søndag den 28. juni 2020

Stauder og roser

Denne gang har jeg taget billeder af nogle af stauderne, de skal jo også have opmærksomhed. For tiden er det ellers mest roserne, jeg bruger tid på, men jeg er også ved at gennemgå rhodoerne, især dem i skoven, jeg beskærer mange af dem, de er blevet vel store. Valmuerne bliver også fjernet, jeg synes ikke, de klæder bedene i år, så de fleste er rykket op.
Men her kommer staudebilleder:
 Campanula
Fra Lisbeth i Ebeltoft, Lythrum?
 Lychnis mener jeg, at det er, købt hos Rita
 her er det Løvehale/Phlomis og ærenpris/Veronica med besøg af en bi, de er ret vilde med den staude
 de sidste pæoner
hm kan ikke huske navnet
 Bidende stenurt som bunddække i ørkenbedet
Hemerocallis moonlit masquerade (fra dig Anne?)
 og den gammelkendte, som sædvanlig med ødelagte knopper
 Mjødurt
Rhododendron:
 R. Hydon Velvet set fra diget
 og forfra
R. lepidostylum med fine gule blomster
Roser:
 Alnwick Rose
 Anne Boyleyn en af de sidstkøbte fra Jas
 Blackberry Nip
 Caroline de Monaco
 Rose de Tolbiac
 Fighting Temeraire
 Giardina og Souvenir du dr.  Jamain
 Goldener Olymp er blevet en stor flot busk
 Koko Loco
Yang bedet
Mme Alfred Carriére blomstrer flot i toppen af pælen i yin bedet.
Et mere fra yinbedet. Det er en fantastisk rosentid, jeg kunne vise jer masser af billeder, der er flere på facebook her kan du følge med i gruppen, hvis du er på fb.
Fortsat god søndag, hvor der er blevet skruet ned for temperaturerne, det er fint, men vi vil gerne have noget regn. 

22 kommentarer:

  1. 2020 gætter jeg på havemæssigt vil blive husket som et overdådigt rosenår. Selvom man kan finde både lus og stråleplet, blomstrer de helt overvældende. Det er godt, du også viser stauder, for mange af dem har bestemt også et godt år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det tror jeg, du har ret i, rosenåret er overdådigt, der er godt nok meget skidt i men selve roserne er flotte. Stauderne har det også fint ja.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Alletiders at du også er gået til new Zealand og har fundet roser - her har man virkelig frembragt nogen flotte sager, er vild med dens frodige mørke bladværk og lækre blomst!
    Flotte stauder du viser - godt du nævner hvilke der specielt tiltrækker insekter!

    Ha en dejlig eftermiddag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Hm hvilke af dem er mon fra New Zealand, det har jeg ikke helt tjek på. Jeg kan også godt lide, når bladværket er mørkt.
      Der er rigtig mange stauder, der tiltrækker insekter, det kan de og vi lide.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte roser og stauder hos deg! Yinbedet er helt nydelig. Her regner det nå, og siden midnatt har det kommet 12 mm. Hver dråpe er velkommen etter så mye sol og varme som vi har hatt. Får håoe at du også får litt regn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      I er heldige med regnen, vi trænger vist alle. Her er det kun blevet til et par byger, som ikke kunne måles.
      Klem

      Slet
  4. Hvor er det smukt at se, Lisbeth! Jeg kan slet ikke få blomster nok.
    I dag har jeg været ude og se på åbne haver og bl.a. set 32 roser hos Nina Ewald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det er smukt derude nu, dejligt at komme til åbne haver og ikke mindst hos Nina Ewald.

      Slet
  5. Ja, vi sukker efter regn, så vi kan opretholde hele den fantastiske frodighed! Jeg har været i planteskolen for at købe løvstikke, og kom hjem med 2 løvstikke, 5 stauder og en pink Annabelle...Så der skal vandes! Roserne er fantastiske i år, selvom bladene er grimme, blomstrer de overdådigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det gør vi, men jeg tror egentlig ikke at roserne bryder sig om, at få regn lige ned i deres hoveder, til gengæld vil de gerne have noget på jorden. Ja så skal du rigtigt have vandet. Ja roserne er fantastiske.

      Slet
  6. Som sædvanlig er du tidligere på den end mig. Din campanula blomster, og den er ovenikøbet hvid. Mine, blå, er slet ikke så langt. De er så fine i skyggebedene.
    jeg har lavet et lille forsøg med de af mine roser der ser mest sur ud i bladene. De har fået en kande vand, blandet med brændenældeudtræk, så nu må vi se om det hjælper. De er fantastiske i blomsterne, men bladene uha.
    De kloge i vejrmeldingen påstod vi har fået "masser" af vand på Sjælland. Ha det er Nordsjælland og selvfølgelig København de mener som sædvanlig. Det der kom her kan ikkeend gang måles i vandmåleren. Max en mm.
    Men det er blevet meget køligere, skønt, så nu kan vi ånde igen, og måske osse få en ordentlig nats søvn.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg har så mange blå campanula, at jeg rykker dem op, de breder sig helt vildt.
      Det lyder spændende med dit forsøg med brændenældeudtræk, du må endelig fortælle om det og om hvordan det går. Ja blomsterne kan vi ikke klage over.
      Masser af vand, mon ikke det kun er i Vest- og Sønderjylland, vi fik ikke så meget, det kan måles.
      Ja det er køligt nu, det har vi ikke noget imod.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Både stauder og roser blomstrer overdådigt i år. Jeg kan godt lide skærmplanter, men kender ikke navnet på den, du viser. Her i haven har vi bjørnerod og skotsk lostilk af skærmplanter, men begge er afblomstrede.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det må vi sige, på det punkt kan vi ikke klage. Denne staude er først begyndt for nylig, så det er nok ikke nogle af dem, du nævner.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det er et fantastisk rosenår, men der skal vand til.
    I dag fik vi en byge og lidt i aftes også, så vi klarer det nok bedre end på Samsø.
    Dejlige stauder - de er jo også ofte et supplement til roserne.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det. De må klare sig uden regn, vi får ikke meget, nu må vi se på tirsdag, der skulle vi få, men vi får se.
      Ja stauderne er et supplement til roserne, jeg har nu ikke mange stauder mellem mine roser, jeg kan nemmere styre roserne, når der ikke er stauder i mellem.
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja roserne tager tager focus nu, men ja der er meget andet fint i haven nu. Dagliljerne er godt igang, og ja Moonlit Masquerade er her fra, men her er den ikke i blomst endnu, men en del af de andre er. Valmuerne er rigtig fine, men de kan hurtig gå hen og blive for meget, jeg plejer også at rykke mange op. Der skal heldigvis mok komme nogle næste år alligevel.
    Her fik vi en lille mm i aftes og det var efter vi var færdig med at grille :-) idag har vi så været i Vestjylland hele dagen og der var det tørvejr til gengæld fik de 30mm igår. Her havde vi heller ikke fået regn viste regnmåleren her da vi kom hjem for et kvarter siden. Min kommentar bliver en af de korte i aften for jeg kan mærke at det er sengetid.
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vel er det sengetid - også her.
      Meget regn bliver det ikke til, en lille bitte byge som ikke kan måles, det er alt.
      Godnat sov godt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    It's wonderful to see all your roses are in bloom now. A feast to my eyes.
    I am greatfull that the heath is gone. Having temperatures of 30C is wonderful for people who are having a swimmingpool so they can cool down during the day.Only a few drops of rain overhere. I love the Alfred Carriere Rose.
    Have a great new week ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it is wonderful with all the roses but a lot of work deadheading ;) We have only 14 degrees this morning but no rain, the sun is shining, and they promish a lot of wind :(
      Alfred Carriére has a lot of flowers this year.
      Same to you
      Rose hugs Lisbeth

      Slet
  11. Så blev der også plads til lidt stauder :-)
    Kattehalen er Lythrum salicaria 'Blush'
    Og skærmplanten kunne være Hjorterod Seseli libanotis.
    Vi fik 1 mm vand, da landet blev oversvømmet af byger forleden ;-))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gjorde der, det hele må med. Tak for navnet, mente nok det måtte være en Lythrum, jeg har købt en i år, men den blomstrer ikke endnu.
      Ja rent til grin med det regn, vi fik 0,3 mm :( i morgen skulle vi have 14 mm, nu skal vi kun have 1 mm :))) sådan er der så meget, der ikke bliver til noget.
      Kh Lisbeth

      Slet