tirsdag den 14. august 2018

Det handler om regn

Ja vi er næsten alle glade for alt det dejlige vand, vi får. Nogle mere end andre. Man kan læse mange sjove ting på facebook, i morges var der en dame i nærheden af Kbh. som spurgte, om vi der ønskede regn, snart havde fået nok, det havde hun i hvert fald, sikken en ballade hun fik. Lige nu har jeg så set, at her på vores egen lille ø, har de syd for os haft skybrud i formiddag, det har vi ikke set noget til. Pudsigt med den forskel der er på både folk og på lokaliteter. Jeg glæder mig stadig over hver dråbe, til morgen hældte jeg 18 mm af, i alt er det blevet til 76 mm siden i torsdags.
Jeg må sige, at der ikke er tale om kedsomhed mere, der er nok at se til med nedklipning og omflytning af stauder og roser. Jeg tror sågar, at der er blevet plads til lidt flere roser :)
Her er først billeder fra forleden morgen før vi fik den rigtig megen regn.

 her er det fra Bertels bakke, der var vand i skyerne
 og her fra marken bag vores hus, da den er  nyhøstet
 tillader jeg mig at gå på den
 det var sjovt at se, hvor tilgroet det er ned til vores hus
ikke noget at sige til, at det er ved at være svært at tage billeder af solnedgangen.
Lidt fra haven 12.8. om formiddagen:







Syriske roser, så smukke før regnen
De næste er fra 13.8. altså efter de 42 mm






Jeg ved ikke, om man kan se forskel, men det hele er i hvert fald blevet friskere, og noget er reddet i sidste øjeblik. I hvert fald slipper vi for vanding i lang tid, til gengæld skal der snart slås græs igen.

Der er allerede flotte knopper på mange af rhodoerne
og flotte nye skud
Roser er der ikke mange af i dette indlæg:
 Acapella
 Eglantyne
 Peace
Susan William Ellis
 og til slut Scepter d´isle
I morgen skal jeg i haven hele dagen, så der er fridag på bloggen.
Vi ses torsdag

26 kommentarer:

  1. Nej nu har vi ikke tid til at kede os mere... snarere alt for meget der skal gøres. Her havde de også lovet skybrud men det har jeg heller ikke set noget til... er på 67 mm nu. Har lige gravet en Geum op og delt og der var bare knastørt under den, så de der har fået vand nok kan bare sende noget til mig... jeg kan sagtens bruge noget mere.

    SvarSlet
  2. Hej Rita
    Nej der er nok at gøre derude. Vi har lige skybrud nu, det vælter ned, skyen hænger lige over os, så hundene må vente med gåturen. Der kommer nok mere til dig, mon ikke.

    SvarSlet
  3. Hello dear lisbeth
    It is fantastic to see the garden breath after the so welcome rain. Your roses are so lovely.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      It is so nice with all the rain, I hope you have got a lot of rain too.
      Thank you - wonderful evening to you too
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Jow-jow, selvfølgelig kan man se forskel! Det hele ser så frisk og lækkert ud. 67 mm er vi slet ikke oppe på, men det kommer forhåbentlig.
    - Er helt lettet over ikke at være på FB. Der kan man vist godt redde sig nogle øretæver. Men inde i de store byer er regnvejr heller ikke så moderne, tænker jeg.

    Rigtig god havedag i morgen!
    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er godt, man kan se forskel, håber I snart får del i mere regn.
      Jeg siger sjælden noget på fb, men morer mig over, hvor dumme bemærkninger folk kan komme med. Netop i de store byer er de ikke så vilde med regnen, så hellere lade sig branke i solen.
      Tak i lige måde
      Mange hilsener Lisbeth

      Slet
  5. Jeg ved godt jeg er en slet person. Men Lisbet jeg over savner sommeren. Gå ude fra morgen og til aften. Nu står der ned.
    Dk er sort eller hvid :)))))))))))
    Lyder skønt med plads til flere roser. Din peace må jeg have på ønskesedlen. Nu kan jeg jo vælge alle de farver jeg vil. Intet gult hus de skal passe med......

    Smuk aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja men du må da gerne have solskin oppe ved dig, bare vi andre må få regn, bagefter vil jeg også gerne af solskin, men ikke over 30 grader, det holder vi ikke til.
      Ja ikke - altid godt med flere roser, du må have en Peace, mon ikke Anton har den. Ja nu kan du rigtigt boltre dig med farver.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Så heldig du er som har fått så mye regn! Her har det ikke kommet en dråpe, men er vi heldige kan det hende det kommer litt på torsdag.
    Vi mennesker vil alltid klage på været. For vått, for tørt, for varmt og for kaldt ;)
    Vi må nok bare ta det som kommer enten det passer eller ikke.
    Vakre roser med regndråper på!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja ovenpå den lange tørke og frygtelige varme, føler jeg mig også heldig med alt det regn, vi har fået. Jeg håber, I får noget regn snart.
      Ja vi er vist aldrig tilfredse, nogen vil have varme andre regn, sådan er det bare. Vi kan heldigvis ikke selv bestemme.
      Klem

      Slet
  7. Det er sjovt at se sin matrikel fra en anden vinkel. Vi går osse altid en markrunde når der er høstet af, for at se det hele fra en anden vinkel.
    det er utroligt så hurtigt nogen ting har rettet sig. jeg bilder mig ind der er grønt over græsplænen igen og min troldnød har sørme sat et par nye blade. Og bare duften, uhmm
    Der var et lille skybrud her i nat, 22 mm på en halv time, men jorden var jo forebredt så ingen ulykker. Men vi kan da sagtens bruge mere, for osse her er det tørt liige under overfladen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er nemlig sjovt at se sin matrikel fra en anden vinkel, så det er med at benytte sig af det, når det kan lade sig gøre.
      Du har ret, flere af mine buske hang da noget med hovedet, jeg troede, det var sket for dem, men nu har de rettet sig op, det er skønt.
      Ja det var da noget af et skybrud, så har I endelig fået godt med regn, men mere kan sikkert bruges.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Det er klart, at du skal skrive om regn, det kan ikke være anderledes. Og hvor er det herligt, at der ikke skal vandes længere. Din trang til roser er da helt umættelig 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja regnen betød så meget, så vi kan ikke lade være med at skrive om det og glæde os over, at vi slipper for at vande. Fuldstændig umættelig ja :)

      Slet
  9. Herj Lisbeth

    Ja, man kan se det på billederne at have ligefrem strutter af friskhed:)
    Jeg fik også klippet græsset idag - det var jo ikke vokset så gevaldigt men det ser mere skarpt ud bagefter!

    Ha en dejlig havedag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja ikke - det er så godt at se, at det der så døende ud retter sig op igen.
      Her er nu ikke slået græs endnu.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja regnen har nok været et stort samtale emne de sidste dage og de fleste er nok godt tilfredse. Her har vi ikke fået så meget vand som mange andre steder, og heller ikke som hos jer. Siden torsdag og til og med idag er det blevet til 44mm og den gavnlige virkning ses allerede, det et helt utrolig hvor grønt græsset er blevet bare på de få dage, men jeg tror dog at vi må efterså nogle steder. Dejligt med regn men jeg forstår da godt dem der har fået skybrud eller dobbelt skybrud som jeg hørte at de havde fået et sted på Sjælland er en smule ked af det, og vi har jo heller ikke alle samme ønske for vejret og det må man jo respektere.
    Sikke nogle dejlig grønne billeder du kan fremvise, ja det strutter jo af selvtillid :-)
    Peace med dråber er helt sikkert dagens rose :-) Scepter d'isle ser også bare godt ud. Min er lidt sjov, store og flotte planter men de blomster der er, er meget små.
    Fortsat god aften og en rigtig dejlig havedag imorgen
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er forståeligt nok, at regnen er det store samtaleemne, men måske lidt dumt at skrive på fb, om vi snart har fået nok. Hele landet trængte jo til det regn, så selvom man heller vil have solskin og varme, er det vel forståeligt, at folk er glade for regnen. Men det varer selvfølgelig ikke ved, den megen varme savner jeg nu ikke. Vi havde vores egen private sky her til aften, den gav 8 mm, jeg håber, I får noget mere, men I har åbenbart fået nok til at græsset kan grønnes, det er da altid noget. Skybrud er lidt for meget af det gode, for det kan jo ikke trække ned, hvis det kommer så voldsomt.
      Ja der er glæde ved de grønne billeder, Peace præsenterer sig rigtig flot på dagens billede. Scepter d´isle er meget fin og blomstrer rigt. Jeg har også roser, der har mindre blomster, men mon ikke det bliver bedre efter regnen.
      Tak i lige måde, jeg vil nyde dagen :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth!

    Härligt med livgivande regn, visst är det väl en märklig syn när växtligheten plötsligt retar på ryggen. I går klippte min man gräset för andra gången i sommar!! Det har ju legat brunt och fult där endast ogräset hat lyst grönt, riktigt deprimerande att se hela sommaren.

    Ja, ja nu är det väl över för denna gång, nu är det bara att sätta i gång med allt arbete som skall göras nu när det går att vistas utomhus igen.

    Kram!

    SvarSlet
  12. Hej Gunilla
    Ja det virker bestemt opmuntrende med regn både på os og på planterne, herligt at se det hele blive grønt igen og at se planterne rette sig op. Det var på høje tid.
    Kram

    SvarSlet
  13. ihh du bor så dejligt og regn er jo godt. fortsat go dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det gør jeg, regnen gjorde så godt.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Haha, nå du har flyttet rundt på roserne så du kan få plads til flere :o) jamen så er et godt jeg kommer med en ladning fuld til dig :o))
    Man ser tydeligt hvordan det hele ser meget mere frisk ud og udsigten er jo smuk både ude og inde fra.
    Vi ses :o))
    Knus fra Mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja ja sådan kan man også gøre :) ja godt du kommer med roser til mig, man skal jo nødig gå ned på roser.
      Ja nu hjælper det, planterne er så glade :)
      Det gør vi ja.
      Knus til dig fra os

      Slet
  15. Selvfølgelig, skal du da have et par roser mere, Lisbeth. Ellers var det da et dårligt år ;-)
    Skønt med regn. Jeg nyder at komme i gang med forårsprojekterne. Og tænk, der er vådt i hvert fald et spadestik ned ;-) Dejligt, at vi endelig kan plante nyt og flytte det gamle.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  16. Hej Lisbeth
    Ja det skal jeg da, jeg har nu godt nok købt nogle Grundlovsdag også, men mon ikke det går alligevel.
    Ja det var super med regnen, så kan vi lave noget igen, og du kan komme til at plante din nye trælupin :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet