søndag den 2. oktober 2011

Spindelvæv og fotokonkurrence

Jeg er meget facineret af spindelvæv og synes det er utrolig smukt sådan en tidlig morgen, mens der endnu er dug og et fantastisk lys. Jeg synes, det er utroligt, at en lille edderkop kan lave sådan nogle kunstværker, hvor må de have haft travlt i nat, da vi sov.
Jeg gik ud med kameraet til morgen og bagefter mig fulgte Bent, så her ser I vores billeder. Jeg er ikke i tvivl om, at Bent er den bedste fotograf, men mine er da heller ikke så tossede, når jeg selv skal sige det. :-)




Bent tog også et flot billede af gåsetræk, der kommer mange store flokke henover Samsø morgen og aften. Det kan høres langt væk, i dag kom der 7 flokke på en gang, så er der rigtig lyd på.

En lille snegl, det er også Bent, der har taget det billede.

Også dette spind er taget af Bent.
Nu kommer mine billeder:






Nu må vi hellere holde med spindelvæv, ellers får vi det på hjernen.
Så til noget helt andet

Her ses det smukke fyrretræ og bagved den glansbladede hæg, som har fået efterårsfarver

Glansbladet hæg

Lige nu er bærmisplerne så smukke, ikke mindst i modlys

Se lige her, der er knopper i dagliljen Gentle Shephard, den købte jeg i sommer, stænglen var knækket under transporten. Jeg klippede den straks væk, så kom der en genblomstring. Håber den når at springe ud.

Mosebølle er blevet flyttet til det nye bed, den stod lidt klemt.

Til slut dagens rose.
Og så må vi vidst til at acceptere en vejrforandring. God start på ugen.

16 kommentarer:

  1. Skønne billeder - fra jer begge to ;-)
    Jeg er også ret betaget af de dugtunge spindelvæv :-)

    SvarSlet
  2. Tak Signe og Madam Bæk :-) Det var lidt sjovt :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synes alle jeres billeder er flotte :-) Men ja, jeg bliver helt i Halloween stemning, og det er altså for tidligt.
    Hvor er det spændende om din daglilje når at blomstre. Det ville altså være for sjovt. Det har jeg aldrig været ude for i oktober.
    Skægt nok er min bærmispel slet ikke begyndt at få efterårsfarve endnu, og jeg synes ellers at den plejer at være så tidlig. Måske havde den lugtet at der var lidt sommer tilbage endnu :-)
    Vi opførte os pænt, og gik i kælderen idag. Så blev vi færdige med filten, og nu kløer det over det hele :-D Imorgen skulle det vist også blive hæderlidt vejr, så vil jeg i haven og flytte videre på planterne.
    God start på ugen til dig også :-)

    SvarSlet
  4. Tak Hanne :-) Halloween venter vi lige 3-4 uger med.
    Ja det er spændende med dagliljen, jeg kigger dagligt til den. Jeg har også en clematis med to store knopper, den bliver der også holdt øje med.
    Jeg har en del bærmispler, de har vidst alle røde blade, den her måske nok mest.
    Flot I gik i kælderen i stedet for i haven. Så må du nyde haven i dag :-) Er din mand også haveinteresseret og hjælper dig?

    SvarSlet
  5. he-he.. godt jeg ikke skal være dommer i den fotokonkurrence, eller også får I bare et flot femtal fra mig (i bedste Etta Cameron stil!!) ;o)

    Det er altså facinerende med de spindelvæv, jeg tager også mig selv i at sige undskyld, hvis jeg bliver nødt til at ødelægge et! Dog måtte jeg give op da jeg på mit arbejde ville flytte en haveparasol. Rundt om den, over til havemøbler og planter havde omkring 15 te-kop store korsedderkopper lavet spindelvævskollektiv. Alle råbte de i kor "Nej-nej..." - så jeg måtte overlade opgaven til vores pedel!! (Lidt blød har man vel lov til at være...?)

    Ha' en forunderlig dag :o)

    SvarSlet
  6. dejlige billeder, naturen er virkelig den bedste form for underholdning man kan få... :)

    SvarSlet
  7. Tak for 5 tallet fru Friis :-) Man er ikke meget for at ødelægge et edderkoppespind, slet ikke hvis der er te-kop store korsedderkopper i det. Pedellen var nok ikke så blød som dig :-)
    Du har ret Tim, der findes ikke bedre underholdning end den der er i naturen :-)

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth.
    Skønne billeder .....både du og Bent har taget.
    Ønsker dig en god mandag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  9. Sikke en sjov idé med fotokonkurrence. Jeg synes, det blev uafgjort og at I vandt begge to. Det er utroligt hvad naturen byder på, men jeg må indrømme, at jeg ikke er så vild med edderkopper heller, jeg går en stor bue udenom. Men jeg forstår faktisk ikke hvordan edderkopperne bærer sig ad så hurtigt med at spinde.
    Du må endelig fotografere dagliljen, når den springer ud.

    SvarSlet
  10. Det vil da være noget af en gave, hvis du får dagliljeblomstring her på falderebet. Jeg følger spændt med her på sidelinien.

    SvarSlet
  11. Birgitte og Berit
    Selvfølgelig kommer dagliljen på, hvis den kommer i blomst, kan slet ikke lade være med at sætte den på. Jeg tror på det lykkes, så følg endelig med på sidelinien :-)

    SvarSlet
  12. Ja, det er nogle skønne billeder :-) Specielt billedet med vue ud over jeres have - suk :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  13. Tak Marlene
    Til foråret må du over og besøge svigerinden, så du kan se haven, men da har du nok ikke tid. Den kan også sagtens vises frem endnu og for den sags skyld i vinteren, så er den bare anderledes. Så sig til, hvis du kommer, så tager vi en havevandring.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  14. Tusind tak, Lisbeth - det er sødt af dig :-) Men ja, du har ret; i foråret bliver det ikke, da vi næsten altid er afsted på plantemarkeder i weekenderne.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  15. Selv tak Marlene, klart weekenderne er til plantemarkeder, det skal du jo leve af.
    Men du er velkommen her any time, så fremt jeg er hjemme.

    SvarSlet