fredag den 19. juni 2020

Regn, regn!!!

Jeg har lovet et indlæg, hvis vi fik regn. Vi har foreløbig fået 12 mm, de lover 46 mm i morgen, det behøver vi nu ikke få, mindre kan gøre det, vi bryder os ikke om, når det kommer alt for hurtigt ned. Med regnen kom også sneglene, jeg har foreløbig myrdet 44, jeg vidste godt de var der, de er hårde ved mange ting.
Nå men her kommer billederne uden navne, spørg hvis der er en af dem, I gerne vil have navn på.
Haven er glad og fuglene synger lidt ekstra nu.

 
 





 Denne hedder Clarét, Jas har fået stiklinger af mig, så han har podet nogle stykker, den dufter fantastisk








Rosenhækken dufter fantastisk, både Schippo og jeg nyder duften :)
Bent var også flittig i går
 denne blærenød har lavet mængder af rodskud, den har stået her siden, vi startede på haven, nu var det nok, jeg har klippet ned hvert år. Sejt gjort af Bent
Sikken et hul der blev, gad vide hvad der skal stå der?
I dag blev magnolia soulangeana beskåret, den var blevet alt for stor, spændende om den kan klare det.
 Clematis Mon Amour er blevet til bunddække, den ved ikke, at den kan klatre
Koreakornellen blomstrer fint i år igen.
Til slut læderkronen/Ptelia som blomstrer nu, bierne er vilde med den.
Regnvejrshilsener fra Samsø, som endelig fik en portion vand.

21 kommentarer:

  1. Hvor er det godt at I også fik vand denne gang. Her har vi foreløbigt fået 20 mm og det gode er, at det har været en stille og rolig perfekt haveregn. Ikke noget med skybrud her, og det er vi glade for. Det med sneglene havde jeg ikke lige tænkt på, jeg vil fluks gå ud og kigge til dem. Tak for de smukke regnvejrs rosenbilleder. 🥰

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja vi er glade for det vi har fået, bare det ikke at blive sprunget over er rigtig godt. Det er værre med sneglene, jeg har lige myrdet 40 mere.
      Selv tak fordi du kigger med :)

      Slet
    2. Og jeg gik ud og nakkede 30 brune bæster. Nu er der sat ølfælder op, så må vi se om de hopper i.

      Slet
    3. Da jeg gik morgentur oppe i byen, lå de næsten i lag, ulækkert. Jeg tog 40 mere i aftes.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Godt at der også faldt lidt regn over Samsø, her er vi blevet forkælet med hele 25mm silende regn, så både jeg og haven er godt tilfreds. Jeg ved ikke hvormeget vi er lovet imorgen men det må for min skyld godt være tørvejr.
    Den første martagon her har trodset regnen og er sprunget ud, og det er Lollipop også, så nu er jeg også med :-)
    Ja hvad mon der skal plantes i det krater Bent fik lavet der, det ser da godt nok ud til at ha’ været noget af en opgave han har haft gang i der.
    Ja jeg forstår sørme godt at både du og Shippo nyder den rosenhæk, for den er da også bare så smuk.
    Din Mon Amore har det åbentbart lige som min Miss Bateman, den ved heller ikke at den skal klatre selv om jeg har hjulpet den på vej flere gange, men de er da også megete pæne som bunddække.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Hold da op, så har I fået dobbelt så meget som os. I Ferritslev har de ikke en gang fået en mm, det undrer mig lidt. De lover 13 mm mere til jer i morgen. Vi får se.
      Godt du er med både med Lollipop og med martagon liljer.
      Jeg tror, jeg skal have en ny af de buske, der er gået ud i det tidlige forår. Ja det var hårdt arbejde, jeg havde slet ikke opdaget det.
      De skal hjælpes godt, de clematis, jeg har ikke hjulpet Mon Amour i år, det ser jo også godt nok ud, når den ligger der.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Vi har fået 3 mm. æv, slet ikke nok, men sneglene er fremme, jeg har klapset en snes stykker til aften.
    det er noget af et hul Bent har lavet. Men mon ikke du hurtigt får det fyldt, måske med en rose eller to.
    Clematis som bunddække,, ja hvorfor ikke. Måske lidt upraktisk med de lange stængler. Min Akebea opfører sig osse sådan, og det er noget upraktisk når man skvatter over de lianer der har sneget sig over stierne.
    Vi må håbe på mere regn i nat
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Øv jeg frygtede godt nok, at I ikke havde fået noget regn, men sneglene kommer desværre alligevel. Der skal alligevel ikke roser i det hul, det er for mørkt der.
      Ja det er ikke sjovt med en akebia som snubletråd.
      Ja lad os håbe, at du får mere regn i nat. Her skal det regne det meste af dagen, vi får se.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Good morning dear Lisbeth,
    Great that you have had rain!! Your roses are looking great with the raindrops on it. Overhere more than 30C is forecasted a thing I am not looking forward to. Ihave a crabapple tree that has to go. The weight of the apple's is to heavy. With the storms in the begin of the year many braches broke of. To dangerous because other people have to walk under it. It will be a lot of work to get the roots out.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes I am happy for the rain, and they promish more today before the warm. We don´t like so much warm but we can´t do anything about it neither with the storm, it is a great job taking away a tree, perhaps you should have professionel help for that.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. Dine billeder kan bare noget med dråber på.
    Elsker blomster med dug/regn dråber. De bliver helt eventyragtige.
    Jeg ventede på regnen i går. Brugte tiden på at beskære til den kom.
    Men det skete ikke. Så langt så godt altså.
    Kan love dig vores træer og buske er rundet og formklippet.
    Noget hedder sig at man tager arbejdet med hjem :)))))))
    Tror kl. var 23 så kom der et stort lysglimt og så kom regnen.
    Det er ikke meget vi får. Helt mørk koldt og blæsende men sagte regn.

    Klem og skøn lørdag.
    Som regel min dag at samle op på blogverden------

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak skal du have, det er ret flot med regndråber, så længe roserne ikke er sjasket sammen. Godt du så fik tid til at beskære, ha sjovt at du er blevet miljøskadet, det er bare godt, for det er nu, der skal beskæres.
      Sagte regn er godt, de lover mere her i dag, det er fint, når nu det endelig er begyndt.
      Dejligt at du samler op, det er ikke alle, der gør det.
      Klem og skøn lørdag til dig med
      Lisbeth

      Slet
  6. Til lykke med de livgivende mm. Vi fik kun 4 mm, men manglede sådan set heller ikke vand. Sneglene huserer også her, desværre. Bent får jævnligt skabt en ledig plads rundt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marie
      Ja vi fik lidt mere, men ikke noget i dag. Det er rigtig træls med sneglene, nu slap I så ikke længere for dem.
      Ja Bent er god til at lave pladser.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Så mye regn du far fått, og mer har du kanskje fått i dag? Her har det ikke kommet en dråpe, og det er vekdig tørt her nå. Nydelig clematis som ikke kan klatre :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Meget regn var det nu ikke, men bedre end ingenting, vi har ikke fået noget i dag. Her blæser det, så regnen er snart væk igen.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Clematis som bunddække tror jeg er ved at blive moderne, har set det på flere blogge nu. Og hvorfor ikke - det er jo store flotte blomster du pludselig har dernede:)
    Godt du fik regn - Her i Europa er tørken faktisk kun moderat i forhold til de sidste 4 år:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg har også set clematis som bunddække på andre blogge, denne her er i hvert fald fin til det.
      Ja det er jeg glad for, godt det ikke er så slemt med tørken.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej derovre
    Vi fik 12 mm og 2 mm i dag. Ikke prangende, men dog en god hjælp til vandkanden.
    Det kan da ikke være så svært: Der skal vel stå en rose i hullet ;-) Måske en rodo??? ;-))))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Så har du fået mere end os, vi har kun fået 12,4 mm, der er ikke kommet noget i dag, selvom det var lovet, men det ved vi jo, at vi ikke kan regne med.
      Nej det er ikke svært, men det er hverken en rhodo eller en rose, der skal i hullet, men derimod et nyt træ/busk af dem vi har mistet i år.
      Vi tør ikke plante der, hvor de stod før, der er for vådt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Härlig rosenblomning!! Jag har fått regn här också och jag är glad för varje droppe men jag har flyttat massor av växter i vår. Magnolian kan börja skjuta en massa vattenskott men behöver man klippa behöver man. Och soulangena kan bli stor har jag förstått.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet