fredag den 9. august 2019

Mørke skyer og ingen regn, men et hyggeligt besøg

Så kommer der regn, troede vi. Vi fik 2 mm :(
Heldigvis kom regnen ikke, mens vi havde besøg af Lene og Bo fra https://www.lenesliljer.dk/liljer/
Lene ville ikke med på bloggen, men Bo havde ikke noget imod det. De var rundt og se på alle vores sjældne træer. De har selv lavet en skov med over 100 rhododendron og masser af nye træer. Det var ikke mange, jeg kunne vise dem, som de ikke havde, men der var forskel på størrelsen, deres er ret nye.
De havde liljer med til mig, som jeg havde bestilt, da vi aftalte besøget.
ser det ikke bare godt ud. Nu er de plantet. Tak for besøget og liljerne, jeg håber, at rhodoen kommer godt i gang hos jer.
Ellers er det ved at være slut med liljeblomstringen, heldigvis fik jeg nogle med store knopper, så jeg kan vise liljebilleder lidt endnu.

 Heldigvis er der andet i blomst, Echinacea blomstrer flot rundt omkring i haven, jeg købte i øvrigt lige en ny i Netto i dag.



Der er stadig mange blomster og farver i haven

 Hortensiaerne står så flot
 Her er det Ayesha som er stor og flot
jeg har været heldig og lavet en stikling af den.
 Skæbnetræet/Clerodendrum trichotomum
blomstrer flot lige nu
 Phlox står også godt nu, dejligt duftende
Her er de hvide i staudebedet
Roserne er stadig i gang med blomstringen
Our last Summer er især smuk i år for første gang
 Charles Austin
 Grace
 og min nye rose Stockholm, det køb har jeg bestemt ikke fortrudt
 Valencia
Westerland
Vi bliver i farvetonen
en skøn solnedgang fra i tirsdags. Jeg fik ikke taget den flotte solnedgang i aftes.
Så er det fredag igen, utroligt som tiden går.
Ha´ en dejlig weekend.

24 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    So much beauty you share coming out of your garden! I love what I see a treasure to my eyes.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      I love to hear that you enjoy to see pictures from my garden.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Hvor må det være spændende at anlægge og følge udviklingen af sådan en beplantning, som dine gæster har gjort. Din himmel er så flot både med skyer og med aftensol, men måtte godt levere noget mere regn. Stockholm har bestemt en fin blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er meget spændende, de var meget optaget af det, det kan jeg godt forstå, når jeg husker tilbage. Lige nu er himlen grå, men de har lovet regn i morgen, vi får se.
      Ja Stockholm er overraskende fin.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Regn må en vente på ja, men her kommer det kanskje noe i morgen og på søndag. Får håpe at du også får noe.
    Dine hortensia er alle så fine!
    Klem og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg ved, at jeg ikke er ene om at vente på regnen. Her lover de også regn i morgen, vi håber.
      Klem og i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth!

    En synnerligen dramatisk bild av mörka skyar, ur dessa moln borde det ha fallit ordentligt med regn. Här har vi blivit lovade regn hela veckan men så fel de har ibland, ingenting och nu börjar en del perenner vissna ner.

    Trevligt med besök av trädgårdsentusiaster, tänk så mycket man har att prata om! Vackra liljor i påsen!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er ikke til at forstå, at vi ikke fik regn med sådan nogle skyer. Regnen faldt ikke langt fra os, det kender du sikkert også til. Det er sørgeligt, når stauderne begynder at visne ned.
      Det var et hyggeligt besøg, der var meget at snakke om. Liljerne er så fine.
      Kram

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ærgerligt med regnen der udeblev!
    Smart at Lene og Bo at slå to fluer i et smæk - der blev vel også tid til at se lidt af din ø?
    Westerland har da egentlig en flot åben blomst!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja sådan går det med regnen, de lovede 17 mm i morgen, nu er vi nede på 4 og mængder af blæst.
      Ja det var en rigtig god idé, de havde ikke så meget tid, men jeg vil tro, at de nåede at komme lidt rundt.
      Westerland har både fyldte og åbne blomster.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Så smukke liljer du har fået, Lisbeth - men alle dine planter er bare så utroligt flotte. Jeg har været i Valbyparken i dag og set temahaverne. Virkelig inspirerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var nogle lækre liljer. Det lyder spændende med besøget i temahaverne, mon ikke du viser lidt om dem.

