onsdag den 6. april 2011

Beskæring af roser

I formiddags gik jeg rundt med hakkejernet og tog alt nyt ukrudt væk, det er hyggeligt arbejde. I min middagspause så jeg på en mail fra Havenyt, at nu kunne man godt klippe roser ned. Ikke just mit favoritarbejde, men jeg gik til sagen med krum hals. Det var hårdt arbejde og der var mange som skulle klippes fuldstændig ned. Jeg læste nemlig først Ernst Jensens råd om beskæring af roser. Så jeg erfarede, at jeg har svamp i de fleste af mine roser, det har jeg ikke vidst før. Så jeg skal love for de blev klippet, jeg nåede kun 12-14 roser og har stadig mindst 50 roser tilbage til klipning. Håber jeg redder dem, så svampen ikke går i roden. citat fra Ernst Jensens bog: Se efter stængelsyge og svamp Når du beskærer, skal du lægge mærke til, om stænglerne er angrebet af stængelsyge. Stængelsyge er en svampesygdom. Svampen har overvintret på stænglen. Den angriber marven og viser sig som brunviolette pletter/plamager på stænglen, typisk omkring torne, eller hvor et nyt skud vokser frem. Sygdommen optræder, når luft en bliver lidt lunere, ofte sidst i april og hen i maj måned. Hold godt øje – også efter, at du er færdig med at beskære. Svampen breder sig hurtigt, og når den har omkranset hele grenen, vil al vækst over den visne og dø. Derefter går sygdommen længere og længere ned i grenen. Derfor skal der beskæres under det angrebne sted, indtil marven er frisk. I kan læse hele artiklen her, den er rigtig god og man bliver klogere af at læse den. Så ingen billeder i dag, det nåede jeg ikke. http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/979.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar