tirsdag den 13. august 2019

Jeg er stadig glad, læs her hvorfor.

Jeg er glad, fordi jeg havde besøg af 3 damer fra Århus i søndags. Efterfølgende skrev de således til mig:Tak for en kyndig og passioneret rundvisning i din flotte og spændende have i dag. Det var meget inspirerende. 
Jeg har haft en del besøgende i løbet af sommeren, mange fandt inspiration i min have, derfor er jeg lidt stolt, det er jo netop det, jeg har ønsket, derfor har jeg hvert år åben efter aftale fra 1.5. Nogen kigger på roser, andre på de specielle træer og mine mange rhododendron. Det er altid godt at gå med rundt, hvis folk er meget interesserede. 
 Scabiose og hemerocallis i samme farve
Jeg er også glad, fordi rigtig mange kigger med på min blog her i sensommeren, det giver motivation til nye indlæg.
Summerwine, dagliljerne har holdt længe ud i år
Liljer:
 en af de nye liljer Lene kom med, billedet er fra søndag
 og mandag
her er, som I kan se en lilje i skoven, bemærk den skønne baggrund
en af de mange bregner i skoven
Lige nu blomstrer hostaen Guacamole, en skøn duftende blomst
 Echinacea, selvsået, jeg kalder den Magnus, den ligner
 her er det Rubinstern
her ses den i ørkenbedet
 morgenbillede - fantastisk som rønnebærrene lyser op, i baggrunden skimtes Solbrud
Hydrangea/hortensia er stjerner i min have nu:

 Vanilla Fraise sammen med en lyseblå og en lilla hortensia
Kornellen i pavillionbedet med fine bær (Cornus alternifolia)
R. fictolacteum får stor opmærksomhed hos havegæsterne.
Roser:
 Abraham Darby
 Chippendale
 Marie Curie
Westerland
 Koko Loco
 Ophelia Climbing
Our last summer kravlede selv ind under taget efter regnen i fredags :)
Louise Bugnét stadig hvid og fin, en meget sund rose.
Se Anne, der er blomster i en af de cyklamen, jeg har fået af dig.
Mon ikke jyderne får lidt tørvejr nu til gengæld skal fynboer og sjællænder have regn, stadig ikke andet end smådryp her.
Så gik der lige to dage igen, det går så hurtigt, I må have det godt.

27 kommentarer:

  1. Det er så smukt at fælge din have og se, hvad der blomstrer hen over sommeren. Her nyder vi også, at rønnebærrene lyser op, som du skriver lidt om - og at roserne blomstrer igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Godt du følger med, der er jo meget nyt for dig, når det er første år, du følger med hos mig. Rønnebærrene er så fine nu, ja det er skønt, at roserne er ved at komme i gang igen.

      Slet
  2. Den hvide lilje er smuk i formen - er det ikke lotusliljer, den slags hedder?
    Bregnen kan jeg også godt lide. Så flotte og anderledes blade.
    Og kornellens frugter... der er da helt vildt mange. Det ser godt ud. Ja, det gør hele haven :-)
    Kh Lisbeth (håber, du får regn)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er rigtig fin, og det er en lotuslilje.
      Jeg er også glad for bregnen, købt i dyre domme til marked i Kolding.
      Der er imponerende mange frugter på kornellen i år, men der var også mange blomster.
      Regn er ikke for Samsø, desværre og det blæser hurtigt væk igen, det vi har fået.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er dejligt at have meget at være glad for, og det glæder mig at du er glad :-)
    Det dér med regn til sjællænderne ... : Vi behøver ikke regn i Nordsjælland. Her har bare været de vildeste regnvejr. I lørdags havde vi dobbelt skybrud (jeg ved ikke helt hvad det betyder, men jeg har aldrig set så meget regn på én gang).
    God dag til dig, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det gør noget for både helbred, psyke og udseende at være glad.
      Nej det er vidst kun Nordsjælland, som har fået regn nok, de øvrige sjællændere trænger stadig så vidt vides. Dobbelt skybrud, det må have været slemt.
      Tak i lige måde Nana
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med sådan en positiv respons - kan godt forstå du bliver glad
    R. fictolacteum ser da også ualmindelig flot og storbladet ud, imponerende!
    Og alletiders at den ser ud at trives!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det glæder rigtig meget med positiv respons og rare kommentarer :)
      R. fictolacteum er en meget flot rhodo, som heldigvis ikke er blevet ædt af øresnudebiller som mange af de andre.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Du har mye å glede deg over i din hage, og rosene dine er jo så fine. Hortensia er hagens stjerner nå ja :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har jeg, roserne er snart klar igen. Mener du ikke at hortensia er havens stjerner lige nu? :)
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth!

    Du skall vara både glad och framför allt stolt över den trädgård du skapat. Jag förstår mycket väl att dina besökare är imponerade och du har sådana mängder med växter att det finns något spännande oavsett vilket intresse man har.
    Jag unnar dig verkligen all glädje över den respons du får från besökare, vi vet alla vilket arbete och kunskap som krävs för att ha en sådan trädgård.

    En bamsekram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja jeg må vidst godt være lidt stolt, men jeg er jo også mest kendt på grund af min blog. Andre har sikkert også flotte haver, men hvis de ikke har en blog, kan man jo ikke vide det. Der er noget for enhver smag her i haven.
      Tak for det, ja vi kommer selvfølgelig ikke sovende til det.
      Tak for bamsekram, du får et tilbage.

      Slet
  7. Du er vist den der har allerflest havebesøg blandt os jævne bloggere, og det er jo altid dejligt at vise sin have frem til interesserede. Der er meget dejligt at se på i din have - tag nu f.eks. alle de orange-abrikosfarvede roser i dette indlæg...

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er jeg nok, men jeg lægger jo også op til det og laver mange indlæg på bloggen om min have. Ja der er meget dejligt i min have incl. abrikosfarvede roser, heldigvis kan flere af mine medbloggere også lide at gå rundt i haven, helst to gange når de er her ;)

      Knus

      Slet
  8. Uuh, rønnebærrene er for tidligt på den, så er efteråret liige om hjørnet. Det syntes jeg hvert år, men de er nu smukke i solen.
    Jeg kan godt forstå dine gæster er betaget af din have. Der er jo hele tiden noget nyt, og alle farverne er bare så smukke sammen.
    Du har jo rigtig mange smukke og anderledes træer og buske. Foruden alt det andet, bare den bregne, så flot og anderledes.
    Guacamole blomsten ser meget stor ud? Den er i hvert fald lige så flot som en lilje.
    Jo, vi har fået noget regn i dag ca 11mm. Graver man ned er der tørt lidt nede, så det er stadig ikke nok, men bedre end ingenting.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er efterårstoner, når først rønnebærrene får farve, men vi må nyde deres smukke farver og ikke tænke på efterår.
      Ja haven er ikke lige til at overse, det tager ca. en time at gå rundt og se det hele. Bagefter kan man begynde forfra ;)
      Det er vidst bare fordi, jeg er gået tæt på Guacamole blomsten, at den ser stor ud, men flot er den.
      Fint med 11 mm, men der måtte gerne komme mere, vi har ikke set noget regn her hos os. Man må glæde sig over det lidt man får.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejligt med haveglade og interesserede havegæster, der ovenikøbet giver udtryk for deres begejstring - det har du så også virkelig fortjent, for du giver dig tid til at dele din store viden og smitter med din haveglæde 😊
    Der er stadig mange skønne ting at se på hos dig, og de gyldne og orange roser springer særligt i øjnene - måske fordi, man trænger til varme farver med denne efterårsagtige august. Her har der været byger, der ikke gav noget og ellers bare koldt og blæsende. Jeg kunne godt tænke mig nogle solskinsdage uden regn og blæst - måske er vi heldige på fredag. Den nye, hvide lilje er rigtig fin.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er rart at have besøg af haveinteresserede gæster, tak skal du have :)
      Vejret har åbenbart været værre i Silkeborg, her har solen skinnet det meste af dagen, men den havde sin trofaste følgesvend vinden med, det gjorde det hele køligere.
      Ja lad os håbe på sol fredag. Ja den hvide lilje er så fin.
      Sov godt
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Jeg kan kun gi’ de damer ret og ja din blog og have får helt sikkert have entusiasmen til at vokse. Der er ihvertfald sket meget i min have efter jeg har lært dig at kende :-)
    Dine dagliljer kan endnu, her har de gang i de sidste krampetrækninger, de dobbelte er så smukke, et par stykker af mine står også flot endnu.
    Rønnebærrene lyser flot op, men mit øje fangede også de flotte frøstande på Clematisen.
    Ja Louise Bugnet er en glæde at have, smuk og sund. Hvis bare alle roser var så sunde ja så ville det være perfekt :-)
    Tror sørme at jeg har en søster til den Cyclamen :-)
    Her fik vi 3 1/2mm i nat og 1/2mm mens jeg var i Kolding, ikke meget men jeg er taknemmelig for det jeg kan få.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du har næsten fornyet hele din have, siden du begyndte at besøge både bloggen og min have :)
      Jeg havde slet ikke ventet, at dagliljerne holdt så længe, de få der er tilbage er velkomne.
      Ja du har ret, der er mange clematis frøstande rundt omkring. Solbruden skimtes også i baggrunden.
      Det ville være dejligt, hvis alle roser var så sunde, men det er de bestemt ikke.
      Ja det vil jeg tro, at du har, den er rigtig fin den cyklamen, de andre kommer nok senere :)
      Det er godt nok ikke meget regn, vi får, vi fik ikke noget, men fik vidst mere end jer sidste gang. Det ser ud som om din mor har fået noget regn på de kanter.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Regn og havebesøg er altså også dejligt, så det er klart at du er glad. Haven strutter af friskhed når den har fået regn og det er meget kønnere end det tørre trætte udseende. Her er vejret så omskifteligt i løbet af en dag at det er lige til at blive forvirret af, for bedst som jeg vil ud og klippe græs så vælter regnen ned.
    Sommeren er gået så stærkt og at vi nu er nået til bær på træer og buske er lidt vemodigt, men ikke desto minder er det kønt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja begge dele er opmuntrende elementer, især hvis der er tørke som her, regn pynter gevaldigt på planterne. De problemer har vi så ikke, her er sol og blå himmel, men en del vind - i dag er det faktisk koldt, så det var en kølig morgentur.
      Ja det går utroligt hurtigt, en sommer er kort, heldigvis er efteråret også flot.

      Slet
  12. Sådan en kommentar kan man da kun blive glad for at få. Det er også imponerende, at du altid er parat til at tage imod gæster. Jeg faldt også for den nye lilje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i. Bare de bestiller i forvejen kan jeg forberede mig på det, og jeg aftaler jo kun, hvis jeg kan.
      Jeg tager billeder af liljen hver gang, jeg går forbi :)

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  14. Roligt att få så härlig återkoppling :) Och roligt att besökarantalet går upp. Det vore roligt att få tillfälle att besöka din trädgård någon gång.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er jeg glad for.
      Tak i lige måde

      Slet