onsdag den 12. oktober 2011

Asters og et par billeder

Det virker nok lidt strengt at jeg sådan skaffer mig af med alle mine asters i staudebedet, men som sagt har de stort set overtaget hele bedet, så i går blev de klippet ned, og i dag er jeg begyndt at grave op. Der er rigtig mange, og det er hårdt, men nu skal det være slut, håber på hjælp fra Bent i Weekenden.
Jeg har dog stadig lidt asters, som jeg vil se, om jeg kan styre.

Her bagved mine rhododendron i nordbedet får de lov at stå lidt endnu, men de bliver klippet ned i år og styret med hård hånd, så der ikke bliver for mange. Kønne er de lige nu på det sted, hvor jeg kan nyde synet ud af mit badeværelsesvindue.

Stammerne på denne blærespirea kommer snart helt til deres ret, når nu løvet falder af.

Stammen på hægen vækker også opmærksomhed, det er harpiks alle de brune klatter.

Rhododendronen diadem viser en lille lyserød knop, et eller andet har den misforstået.

Efterår



I går blev der skrevet om frøplanter, her er tre af mine selvsåede sommerfuglebuske.

Masser af guf til fuglene Paradisæbler

Disse to blomstrer stadig


Min tropelium er blevet til en klatretropelium

Dagens rose
Ønsker jer alle en god aften

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Jeg er godt nok imponeret over din have. Det bliver godt, når du får styr på dine asters. Jeg bliver hele tiden overrasket over alle de planter du har plads til. Det ser rigtig godt ud. Også god aften til dig.

    SvarSlet
  2. Jeg var ellers ved at være bange for, at du var ved at grave alle dine asters op. Så jeg er helt glad for, at du trods alt beholder lidt af dem - jeg synes de er så dejlige 'kulørbringere' her i sensommeren ;-)

    SvarSlet
  3. Ja, jeg har sørme også et par Rhododendroner som viser et par enkelte blomster - det er da helt skørt?
    Min have er ny.....eller det er en gammel have, det er bare ikke så længe siden vi flyttede ind. Og her mangler stauder - så det skærer i mit hjerte år nu du sabler dine smukke asters. Hvis ikke vi boede så langt fra hinaden, skulle jeg med glæde komme og hjælpe dig med at grave dem op, for herefter at adoptere dem ;o)

    SvarSlet
  4. Kan du ikke bruge dine asters andre steder i haven? De kan være rigtig fine som hæk omkring et bed, f.eks. Det ser ikke ud til at dine bliver kæmpehøje.

    SvarSlet
  5. Tak Birgitte Ja jeg glæder mig til at få styr på mine asters. Jeg har plads til mange planter, men jeg har jo også temmelig meget have både den ny have og den gamle. Den nye er på 1600 m2 og der er ingen hus til at tage pladsen.
    Susanne du har ret, de giver kulør til efteråret, men det kan jo også blive for meget.
    Åh ja Helle hvor er det ærgerligt, at du mangler og jeg smider ud.
    Husk på jeg regner med bloggertræf her til foråret, det er godt nok stadig langt fra Lolland, men det kunne da være hyggeligt. En gang skal jeg ned og se Peter Hansens have, har du været der?
    Susanne: Mine asters har den fejl, at de breder sig ind i alle andre stauder, så jeg tør ikke rigtig have dem som hæk, men jeg har dem to andre steder i haven, der får de lov at blive. Men tak for dit råd.

    SvarSlet
  6. Flotte billeder fra din have.
    Kan se at træer m.m. er ved at få de gyldne farver.
    Ønsker dig en god torsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  7. Selvfølgelig skal du fjerne dine Asters, når de gror ind i andre ting, og generer dig. Det er jo din have :-)
    Jeg fjerner også en del høstanemoner i forhaven hvert år, og så er der andre som ikke kan få dem til at gro. Sådan er det med nogle planter... enten gror de for lidt eller for meget :-)
    Jeg havde også problemer med at få mine bede til at fungere, indtil jeg begyndte at blande buske og træer i dem. Det gør virkelig en forskel.
    Er din rose idag Pat Austin? Den har jeg også :-)
    Fortsat god dag :-)

    SvarSlet
  8. Tak Hanne Bente ja efteråret er over os, nu kan det ikke skjules længere, men smukt er det.
    Hanne: Du har ret, det er min have og jeg er jo også begyndt at fjerne dem, men det er jo ærgerligt, når andre gerne vil have dem og så jeg bare smider ud. Men sådan er havelivet, hos nogen gror det ene og ikke det andet og omvendt.
    Alle mine andre bede virker også fint med træer og buske i mellem stauderne, men de er også nyere, staudebedet er helt fra 2003, så der skulle nok have været gravet nogen op for længe siden. Jeg har en dobbelt violfrøstjerne midt i bedet, men jeg kan ikke finde den, så jeg er lidt bekymret for dens skæbne.
    Ja det må være Pat Austin, selvfølgelig har du også den, når jeg har den :-) men nu har du alchymist, det har jeg ikke.
    Jeg har spurgt Peter Jordt/haven til råds om mine roser, han mener godt de kan reddes, så det håber jeg. De skal klippes helt ned igen næste år.

    SvarSlet
  9. Hej
    De harpiks-bobler på din hæg er jeg bange for er gummiflod. Et sygdoms-angreb af en eller anden slags. Det kan alle prunus få. Alle mine Dværgmandler var angrebet,da jeg købte dem fra grossist, så de blev straks kasseret.
    Har det stået på i flere år?
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  10. Ups Anne Marie
    jeg mener først, det er startet i år. Jeg har en blodblomme i nærheden. Kan jeg prøve at skære til frisk ved, eller skal træet væk? Det ville jeg være ked af, det har haft de smukkeste efterårsfarver i år.
    Tak fordi du gør mig opmærksom på det. Hvad gør jer?

    SvarSlet
  11. It is appropriate time to make some plans for the future
    and it is time to be happy. I've read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or advice. Perhaps you can write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!

    Feel free to visit my blog :: maid jobs
    Also see my web site: cook housekeeper jobs

    SvarSlet
  12. Does your blog have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to shoot you an e-mail.
    I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

    Here is my blog post - home cleaning services
    Also see my site :: cleaning service

    SvarSlet
  13. hello!,I love your writing very a lot! proportion we be in contact extra approximately your article on AOL?
    I need an expert on this area to resolve my problem. Maybe that's you! Having a look forward to look you.

    Also visit my blog - phoenix cleaning service

    SvarSlet
  14. With havin so much written content do you ever
    run into any issues of plagorism or copyright infringement?
    My website has a lot of completely unique content I've either created myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any methods to help protect against content from being ripped off? I'd certainly appreciate it.


    my website - housekeeping book

    SvarSlet
  15. I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this site is
    in fact pleasant.

    Have a look at my homepage: hair loss remedy

    SvarSlet
  16. This is really attention-grabbing, You're a very skilled blogger. I have joined your feed and sit up for in search of extra of your great post. Additionally, I've shared your
    web site in my social networks

    Also visit my web site ... provillus hair loss treatment

    SvarSlet
  17. Hello, all the time i used to check blog posts here early in the daylight, because i
    love to find out more and more.

    Also visit my web blog hair growth cycle hair
    my website :: cure for hair loss

    SvarSlet