lørdag den 17. august 2019

Billeder med solskin

I dag er det efterårsagtigt med regn, grå himmel og blæst: Selv her hos os har det regnet til morgen. Indtil videre er det blevet til 10 mm.
 Heldigvis tog jeg billeder i går, hvor solen skinnede fra middag:
 De fine hortensia og den blå himmel, bliver man ikke træt af at se på, når solen skinner
 her er det Limelight
 Pinky Winky
og Vanilla Fraise
 på denne årstid holder jeg meget af dette kig ind i haven
 den hvide lotuslilje kan endnu
her er den sidste af de nye liljer, som Lene havde med herover.
 De syriske roser er i blomst, da jeg fik den for mange år siden, havde den lilla blomster, det har den stadig, men den har, som I kan se her også hvide.
Viburnum blomstrer igen.
Det smukke indument på bagsiden af rhodoernes løv
 R. globigerum
R. Queen bee x R. rex, jeg er meget glad for, at vi fik den flyttet til tjørnebedet.
Roser, skønt jeg ikke synes, der er ret mange, der blomstrer nu, har jeg alligevel fået taget en del billeder:
 Silver Cloud
 Abraham Darby
 Boule de Neige
 Clarét
 Comte de Chambord
 Grace
 Hot Chocolate
 Jayne Austin
 Nigrette står i en potte og har det rigtig godt, det er overraskende
 Ophelia Climbing
 Our last Summer har så fin en buket, at jeg nappede nogle af dem til vasen.
 Zonta
Pierre Oger og vild gulerod klæder hinanden godt.
Fortsat god weekend

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her har det kommet 33 mm så langt i dag, så her behøver jeg ikke vanne på lenge. Vakre roser og liljer hos deg. Den ville guleroten er så fin, ja.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Så meget på en dag har vi ikke prøvet i meget lang tid, men nu regner det her igen, det er fint. Ja den vilde gulerod er jeg glad for.
      Klem

      Slet
  2. Hvor er din have fantastisk stadigvæk. Jeg er virkelig imponeret! Her har det øset ned siden i nat og indtil for et par timer siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak for det, ja I får nok meget mere vand, her kommer det i etaper og regner igen nu.

      Slet
  3. Det ser godt ud, og hortensiaerne ser ud til at trives godt trods tørke. Godt I endelig fik regn. 10 mm er bedre end ingenting. Vi har også fået 8-10 mm i dag. Nu skinner solen igen.
    Rosen og gulerodsskærmen er fine.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja hortensiaerne klarer sig, sidste år måtte jeg vande dem for at få blomster, det har jeg ikke gjort i år. Så følges vi ad igen med regnmængderne, vi har mest set solen til aften.
      Ja de klæder hinanden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hortensiaerne er fine trods tørke. De er måske ikke helt så vandkrævende som deres rygte? Dejligt med regn, selvom det er noget ulige fordelt. Dog kunne jeg godt tænke mig det blev lidt opholdsvejr i weekenden så jeg kan komme videre med det nye bed, hvor bla. Hot Chokolade skal stå. Jeg har lovet den at den kan flytte ind her i september. Men det kniber med ledige weekender.
    Det er stadig fine roser du har, den sidste lader til at ha` fundet sig en perfekt makker.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er de, det er ikke alle steder, det er lige tørt. Ja regnen er ulige fordelt 10 mm er ikke meget, men lidt har også ret. Jeg håber, at du kan komme i gang med dit nye bed i morgen.
      Ja de er gode sammen de tol.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    alletiders at du har fået regn - Det har godt nok været ulige fordelt også denne sommer!
    Flotte billederfra haven - HC er nu flot!

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er godt med regnen, selvom vi havde håbet på mere, men ikke fået lovning på det.
      Ja det er den, den er lige kommet godt i gang igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det fine vejr igår måtte vi benytte os af, så vi fik malet carporten og vores hoved og brygger dør, fik klippet den ene hæk (2.gang) slået græs og givet det gødning. Idag har vi været til fødselsdag hele eftermiddagen og det så ud til at det havde været rimeligt tørvejr, men vi var væk, men vi havde kun lige fået parkeret bilen før det begyndte at pisse ned, nå men så kunne jeg jo sætte mig i sofaer med strikketøjet :-) dejligt at det så lige var mulighed for også at kigge indenfor hos dig og nyde de fine solskins billeder. Så flotte de er hortensiaerne, og det er sjovt med den syriske rose at den er blevet to farvet. Her er den hvide stadig hvid og den rosa stadig rosa, selv om de efterhånden også er gamle. Jeg kæmper så tilgengæld med frøplanter, jeg hakker og luge, men de dukker op alle vegne også inde midt i flere af mine Påskeklokker, så det er lidt træls.
    I forhold til mig har du nu mange roser i blomst, men du har jo også så mange flere at det kan syntes som for få. Nyder lige din Zonta, min gik ud sidste år :-( blev flyttet om foråret og den klarede ikke tørken.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. Hej Anne
    Ja I må da have haft travlt med alt det I har nået. Du glemte at skrive, hvor meget regn I fik, men det gav åbenbart godt ned.
    Mine syriske roser frøsår sig ikke, det gjorde de for år tilbage, men gør det ikke mere.
    Ja jeg har jo flere roser og dermed også flere i blomst, men pergolaen er der ikke meget ved for tiden. Ærgerligt med din Zonta, ja så skulle den have haft mere vand.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå ja det glemte jeg :-) ca 7mm alt i alt, det meste til aften.

      Slet
    2. Ok vi fik ikke noget til aften, her var det før middag.

      Slet
  8. Hei Lisbeth.
    Godt du fikk tatt bilder i solskinn:-)
    Skjønner godt at du liker å se inn i hagen på denne årstiden, vakkert!
    De syriske rosene er noen av favorittene mine nå, de er bare fvakre. Syntes den hvite med lilla/rosa var nydelig.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det hele ser bedst ud i solskin :)
      Jeg holder meget af at se ind i haven ja. De syriske roser er rigtig fine, men de kan ikke så godt lide regn og fugt, så rådner knopperne.
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Vores regnsituation er simpelthen så forskellig fra din, som den kan blive. Vi har opgivet at holde øje med, hvor meget der er kommet; men det er mere end rigeligt. Billedet med pileurten er så fint. Der findes i grunden utroligt mange flotte varianter. Det er bre lidt ærgerligt, at de breder sig så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vores regnsituation er bestemt anderledes, vi hører vidst mere til Sydvestsjælland tænker jeg. Pileurten er flot, men den breder sig godt nok meget. I dag er der en summen af bier i den, så den både pynter og gør gavn for insektlivet.

      Slet
  10. Good morning dear Lisbeth,
    It must be wonderful at the moment in your garden. Abraham Darby will be a collectors item within a couple of years. Austin annouced that a lot of the older austinroses will be out of the market because there are look a likes, that are doing better. I am greatfull that I have it. I can't remember a rose having such beautiful large flowers as Abraham Darby has.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  11. Hello dear Marijke
    I am happy that I have Abraham Darby, but it is not very healthy in my garden, anyway I love it and the fragrance too. I have two I am happy for that.
    Same to you dear
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth!

    Hortensia buskarna är verkligen vackra såhär på sensommaren, åkte en tur med bilen idag och såg flera ypperligt vackra blommande buskar. Jag har ingen sådan..
    Bra att ni får nederbörd, här har det också regnar ganska bra idag men inga större mängder. Tacksam dock för varje droppe som faller ner över oss.
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja hortensia er vakre buske, her på vores lille ø, er der også rigtig mange af dem, det er så fine med flotte farver.
      Ja vi som ikke får meget nedbør, må glæde os over det få dråber, vi får.
      Kram

      Slet
  13. Vilken vacker vy, jag kan bara hålla med :) För övrigt en tanke jag gillar. Hela trädgården måste inte vara vacker hela tiden. Man kan kan gott ha olika vyer vid olika tider. Det blir mer spännande så.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  14. Det er deilig når man bare kan nyte så mye fint i hagen. Du har utrolig mye flotte blomster og busker.
    Jeg er veldig imponert over at du har så mange fine roser med flotte blader på. Hos meg blir bladene styggere utover sommeren.
    Ha det fint Lisbeth!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet