mandag den 8. juni 2020

Den vilde have

Ja det er min, jeg kan slet ikke følge med, både krudt og ukrudt gror helt vildt. Jeg har arbejdet tre timer i skoven her i aften og fyldt havebøren 3 gange. Portulakkerne er fuldkommen vilde derinde, så det er hovedsageligt dem, jeg har fjernet. De er voldsomme, hvis man ikke er over dem, en gang imellem gror det hele fra mig.
 Trælupinerne er på deres højeste nu, de sender en skøn duft ud i haven
 udsigten fra stenbedet i den gamle have
 også dette billede er taget fra stenbedet
Nordbedet er stadig flot
 R. Jack A. Sand og en fin hosta
 R. Helen Martin
 ørkenbedet: til venstre Glowing Ember, i midten Narcissiflora og bagerst Golden Eagle
 Hosta Praying Hands
Iris:
Before the storm


 De er fine nu og dufter i øvrigt dejligt
Viburnum:
 V. sargentiana Onondaga
 V. opulus Xanthocarpa 
V. Pink Beauty
Kuglekastanien dufter åbenbart også godt, bierne er vilde med den, jeg har siddet i tre timer i nærheden af den og hørt på biernes summen, så hyggeligt.
 Kejsertræet/Paulownia blomstrer endnu
 den første pæon, i næste indlæg er jeg klar til at vise dem og meget andet, jeg har allerede mange billeder til næste indlæg, heller ikke her kan jeg følge med.
 R. Arpege
 R. campylogynum
 R. Charles Dickens
 Nyt løv på R. fictolacteum
Roser:
 Første blomst i Fighting Temeraire
 Jayne Austin
 Maigold
og søndagens
God start på ny uge, hvis jeg kan nå det, kommer jeg igen  i morgen, men jeg lover ikke noget. I har jo også selv travlt i egne haver. 

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, nå gror det i hagen så en kan se det fra dag til dag.
    Flotte Viburnum du har.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gror vildt nu.
      Tak ja de er fine
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Skønne billeder fra din have, jeg har også lige købt en R. fictolacteum samt
    en R. auriculatum, rigtig god dag til dig.
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak skal du have, gode rhodoer du har købt. De gror godt, de skal nok trives hos dig.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Kender det alt for godt, det med krudt og ukrudt - mine bede har fint bunddække af hønsetarm og græs....Men her er skønt alligevel - ligesom hos dig! Trælupinerne er smukke og meget frodige!

    SvarSlet
  4. Hej Aase
    Ja det hele gror som betalt, her er det mest græsset, der generer. Du har ret, det er jo skønt alligevel.
    Ja det er de.

    SvarSlet
  5. Hi hi ja, kender det godt, man tror man er rimeligt med i haven og så eksplodere det hele..
    Trælupinen er bare så smuk, og du siger den dufter?
    Praying Hands købte jeg sidste år, Jeg glæder mig til den bliver lige så fin som din.
    Den mørke iris,,mums.
    Min Rosenresli overhalede Pilgrim indenom og er sprunget helt nu. Så fin, den er jeg glad for jeg lod mig forlokke til.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Rart der er andre i samme båd :) jeg er overhovedet ikke rimeligt med, skoven er vild, der er skvalderkål og portulakker overalt sammen med storkenæb.
      Trælupinen dufter fantastisk. Min Praying Hands er nogle år efterhånden, jeg lavede en byttehandel med en.
      Ja den mørke iris er flot, men det er de andre også.
      Sådan kan det gå, min Pilgrim kan heller ikke være med. Godt du er glad for Rosenresli.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Ja, portulakkerne trives og blomstrer løs. De må gerne brede sig der, hvor de skal danne bunddække og er heldigvis nemmest fjerne, hvis man synes, det bliver for vildt. Kuglekastanjen er et fint træ. Vores er nok kun halvt så stor som jeres, men jeg kan se, at den snart skal flyttes for ikke at ende med at stå for klemt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nå du er ikke ked af portulakkerne, jeg synes, de bredte sig ind i alt i skoven, så det var ved at kvæle bregner og andet. Ja hvis den snart skal flyttes, er det nok en god idé til efteråret, tænker jeg, man skal nok ikke vente for længe.