      Slet
  7. Sikke en skøn lilje du har fået dig. Jeg begynder osse at snige flere og flere liljer ind. Men er nu lidt spændt på langtidsholdbarheden.
    Solhat er en herlig staude, sommerfuglene sværmer på skift i den og i sommerfuglebusken, dejligt at se.
    Stockholm har en ualmindelig lækker farve. jeg elsker de gule og gyldne roser,(osse). Min Westerland er ved at lægge an til anden blomstring, dejligt. den gløder i sensommersolen.
    Vi har fået ca 15 mm i kortvarige heftige byger de sidste to dage. Det fylder da vandtønderne op.
    Men lige nu er det vindstille og smukt, og vi vil sidde os ud med et glas og blåfadet tændt og nyde den sidste aften i ferien. de 14 dage løb hurtigt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg fik 4 smukke liljer, det var sørme dejligt. Liljerne forsvinder ikke lige igen, synes jeg.
      Sommerfuglene ja de er vilde med solhatte og sommerfuglebuskene. Dejligt med genblomstring i Westerland.
      Nej hvor er I heldige med vand, vi fik og får som sagt ikke ret meget. Her er det hverken vindstille eller smukt, det er gråt og blæsende. Kedeligt når ferien er forbi, det går altid hurtigt, når man har ferie. Godt I kan hygge jer ude i aften.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det er da en flot blomsterudvalg i har i haven endnu :) :) - flot...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Ja det er det, der skal helst være blomster hele året, så vidt muligt :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt at Lene og Bo nåede at få tid til at besøge Høneballe haven og at der så også blev leveret liljer er jo bare super, så du kan forlænge sæsonen lidt :-) ja Lene og Bo har fået lagt et stort stykke jord til, hvor de har plantet en del så det er jo så fint at de kunne se hos dig hvad det forskellige vil udvikle sig til.
    Det trak også op med sorte skyer her flere gange igår, men heller ikke her blev det til ret meget. Idag har det været tørvejr, men haven er kun blevet brugt til at kigge i, for vi har haft gæster, så gravearbejdet har været sat i bero, det gær nu heller ikke noget, for det er ski da hårdt arbejde. Den mørke hortensia er godt nok lækker i farven, sådan en kunne lige passe ind i mit nye bed. Dine phlox står flot, mine er næsten afblomstret, men de har også haft det tørt.
    Our last Summer er rigtig fin, og jeg er ret sikker på at du blir rigtig glad fir Stockholm.
    Ja så er den første uge af ferien gået og det gik stærkt, men syntes da alligevel at jeg har nået noget, både indkøb af roser, to arbejdsdage i haven og igår på besøg hos en kaktus nørd, det var også interessant at se hele hans store samling af både vinter hårdføre og inde kaktus. Jeg fik da også købt lidt af de hårdføre :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var rigtig godt, at de fik set træerne her i haven, de har jo allerede rigtigt mange og mange rhodoer også.
      Ja de skyer er der desværre ikke vand i til os. Det blomstrer jo tidligere hos dig, så det er ikke mærkeligt, at dine phlox er afblomstret. Tørt har de det også her, dem der står i læhegnet har fået en kande vand, det hjalp.
      Ja det er jeg også sikker på, Stockholm er en flot rose.
      Ja sådan en ferie går stærkt, godt I har to uger endnu. Du har nået meget ja, men kaktus får nu aldrig min interesse, du er samler. Godt du fandt en kaktusnørd, så du kunne få flere :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Synd dere ikke fikk mer regn. Vi har fått noen kraftige byger, men av det regnet som var meldt i natt fikk vi veldig lite..
    Hagen din er riktig frodig nå:-)
    Hadde bestemt meg for å grave opp alle liljene nå i høst, er så utrolig lei liljebillene... men de får en ny sjanse.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Heldigvis fik vi 10 mm i nat, og de lover mere kl. 12, vi får se.
      Ja haven er vældig frodig nu, trods mangel på regn.
      Det er så svært med de liljer, har du prøvet med kaffegrums, mange har held med det, det er ærgerligt, når de ødelægger planterne.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Det är väl problemet med de där åskskurarna - de är så oförutsägbara. Men har insett att min trädgård ligger så till att åskregnen ofta går vid sidan av...

    Phlox har jag planterat flera nya sorter av just för den sena blomningen och härliga doften. Och för de trivs mycket bättre än rosor :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  12. Hej Carina
    Ja phlox trives meget bedre end roser, hvis de får vand nok :) vi får vand nu foreløbig 25 mm siden i aftes, så nu kan de rigtigt blomstre.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  13. Det ser så frodigt og blomsterrigt ud på dine billeder. Jeg bemærker sommerfuglebusken, den har da utrolig mange blomster. Hortensiaerne er også fine, jeg bemærker især den mørke, som vel nærmest er rødlilla - en meget smuk farve.
    Hav en god søndag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  14. Hej Elna
    Ja hortensiaerne gør deres til at der er blomster i haven, jeg er også glad for den mørke, jeg har desværre ingen navn på den. Der er generelt mange blomster på sommerfuglebuskene og mange sommerfugle.
    Tak i lige måde
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet