søndag den 11. august 2019

Jeg er så glad, så glad, så glad :)

Mon ikke I kan gætte grunden. Ja ganske rigtigt, endelig fik vi regn. 10 mm i går nat og 17 mm i  går middags, planterne sugede det til sig. Det blæser en del her i dag, flere roser må give fortabt i blæsten, men det er heldigvis stadig mildt.
Jeg startede i går morges med en tur rundt om haven
 dette her ser ganske godt ud, nøje farveafstemt ved et held.
Jeg viser ofte havegæster denne busk blærespirea/physocarpus opulifolus, bemærk de smukke nye skud med sol i :)
 den fine hvidbrogede kornel står i læhegnet
 her et kig fra diget ind i skoven
en af de nye liljer i aftensolen
 og i morgensolen fra den anden side
Clematis Blue Angel er bare fantastisk også i modlys
Den sidste nye beboer i haven, Echinacea købt i Netto, den har ingen navn, men jeg kan godt lide den sarte gule farve.
Flere liljer:
 Denne lilje som jeg har fået af Anne holder ret længe
 denne står i skoven, normalt den sidste der springer ud, men nu har jeg jo fået nye.
 en af de nye er plantet i rosenbedet for at sætte lidt kulør på det, der er ikke så mange i blomst for tiden, men det kommer, der er mængder af knopper.
lilje plantet i foråret i stenbedet i den store have
lige ved siden af står Begonia grandis, også en gave fra Anne.
Farvekombinationer:
 Buddleja og Rudbeckia
Hostablomster og Phlox klæder også hinanden
Endelig fik jeg et godt billede af Foldblad/Veratrum nigrum, som blomstrer for første gang i år
SkæbnetræetClerodendrum trichotomum står så flot nu
Roser:
 Den nye rose jeg købte i mandags blomstrer nu Hyldbjerggaard, den er da fin
 Olivia er en Austin rose, den er meget flittig til at blomstre
Stockholm er ikke så glad for regnen, billedet er tager før regnen
 Aprikola
Wild Rover
Måske husker I, at Anne såede sumphibiscus for mig og havde dem med i små potter, da hun besøgte os sidst i maj. Det var noget af en omgang at passe og omplante de små planter, men minsandten om jeg ikke har haft held med det. Nogle er givet væk, andre står stadig i potter
og nogle er plantet ud i yang bedet mellem roserne. Der var en stor bar plet i rosenbedet, der turde jeg ikke plante nye roser, der var en del sygdom i roserne omkring det bare stykke, derfor plantede jeg sumphibiscus der. De ser ud til at kunne lide at komme i jorden.
Hos Anne er det selvfølgelig gået bedre, hun er jo god til at så og prikle og ikke mindst få planterne til at gro. Her er den første blomst, den er da ret flot.
I skoven er der et gærdesmuttepar, som har ynglet. Det er hyggeligt,  når de flyver fra træ til træ med deres sjove lyde :) Desværre sidder de ikke stille længe nok til, at jeg kan tage et billede.
God søndag

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth, hvor er der smukt hos dig. Sikke flot liljerne står. Det blæser meget i dag. Skønt at din have fik vand. Her er der også kommet vand så det glæder. Vi er lige kommet hjem fra en uge i Sverige og vil nyde den sidste uges ferie med en masse havegøremål. Har sendt dig en mail om havebesøg i september. God søndag til jer i den fine have

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Ja liljerne er fine, nu er det snart slut med dem. Det er en frygtelig blæst ja, jeg er bestemt glad for at vi har fået lidt regn at stå imod blæsten med. Jeg håber, du får en god uge med havearbejde, og jeg har svaret på din mail nu.
      Også god søndag til jer.

      Slet
  2. Vi har fået alt rigeligt af vand - jeg er holdt op med at tjekke måleren. Ingen tvivl om at haven klarer sig nu - den har stået under blank vand flere gange. Dejligt du har fået vand til dine planter - det ser godt ud på billederne! I dag er her næsten tørvejr, lidt sol og kraftig blæst. I går var her efterår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg har lige kigget ind hos dig, I har det modsatte problem af os. Det med blankt vand er heller ikke sjovt, det kender jeg, bare ikke i sommer eller sidste sommer. Godt I har tørvejr i dag, vi har sol og mængder af blæst.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, det var ikke vanskelig å gjette hvorfor. Vi fikk det samme regnet her, for det kom opp fra Danmark til oss etterpå :)
    Så fint der er med Rudbeckia og buddleia!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej vel, godt I også har fået regn nu.
      Ja de to er fine sammen.
      Klem

      Slet
  4. Tillykke med regnen - hvor er det dejligt!
    Så smukke billeder fra din have.
    Jeg har også et gærdesmuttepar, som har ynglet, og jeg synes også, det er hyggeligt at se dem flyve rund med deres sjove lyde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er dejligt med regn, når haven trænger. Nogle steder har de vidst fået rigeligt.
      Ja de er nu søde de små gærdesmutter :)

      Slet
  5. Dejligt I endeligt fik noget vand. Men bare det så ikke ville blæse sådan, det tørrer jo ud igen alt for hurtigt.
    Dejlige farve kombi du har rundt om. Her er de fleste plox osse på retur. Dog er der et par sene der stadig er fine.
    Gærdesmutter er så søde og sjove. Vi har osse haft et par der har haft unger rundt i krattet. Kors hvor blev man skældt ud hvis man kom for nær, lige da de var fløjet fra reden, hihi.
    Hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi er rigtig glade for regnen, blæsten er træls, for den tørrer hurtigt bedene ud igen. Phloxene er skønne, duften er fantastisk.
      Det er rigtigt gærdesmutterne skælder noget ud, hvis man kommer for tæt på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Godt at I fik lidt vand, selvom det vist slet ikke var så meget som her, men sådan er goderne ulige fordelt. Jeg er slet ikke begejstret for august-vejret i år, det er alt for blæsende og regnfuldt og veksler hele tiden.
    Du får stadig lidt nye planter, det er jo skønt. Måske bliver du så bidt af at prikle og potte op at du udvider din havehobby med det :)
    Gærdesmutter - sikke skønt at opleve unger der.
    Liljerne er smukke, du har jo plads til en masse flere, tænker jeg.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er glade for vandet, men mon ikke I har fået mere end dobbelt så meget, fornemmer jeg efter at have læst dit indlæg. Vi kunne godt bruge mere, stille rolig natteregn ville være godt, og vinden må gerne lægge sig.
      Jeg bliver vidst aldrig bidt af at prikle og potte op, 30 planter er mange at passe.
      Ja måske skal jeg købe flere liljer hos Lene.
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt at regnen endelig fandt vej til din matrikel :-)
    Jeg er kun mellemfornøjet, for endnu engang blev det ikke til ret meget her, ca 8 mm og det er jo nærmest væk igen med det storm vejr vi har haft, især idag.
    Fine planter du har fået, både solhat og liljer. Ja og Hyldbjerggaard er da så fin, der er kun små knopper i min, men nu ved jeg hvordan den kommer til at se ud.
    Gærdesmutten er en hyggelig lille fætter. Vi har også et par, som lystigt hopper rundt mede på hegnet ind til bagboen, og laver ballade. Jeg tror også at det er derinde de har rede.
    Ja den er ret fin den lysegule hibiscus, desværre er glæden jo kun en endags fornøjelse.
    Jeg har gravet mit bed færdigt idag py-ha det var noget af en omgang. Nu skal der så lidt planter i :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi er glade for regnen, planterne med, synd at I blev snydt. Det er været et værre blæsevejr, så træls - forhåbentlig bliver det bedre i morgen.
      Til gengæld er der ikke flere knopper i min Hyldbjerggaard, forhåbentlig kommer der flere.
      Øv at det kun er en endagsfornøjelse med den lysegule hibiscus, men fint at det lige var den, som blomstrede først.
      Ja det har da været hårdt arbejde med dit nye bed. Så skal du ud og investere igen :) Mon det kun er roser, der skal i? Mon ikke Bilka igen får billige roser, når det bliver efterår.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Fint at du er glad for regnen. Her er vi efterhånden ved at være temmelig trætte af den. Jeg håber ikke, at gårsdagens stærke blæst væltede dine flotte liljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det kan du tro, jeg er, men jeg har læst, at man mange steder i Jylland er trætte af regnvejr. Her har det ikke regnet siden i fredags, men vind har vi rigeligt af, heldigvis står liljerne godt.

      Slet
  9. Det var skønt med regn. Jeg kan slet ikke få armene ned, og planterne har klaret det meget fint. I lørdags kom der 20 mm på 10 min. Så meget har vi aldrig fået før. Det sejlede...! Men skønt. Og depoterne bliver langsomt fyldt igen.
    Blomsterne nederst til venstre på buddleja-billedet. Er det også Rudbeckia? De ser så store ud.
    Flot foto af Foldblad :-)
    Det er spændende med din sumphibiscus. I følge navnet har du det for tørt til den slags, men de er måske tolerante med vand.
    Dejligt med de små gærdesmutter <3
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var det, men vi har slet ikke fået de mængder, I ligger åbenbart mere heldigt end os, vi har kun været i småtingsafdelingen siden i fredags.
      Ja det er Rudbeckia under Buddlejaen. De er store og flotte.
      Tak for det, den var svær at tage billeder af, men det hjalp, at den sprang helt ud.
      Jeg har haft en enkelt sumphibiscus i efterhånden mange år, den står et tørt sted og klarer det ret flot. Blomsterne kan ikke lide meget blæst og regn, det er skidt, når de blomstrer så sent, som de gør.
      Ja de er så søde <3
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Utroligt at I ikke har fået mere vand - her i det sønderjyske har vi fået mere end rigeligt! Dog mangler der lidt sol og varme for at få det hele til at gro :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er det tit hos os, vi får ingen regn, mens andre får meget. Men vi deler nu skæbne med andre, Sydsjælland bl.a. Jeg ved, at Køge og Slagelse også mangler vand. Men jeg forstår godt, at I mangler sol og varme. Her er det varmt nok, solen skinner, men det blæser meget.
      Tak for din hilsen.

      Slet
  11. Flott - sumphibiskusen :) Och de olika bladen i början är så vackra. De behövs som utropstecken och bidrar när annat kanske inte blommar. Bladen blir viktigare och viktigare tänker jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  12. Hej Carina
    Ja den er rigtig fin sumphibiscusen.
    Tak i lige måde

    SvarSlet