      Slet
  7. Good evening dear Lisbeth,
    I think you don't know where to look first when you walk in you garden. And after the rain everything explose I think. Well it's beautiful what you are sharing. I stoped taking the weeds away. Only take them out when it's overgrowing things. And with a small garden like mine I am very quickly finished weeding (fun).
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      You are right I really don´t know to look, but I have a certain tour around the garden. It often takes more than an hour because I do a lot of things on my way. Portulakkerne overgrowed a lot of plants.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Uha det lyder farligt med den vilde have, hvilke rovdyr man så kan støde på? Samtidig lyder det også som om at vi er flere i samme båd, for jeg tror da at de fleste af os, godt kan genkende det at der lige pludselig er noget der tager magten fra os :-) portulakkerne er nu så fine, tænker at de har de optimale levebetingelser i skoven (skyggen) hos dig, her står de imellem roser hvor solen er på næsten hele dagen, så de er ikke spor vilde i de rammer.
    Glæder mig til gensyn med nordbedet og at sætte næsten i Trælupinen. Ja de dufter dejlig de Iris, det nyder jeg også, det er så skønt med dufte i haven og når der rigtig kommer gang i roserne, så bliver det endnu bedre.
    Det vil da bare være fedt hvis du er på imorgen igen, men ja det går der jo også meget tid med, så hvis du ikke når det så er det da forståeligt,
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er farligt i min vilde have, du kan altid måde en hund med en grankogle :) Ja der er nok flere, der kender til, at det gror vildt. Jeg blev voldsomt træt af mine portulakker, de gror ind over alt, det skal de ikke have lov til, men de er nemme at fjerne.
      Der er rigtig mange dufte i haven, især her om aftenen kan man nyde dem. Der kommer flere roser for hver dag, sådan skal de være.
      Ja det tager meget tid, jeg troede, at pæonerne ville være sprunget ud, da jeg skrev i morges, men så hurtigt går det alligevel ikke. Kameraet har nu været i gang i dag igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Smukt billede fra stenbedet ned over græsplænen. Trælupinerne er virkelig store og flotte. Du skrev i dit sidste indlæg om alle rosernes dårligdomme. Her i haven har de fleste roser sammenrullede blade, hvilket vel skyldes rosenbladhvepsen. I starten var jeg meget ihærdig med at klippe bladene af, nu har jeg valgt at lade stå til. Hvis man vil dyrke roser uden at sprøjte, må man vist acceptere, at de får sygdomme.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Elna
      Ja trælupinerne er fine. Ja roserne har mange dårligdomme i år, jeg startede med at klippe de sammenrullede blade af, men nu har jeg opgivet, der er alt for mange. Ja sprøjte vil jeg ikke, så jeg må acceptere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Alletiders at så meget trives, men ja det er et stort arbejde at holde have så omfattende som din!
    R. fictolacteum er da en ualmindelig spændende sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  11. Hej Karsten
    Ja heldigvis trives det, men jeg kunne godt bruge en havemand :)
    R. fictolacteum er jeg selv ret vild med, sikken nogle nye skud.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth
    Der er gang i den hos dig ;-)
    Jeg er spændt på, om min portulak også bliver så vild. Foreløbig må den gerne, men jeg tænker, her er for tørt.
    Det ser ud til trælupinen har overlevet flytningen, men der er bare små nye blade og langt fra blomster. Forhåbentlig kan den nu stå der i mange år og være flot busk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er der, derfor udgiver jeg også allerede et nyt indlæg i dag.
      Det varer nok nogle år, inden din portulak bliver vild, men du ved, hvor du kan få flere :)
      Det var synd med trælupinen, men jeg tænker, den klarer den, den er bestemt ikke sart. Jeg har ikke nogle at give væk af i år, men det skulle være nemt både at så dem og at tage stiklinger.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Du har mange smukke planter. trælupinerne er helt vilde. Nordbedet er lige så smukt som jeg husker det. Jeg har også fået portulakker ved dig, og jeg skal holde dem i ave, men de er smukke når de blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Dejligt at høre fra dig, mon ikke du følger med uden at kommentere.
      Ja portulakkerne er fine, når de blomstrer. Det glæder mig at høre, at de også skal holdes i ave hos dig.
      Måske bliver der et blogtræf mere, du er velkommen til at komme og se nordbedet igen :)

      Slet
  14. Det er dog utroligt,hvad du overkommer:arbejde fysisk hårdt i haven,tage massevis af billeder,redigere,læse og besvare kommentarer vi er vist mange,der er dybt imponerede,Lisbeth.Det er så flot!!!!!Bente.

    SvarSlet