lørdag den 6. juni 2020

På besøg hos Dorte

For en gang skyld var Bent med på tur Grundlovsdag. Vi valgte at tage en tur til Jylland for at besøge Dortes skovhave. Det var lige noget for Bent, en spændende oplevelse i masser af skov, det kan han lide. Jeg var glad for, at han ville med, vi havde en hyggelig tur.
Her kommer billeder fra Dorte´s oase.
Dorte har valgt at lave en skovhave midt i sin skov et stykke væk fra boligen. Hun er allerede nået langt, hun startede først med at plante i 2018. Især er Dorte meget interesseret i rhododendron, derfor er der allerede over 600 stk. samt diverse træer og buske.
 Det er et flot stykke arbejde, der allerede er lavet

 der skal vandes, så for tiden bliver der lavet et vandingsanlæg

 der var virkelig mange flotte rhodoer - både hybrider og vildarter
 de fleste købt i Rhododendronhaven
 også en fin sø er der blevet lavet
 bregnerne gror naturligt i skoven


 også løvfældende rhododendron


 er der plantet, de lyser fint op med deres gyldne farver

 en fin stol der kan dreje rundt, den måtte prøves
Vi var meget imponerede over det vi så.
Naturen er fantastisk, Dorte er vild med natur, fugle og insektlivet. Hun følger med på min blog og har kontaktet mig på grund af alle mine rhodoer. Dorte nyder at have skovhaven for sig selv, derfor er der kun få, som får lov til at se den. Respekt for det.
Det var super at se din have Dorte, mange tak for sidst, vi håber, du kommer på besøg her, så du kan få planter med hjem til din skovhave, her er nok at tage af, og du har masser af plads.
Bent har taget billederne fra Dortes have, tak for det.
Her kommer lidt fra vores egen have:
 Vi fik lidt mere regn i nat, så Gunneraen er glad
 Lillium pyrenaicum blomstrer ret flot, jeg har den flere steder i haven, men der er kun blomster i denne i år.
Roserne er det ikke nemt med i år, de har allerede stråleplet, lus og ikke mindst rosenbladhvepse, rigtig mange af bladene krøller sammen, jeg startede med at fjerne både det ene og det andet, nu er der så mange, at jeg næsten har opgivet det. Har I andre, der har roser ikke de problemer?
 Aicha er også flot blomstrende
 første blomst i Heroine de Vaucluse
og i Händel
Til sidst vil jeg vise min fødselsdagsgave fra sønner, svigerdøtre og børnebørn. Den kom på bryllupsdagen :) jeg har fødselsdag i marts, men coronaen forsinkede den.
Nu kan jeg have en del flere redskaber med. Tak til jer - super idé.
Rigtig dejlig lørdag til jer alle.  Her er det meget blæsende og med byger og ind i mellem lidt sol.

22 kommentarer:

  1. WOW for en lækker have, helt efter min smag. Du er bare heldig, at du har set den. Hvis vi havde sådan et stykke jord, skulle det være i samme stil. Det har vi tit talt om. Vi var lige ved at købe en skov engang og var i fuld gang med at planlægge rododendroner og klematis'er. Desværre var det fire arvinger, der skulle sælge, og den ene fortrød ;-( I dag er vi selvfølgelig glade for byhaven :-) :-) Men sådan kan livet zigzagge, selv om man planlægger.
    Smart vogn, du har fået dig.
    Kh Lisbeth
    PS: Tænk, vi har fået ialt 24 mm!!!!! Det er helt vildt dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lækkert med sådan en skovhave, den skal heller ikke være så pillet, det må gerne være lidt vildt. Ja og jeg har kun set den på grund af alle mine rhodoer. Jeg forstår nu godt, at hun ikke vil have en masse rendende. Det lyder ellers godt med den skov, I ville have lavet, men godt I er glade for byhaven, også der finder I jo på projekter.
      Ja vognen er ret smart.
      Tak for dit PS jeg var netop spændt på, hvor meget I har fået hos jer, heldigvis blev vores bange anelser gjort til skamme, vi har ikke fået helt så meget, men det rækker for nu, så kan jeg gøde rhodoerne i morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg tror desværre ikke at min få rodoer kan berettige et besøg ;-))) Det er helt ok, at haveejere vil have deres have for sig selv. Jeg kan sådan set godt forstå det.
      De 24 mm er altså alt inklusive i løbet af de sidste par dage. Men det er da helt vildt godt, og Bent kan slet ikke få armene ned.

      Slet
    3. Nej det er ikke sikkert, men måske kunne jeg lægge et godt ord ind for jer. Man forstår nu godt, at de ikke vil have alle rendende, flere har nemlig spurgt, men det er selvfølgelig i lokalområdet.
      Sjovt vi snakkede lige om det, for vi har også fået 24 mm i løbet af ugen. Jeg er også glad.

      Slet
  2. Good afternoon dear Lisbeth,
    Great that you've enjoyed your trip. It must have been fantastic to see so many of your favorite Rhodo's. It's great that your roses are making a start. I had 2 explosions of lice but they always are gone after 2 weeks without doing anything. On certain roses I have damage of the foliage caused by the late nightfrosts we've had. Rolled leaves are also there but I don't pinch them off. Cosmetical it's not nice to see but this don't damage the roses health. I had Mildew a thing I've never had before. But I hope that it will go away now that the drought is over. We've had a lot of rain yesterday. The garden can breath again.
    Have a wonderful weekend
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it was a nice trip, we enjoyed to see all the rhodoes.
      I think that the lice soon will disappear here too. Thank you for writing about the foliage and the rolled leaves, I won´t take them away then, there are too many. I haven´t seen mildew yet, I had it last year.
      It is nice with all the rain, we needed it.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Sikke en fin og gennemført have. Fantastisk balancegang mellem kultur og natur, som ser ud til at lykkes til fulde! Sikke heldige I var at få lov at se den - og I forstår at påskønne det. Tak fordi vi fik lov at kigge med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er en fin have, Dorte har gjort det rigtig godt, vi var glade for at få lov og se det. Selv tak

      Slet
  4. Spændende have I har besøgt. Jeg kan godt forstå hun "gemmer" den. Men sikke et arbejde med at vande det nyplantede der i -18 phyy..
    Den lilje du viser fra din egen have, er da speciel. Den minder lidt om en "grov" martagonlilje altså turbanlilje. Flot er den.
    Jeg har ikke lus i roserne, 7 9 13. Men stråleplet i flere og enkelte har rullede blade. Strålepletblade bliver pillet af og i skraldespanden, så vidt som jeg når det. Sneglene skal jo osse "passes", judaspenge, forglemmigej osv skal op og sommerblomster plantes og …..
    Vi har fået 18 mm indtil nu, herligt. Det friskede op. Blæsten kan vi godt undvære, den har pisket noget rundt med de nye bløde skud, øv.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var en spændende have, men man forstår godt, at hun ikke vil have en masse rendende. Hun talt egentlig slet ikke om vandingen i 18, men du har ret, det kan ikke have været sjovt.
      Ja liljen er speciel, jeg har fået den foræret af Ella, som var med mig i sidste uge, hun havde en del af dem, der hvor hun boede før.
      Jeg magter ikke længere at pille blade af, der er så mange, og som du siger, er der meget andet at se til. Jeg har været rundt i begge bedene med cirkelhakken. Snegle har jeg ikke set endnu, men de skal nok være der.
      Ja hvor er det godt, vi har fået noget regn, men blæsten er desværre strid ved de nye skud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Så bra at du har fått mye regn, og det er det kommet her også. Nå blir det pause i vanningen i noen dager.
    Rosene dine er så flotte allerede. Til lykke med grunnlovsdagen som var!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var godt, vi alle endelig fik noget regn, så kan vi slappe af med at vande og i stedet luge ukrudt.
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  6. Det er en lille oase, I har besøgt. Den minder mig om Svend Aage Askærs have. Han var et stort navn inden for rhododendronkredse, når vi går tilbage i tiden, og havde indrettet sin have under skovlignende forhold ved siden af sin planteskole. En del af vores roser har også udviklet stråleplet. Det er vist usædvanligt tidligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en lille oase, og jeg kan fortælle, at du har ret, hun har kommet en del hos Askær. Jeg har altid ønsket mig at se hans have, Dorte og jeg skulle have været der sidste år, desværre blev det ikke til noget. Men som du kan regne ud er det en lang tur.
      Ja det er meget tidligt med stråleplet i år, og det er før regnen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, en årets tidlige start på roserne, gødning og forseret vækst, og så en kølig periode og regn, det er vist opskriften på rosen dårligdomme...

    Den var bare flot den have i besøgte, den kan Dorte godt være stolt over! Hvilke træer var der - jeg mener at kunne se bøg og rødgran og vist enkelte birk?

    Flot gruppe pyrenærliljer - godt at høre at den spreder sig!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja måske har du ret i det, de grimme blade kom nu før regnen, men der er nok af dem.
      Jeg tænkte, at det lige var noget for dig at se billeder fra den have, når nu du interesserer dig for skov. Vi har lige opsummeret Bent og jeg. Gran, fyr, birk, bøg og eg er der i skoven. Der er desværre også glansbladet hæg, de sår sig selv i den grad. Hun har selv plantet nogle japanske ahorn og diverse lidt mere sjældne træer, som hun håber vil gro der. Dorte går virkelig op i sin skovhave.
      Det er derfor, jeg har pyrenærliljer, jeg har fået dem fra en anden have, hvor de spredte sig.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Det ser godt nok ud til at det var et skønt sted i fik besøgt. Super at det også var noget for Bent, så I for engangs skyld kunne fejre bryllupsdagen sammen og det kunne da ikke gøres meget bedre med dette besøg. Den træstol er da en sjov ting. Ja det er godt nok en flot natur i område hvor Dorthes have ligger, det har da været helt fantastisk at færdes der
    Ja lidt regn har været godt, det giver da lige lidt liv til det hele, selv om det jo ikke er de store mængder vi har fået. Her fik vi 3mm igår oven i de 11 så 14 i det hele. Vi var nede hos min bror og svigerinde i går (derfor er jeg først på idag) og de havde fået næsten det dobbelte.
    Nu er min Pyranærlilje også sprunget ud og flere andre liljer har fine knopper, så nu er liljetiden også kommet.
    Her er der også både stråleplet, lus og sammenrullede blade rundt om i roserne, så jeg har også gået og fjernet blade mens det var nogenlunde overskueligt, men hvis det går som det plejer, og det gør det jo nok, så får det lov at gå som det vil, og så lever jeg med det.
    Sikke et smart køretøj du har fået, så mangler du bare en caddie til at køre den for dig :-)
    Rigtig god søndag, her skinner solen, og det er tørvejr, så må vi se om det holder.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var det, og jeg var glad for, at Bent også var tilfreds. Det blev en rigtig bryllupsdag, hvor vi til frokost fik tarteletter, der var han heldig, det er en af livretterne :) flot af Dorte at byde os på tarteletter. Ja det er flot det Dorte er i gang med.
      Det var ikke så meget regn I fik, vi er oppe på 24 mm, jeg kan godt se, at Midtfyn har fået meget mere i hvert fald nogle steder. Hun min bror i Krarup bliver de som regel også snydt. De er på camping, så jeg har ikke hørt, hvor meget de fik.
      Ja der er snart gang i liljerne, der er i hvert fald mange knopper. Dem der skal blomstre i august, som jeg købte sidste år er slet ikke kommet op, det synes jeg er lidt mærkeligt.
      Ja det er ikke nemt at styre de roser, vi må leve med det, men det er lidt for tidligt i år.
      Ja jeg må have fat i en caddie :)
      Det gør den også her, men det skal regne fra kl. 16, vi får se.
      God søndag
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Sikke en have. Det er vildt.....
    Må have været et voldsomt stort arbejde at anlægge den have.
    Søen ser fantastisk ud altså.
    Dejligt når i kan være sammen på tur og nyde det.

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det var fantastisk og et stort arbejde at anlægge den. Heldigvis har hun havemand, der hjælper hende. Men alene at passe det, selvom det godt må være lidt vildt er et kæmpearbejde.
      Ja det er rigtig fint, det kan vi heldigvis godt finde ud af.
      Klem og i lige måde¨
      Lisbeth

      Slet
  10. Det må have været en dejlig oplevelse i skovhaven - der er godt nok lagt et stort arbejde i den - tænk, 600 rhodo'er !
    Dejlige billeder.
    Her har det også regnet en del de seneste dage, det har gavnet haven og nu rykker det hele endnu hurtigere.
    Mine roser står fantastisk flot og springer ud nu i den kommende uge, nogle er begyndt. Jeg har endnu ikke observeret hverken utøj eller plet.
    Knus

    SvarSlet
  11. Hej Ulla
    Ja det var en dejlig oplevelse og et stort arbejde, heldigvis har hun havemand, de er heller ikke så store endnu, men det bliver de.
    Ja med regnen kom der mere ukrudt. Jeg har også mængder af knopper men desværre også utøj, du er heldig, jeg har haft stråleplet i flere uger, det samme gør sig gældende hos Marie, så jeg er ikke ene om det.
    Knus

    SvarSlet