flot gule og meget smukke, jeg kunne ikke se, hvad det var. Men også på turen ned, var der mange efterårsfarver.
      Ja det er ærgerligt med de bare ben på nogle af roserne. Sådan er det bare på denne årstid.
      Ja det var godt at komme hjem igen, nu skal det blive godt at komme i vores egne senge.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Tillykke med den lille frøling, hun ser fin ud.
    Lidt sjovt for mine efterårcyklamen er næsten afblomstrede. Det hele plejer jo ellers at være før fremme ovre hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Rita
      Jeg har også nogle efterårscyklamen, der er færdige med at blomstre, der er jo nok flere slags.

      Slet
  9. Godmorgen Lisbeth

    Tillykke med familieforøgelsen,hun ser glad ud:)

    Morsomme blade på disse Cyklamen - det kunne godt blive en dille?

    Roserne ser da helt ok ud - og vejret er da også ret ideelt nu.

    Ha en dejlig dag


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det, hun har heller ikke grund til andet :)
      Ja det er sjovt med cyklamen - det kan nemt blive en dille efterhånden som de gror til.
      Ja vejret er godt for roserne nu, men med den weekend de lover, ser det knap så godt ud.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Gratulerar Lisbeth! En underbar och stor händelse när familjen utökas.

    Häftiga Cyklamen, de är så tappra de små där de växer med sina vackra blad. Jag har dessvärre inte lyckats med höstcyklamen.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gunilla
      Ja det er en stor hændelse med flere børnebørn.
      Ja cyklamen er så fine, mærkeligt at høstcyklamen ikke vil lykkes hos dig, du må da have ideelle forhold skulle man tro.
      Kram

      Slet
  11. Hjertelig tillykke med barnebarnet, hvor er hun sød. Ja vi har jo "kun" drenge endnu, men der er stadig håb for en pige :-)
    Du har da også stadig meget i blomst. Jeg mener at jeg har fået en frøplante fra dig af den Apricot Beauty for et par år siden, kan det ikke passe?
    Jeg har udryddet alle mine gamle Asters, men der er kommet en del nyere, som ikke skulle være så invasive, så måske prøver jeg igen, de er så fine på denne tid.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lene
      Ja hun er sød, jeg havde jo også "kun" drenge, så det var en ekstra gevinst at få en pige, måske lykkes det også for dig.
      Ja jeg har en del i blomst endnu, så må vi se efter weekenden. Det skal nok passe, at du har fået en frøplante af Apricot Beauty.
      Jeg forsøger også at udrydde alle mine gamle asters, men de er ikke nemme at slippe af med, de er jo også fine lige nu.
      Jeg har købt nye asters, jeg tror ikke, de er så invasive, vi får se. De blomstrer ikke endnu.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  12. Grattis till lilla Martha!

    Visst finns det mycket vackert som blommar fortfarande och cyclamen är så söta även när de inte blommar. Bladvariationen är enorm :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Carina

      Ja heldigvis er der meget, der blomstrer endnu, cyklamen er så fin med de forskellige blade.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Stort tillykke med den skønne prinsesse Martha, sikke en guldklump og jeg kan godt forstå at farmor og Arthur er stolte :)
    Ja selvom de gamle asters er forhadte, så giver de nu alligevel nogle herlige farveklatter her i efteråret.
    Høneballerinaen var jeg jo så heldig at få sidste sommer hos dig, lige nu står de med masser af knopper, men gad vide om de når at springe ud.
    Cyclamen med de fantastiske blade er da slet ikke til at stå for, måske skal jeg undersøge om man kan få nogle hvide, de kunne lige passe ind i et lille skyggebed :)
    Stort knus herfra kære farmor til tre :)

    SvarSlet
  14. Hej Heidi
    Tak skal du have, ja vi er alle stolte af den lille fine pige, som vejede 3910 g. så hun var ikke helt lille.
    Ja de asters er fine på denne tid af året, så lige nu er de tilgivet.
    Ja det er spændende, om høneballerinaen når at springe ud i år.
    Jeg vil da tro, at du kan få hvide cyklamen, mener jeg har set dem på andre blogge. De vil være så fine i et skyggebed.
    Farmor til tre sender et stort knus tilbage :)

    SvarSlet
  15. Kære Lisbeth. Dejlige billeder af Martha og Arthur. Endnu engang tillykke med hende. Skønne navne de har :-). Imponerende at roserne stadig står så fint, det gør de andre planter nu også. I morgen har jeg en sjælden hjemmearbejdsdag. Håber på en time ude i haven. God aften til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette
      Tak skal du have, ja de er kære de to. Jeg skal altid lige vænne mig til de gamle navne :)
      Ja der er stadig fine roser, men nu lover de dårligt vejr, så bliver der nok ikke så mange tilbage.
      Herligt med en hjemmearbejdsdag, især hvis du kan nå lidt i haven.
      God aften og kh Lisbeth

      Slet
  16. Jeg kan godt se, jeg er kommet lidt bagefter med at læse indlæg, du har allerede lagt nye billeder ud. Stort tillykke med Martha. Hvor er hun sød, en rigtig lille rose. I planteriget har du virkelig også mange dejlige roser, men i dag stemmer jeg på Martha.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja her blev du lidt bagefter, men du har set begge indlæg kan jeg se. Tak for det, ja hun er sød. Jeg stemmer også på den nye Martha :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Kære Lisbeth
    Og jeg er jo fuldstændig bagud med at læse indlæg, men du ved hvorfor.
    Endnu engang hjertelig tillykke med lille, yndige Martha - navnet passer så fint til Arthur :) Også dejligt billede af ham.
    Her er der nærmest Linaria i alle farvekombinationer, og jeg slås lidt med dem, for de kommer allevegne. Det må de for det meste godt :)
    Skønne roser :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er ikke nemt at følge med, når man er syg.
      Tak for det, ja det er et fint navn sammen med Arthur.
      Hos mig kommer Linaria også alle vegne, gerne midt i en rose, det er jeg ikke så vild med.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet